Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιο μηνός Ιουνίου 2021

Posted by sarant στο 1 Ιουνίου, 2021


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα (συνήθως την πρώτη του μηνός), ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα.

  Τρ 1 Εφεύρεσις ραδιοφώνου υπό Μαρκόνι και γενέσιον Αικατερίνης Γώγου

Τε 2

Τα ιερά Θαργήλια (και γενέθλια Γς)

Πε 3

Γεωργίου Μπιζέ και Ιωάννου Στράους του νεωτέρου

Πα 4

Διεθνής Ημέρα των δικαιωμάτων των παιδίων

Σα 5

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος και γενέσιον Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα

Κυ 6

Πυρπόλησις ναυαρχίδος Καραλή υπό Κωνσταντίνου Κανάρη εν Χίω. Και αναχώρησις Ρέη Μπράντμπερη προς τα δίδυμα φεγγάρια του Άρη

Δε  7

Γενέσιον Παύλου Γκωγκέν

Τρ  8

Γενέσιον Ροβέρτου Σούμαν, του συνθέτου

Τε 9

† Καρόλου Ντίκενς

Πε 10

Των εν Διστόμω υπό των χιτλερικών σφαγιασθέντων αθώων

Πα 11

† Ανδρέου Μιαούλη

Σα 12

† Ρήγα Φεραίου, του εθνομάρτυρος, στραγγαλισμός

Κυ 13

† Νικηφόρου Λύτρα

Δε 14

 Γενέσιον Ερνέστου Τσε Γκεβάρα

Τρ 15

† Κοίμησις Μάνου Χατζιδάκι

Τε 16

† Μάρκου Αυγέρη· αυτοκτονία Άρη Βελουχιώτη στη Μεσούντα

Πε 17

Δίωξις Ιωάννου Συκουτρή επί αθεϊα

Πα 18

Διεθνής Ημέρα Διακηρύξεως των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου

Σα 19

Ακριβής υπολογισμός της περιμέτρου της Γης υπό Ερατοσθένους

Κυ 20

Παγκόσμια ημέρα προσφύγων

Δε 21

Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής

Τρ 22

Γαλιλαίου ταπείνωσις προ της Ιεράς Εξετάσεως

Τε 23

Ολυμπιακή ημέρα – Μνήμη βαρώνου Κουμπερτέν

Πε 24

Σύλληψις της ιδέας του Ερυθρού Σταυρού, υπό Ερρίκου Ντυνάν

Πα 25

Γενέσιον Αντωνίου Γκαουντί, του εκκεντρικού αρχιτέκτονος

Σα 26

Παγκόσμια ημέρα κατά των ναρκωτικών

Κυ 27

Αρίωνος του κιθαρωδού διάσωσις υπό δελφίνων

Δε 28

Γενέσιον Λουδοβίκου Πιραντέλο

Τρ 29

† Αιμιλίου Βεάκη

Τε 30

Θάνατος των τριών κοσμοναυτών του διαστημοπλοίου Σογιούζ ΧΙ

Ο Ιούνιος ετυμολογείται μάλλον από τη θεά Juno των Ρωμαίων, που είναι το αντίστοιχο της Ήρας. Η λαϊκή του ονομασία είναι κυρίως Θεριστής, αλλά και Κερασάρης -ευεξήγητη και στις δυο περιπτώσεις η προέλευση του ονόματος.

Μια άλλη λαϊκή ονομασία είναι η «πρωτογιούλης», ενώ ο Ιούλιος που ακολουθεί λέγεται «δευτερογιούλης». Στην Κρήτη λέγονται, αντίστοιχα, Πρωτόλης και Δευτερόλης και έχουν παρετυμολογηθεί από την πρώτη και τη δεύτερη ελιά (ότι τότε δένει ο καρπός). Οι ίδιες ονομασίες και στην Κάρπαθο, απ’ όπου το δίστιχο:

Πρωτόλη, Δευτερόλη μου, φτωχολογιάς ορπία, [ελπίδα]
Άουστε νεφελόπαρτε, άρκεψη του χειμώνα.

Ο Ιούνης είναι ο μήνας με τις μεγαλύτερες μέρες του χρόνου. Στις 21 Ιουνίου έχουμε το θερινό ηλιοστάσιο ή λιοτρόπι, και συνάμα τη μεγαλύτερη μέρα του χρόνου. Στο δικό μας γεωγραφικό πλάτος, οι μέρες γύρω στην 21η Ιουνίου διαρκούν σχεδόν 15 ώρες (παρά 12 λεπτά). Βορειότερα, οι μέρες διαρκούν περισσότερο -στο Λονδίνο 16 ώρες και 40 λεπτά, και πιο πάνω φτάνουμε στις λευκές νύχτες. Όλο λέω να πάω κάποτε να τις δω, κι όλο το αναβάλλω.

Στην παλιά αγροτική κοινωνία, οι τελευταίοι μήνες της άνοιξης και οι πρώτοι του καλοκαιριού ήταν οι πιο δύσκολοι, ιδίως για όσους δεν είχαν και ζώα: η καινούργια σοδειά δεν είχε ακόμα θεριστεί ενώ η παλιά είχε τελειώσει ή κόντευε να τελειώσει, τουλάχιστο στα φτωχά νοικοκυριά. Ο Μάης και ο Ιούνης ήταν λοιπόν μήνες στενεμένοι, εξού και η κεφαλονίτικη παροιμία «Ο Μάης έχει τ’ όνομα κι ο Θεριστής την πείνα». Και επειδή τον Ιούνιο η ελιά έχει μεν χάσει τον ανθό της αλλά δεν έχει ακόμα φανερώσει τον καρπό της, μια άλλη παροιμία λέει «Τον Θεριστή ο νοικοκύρης τηράει την ελιά και τραβάει τα μαλλιά του» (επειδή βλέπει σκέτα φύλλα).

Υπάρχει και επίθετο Γιούνης, από τη λαϊκή μορφή του ονόματος του μηνα, το οποίο επιχωριάζει στον Παππάδο Λέσβου και στη Ζίτσα Ιωαννίνων.

Μια και είπαμε για τον τύπο «Γιούνης», να πούμε ότι και ο «Ιούνης» ενοχλεί πολλούς. Μάλιστα θυμάμαι ότι στις εκλογές του 1985, που είχαν γίνει στις 2 Ιουνίου, η Νέα Δημοκρατία είχε κυκλοφορήσει κάτι σαν αφίσα που έγραφε: 31 Μάη, 1 Ιούνη, 2 Ιούνη, 3 Ιουνίου –δηλαδή ότι θα νικούσαν στις «2 Ιούνη» και θα αποκαθιστούσαν τον «κανονικό» τύπο της ημερομηνίας. Αλλά ξαναβγήκε το ΠΑΣΟΚ τότε.

2 Ιουνίου είχε γεννηθεί ο αξέχαστος φίλος μας ο Γς. Την ημερομηνία την έχω βάλει στο μηνολόγιο εδώ και μερικά χρόνια, και χτες που έγραφα το άρθρο προβληματίστηκα αν είναι σωστότερο να μείνει. Την κράτησα και ακούω γνώμες.

Ο Ιούνιος έχει δώσει και τα Ιουνιανά, που ήταν οι πολύνεκρες συγκρούσεις του 1863 μετά την εκδίωξη του Όθωνα και πριν έρθει ο Γεώργιος Α’. Κάποιοι είπαν και για Ιουνιανά του 2011, τις μεγάλες διαδηλώσεις με την περικύκλωση της Βουλής, αλλά αυτά δεν έπιασαν ενώ τα πρώτα έχουν μάλλον ξεχαστεί. Στο φοιτητικό κίνημα είχε πλαστεί η λέξη «Μαϊούνης», από τις μεγάλες κινητοποιήσεις του 2007 εναντίον της σχεδιαζόμενης κατάργησης του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Ένα θλιβερό χαρακτηριστικό του Ιούνη είναι πως οι δέκα πρώτες μέρες του σημαδεύονται από τέσσερα ναζιστικά ολοκαυτώματα, τις δύο από αυτές στην Κρήτη το 1941 όπως συζητήσαμε άλλωστε χτες και προχτές:

2 Ιουνίου Κοντομαρί (1941, θα έχετε δει τις συγκλονιστικές φωτογραφίες)
3 Ιουνίου Κάντανος   (1941)
6 Ιουνίου Κούρνοβο (1943)
10 Ιουνίου Δίστομο (1944).

Η τελευταία αυτή ημερομηνία έχει μια μακάβρια ιδιαιτερότητα, αφού έχει σημαδευτεί όχι από ένα, αλλά από τρεις γερμανικές θηριωδίες: την ίδια μέρα με το Δίστομο, στις 10 Ιουνίου 1944, στο γαλλικό Οραντούρ συρ Γκλαν, και δυο χρόνια νωρίτερα στο τσεχοσλοβακικό Λίντιτσε.

Μετά το θερινό ηλιοστάσιο έχουμε τον Αϊ-Γιάννη και τις φωτιές του και το έθιμο του Κλήδονα -θα θυμίσω μια παλιότερη περιγραφή του πατέρα μου και μια νεότερη του φίλου μας του Πέπε.

O Kαβάφης έχει γράψει ποίημα για μια μέρα του Ιούνη, για τις 27 Ιουνίου 1906, ίσως το πιο διάσημο από τα «κρυμμένα» ποιήματά του, γραμμένο για έναν Αιγύπτιο έφηβο που τον σκότωσαν οι Άγγλοι, αν και το ποίημα επιδέχεται ένα σωρό αναγνώσεις.

Να κλείσουμε με ένα τραγούδι. Διαλέγω ένα παλιό, από τους «Δώδεκα μήνες» του Βασίλη Κουμπή, σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, με τον Γιάννη Θωμόπουλο: Ο Ιούνης, που ο στιχουργός τον θέλει «βαρκάρη, ξανθό και κατεργάρη» να κερδίζει την καρδιά της όμορφης κυράς.

96 Σχόλια προς “Μηνολόγιο μηνός Ιουνίου 2021”

  1. Λεύκιππος said

    Όλο λέω να πάω κάποτε να τις δω, κι όλο το αναβάλλω……. Μην το αναβάλεις. Ο καιρός περνάει χωρίς να το καταλάβουμε. Καλημέρα

  2. Α. Σέρτης said

    Κατερίνας Γώγου=Αικατερίνης Γώγου

  3. Κουνελόγατος said

    «Ένα θλιβερό χαρακτηριστικό του Ιούνη είναι πως οι δέκα πρώτες μέρες του σημαδεύονται από τέσσερα ναζιστικά ολοκαυτώματα…».
    Οι Κρητικοί φταίνε, διότι αντιστάθηκαν… ΓΚΡΡΡΡΡΡΡ…

  4. sarant said

    Kαλημέρα, και βεβαίως καλό μήνα. Ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Αμ δεν το ξέρω….;

    2 Μάλλον δίκιο έχεις

  5. Μπορούμε να βάζουμε και τα (κατ΄εκτίμηση) συλληπτήρια των μεγάλων;

  6. nikiplos said

    Πολύ ωραίο το τραγούδι. Δεν το γνώριζα, όπως όλον τον δίσκο, το ομολογώ… Απούντος του Γσ, βάζω εγώ την κλασσική υπόκρουση:

  7. Μπορούμε να πούμε πως τον Ιούνιο τον λέμε και «Έκτο»; Συχνά ακούμε π.χ. στις 10 Έκτου, στις 30 Έκτου και, καμιά φορά, και στις 31 Έκτου…

  8. Georgios Bartzoudis said

    «Πε 17 Δίωξις Ιωάννου Συκουτρή επί αθεϊα»

    # 17 Ιουνίου 1913: Οι μετέπειτα τσιπροαγάπητοι κλεπταποδόχοι της Μακεδονικής Γλώσσας και Ταυτότητας, ρημάζουν, πυρπολούν και σφαγιάζουν επί 3/ήμερον τους Μακεδόνες των περιοχών Νιγρίτας και Παγγαίου.

  9. Δηλαδή «Πε 17 Δίωξις Ιωάννου Συκουτρή επί αθεΐα»;

  10. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα και καλό καλοκαιρινό μήνα σε όλους μας !

  11. Aghapi D said

    Καλό μήνα
    Αν όχι από τη Juno, από πού αλλού;

  12. Καλόμήνα και καλημέρα…

    Ιούνη έρχονται οι Ούννοι ή ουν ει απληροφόρητος

    #8 τέλος

    δ.μ.χ.ρ.μ.

  13. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  14. LandS said

    8
    Ίσα ίσα, που η Βουλγαρία είναι το μοναδικό κράτος που αμφισβητεί την ύπαρξη Μακεδονικής γλώσσας και αυτήν την αμφισβήτηση την προβάλλει για να εμποδίζει την ένταξη της Βορείου Μακεδονίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
    Λυπάμαι αλλά τα στρτατεύματα που έκαναν αυτές τις σφαγές ήταν Βουλγαρικά και τα εδάφη που σήμερα αποτελούν την Β. Μακεδονία ήταν υπό Σερβική κατοχή και οι κάτοικοι αυτών των περιοχών ένιωθαν να ικανοποιούνται οι αγώνες τους για την απαλλαγή τους από τους Οθωμανούς και για το αίμα που μόλις πριν εφτά χρόνια είχε χυθεί.

  15. ymalliaros said

    Καλημέρα,
    Γιούνης εκτός από επίθετο στο χωριό υπάρχει και παρατσούκλι. Μόνο που σημαίνει ο ύπουλος, ο κακός. Προφανώς από άλλη ετυμολογία

  16. ymalliaros said

    Καλημέρα,
    Γιούνης εκτός από επίθετο στο χωριό υπάρχει και παρατσούκλι. Μόνο που σημαίνει ο ύπουλος, ο κακός. Προφανώς από άλλη ετυμολογία

  17. Αγγελος said

    (11) Εύλογη είναι η ετυμολογία του Ιουνίου από τη Juno, η απορία όμως είναι η εξής: τόσο σπουδαία θεά την είχαν ώστε να ονομάσουν ολόκληρο μήνα προς τιμή της, όταν δεν υπήρχε μήνας π.χ. προς τιμή της Δήμητρας ή της Αρτεμης; (Ούτε και του Δία βέβαια, αλλά εκεί μπορείς να πεις ότι όλο το έτος του ανήκε 🙂 ) Εξίσου περίεργη είναι η ετυμολογία του Μαΐου από την (κατά τα άλλα άγνωστη) «Μαία, μητέρα του Ερμή». Αντιθέτως, λογικότατη είναι η ετυμολογία του Μαρτίου από τον Mars = Άρη, αφού τότε ξανάρχιζαν οι πόλεμοι, μετά την αναγκαστική ανακωχή του χειμώνα…
    Η άλλη απορία είναι γιατί μόνον οι πρώτοι τέσσερις (και αργότερα έξι) μήνες είχαν ονόματα θεών, δαιμόνων ή ό,τι άλλο, ενώ οι επόμενοι είχαν απλώς αριθμητικά ονόματα.

  18. Αγγελος said

    Γιάννη, άλλαξες χρηστώνυμο;

  19. Avonidas said

    Καλημέρα, καλό μήνα, και να ζήσουμε να θυμόμαστε τον Γς.

    Κι εγώ το Γιούνη είμαι γεννημένος 🙂

  20. Avonidas said

    #8 Ο κόσμος λέει και καμιά καλημέρα.

  21. Avonidas said

    #17. όταν δεν υπήρχε μήνας π.χ. προς τιμή της Δήμητρας ή της Αρτεμης; (Ούτε και του Δία βέβαια, αλλά εκεί μπορείς να πεις ότι όλο το έτος του ανήκε  )

    Υπήρχε όμως (εμβόλιμος; ) μήνας «Μαχανεύς» αφιερωμένος στον Δία· το όνομα έχει διαβαστεί στον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, στη σπείρα του Μέτωνα:

    https://www.sytatticabank.gr/4770-o-synarpastikos-mixanismos-twn-antikythirwn

    Μαχανεύς είναι ο μηχανουργός, αυτός που μηχανεύεται πράγματα· τι πιο ταιριαστό να αναγραφεί σ’ έναν ωρολογιακό μηχανισμό; 🙂

  22. Κιγκέρι said

    17: Άγγελε,

    ο Μέγας, θαρρώ, στις Ελληνικές Γιορτές, λέει ότι οι Ρωμαίοι ήταν πρακτικός λαός κι έτσι, μετά τους πρώτους μήνες του χρόνου, όταν δεν υπήρχε πια η ανάγκη επίκλησης θεϊκών δυνάμεων για την ευετηρία, δεν μπήκαν στον κόπο να ονοματίσουν τους υπόλοιπους μήνες – απλώς τους αρίθμησαν, όπως έκαναν και με τα παιδιά τους!

  23. nikiplos said

    15@, 16@ Γιούνι έλεγαν οι βουνίσιοι παππούδες το πηνίο με τον σκουρόχρωμο, σταχτί σπάγκο. Χρησιμοποιούταν για δέσιμο διαφόρων πρόχειρων συσκευασιών, αλλά και για ράμμα στις οικοδομές. Δεν ξέρω αν χρησιμοποιείται αλλού, ούτε το έχω ακούσει από άλλους. Για την ακρίβεια, το γιούνι, δεν έχει βοηθητικό υλικό, ο σπάγκος είναι έτσι τυλιγμένος που το σχηματίζει.

  24. Pedis said

    Μάλιστα θυμάμαι ότι στις εκλογές του 1985, που είχαν γίνει στις 2 Ιουνίου, η Νέα Δημοκρατία είχε κυκλοφορήσει κάτι σαν αφίσα που έγραφε: 31 Μάη, 1 Ιούνη, 2 Ιούνη, 3 Ιουνίου –δηλαδή ότι θα νικούσαν στις «2 Ιούνη» και θα αποκαθιστούσαν τον «κανονικό» τύπο της ημερομηνίας. Αλλά ξαναβγήκε το ΠΑΣΟΚ τότε.

    Τι κόπανοι!😝😂 Προεκλογική αφίσα;! Ιουνίοουουου. Και αά και ουού … 👽😹

  25. Aghapi D said

    17 Για να μήν αναφέρουμε τους Ιουλίους και τους Αυγούστους 🙂

  26. Σε μερικά εργασιακά περιβάλλοντα (π.χ. γραφεία ταξιδιών) ο Ιούνιος λέγεται Έκτος και ο Ιούλιος Έβδομος ώστε να μην γίνεται σύγχυση. Στη Γερμανία, όπου Ιούνιος και Ιούλιος μοιάζουν πολύ (Juni/Juli), όπως και στα ελληνικά, είχα ακούσει μερικές φορές «Γιουλάι» για τον Ιούλιο, με δάνειο από το αγγλικό July.

  27. Και στα ισπανικά (junio/julio) θα έχουν πρόβλημα.

  28. spyridos said

    Καλό μήνα

  29. Στα ιαπωνικά είναι εντελώς αριθμητική η εκφορά:
    Ιούνιος roku-gatsu (Πεμπτοφέγγαρο) 六月
    Ιούλιος shichi-gatsu (Εκτοφέγγαρο) 七月.

  30. Σόρυ. Εκτοφέγγαρο / Εβδομοφέγγαρο.

  31. Avonidas said

    #26,27. Στα πολωνικά δε θα είχαν 🙂

    (w czerwcu / w lipcu)

  32. Γιάννης Κουβάτσος said

    2 Ιουνίου 1971:Γουέμπλεϊ.

  33. 22 Λογικό ακούγεται αυτό

  34. @ Avonidas

    Καλό.

  35. sarant said

    28 Ωραίος!

    26 Νομίζω στα γερμανικά λένε και Juno τον Ιούνιο (γιούνο) για να ξεχωρίζει από τον Ιούλιο.

  36. ΓΤ said

    29@

    Ο Δεκέμβριος, ως μήνας γέννησης ονομαστού μας ποιητή, είναι ο niku-gatsu (Νίκου Γκάτσου)
    (εδώ τρολόσκυλο)

  37. Ανδρέας Τ said

    Στο Οραντούρ συρ Γκλαν η σφαγή έγινε από Αλσατούς SS που όταν μετά την απελευθέρωση τους δίκαζαν ξεσηκώθηκε η Αλσατία για να μη τους εκτελέσουν. Πολλοί από αυτούς τους εγκληματίες πολέμου διατηρούσαν στα σπίτια τους κρεμασμένα τα μετάλλια τους και δεν μετάνοιωσαν ποτέ δημοσίως.

  38. tryfev said

    1. Νίκο μου, όπως, ασφαλώς, ξέρεις, το ποίημα «27 Ιουνίου 1906» περιλαμβάνεται στον τόμο «Κ.Π.Καβάφη Ανέκδοτα ποιήματα 1882-1923», ΄Ικαρος 1968, Φιλολογική Επιμέλεια Γ.Π.Σαββίδη, σελ. 149, που κοσμεί τη βιβλιοθήκη μου.

  39. sarant said

    37 Πράγματι, υπάρχει αυτή η σκοτεινή σελίδα. Ο επικεφαλής βέβαια ήταν Γερμανός.

  40. @ 36 ΓΤ

    Καλό. Κρεατογενές… 🙂

  41. ΣΠ said

    Τα τραγούδια του Ιουνίου

  42. Κουνελόγατος said

    Εκτός από τις άλλες, υπάρχει κι αυτή η επέτειος…

    https://www.2020mag.gr/themata/1528-1921-2021-ekato-xronia-apo-to-ratsistiko-makeleio-stin-tulsa-tis-oklahoma

  43. sarant said

    41 To έψαχνα το άρθρο αυτό και δεν το βρήκα.

  44. @ 42 Κουνελόγατος

    Ενδιαφέρουσα ενημέρωση.
    Εν αναμονή και του κομματιού του Νικοκύρη.
    Αναρωτιέμαι αν υπάρχουν πένθιμα πολεογραφικά τραγούδια σχετικά με το έγκλημα και από ποιους καλλιτέχνες.
    Δυστυχώς μου ζητά επαλήθευση σε λαθεμένο μέιλ και δεν μπορώ να επικοινωνήσω με τη σελίδα και τους εκάστοτε συγγραφείς.

  45. ΣΠ said

    43
    Είναι καινούργιο. Σήμερα μπήκε.

  46. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    43# Στις 16:5Ο στον εκατονπεντέμισι έχει σχετικό Μια Μέρα Σαν Σήμερα.

  47. sarant said

    45 Εμ γι αυτό δεν το έβρισκα 🙂

  48. 18 Όχι, αλλά όταν μπαίνω από το κινητό (αλλά και το τάμπλετ) δεν με θυμάται, συνδέομαι και μου βάζει το όνομα σύνδεσης. Πρέπει να το αλλάξω, αλλά μιας και εκείνη την ώρα είμαι εν κινήσει και βιάζομαι (π.χ. σήμερα ήταν σε κενό μου) δεν το βλέπω. Πατάω αποστολή με τα κανονικά στοιχεία, μου ζητάει σύνδεση, του δίνω κωδικό και βάζει το όνομα χρήστη. Έχει γίνει άλλες 3 – 4 φορές.

    Πού θα πάει. Θάρθει καιρός…

  49. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Καλό μήνα!

    ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ
    Μιας νυχτός Ιουνίου η νηνεμία
    γιασεμιά και φουστάνια στο περιβόλι
    το ζωάκι των άστρων που ανεβαίνει
    της χαράς η στιγμή λίγο πριν κλάψει

  50. angelos said

    Καλο μηνα σε ολους.
    Νικοκυρη, να πας να δεις τις «λευκες νυχτες».
    Εχω βρεθει στις 21/6 στην (τερμα) βορεια Σκωτια. Κατα τις 12παρα πηρε να νυχτωνει και κατα τις 2παρα αρχισε να ξημερωνει. Μια αλλοκοτη και συναμα «απελευθερωτικη» αισθηση. Για εμενα, τουλαχιστον. Κατι σαν «νικησαμε τη νυχτα, τον θανατο».
    Ακομα πιο πανω θα ειναι εντονοτερο, φανταζομαι.

  51. angelos said

    Καλο μηνα σε ολους.
    Νικοκυρη, να πας να δεις τις «λευκες νυχτες».
    Εχω βρεθει στις 21/6 στην (τερμα) βορεια Σκωτια. Κατα τις 12παρα πηρε να νυχτωνει και κατα τις 2παρα αρχισε να ξημερωνει. Μια αλλοκοτη και συναμα «απελευθερωτικη» αισθηση. Για εμενα, τουλαχιστον. Κατι σαν «νικησαμε τη νυχτα, τον θανατο».
    Ακομα πιο πανω θα ειναι εντονοτερο, φανταζομαι.

  52. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    24 Διαχρονικοί φτηνοεξυπνάκηδες και άγουστοι (επιεικώς)

    28,31,36 ΄στε ωραίοι! !)

    46 Ναι ! 🙂
    https://www.avgi.gr/gallery/podcasts/388227_31i-maioy-i-sfagi-tis-toylsa

  53. Pedis said

    Διόρθωση;

    Τρ 1 Εφεύρεσις ραδιοφώνου υπό Μαρκόνι

    2 Ιούνη 1896 η κατάθεση της αίτησης για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στο Λονδίνο, λέει εδώ

    Click to access Guglielmo-Marconi-un-italiano-illustre.pdf

    Μα και για τη συγκεκριμένη εφεύρεση παίζεται η προτεραιότητα με τον Nikola Tesla. 😀

  54. Pedis said

    In 1996, 75 years after the massacre, a bipartisan group in the state legislature authorized the formation of the Oklahoma Commission to Study the Tulsa Race Riot of 1921. The commission’s final report, published in 2001, states that the city had conspired with the mob of White citizens against Black citizens; it recommended a program of reparations to survivors and their descendants.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Tulsa_race_massacre

    Αποδόθηκε δικαιοσύνη. Τελικά. 🤔

  55. ΣΠ said

    32
    1 Ιουνίου 1930: Παναθηναϊκός-Ολυμπιακός 8-2.

  56. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Στο διάλειμμα δραχμούλα για κουλούρι
    σποράκια ή παγωτό
    ποδίτσες μπλε με άσπρα γιακαδάκια
    και βλέμμα χαμηλό
    το δίτερμα σε χώμα ή σε τσιμέντο
    με τόπι πλαστικό
    δαιμονισμένες έξω στο προαύλιο
    σχοινάκι και κουτσό
    γιορτές με στέφανα και παρελάσεις
    και πόζες στο φακό
    σιδερωμένες πάντα στην εντέλεια
    στο κατηχητικό
    στο τέλος Ιουνίου απολυτήριο
    και θέρος μαγικό

  57. Κιγκέρι said

    55:

    Από το βιβλίο του Λεωνίδα Ζησιάδη, «Θεσσαλονίκη, όσα θυμάμαι»
    (μαγικό βιβλίο είναι κι αυτό και η συνέχειά του «Στη Θεσσαλονίκη, τότε», κι άλλες φορές τα έχω αναφέρει, κι όλο και κάποιο απόσπασμά τους κολλάει με τα άρθρα εδώ):

    >> … Το ’30 κατέφτασαν κι αράξανε στο λιμάνι δύο βαπόρια γεμάτα κόσμο μέχρι τα μπούνια. Ήταν φίλαθλοι του Παναθηναϊκού και του Ολυμπιακού, που δεν εστάθη δυνατόν ούτε να συνταξιδέψουν, γι’ αυτό ναυλώσανε δύο χωριστά καράβια! Το «Γεώργιος Τόγιας» και το «Ιθάκη». Ύστερα από το τελευταίο ματς, όπου ο Ολυμπιακός έφαγε σ’ αυτό μια οχτάρα, ο Πειραιάς κι η Αθήνα βρέθηκαν σε παράταξη μάχης. Η Αστυνομία δεν ανέλαβε καμιά ευθύνη για την τήρηση της τάξης. Αποφάσισαν λοιπόν από κοινού, να γίνει η ρεβάνς στην Θεσσαλονίκη σε ουδέτερο έδαφος. Καμιά, βέβαια, ομάδα δεν είχε εμπιστοσύνη σε Έλληνα διαιτητή και φέρανε ξένον, έναν Ιταλό. Έτσι, για πρώτη φορά είδαμε κι εμείς σε ελληνικό γήπεδο ξένο διαιτητή. Ο φανατισμός των Νοτίων ήταν για μας κάτι το πρωτοφανές. Δεν είχαμε ξαναδεί τέτοιο πάθος και ούτε είχαμε ξανακούσει τέτοιες πρωτότυπες βρισιές, από φιλάθλους που αγγίζανε τα όρια της υστερίας. Εμείς, οι Βόρειοι, είμαστε αγγελούδια μπροστά τους.
    Την ξαναφάγανε οι Πειραιώτες 2-1 και το βράδυ, έξαλλοι από χαρά οι Παναθηναϊκοί και αγριεμένοι οι Ολυμπιακοί, ξαναγεμίσανε τα καράβια τους και βάλανε ρότα προς Νότον. Στο πράσινο καράβι του Παναθηναϊκού τραγουδούσαν στο σκοπό του φανταρίστικου εμβατηρίου «Το πυροβολικό πολύ το αγαπώ», το φρέσκο ποδοσφαιρικό θούριο τους :

    Παναθηναϊκέ, Παναθηναϊκέ,
    Παναθηναϊκέ μεγάλε και τρανέ
    Συ που ε
    Συ που έφερες τη νίκη
    Από τη
    Από τη Θεσσαλονίκη
    Εβάλαμε οχτώ στον Ολυμπιακό
    Εβάλαμε οχτώ στον Ολυμπιακό
    Κι άλλα τέ
    Κι άλλα τέσσερα στον Άρη
    Γεια σου Ά
    Γεια σου Άγγελε Μεσσάρη

    Απ’ το κόκκινο καράβι του Ολυμπιακού δεν ακουγότανε τίποτα, παρά μόνο κάποιες σποραδικές βρισιές απ’ τα κατασκότεινα καταστρώματα.
    Δεν ακούστηκε τίποτα για ναυμαχία στις δυτικές ακτές του Αιγαίου.
    Αυτά, για να μη νομισθεί ότι τότε ήταν όλα ειδυλλιακά και η κερκίδα «παναγίες».

  58. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Γιά τίς φωτιές τοῦ Ἁϊ-Γιαννιοῦ στήν Φλόριντα/ΗΠΑ -παρακαλῶ!- ἀπό τό 21′ τοῦ νέου podcast τοῦ μαγευτικοῦ (ἐνδεχομένως καί μπεντροβατικοῦ) Διονύση Σαββόπουλου

    https://www.greece2021.gr/to-zepelin/

  59. sarant said

    53 Εννοείται ότι παίζεται, είναι ίσως η πιο αμφισβητούμενη από τις μεγάλες εφευρέσεις

    55 Τότε να βάλουμε το 8-2 την 1η Ιουνίου 🙂

  60. Michael Tziotis said

    @4

    Όταν πας, σκέψου να είσαι ψόφιος από τη δουλειά, να θέλεις να ξεκουραστείς, και να κυνηγάς στις 2 το πρωί τον πεντάχρονο γιο σου, που ξύπνησε, είδε ήλιο, σηκώθηκε, ντύθηκε μόνος του και ξεκίνησε για παιχνίδι στο πάρκο! Και να μην πείθεται με τίποτα πως ήταν ακόμα ώρα για ύπνο!
    Κατά τα άλλα, ο ήλιος γυρίζει γύρω-γύρω, έναν πήχυ πάνω απ’ τον ορίζοντα, και συ στη μέση, να μην ξέρεις πού η Ανατολή και πού η Δύση!
    Φρόντισε το ξενοδοχείο σου να έχει «σκούρα», να μπορείς να κλείσεις λίγο τα μάτια σου!

  61. Πουλ-πουλ said

    32, 55, 57
    Και να θέλω να αγιάσω, δεν μ’ αφήνετε. Διατηρώ άσβεστες στη μνήμη μου τις διηγήσεις του πατέρα μου, 18ετούς χασάπη τότε από το Μεταξουργείο, τόσο από την οκτάρα, όσο και από το περιπετειώδες ταξίδι στη Θεσσαλονίκη. Τότε πρωτάκουσα και για τον Δομάζο της εποχής, τον Άγγελο Μεσσάρη. Αλλά και η γενιά μας δεν έμεινε παραπονεμένη Γουέμπλεϊ, δύο ημιτελικούς στο πρωταθλητριών και άλλα πολλά. Ακόμη και οι νεότεροι είχαν τις χαρές τους, δεν ξεχνώ το τηλέφωνο του γιού μου από τη Βρέμη, μετά την τριάρα. Όπως καταλάβατε στην οικογένεια μας είμασττε υπεραιωνόβιοι παναθηναϊκοί, και έτσι μπορούμε να βλέπουμε τα σημερινά χάλια με κάποια φιλοσοφική διάσταση, υπό το πρίσμα της ιστορίας.

  62. ΣΠ said

    59β
    Ναι, και στις 2 Ιουνίου το Γουέμπλεϊ. 🙂

  63. leonicos said

    1 Ιουνίου 2021 Πηγα στον οφθαλμίατρο

  64. leonicos said

    Θα το γράψω και στα εμβούτια

    Θυμήθηκα τα εμβαλάγια ambalage της Φαρμακολογίας

    Misce fiat pulvis
    isce fiat suppositoria

  65. ΚΓ said

    Μια (πολύ μικρή) διόρθωση: ο «Μαϊούνης» ήταν το εαρινό εξάμηνο του 2006. Ουσιαστικά οι κινητοποιήσεις εκείνες συνεχίστηκαν και τον Γενάρη και Φλεβάρη του 2007 με τη συμμετοχή και πολλών πρωτοετών φοιτητών, που το καλοκαίρι του 2006 έδιναν πανελλήνιες. Έτσι συνηθώς μεταξύ τους οι φοιτητές τις αναφέρουν ως κινητοποιήσεις/καταλήψεις/κίνημα του ’06-’07.

  66. sarant said

    65 Ευχαριστώ!

    61 Εντυπωσιακό! Να δούμε η επόμενη γενιά τι θα θυμάται…

  67. Georgios Bartzoudis said

    14 LandS said: «Ίσα ίσα, που η Βουλγαρία είναι….»
    # Ξέρεις κάποια …τσιπροϊστορία. Πάνε να πεις στους Βουλγάρους ότι οι ΒουλγαροΣποκιανοί δεν είναι Βούλγαροι. Θα σε περάσουν «περσόνα νον …σκεφτάτα». Όσα για το «λυπάσαι» θα ξεθάψω τους παππούδες μου για να …σε αναγγείλω!

    20 Avonidas said: «Ο κόσμος λέει και καμιά καλημέρα».
    # Τσιορ-τσιοπ: Τσιπροκαλημέρα και Προδοκαλησπέρα!

  68. Γιάννης Κουβάτσος said

    61: Πάλι με χρόνους με καιρούς…💚🏆👍

  69. # 61

    Στις δικές μου παιδικές μνήμες υπάρχει μια οκτάρα νομίζω το 59 ή 58 δε φιλικό είχε χάσει ο ΠΑΟ 3-8 δεν θυμάμαι από ποιά, πιθανόν την Ραπίντ Βιέννης
    Επίσης στις μνήμες μου είναι πάντοτε ο λεσχιάρχης και μέλος του ΠΑΟ Αντωνάκος, να γυρίζει στα ζαχαροπλαστεία της Φ, Ν. με μια ιταλική εφημερίδα που έγραφε πως ο ΟΣΦΠ είχε ηττηθεί με14-1 στο λιωόρνο ενώ οι ελληνικές εφημερίδες είχαν γράψει πως έχασε με 4-1 και πανηγύριζαν για το τμητηκό σκορ
    Να κλείσω το…ΠΟΚ, ανακάλυψα μόλις πως ο αντιπρόεδρος της ΑΕΚ είναι παιδικός μου φίλος (και ξέρω φυσικά που τον «ψάρεψε» ο τίγρης ! )

  70. # 69

    λιωόρνο = Λιβόρνο

  71. ΣΠ said

    32
    Αύριο στην ΕΡΤ3. https://program.ert.gr/details.asp?pid=3745073&chid=10

  72. sarant said

    71 Θα βάλουν άραγε και το Ομπλαντί-Ομπλαντά σε στίχους Σούρπη;

    ΖενεςΕς με θυμάσαι ακόμα, Σλόβαν με ξέρεις καλά….

  73. Πουλ-πουλ said

    Επειδή τα σημερινά τείνουν να γίνουν επετειακά, κάτι ακόμη.
    Είμαι στο χασάπικο, όταν ένας παναθηναϊκάκιας πελάτης λέει στον πατέρα μου ότι έχει ένα εισιτήριο ορθίων για το Παναθηναϊκός-Έβερτον. Έτσι, βρίσκομαι στα σίδερα, και βλέπω δίπλα μου, τη μεγάλη βεντέτα της εποχής, τον Άλαν Μπώλ, να ξύνει με τις τάπες το χορτάρι. Η έκφραση αηδίας στο πρόσωπό του θα μου μείνει αξέχαστη. Ήταν σαν να έλεγε: «Κοίτα να δεις, σε τι χωράφι μας έφεραν να παίξουμε.»

  74. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Εξαιρετικό το κείμενο που παρέπεμψε ο «Κουνελόγατος» για τα γεγονότα στην Τούλσα(ή Τάλσα;).
    «Αυτό μετέτρεψε τον φτωχό, αμόρφωτο, λευκό πληθυσμό σε εύκολο θύμα των ρατσιστών της Ku Klux Klan»
    Ότι ο ρατσισμός πάει παρέα με την φτώχεια(σχεδόν πάντα) και την αμορφωσιά(πάντα) το καταλάβαμε και με τα πρόσφατα γεγονότα στις ΗΠΑ.
    Να αγχωθούν οι άνθρωποι για τη δημόσια εκπαίδευση και να φορολογήσουν τους πλούσιους κλέφτες; Έτσι κι αλλιώς όταν γυαλίσει το μάτι και γίνουν επεισόδια είναι οι φτωχοί που σκοτώνονται μεταξύ τους.

  75. sarant said

    73 Τυχερέ!

  76. ΣΠ said

    72

  77. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το εξαιρετικό αφιέρωμα του OPEN στο έπος του Γουέμπλεϊ. Μπράβο στα Παόκια, ξέρουν να σέβονται…

  78. sarant said

    76 Α γεια σου

    77 Ωραίο ντοκιμαντέρ. Ειδα και τον Αντωνιάδη που είχα να τον δω δεκαετίες. Και τι ωραία περιγραφή για το γκολ του Καμάρα.

  79. Γιάννης Κουβάτσος said

    78: Και τον γερο-Δομάζο να αλλάζει πάσες με τον Φυλακούρη στη Λεωφόρο…Μας ξαναγύρισαν στα παιδικά μας χρόνια, σαν να ήταν χτες…

  80. eran said

    Άουστε νεφελόπαρτε, άρκεψη του χειμώνα.

    άρκεψη, τι ωραία λέξη!
    Να σημειώσω ότι γκουγκλίζεται πλέον καθαρά και με σαφήνεια σε τύπο ουσιαστικού και όχι ρήματος (να αρκέψη) χάρη στην ανάρτηση του Νικοκύρη.

  81. Μαρία said

  82. Pedis said

    # 81 – Ναι, αλλά τότε παιζόταν ποδόσφαιρο 😝 😜 🤪 άσε που ήταν και η «δική μας» μαφία στα πράγματα, όχι όπως τώρα που είναι των αλλωνών!🥳 😏

  83. Pedis said

    Ο πόλεμος του Χρυσαυγιρχίδη στο οργανωμένο έγκλημα ξεκίνησε

    Όπως ακούγεται και στο γνωστό φιλμ με τον Μπενίνι, τα μεγαλύτερα προβλήματα για όσους ζουν στο Παλέρμο είναι η Αίτνα, η ξηρασία και το κυκλοφοριακό.

    Παρόμοια στην Ελλάδα:

  84. spyridos said

    «όχι όπως τώρα που είναι των αλλωνών»
    Ετσι πάντα.

    Θυμάμαι δεκαετία του 80 (80-82), πρέπει να ήταν κύπελλο.
    Παναθηναικός -Ολυμπιακός στη λεωφόρο και να σφυρίζει κάτι πέναλτι ο Βουράκης φανταστικά.
    Κατά φαντασίαν πέναλτι δηλαδή.
    Που να τολμήσει κι αλλιώς. Που ο Βαρδινογιάννης είχε όλους τους φύλακες μέσα στο γήπεδο με το ελάχιστο 1-2 φόνους στο μητρώο.
    Έκανε βδομάδες να ξανανοίξει το κοσμηματοπωλείο στο Πασαλιμάνι.

    Ο Κόκκαλης το κατάλαβε κι έκανε μπίζνες καλύτερες. Πλήρωνε κιόλας.
    10 χρόνια αργότερα (92-93) ήταν ένας Βολιώτης διαιτητής (Σπύρος Επίθετο;;;) στο ΑΕΚ- Ολυμπιακός που σφύριζε πέναλτι από το κέντρο του γηπέδου.
    Τόσο εμφανή που ήταν ο τελευταίος του αγώνας.

  85. spyridos said

    83

    Κουραδόμαγκες ναρκέμποροι.
    Την προηγούμενη εβδομάδα μερικές εκατοντάδες μέτρα παραπέρα.
    Ο υποδιοικητής εμβολίζει με το αμάξι του (που το κόστος του δεν δικαιολογείται από τον μισθό του)
    το αμάξι (που το κόστος του δεν δικαιολογείται από τον μισθό του) του διοικητή.
    Τα σπάσανε στα ναρκοδόλαρα.

  86. Pedis said

    # 184 – Τα πρωταθλήματα πάνε αράδα στον πιο επιχειρηματία της εποχής με τις πιο ισχυρές άκρες στην πολιτική σκηνή και στο παρασκήνιο, και που για κάλυψη/ξέπλυμα κάνει τον πρόεδρο αθλητικής ομάδας ώστε να βρίσκει «λαϊκή» υποστήριξη από τα χαϊβάνια τους οπαδούς.

    Με τη διαφορά ότι στην περίπτωση του βαζελογουέμπλεϊ συνεργάστηκε ανοικτά με την επιχειρηματική και η κρατική χουντομαφία.

  87. spyridos said

    86

    Φυσικά. Η χαρακτηριστικότερη περίπτωση του Κοσκωτά που έκανε τον πρόεδρα για να έχει πολιτική υποστήριξη από τα χάπατα.
    Κυκλοφορούσαν εντωμεταξύ οι φωτογραφίες του με τις φανέλες του Παναθηναϊκού.

  88. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Σαββατο 19 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Eratosthenes_measurement.jpg/250px-Eratosthenes_measurement.jpg

  89. sarant said

    88 Ωραία!

  90. Babis said

    #53

    Ο Τέσλα δεν ισχυρίστηκε ότι εφηυρε το ραδιόφωνο, αυτό που ισχυρίστηκε είναι ότι εφηυρε το βασικό εξάρτημα της συσκευής του Μαρκόνι.

    Φαινεται σαν λεπτομέρεία αλλά είναι πολύ ουσιαστική διαφορά γιατί ο Τέσλα ποτέ δεν πίστεψε ότι τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα διδίδονται στν χώρο χωρίς να χρειάζονται κάποιο μέσο, αλλά πίστευε ότι μεταδίδονται μέσω της γης αναλλοίωτα. Δηλαδή χωρίς κανένα τεκμήριο με μόνη την διαίσθηση του, απέριψε όλη την επιστημονική δουλειά των Φαραντέι, Χερτζ, Μαξγουέλ και άλλων επιστημόνων που είχαν θεμελιώση μια συνεπή θεωρία για τον ηλεκτομαγνητισμό που σε γενικές γραμμές είναι αποδεκτή μέχρι σήμερα. Κατά συνέπεια η όποια συνεισφορά του στην ασύρματη μετάδοση πληροφοριών είναι τυχαία αφού δεν καταλάβαινε (πολύ περισσότερο απέριπτε) την αρχή λείτουργίας.

    Ομως ο βασικός λόγος που ο Τέσλα δεν εφηυρε την ραδιοφωνία είναι ότι ποτέ δεν προσπάθησε ούτε πειραματικά ούτε θεωρητικά να πετύχει την μετάδωση σήματος μέσω των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων. Αυτό που προσπάθησε και φυσικά απέτυχε είναι η ασύρματη μεταφορά ηλεκτρικής ισχύος, κάτι που είναι θεμελιωδώς διαφορετικό.

    Τέλος για όσους ισχυρίζονται ότι για διάφορους λόγους (συνωμοσιολογικούς κυρίως) , δεν αναγνωρίστηκε η ευφυία του Τέσλα, να θυμίσω ότι η μονάδα μέτρησης του μαγνητικού πεδίου έχει το όνομα του, πολύ μεγάλη τιμή σε σχέση με την συνεισφορά του στο αντικείμενο, κατά την γνώμη μου.

  91. Pedis said

    # 90 – Τα γενικότερα που λες για τον Τέσλα αναφέρονται κι εδώ:

    Click to access 497562a.pdf

    Πάντως, κι ο Μαρκόνι ως φυσικός δεν καταλάβαινε πολλά, γι αυτό και … τόλμησε. 😅

    Ομως ο βασικός λόγος που ο Τέσλα δεν εφηυρε την ραδιοφωνία είναι ότι ποτέ δεν προσπάθησε ούτε πειραματικά ούτε θεωρητικά να πετύχει την μετάδωση σήματος μέσω των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων.

    Για κοίτα εδώ:

    Marconi’s work was not without controversy. Serbian inventor Nikola Tesla made a public demonstration of radio communication in St. Louis, Missouri, around the same time as Marconi, and the two men fought for recognition as the primary inventor and patent holder of wireless telegraphy.

    Although Tesla patented a wireless device as early as 1897, it was Marconi who became known as the “father of wireless communications.”

    He shared the 1909 Nobel Prize in Physics for his contributions with Karl Ferdinand Braun, who invented the phased array antenna in 1905. Tesla was not a co-recipient.

    https://www.aps.org/publications/apsnews/201911/history.cfm

  92. Babis said

    Δεν έχω χρόνο για να ξαναβρω την ομιλία του Τέσλα στο St. Lοuis, αλλά αυτό που θυμάμαι είναι ότι πέτυχε να ανάψει κάποιες λάμπες από απόσταση και ισχυρίστηκε ότι αυτό μπορεί να γίνει και με μοτέρ ή οποιαδήποτε άλλη συσκευή με μικρή απώλεια ισχύος. Δεν μίλησε για μετάδωση σήματος.

    «Πάντως, κι ο Μαρκόνι ως φυσικός δεν καταλάβαινε πολλά, γι αυτό και … τόλμησε. »

    Συμφωνώ και επαυξάνω.

    Αν, και τονίζω το αν, ο Μαρκόνι δικαιούται αναγνώρισης, δεν είναι για το επιστημονικό του έργο αλλά γιατί οραματίστηκε μια εφαρμογή του ηλεκτρομαγνητισμου και δούλεψε μέχρι να την κάνει πρακτικά εφαρμόσιμη. Φυσικά και πάτησε στην δουλειά προγενέστερων αλλά ετσι προχωράει ο κόσμος. Μην ξεχνάμε άλλωστε την διάσημη δήλωση του Νευτωνα, «Αν κατάφερα να αγγίξω τα αστέρια είναι γιατί πατούσα σε ώμους γιγάντων»

  93. Η βασική αμφισβήτηση της πρωτιάς του Μαρκόνι, όσο θυμάμαι, δεν είναι από τον Τέσλα αλλά από τον Ποπόφ https://spectrum.ieee.org/tech-history/dawn-of-electronics/who-invented-radio-guglielmo-marconi-or-aleksandr-popov

  94. ΣΠ said

    91
    Λέγεται, αλλά μάλλον είναι μύθος, ότι επρόκειτο να απονεμηθεί το Νόμπελ από κοινού στον Τέσλα και στον Έντισον, αλλά λόγω του ανταγωνισμού και της αντιπάθειας μεταξύ τους κανένας από τους δύο δεν δεχόταν να μοιραστεί το Νόμπελ με τον άλλον.

  95. Babis said

    Για να το φιλοσοφίσω λίγο, οι άνθρωποι είμαστε φτιαγμένοι να λειτουργούμε σε δυαδικό σύστημα 😛 Καλό/κακό, άσπρο/μαυρο κλπ.

    Σε αυτό το πλαίσιο δεν μπορούμε να δεχτούμε πολλούς εφευρέτες του ίδιου πράγματος, άσε που είναι αδύνατον για ανθρώπους σαν και μένα να θυμούνται τόσα ονόματα. Η πραγματικότητα όμως δεν μας βοηθάει, σε όλες τις εφευρέσεις αν προσπάθήσης να βρεις σε ποιον ανήκουν τα εύσημα, καταλήγεις με ένα μακρύ κατάλογο ανθρώπων που είτε προχώραγαν παράλληλα και χωρίς να ξέρουν ο ένας για τον άλλον ή ακόμα χειρότερα ο ένας έπαιρνε την δουλειά του άλλου και την προχώραγε ένα βήμα παραπέρα και άντε τώρα να τραβήξεις την γραμμή και να πει΄ς ότι η δουλειά το τάδε η του δείνα έκανε την διαφορά.

    Στην περίπτωση μας, ο Χερτζ είναι ο πρώτος που πέτυχε εκπομπή και λήψη ραδιοκύματος αλλά δεν έκανε κάτι με πρακτική χρησιμότητα. Από τον Χερτζ μέχρι τον Μαρκόνι ή τον Ποπώφ πολλοί ερευνητές έκαναν βελτιώσεις στην αρχική διάταξη.Αργότερα δεκάδες άνθρωποι έφεραν βελτιώσεις για να φτάσουμε απο το απλό τατα τιτι στο WIFI ή οτιδήποτε άλλο εντυπωσιακό κάνουν σήμερα τα ραδιοκύματα.

    Αλλά είπαμε το μυάλο μας είναι πολύ απλό για να θυμάται και να τιμά όλους αυτούς

  96. Pedis said

    Συμφωνώ με αυτό που λέει ο Babis. Δεν ξέρω να αναφέρω εξαιρέσεις (μοναδικής επιφοίτησης) στον κανόνα που λέει ότι όλα τα επιτεύγματα, για τα οποία τουλάχιστον έχουμε ντοκουμενταρισμένα δεδομένα, είναι αποτέλεσμα της εποχής τους, με την έννοια ότι είναι αρκετοί όσοι γυρίζουν γύρω από την ίδια ιδέα, έχουν βρει και συμβουλεύονται παρόμοιες πηγές (π.χ. τους βυζαντικούς κώδικες αρχαιοελληνικών σωσμένων κειμένων και αραβικά έργα στον ύστερο Μεσαίωνα και την Αναγέννηση), αναπτύσσουν παρόμοιες μεθόδους, θεωρίες, μοντέλα, επιχειρούν παρόμοια πειράματα, κατασκευάζουν παρόμοια όργανα, καταρχήν κι εν τέλει επειδή σε κάθε εποχή η τεχνική-τεχνολογία-επιστήμη αναπτύσσονται ως περιγραφή/ερμηνεία/επίλυση σε παρόμοια κοινωνικά-οικονομικά προβλήματα στο πλαίσιο των γεωγραφικών συνθηκών.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: