Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τα λεξιλογικά της κρίσης ξανά

Posted by sarant στο 7 Δεκέμβριος, 2015


Το σημερινό άρθρο δημοσιεύτηκε χτες, πρώτη Κυριακή του μήνα, στα Ενθέματα της Αυγής, στην τακτική μου στήλη «Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία». Στη στήλη αυτή δημοσιεύω κάθε μήνα ένα άρθρο αφιερωμένο σε μια ή περισσότερες λέξεις που ακούστηκαν πολύ μέσα στον μήνα που πέρασε, αλλά τον Νοέμβριο δεν διέκρινα κάποια λέξη που να κυριάρχησε στην επικαιρότητα και ταυτόχρονα να έχει γλωσσικό ενδιαφέρον, οπότε έβαλα ένα άρθρο για την κρίση, μια λέξη που κυριαρχεί όχι απλώς τον τελευταίο μήνα αλλά τα τελευταία έξι χρόνια και για την οποία περιέργως δεν είχα γράψει άρθρο στην εφημερίδα. Το κακό είναι ότι το άρθρο αυτό είναι συντομευμένη μορφή παλιότερου άρθρου του ιστολογίου, που μάλιστα έχει μπει εδώ δύο φορές, την τελευταία το 2012, οπότε αρκετοί από εσάς θα έχετε ένα ελαφρό αίσθημα ντεζαβύ ή ίσως ντεζαλύ. Για να το απαλύνω αυτό, πρόσθεσα εδώ κι εκεί μερικά πράγματα.

Η εικόνα είναι από το ιστολόγιο των Ενθεμάτων. Πρόκειται για τον πίνακα Η κρίση του Σαμπίν Μπαλάσα.

the-crisisxlmediumΜια και στον μήνα που μας πέρασε δεν ξεχώρισε κάποια λέξη που να έχει γλωσσικό ενδιαφέρον αλλά και για την οποία να μην έχουμε ήδη γράψει, βρίσκω την ευκαιρία να διορθώσω μια σημαντική παράλειψη: τόσα χρόνια που υπάρχει αυτή η στήλη (αισίως κλείσαμε τα εφτά) έχει γράψει για λέξεις και λέξεις της επικαιρότητας, αλλά περιέργως ώς τώρα δεν έγραψε για τη μία λέξη που έχει σημαδέψει όλην αυτή την περίοδο. Θα το μαντέψατε, εννοώ τη λέξη κρίση, που ακούγεται συνεχώς, συχνά συνοδευόμενη από ένα προσδιοριστικό επίθετο ή ουσιαστικό, ας πούμε οικονομική κρίση ή κρίση χρέους.

Η λέξη κρίση έχει πολλές σημασίες· διότι, πέρα από την οικονομική κρίση, κρίση λέμε επίσης την ικανότητα να εκτιμούμε σωστά τις καταστάσεις, όπως ας πούμε στο κλισέ «ο λαός έχει μνήμη και κρίση» που αρέσκονται να λένε οι πολιτικοί (πάω στοίχημα πως από μέσα τους γελάνε εκείνη την ώρα), ή στις «ερωτήσεις κρίσεως» που μας έβαζαν στο σχολείο· επίσης, κρίση λέμε την κριτική, κρίση λέμε και την απόφαση του δικαστηρίου, Κρίση λέμε, με κεφαλαίο, τη Δευτέρα Παρουσία, («η ώρα της Κρίσεως»), αλλά και την αξιολόγηση π.χ. των αξιωματικών που έχουν τις ετήσιες κρίσεις τους· επίσης κρίση λέμε την ξαφνική και βίαιη επιδείνωση μιας αρρώστιας, και γενικά την εμφάνιση οξέων συμπτωμάτων, όπως κρίση άσθματος ή σκωληκοειδίτιδας ή νευρική κρίση, που μετεξέλιξή τους είναι η οικονομική κρίση και οι συναφείς (π.χ. ενεργειακή κρίση) αλλά και οι άλλες μεταφορικές χρήσεις της λέξης, όπως η κρίση συνείδησης ή η κρίση ταυτότητας.

Στα αρχαία ελληνικά, η λέξη κρίσις σήμαινε, ανάμεσα στα άλλα, το κρίσιμο σημείο ή την κρίσιμη φάση στην εξέλιξη μιας νόσου, το σημείο εκείνο δηλαδή στο οποίο κρίνεται αν ο ασθενής θα ζήσει ή θα πεθάνει· όπως μας εξηγεί ένα σχόλιο σε κείμενο του Γαληνού, η ιατρική έννοια της κρίσης είναι μεταφορά από τα δικαστήρια: «εκ μεταφοράς των εν τω δικαστηρίω κρινομένων, ώσπερ γαρ εκείσε ο καταδικαζόμενος εν μέσω ζωής και θανάτου εστίν, ούτως ιδών τις νοσούντα και εν δυσφορία διάγοντα έφη, ελέησον, ούτος ο άνθρωπος κρίνεται μεταξύ ζωής και θανάτου.»

Η κρίση/κρίσις ετυμολογείται, φυσικά, από το ρήμα κρίνω, το οποίο είχε αρχική σημασία «διαχωρίζω, κοσκινίζω» και ήδη από τον Όμηρο «αποφασίζω» και αργότερα «δικάζω». Κριτήρια ήταν τα δικαστήρια ήδη από την κλασική αρχαιότητα (παρόλο που από τότε υπήρχε και η σημερινή σημασία της λέξης), σημασία που διατηρείται και ενισχύεται στους χριστιανούς συγγραφείς, όπου έχουμε το «φοβερό κριτήριο», το δικαστήριο της μέλλουσας κρίσης, που έφτασε ακόμα και σε στίχους του Μάρκου Βαμβακάρη (μελοποιημένους από τον γιο του): «πεθαίνω εξαιτίας σου στον Άδη κατεβαίνω / στο φοβερό κριτήριο εκεί σε περιμένω», φυσικά περνώντας μέσα από μοτίβα δημοτικών τραγουδιών.

Πάντως, στο μεσαιωνικό λεξικό του Κριαρά η λέξη «κριτήριο» δεν έχει μόνο τη σημασία «δικαστήριο» αλλά και «βασανιστήριο»βρίσκω και ρήμα «κριτηρεύγω» με τη σημασία «βασανίζω» αλλά και «κριτηριάζω» με τη σημασία «παιδεύω, ταλαιπωρώ».

Στην οικογένεια της κρίσης είναι και το κρίμα, που αρχικά, στην αρχαιότητα, σημαίνει «απόφαση, κρίση» και μετά, με τον χριστιανισμό, «θεϊκή κρίση, καταδίκη», φτάνοντας σήμερα να σημαίνει αφενός την αξιόμεμπτη πράξη, όχι όμως με την ποινική έννοια αλλά με την έννοια της παράβασης θείας εντολής ή ηθικής επιταγής, δηλαδή την αμαρτία, και αφετέρου την ατυχία ή αδικία. Έτσι, λέμε «το κρίμα στο λαιμό σου», με την πρώτη έννοια, αλλά και «Τι κρίμα που δεν προλάβαμε…», με τη δεύτερη έννοια.

Από την άλλη μεγάλη σημασία του κρίνω («αποφασίζω», «εκφράζω γνώμη»), στα μεσαιωνικά χρόνια εμφανίστηκε, κατ’ επέκταση, η σημασία «μιλώ», κυρίως με τον τύπο «κρένω», που στη συνέχεια αυτονομήθηκε ως ξεχωριστή λέξη, αν και στις μέρες μας έχει ξεπέσει σε υπόληψη μια και εμείς το κρένω το έχουμε συνδέσει κυρίως με τον Μπαρμπαγιώργο του Καραγκιόζη, όσο κι αν το έχει χρησιμοποιήσει και ο Σολωμός στον αθάνατο στίχο «με χίλιες βρύσες χύνεται, με χίλιες γλώσσες κρένει / όποιος πεθάνει σήμερα χίλιες φορές πεθαίνει». Νομίζω ότι το ρήμα κρένω έχει σταματήσει να χρησιμοποιείται στον ζωντανό λόγο (επιβεβαιώστε, παρακαλώ), αλλά ίσως εξαιτίας του Σολωμού και τα τρία μεγάλα λεξικά μας την έχουν -και καλά κάνουν, κατά τη γνώμη μου. Πάντως, όποτε παρατίθεται ο στίχος στα σχολικά βιβλία, συνοδεύεται από υποσημείωση για την επεξήγηση της λέξης -και σωστά, πάλι.

Πριν από καμιά δεκαριά χρόνια, «προ κρίσης» όπως λέμε σήμερα, αν έλεγες «κρίση» χωρίς να το προσδιορίζεις, το μυαλό του συνομιλητή σου θα πήγαινε συνήθως στη νευρική κρίση· τώρα, χωριό που φαίνεται κολαούζο δεν θέλει, η σκέτη κρίση είναι οικονομική. Και αυτό, πανευρωπαϊκά, μια και η λέξη κρίσις πέρασε στα λατινικά ως crisis και από εκεί σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές γλώσσες, αλλά κυρίως με τη σημασία της επιδείνωσης μιας ασθένειας. Στις ευρωπαϊκές ακριβώς γλώσσες η λέξη μεταφέρθηκε και έξω από τον ιατρικό τομέα για να χαρακτηρίσει την κορύφωση μιας δύσκολης κατάστασης (για παράδειγμα, στα αγγλικά η σημασία αυτή καταγράφεται από το 1627, αναφορικά με την όξυνση στις σχέσεις Κοινοβουλίου και βασιλιά) και έτσι επέστρεψε και στα ελληνικά, σαν ένα είδος σημασιολογικού αντιδανείου, για να μας παιδεύει.

Η πιο χαρακτηριστική ταινία με τη λέξη «κρίση» στον τίτλο της είναι μάλλον το «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης» του Αλμοδόβαρ, αν και στον πρωτότυπο τίτλο η λέξη δεν υπάρχει (Mujeres al borde de un ataque de nervios). Μάλιστα, η φράση «στα πρόθυρα νευρικής κρίσης» έχει αυτονομηθεί κι έχει γίνει κλισεδάκι στον ελληνικό Τύπο.

Η λέξη «κρίση» επί πολλούς αιώνες ήταν πρωτόκλιτη, σαν τη βρύση. Στα μεσαιωνικά κείμενα βρίσκεις μόνο «οι κρίσες, τις κρίσες» στον πληθυντικό (ακόμα και «τας κρίσας» λόγιότερη αιτιατική), όχι «τις κρίσεις», αλλά ο τύπος δεν άντεξε στη λόγια επέλαση. Οι περισσότεροι παλιότεροι δημοτικιστές έγραφαν «κρίσες», αλλά σήμερα η κρίση ξανάγινε τριτόκλιτη, αβυσσαλέα, καπιταλιστική και δυσκολοξεπέραστη.

Advertisements

240 Σχόλια to “Τα λεξιλογικά της κρίσης ξανά”

  1. Βασίλης Ορφανός said

    Θέ’ μου μεγαλοδύναμε, κατέβα κάμε κρίση,
    αγάπη δώδεκα χρονώ γυρεύει να μ’ αφήσει
    (Εμ, τόσα χρόνια στο περίμενε, μπαΐλντισε η κοπέλα, μωρέ σύντεκνε.)
    Κρητική μαντινάδα, αλλά βλέπε και:
    https://books.google.gr/books?id=AMEJAAAAQAAJ&q=%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AD%CE%B2%CE%B1+%CE%BA%CE%AC%CE%BD%CE%B5+%CE%BA%CF%81%CE%AF%CF%83%CE%B7&dq=%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AD%CE%B2%CE%B1+%CE%BA%CE%AC%CE%BD%CE%B5+%CE%BA%CF%81%CE%AF%CF%83%CE%B7&hl=el&sa=X&redir_esc=y

    Χρόνια πολλά, Νίκο (η γιορτή κρατά οχτώ μέρες, λένε).

  2. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Καλημέρα, κι εδώ!

    Είναι ενδιαφέρουσες οι πολλαπλές σημασίες της «κρίσης», ακόμη και στο ίδιο κόνσεπτ.
    Για παράδειγμα, θυμάμαι τις για πολλά χρόνια μόνιμες στήλες του περιοδικού «η Λέξη», «η κρίση του βιβλίου» ή «η κρίση του κινηματογράφου»,…: επρόκειτο για κριτικές, μιλούσαν (;), όμως, και για κρίση -ή αυτή είναι φαινόμενο της τελευταίας μόνο εξαετίας;

  3. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρες !

    Πολύ ωραίο άρθρο. Και στο τεχνικό λεξιλόγιο, υπάρχει και το «κρίσιμο μέγεθος, συνδυασμός κλπ.», με την έννοια του καθοριστικού, του δυσμενέστερου.
    Όσο για το «κρένω», από τις λίγες επαφές που είχα μαζί του, το είχα εκλάβει ως «αποκρίνομαι». Δε μιλώ δηλαδή απλά, απαντώ σε κάτι ή σε κάποιον.

  4. Αγάπη said

    Καλημέρα

    Υπάρχει και η ποίηση τής κρίσης, εκτός από την πιθανή κρίση (;) τής ποίησης

    Εδώ, στο ποίημα τού Γιάννη Δάλλα, δέν είμαι βέβαιη φυσικά αν αναφερομαστε στη σημερινή κρίση 🙂
    Κρίση

    Τι κρίση κι αυτή

    που μας απειλεί!

    Ώς τώρα ξέραμε

    τις συνήθεις απώλειες

    που έφταναν το πολύ

    ώς τα μάτια μας:

    εξηφανίσθη ή απεδήμησε

    Οι φευγαλέες!

    Μα αυτή ʽναι πανόλεθρη

    κατακλυσμός και τυφώνας

    Καμιά κιβωτός

    δεν μας σώζει

    Καιρός νʼ ακουστεί

    φωνή απʼ τα έγκατα:

    αναδασμός και απόσβεση!

    Κάψτε τα χρεολύσια

    κι αγκαλιάστε τη γη

    να καρπίσει

    Ανεβείτε στο άρμα

    που εξόκειλε

    να γίνει φαλλός

    η δικέλλα

    τροχονόμος ο ήλιος

    και τινάξτε απʼ τους ώμους

    -οικτρή φρεναπάτη

    για υπέρβαση του είδους-

    τα ικάρεια φτερά

  5. spiral architect said

    Κάποιοι είχαν πιάσει από νωρίς το νόημα … 😀

  6. Αγάπη said

    Χωρίς να ξεχνάμε την κρίση πανικού
    http://www.iatropedia.gr/psychiki-ygeia/ti-einai-kai-pos-antimetopizoume-mia-krisi-panikou/31718/
    που πιθανότατα οδήγησε, χωρίς να επιδειχθεί και πολύ μεγάλη κρίση (κριτική θα έπρεπε να πω; ) την ταύτιση τής «κρίσης» με την τωρινή φάση που ζούμε

    Και φυσικά ετούτο: (από http://www.kathimerini.gr/838481/article/politismos/vivlio/h-poihsh-katagrafei-thn-ellhnikh-krish)

    Μια νέα ποιητική ανθολογία έρχεται να δώσει απαντήσεις στην κοινωνική και οικονομική καταστροφή που απειλεί να καταστρέψει το ευρωπαϊκό οικοδόμημα και να καταγράψει τον παλμό της σημερινής κατάστασης στην Ελλάδα.

    Η έκδοση με τίτλο “Futures: Poetry of the Greek Crisis” κυκλοφόρησε στις 5 Νοεμβρίου του 2015 στην Αγγλία από τον εκδοτικό οίκο Penned in the Margins σε επιμέλεια και μετάφραση του Θοδωρή Χιώτη, πολύτιμου συνεργάτη και project manager του Αρχείου Καβάφη στο Ίδρυμα Ωνάση.

    Δεν πρόκειται απλά για μια απλή ποιητική συλλογή, αλλά για ένα ζωντανό στιγμιότυπο της ελληνικής κρίσης, γεμάτο παλμό και ενέργεια. Ποίηση με πυγμή που θρηνεί την πτώση, καταδικάζει την απληστία και πυροδοτεί την αλλαγή για ένα μέλλον πιο βιώσιμο και ανθρώπινο μέσα από τον ποιητικό λόγο νέων Ελλήνων ποιητών, καθώς και ποιήματα δημιουργών με ελληνική καταγωγή που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό ή ξένων ποιητών με στενή, ιδιαίτερη σύνδεση με την Ελλάδα.

    Η έκδοση “Futures: Poetry of the Greek Crisis” θα παρουσιαστεί στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στις 12 Νοεμβρίου, στο Free Word Centre στις 13 Νοεμβρίου και στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στις 18 Φεβρουαρίου 2016.

  7. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Σαράντα μέρες πιάνουν οι ευχές 🙂

    2: Για κρίση (δηλ. δύσκολη κατάσταση, όχι κριτική) του βιβλίου ακούμε εδώ και χρόνια, πριν από την οικονομική κρίση. Ο τίτλος της ρουμπρίκας του περιοδικού ασφαλώς ήταν αμφίσημος -ίσως εσκεμμένα.

    4: Ωραίο ποίημα!

  8. Πάνος με πεζά said

    Υπάρχει η οικονομική κρίση, υπάρχουν και οι οικονομικοί Κροίσοι (Βόηθα με φτωχέ, να μη σου μοιάσω…)
    http://panpou.blogspot.gr/2010/02/blog-post.html

  9. Παναγιώτης Κ. said

    @1. Αλλά και,
    Αυγερινέ που είσαι ψηλά, κατέβα κάνε κρίση
    αγάπη δώδεκα χρονώ ,γυρεύει να μ΄αφήσει.
    ( στίχος από ηπειρώτικο τραγούδι)

  10. sarant said

    8: Το λογοπαίγνιο κρίση-κροίσοι έχει παίξει αλλά όχι όσο θα περίμενε κανείς

  11. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Κι ο Καββαδίας, στο «Σταυρό του Νότου»

    «είπαν πως σε είχα αγαπήσει
    σε μια κρίση μαύρου πυρετού».

  12. vk said

    Ίσως χαζή ερώτηση: οι λέξεις που έχουν μέσα τους την κρίση πχ διάκριση, ανάκριση, έκκριση, έγκριση, επίκριση, πρόκριση, σύγκριση κλπ και τα αντίστοιχα ρήματα είναι όντως από τα κρίση / κρίνω;

  13. Παναγιώτης Κ. said

    @5. Spiral, με πρόλαβες! Ετοιμαζόμουν να γράψω για…κορυφαίο τραγούδι που ακουγόταν στα μαγαζιά της Εθνικής.
    Αλήθεια, λειτουργούν πλέον αυτά τα μαγαζιά ή τα έχει κλείσει η κρίση.

  14. Corto said

    Καλημέρα και χρόνια πολλά (έστω και εκ των υστέρων)!

    Νομίζω ότι προκειμένου να ερμηνεύσουμε πιο ολοκληρωμένα την σημασία της λέξης κρίση, πρέπει να προσεγγίσουμε την φιλοσοφική της διάσταση.
    Στα πλαίσια της Λογικής ως κρίση νοείται η σύνδεση δύο ή περισσοτέρων λογικών εννοιών με το σχήμα υποκειμένου και κατηγορήματος.
    Για παράδειγμα η πρόταση: «ο Αριστοτέλης είναι φιλόσοφος» συνιστά μία κρίση.
    Η εξέλιξη των κρίσεων από το γενικό στο μερικό δομεί έναν παραγωγικό συλλογισμό, ο οποίος τελικά μπορεί να οδηγήσει σε μία απόδειξη.

  15. Παναγιώτης Κ. said

    Στην Μαθηματική Ανάλυση για μια συνεχή συνάρτηση f ορισμένη στο (α,β) κρίσιμα ονομάζονται τα σημεία στα οποία μηδενίζεται η πρώτη παράγωγος ή στα σημεία που δεν είναι παραγωγίσιμη ( Τα σημεία αυτά είναι πιθανές θέσεις τοπικών ακροτάτων.Δηλαδή δεν είναι όλα τα κρίσιμα σημεία θέσεις ακροτάτων)

  16. atheofobos said

    κρίση λέμε την ξαφνική και βίαιη επιδείνωση μιας αρρώστιας, και γενικά την εμφάνιση οξέων συμπτωμάτων, όπως κρίση άσθματος ή σκωληκοειδίτιδας ή νευρική κρίση,

    Ιατρικώς υπάρχουν έντονα συμπτώματα από διαφορετικές αιτίες που προκαλούν συχνά ή σπάνια κρίσεις όπως πχ ασθματικές κρίσεις, κρίσεις επιληψίας , κρίσεις πανικού, υστερικές κρίσεις κτλ αλλά δεν υπάρχουν κρίσεις σκωληκοειδίτιδας γιατί στην ουσία δεν υπάρχει χρονία σκωληκοειδίτιδα αλλά μόνο οξεία σκωληκοειδίτιδα που πρέπει να αντιμετωπιστεί χειρουργικά.

  17. Πάνος με πεζά said

    Υπάρχει κι ένας -κατά τη γνώμη μου- άστοχος πληθυντικός, το «Πήρα καλές κριτικές», «Διαβάστε τις κριτικές του κοινού για την ταινία» κλπ. Όσες και να είναι οι γνώμες, μπορούμε κάλλιστα να βάζουμε την κριτική στον ενικό, ακόμα κι όταν υπάρχει ταυτόχρονα καλή και κακή κριτική. Γιατί αναφερόμαστε στην ενέργεια του να κρίνεις, και όχι στο αποτέλεσμα της κριτικής, τις πολλές και διαφορετικές απόψεις.

  18. Υπάρχει και η κρίσιμη ταχύτητα του νερού (σε ανοιχτούς αγωγούς) και η κριτική περίοδος των καλλιεργειών (τότε που τα πάντα μπορεί να κριθούν από την πραγματοποίηση ή μη μιας άρδευσης).

  19. Παναγιώτης Κ. said

    Από την Α΄ Γυμνασίου (επιλέγω ένα ηλικιακό κάτω όριο) είχα αντιληφθεί ότι δεν υπάρχει τάχα σοβαρή συζήτηση σε ενήλικες και να απουσιάζει η λέξη κρίση.Ποτέ μα ποτέ δεν έχω ακούσει έμπορο να μη μιλάει για κρίση και δεν αναφέρομαι στο σήμερα που υπάρχουν λόγοι για παράπονα.
    Κείμενο εκεί γύρω στο 1900 να αναμασά : «Παρήλθον αι παλαιαί καλαί εποχαί «.

    Είναι αδιανόητο σε πολιτική αριστερή ανάλυση να μην γίνεται αναφορά σε κάποια κρίση και αυτό σε διαχρονική εξέταση.Λες και ο λόγος μας χάνει σε κύρος αν δεν μιλήσουμε για κρίση.Η λέξη λοιπόν τα λέει όλα και τίποτα.

    Όσοι λόγω επαγγέλματος συμβαίνει να δεχόμαστε ερωτήσεις από νέους που είναι ακόμα εκτός παραγωγικής διαδικασίας για το τι είναι οικονομική κρίση η δική μου απάντηση περιλαμβάνει τα εξής εντελώς συγκεκριμένα στοιχεία: Ανεργία, αμοιβές που δεν σου επιτρέπουν να καλύπτεις τις βιοτικές σου ανάγκες και καταφεύγεις σε κατάχρηση των…ζυμαρικών και μερικά ακόμα όπως για παράδειγμα το διαρκώς αυξανόμενο δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ παρ΄όλες τις περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις.

  20. Τσούρης Βασίλειος said

    Καλημέρα Νίκο και χρόνια πολλά.

    – Νομίζω ότι το ρήμα κρένω έχει σταματήσει να χρησιμοποιείται στον ζωντανό λόγο (επιβεβαιώστε, παρακαλώ)

    Εμείς το χρησιμοποιούμε στο χωριό ακόμη.

    Υπάρχει και κρίσιμη θερμοκρασία καθώς και κρίσιμη μάζα

  21. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    20: Ευχάριστο αυτό

    17: Πάνο, δεν θα τον έλεγα άστοχο αυτόν τον πληθυντικό αν εννοούμε τα κείμενα που γράφονται από κριτικούς σε στήλες κριτικής.

    12 Τα σύνθετα μπορεί να προέρχονται είτε απο τα αντίστοιχα απλά είτε από άλλους συνθετους τύπους. Δηλ. π.χ. η σύγκριση μπορεί να βγαίνει είτε από την κρίση είτε από το συγκρίνω (που βγαίνει από το κρίνω),

  22. Corto said

    Οι φόροι και τα κόμματα φέραν αυτήν την κρίση,
    που κάνανε τον άνθρωπο να μην μπορεί να ζήσει.
    (Ρούκουνας)

  23. Παναγιώτης Κ. said

    Εκτός από τη λέξη βιβλιοκριτική έχουμε και την λέξη βιβλιοκρισία.

    Όσο για το ρήμα «κρένω» ναι έχει περιέλθει στα αζήτητα. Ωστόσο διαβάστε τις παρακάτω εκφράσεις:
    -Η Όλγα δεν κρένει στη Σοφία. Σημαίνει ότι η Όλγα και η Σοφία δεν μιλιούνται.
    -Εντάξει έκανες το καλό αλλά μη το κρένεις. Θέλει να πει ότι δεν… περιφέρουμε εμείς τις όποιες καλές πράξεις έχουμε κάνει. Αφήνουμε τον κόσμο να τις αναγνωρίσει και ο κόσμος συνήθως τις αναγνωρίζει.
    Στο τελευταίο βέβαια υπάρχει κάτι σαν αντίλογος και το είχε πει κάποια από τις γυναίκες του Καζαντζάκη-μου διαφεύγει ποια ακριβώς. Έλεγε λοιπόν: Αν αξίζεις για 100 και βγάζεις φωνή για 10 τότε έμεινες πίσω ενώ αν αξίζεις για 10 να και μιλάς για 100 τότε πας μπροστά!

  24. sarant said

    22 Προφανώς για την κρίση του 1929-33 -ε, δεν το ήξερα.

  25. vk said

    21. Ευχαριστώ. Πάντως φαίνεται σχετικά πλούσια οικογένεια, με λέξεις που πήραν διαφορετικούς δρόμους στις σημασίες τους πχ από την κρίση στην ανάκριση και την έκκριση.

  26. Corto said

    24: Ναι είναι από το τραγούδι «η κρίση», νομίζω αναφερόμενο στην κρίση του 1934.
    Τα ρεμπέτικα που αναφέρονται στην οικονομική κρίση του μεσοπολέμου είναι κάμποσα και πολύ έξυπνα, π.χ.:
    Την δύστυχη αυτή χρονιά που έχει κρίση στον ντουνιά (Νταλγκάς)
    Και φουμάρανε χασίσι, με την φετινή την κρίση (Μπάτης)
    Με τα μούτρα κρεμασμένα, με τις τσέπες αδειανές περπατούμε μες στους δρόμους, Χούβερ τι μας έκανες (Κατσαρός)
    κλπ

  27. Χτες σε ένα επεισόδιο του Ηρακλή Πουαρό (του BBC) που δείχνει η ΕΡΤ2 είχε μια ενδιαφέρουσα παρεξήγηση (που φυσικά κατέληξε, κατά κάποιο τρόπο, σε φόνο). Κάποιος γράφει ένα θεατρικό για τον Τρωικό Πόλεμο και ακολουθεί ο εξής διάλογος:
    — I am interested in the Judgment of Paris. — Paris has no judgment at all, at least as far as it concerns fashion.
    Το λογοπαίγνιο γίνεται και στα ελληνικά, αν και εκεί θα λέγαμε καλύτερα «το Παρίσι δεν έχει γούστο».

  28. spiral architect said

    @27: Ωραία σειρά Δύτη! 🙂

  29. sarant said

    27 Εκεί είναι λογοπαίγνιο αλλά έχει γίνει και μεταφραστικό λάθος, και αποδόθηκε «Η δίκη των Παρισίων», ήδη από τα παλιά χρόνια;

    https://sarantakos.wordpress.com/2013/10/25/stabatmater/

  30. Ανδρέας said

    Έχουμε και την πετρελαϊκή κρίση την μητέρα των κρίσεων της μεταπολεμικής εποχής πρωτοσέλιδη ανελλειπώς από το 1974 έως και σήμερα.

    «Πετρελαϊκή κρίση του 1973

    Τέλος του Bretton Woods
    Στις 15 Αυγούστου 1971 οι Ηνωμένες Πολιτείες αποσύρθηκαν μονομερώς από τη Συμφωνία του Bretton Woods, αποτραβώντας τις ΗΠΑ από τον κανόνα του χρυσού (σύμφωνα με τον οποίο μόνο η αξία του αμερικανικού δολαρίου ήταν συνδεδεμένη με την τιμή του χρυσού και η αξία όλων των άλλων νομισμάτων ήταν συνδεδεμένη με το δολάριο των ΗΠΑ), επιτρέποντας έτσι στο δολάριο να «επιπλέει». Λίγο αργότερα ακολούθησε η Βρετανία, «επιπλέοντας» τη λίρα στερλίνα. Οι βιομηχανικές χώρες ακολούθησαν με τα αντίστοιχα νομισμάτά τους. Εν αναμονή της διακύμανσης των νομισμάτων, καθώς σταθεροποιούνταν το ένα σε σχέση με το άλλο, οι βιομηχανικές χώρες αύξησαν επίσης τα αποθεματικά τους (τυπώνοντας χρήμα), σε ποσότητες πολύ μεγαλύτερες από ό,τι ποτέ πριν. Το αποτέλεσμα ήταν η υποτίμηση της αξίας του αμερικανικού δολαρίου, καθώς και άλλων νομισμάτων του κόσμου. Επειδή το πετρέλαιο τιμολογούνταν σε δολάρια, αυτό σήμαινε ότι οι παραγωγοί πετρελαίου λάμβαναν λιγότερο πραγματικό εισόδημα για την ίδια τιμή. Το καρτέλ του ΟΠΕΚ εξέδωσε ένα κοινό ανακοινωθέν με το οποίο δήλωνε ότι, από τότε και στο εξής, θα τιμολογούσε το βαρέλι πετρελαίου έναντι χρυσού.

    Αυτό οδήγησε στο φαινόμενο που έμεινε γνωστό ως «Σοκ του Πετρελαίου» («Shock Oil»), στα μέσα της δεκαετίας του 1970. Στα χρόνια μετά το 1971, ο ΟΠΕΚ άργησε να αναπροσαρμόζει τις τιμές ώστε να αντικατοπτρίζουν αυτή την υποτίμηση. Από το 1947 έως το 1967 η τιμή του πετρελαίου σε δολάρια ΗΠΑ είχε αυξηθεί κατά λιγότερο από δύο τοις εκατό ετησίως. Μέχρι το σοκ του πετρελαίου, η τιμή παρέμεινε σχετικά σταθερή σε σχέση με άλλα νομίσματα και εμπορεύματα, αλλά ξαφνικά έγινε εξαιρετικά ασταθής. Οι υπουργοί του ΟΠΕΚ δεν είχαν αναπτύξει τους θεσμικούς μηχανισμούς για να ενημερώνουν τις τιμές αρκετά γρήγορα ώστε να συμβαδίζουν με τις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς και, εξαιτίας αυτού, τα πραγματικά τους έσοδα υστερούσαν για πολλά χρόνια. Οι σημαντικές αυξήσεις των τιμών των ετών 1973-1974 σε μεγάλο βαθμό υπερκάλυψαν τη διαφορά στα έσοδά τους σε επίπεδα Bretton Woods, σε σχέση με άλλα εμπορεύματα όπως ο χρυσός.»
    el.wikipedia.org/wiki/Πετρελαϊκή_κρίση_του_1973

    Επίσης και το βιβλίο του Κάπρα που γράφτηκε το 1982

    «Η κρίσιμη καμπή

    The Turning Point: Science, Society, and the Rising Culture (1982) explains perceived scientific and economic crises. It begins by outlining and tracing the history of science and economics, highlighting the flaws in the Cartesian, Newtonian, and reductionist paradigms. It explains how such viewpoints have grown inadequate for modern technology and ecology needs, then argues that science needs to develop the concepts and insights of holism and systems theory to solve society’s complex problems.»

    Η φράση κρίσιμη καμπή χρησιμοποιείται συνεχώς τώρα τελευταία στην πολιτική

    https://www.google.gr/search?q=%CE%97+%CE%9A%CE%A1%CE%99%CE%A3%CE%99%CE%9C%CE%97+%CE%9A%CE%91%CE%9C%CE%A0%CE%97&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=ml5lVqD1FsOMsAHTtJu4Bg

  31. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    27-28,

    πραγματικά υπέροχη σειρά, και χαίρομαι που βγήκε στη συζήτηση, γιατί, έτσι κι αλλιώς, ήθελα να μοιραστώ την κρίση μου με κάποιον!
    Όσο για την επίμαχη φράση, αφ’ ενός μεν κόστισε τη ζωή του νέου συγγραφέα, που είχε την θανατηφόρο ιδέα να τη μοιραστεί με δύο διαφορετικές κυρίες ενώ πίστευε ότι ήταν μία, αφ’ ετέρου δε έδωσε τη λύση στα φαιά κύτταρα του Πουαρό, αφού ο εκλιπών συγγραφεύς είχε προλάβει να ψελλίσει κάτι παράξενο σε σχέση με Παρίσι, στο τηλέφωνο.

    Υπέροχη, υπέροχη, σειρά (με σπάνια ανάδειξη της αρτ ντεκό εποχής -το ίδιο είχα πει και για τον τελευταίο «Μεγάλο Γκάτσμπι», κι ας τον έθαψαν οι περισπούδαστοι κριτικοί μας στις κρίσεις τους…)

  32. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Και, βέβαια, μας απασχολεί τους τελευταίους μήνες η προσφυγική κρίση, την οποίαν, ως τέτοια, αμφισβήτησε ο Μιχαλολιάκος στη Βουλή, στην προ της ψήφισης του Προϋπολογισμού απολογία του.

  33. Corto said

    από το ρήμα κρίνω, το οποίο είχε αρχική σημασία «διαχωρίζω, κοσκινίζω»

    Και κρισσάρα το κόσκινο.

  34. Corto said

    33: Μάλλον με ένα σίγμα: κρισάρα.
    (Με δύο σίγμα η Κρίσσα της Μαρίκας της Πενταγιώτισσας)

  35. από παιδί μαθαίνεις την αλήθεια

    https://pbs.twimg.com/media/CVOZniLW4AA6VxN.jpg:large

    από αυτόν τον ωραίο τύπο (είναι και μπαογκτσής)

    https://twitter.com/Lampatzampa

    πριν επτά χρόνια είχε κυκλοφορήσει ως λογοπαίγνιο http://orig15.deviantart.net/2fa8/f/2013/353/c/7/merry_crisis_and_happy_new_fear_by_uki__uki-d6ykfjx.jpg

  36. Ευάγγελος said

    @33….καλημέρα

    Κι εγώ με γιώτα θα έγραφα την κρισάρα…..αλλά βλέπω γράφεται με ήτα…κρησάρα….
    Μήπως ανήκει σε άλλη οικογένεια λέξεων;

  37. sarant said

    33: Βασικά, η κανονική ορθογραφία είναι κρησάρα και είναι έτσι από το αρχαίο κρησέρα, που είναι δυσετυμολόγητο.

  38. marulaki said

    Είχα την αίσθηση ότι η Δευτέρα παρουσία είναι η Ημέρα της Κρίσεως. Όχι ότι διαφέρει.
    Να πούμε και για τις ηλικιακές κρίσεις, η κρίση της μέσης ηλικίας η συνηθέστερη.
    Επίσης, στο πανεπιστήμιο μας έλεγαν για το ιδεόγραμμα της κρίσης στα κινέζικα, που το ένα μέρος του συμβολίζει την ευκαιρία. Χαρακτηριστικά μας έλεγαν: «Κρίση είναι η βίαιη μεταβολή μιας κατάστασης προς το νέο σημείο ισορροπίας. Η οικονομία δεν περνάει ποτέ κρίση: Διορθώνεται.» Στην πράξη βέβαια συμπαρασύρει στη διόρθωση πολλά πράγματα. Άλλη κουβέντα αυτή.
    Χρόνια πολλά Νικοκύρη!

  39. Corto said

    37: Αν είναι διαφορετικής ετυμολογίας από την κρίση, πρόκειται για εντυπωσιακή σύμπτωση!

  40. Ευάγγελος said

    @Sarant #37
    Ευχαριστώ για την άμεση (χαμόγελο)απάντηση..
    Επί τη ευκαιρία δεχθείτε παρακαλώ τις ευχαριστίες μου για ό,τι μας προσφέρετε καθημερινά καθώς και τις ευχές μου για χθες…
    (Δεν πιστεύω να προκαλώ «αλγεινήν εντύπωσιν» σε κανέναν) (χαμόγελα)

  41. 38 Marulaki

    Στα ίδια πανεπιστήμια πηγαίναμε μου φαίνεται. 😦

    Δεν ισχύει ακριβώς. https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_word_for_%22crisis%22

    Αλλά μέχρι κι ο JFK την είχε πατήσει αυτή την μπανανόφλουδα.

  42. smerdaleos said

    Μια παλιά ανάρτησή μου σχετική με το σημερινό θέμα του Νίκου:

    https://smerdaleos.wordpress.com/2015/07/08/%ce%b7-%ce%b9%ce%b5-%cf%81%ce%af%ce%b6%ce%b1-krei-%ce%ba%ce%bf%cf%83%ce%ba%ce%b9%ce%bd%ce%af%ce%b6%cf%89-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%ba%cf%81%ce%af%ce%bd%cf%89-%ce%b7-%ce%ba%cf%81%ce%af/

    Η αρχική σημασία της IE ρίζας *krei- ήταν «κοσκινίζω, διαχωρίζω», όπως έγραψε και ο Νίκος.

    Το λατινικό «κόσκινο» ( αρχαιοελληνικό «ἠθμός») είναι από την ίδια ρίζα: *krei-dhrom > crībrum, εξού και cribriform το ηθμοειδές οστούν στην διεθνή ανατομική ορολογία.

    Το δε ελληνικό ἠθμός = «κόσκινο» είναι από την ΙΕ ρίζα *seh1(i)- «κοσκινίζω» (*seh1-dh-mos > *sēdhmos > hēthmos > ēthmos) από την οποία προέρχεται και η «σίτα» (= σλαβικό sito = IE *seh1i-tom = «κόσκινο»)

    https://en.wiktionary.org/wiki/Appendix:Proto-Slavic/sito

    Ο δε λατινικός ΙΕ συγγενής *kri-nō > cernō = «κοσκινίζω, διαχωρίζω» του ελληνικού κρίνω (= krīnō = krinʲnʲō = IE *kri-n-yo), μέσα από τον σύνθετο τύπο incernō, διατηρείται αυτούσιος στην Βλαχική ως ntsernu = «κοσκινίζω» (και incernūtus > ntsernut[u] = «κοσκινισμένος».

    https://en.wiktionary.org/wiki/cerno#Latin
    https://en.wiktionary.org/wiki/ntsernu#Aromanian
    http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.04.0059%3Aentry%3Dincerno

  43. gpoint said

    crise cardiaque που λέμε στη Φωκίδα !!

  44. lamser said

    Αγγέλω μ’ κρένει η μάνα σου ….
    δημοτικό

  45. Πάνος με πεζά said

    Και η Κρήσσα (=κρητική) Γη, από άλλη ρίζα βεβαίως.
    Αλήθεια, υπήρχε αυτή η λέξη, ή την έφτιαξε το εστιατόριο;

  46. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα σχόλια!

    41 και πριν:; αυτό με το κινέζικο ιδεόγραμμα πρέπει να τόχουμε συζητήσει κι εδώ

  47. Πάνος με πεζά said

    Εννοώ, ο Κρης υπήρξε, Κρήσσα όμως υπήρξε ή ήταν η «Κρήσαινα»;

  48. Έχασε κι ο σύντροφος Μαδούρος. Γνωστό βενεζολανοκρητικάτσι…

    https://pbs.twimg.com/media/CVnoPEyU8AEFDWE.jpg:large

  49. spiral architect said

    @48: :mrgreen: 😆 :mrgreen: 😆

  50. spiral architect said

    … και έχει χεστεί απ’ τη χαρά του για τη Λεπέν προφανώς! 😦

  51. Pedis said

    Αυτό που περνούμε δεν πρόκειται τόσο για κρίση όσο για το βασανιστήριο των τεχνητών πνιγμών.

    Κεφάλι μέσα μπλουμπλουμπλου, κεφάλι έξω, καλά είναι και τα 100 για σύνταξη,
    κεφάλι μέσα μπλουμπλουμπλου, κεφάλι έξω, καλά είναι και τα 300 για μισθό,
    Κεφάλι μέσα μπλουμπλουμπλου, κεφάλι έξω, σύνταξη στα 87, πάλι καλά!
    Κεφάλι μέσα μπλουμπλουμπλου …

    Τόσο καιρό μας έλεγαν ότι είμαστε στο χείλος της αβύσσου. Με την κυβέρνηση σύριζα, έγινε τελικά η βουτιά χρησιμοποιώντας και …

    εφαλτήριο!

    Οι Λεπεν, ανεβαίνουν. Ψηφίστε «αριστερά» … για να ανέβουν περισσότερο, για να μην έχετε μετά παρά να ψηφίσετε «αριστερά» … για να πάνε ακόμη πιο ψηλά … Μέρντ!

  52. gbaloglou said

    Έχω και νεύρον δυνατόν, μακρύν και πυρωδάτον,
    οπού το έχουν οι κριταί και μαγκλαβοκοπούσιν
    τους κλέπτας και τους υβριστάς και πάντας κακεργάτας.

    [Η βοϊδόπουτσα — βούνευρον επί το ευπρεπέστερον και μεσαιωνικότερον — στην Διήγηση των Τετραπόδων (635-637), τότε που, αν δεν κάνω λάθος, οι δικαστές/κριτές μαγκλαβοκοπούσαν ΚΑΙ τους μάρτυρες λιγουλάκι! (Χρόνια Πολλά, Νίκο!)]

  53. smerdaleos said

    @45,47, Πάνο: Και η Κρήσσα (=κρητική) Γη, από άλλη ρίζα βεβαίως.
    Αλήθεια, υπήρχε αυτή η λέξη;
    —-

    Υπήρχε (απαντά πρώτα στην Σαπφώ) και είναι κανονικότατο παράγωγο θηλυκό τύπου Devi.

    http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.04.0057%3Aentry%3D*krh%2Fs

    Τα θηλυκά «τύπου Devi» (δηλαδή σε *-ih2) ήταν ο βασικός τύπος σχηματισμού IE θηλυκών από αθέματα αρσενικά.

    https://smerdaleos.wordpress.com/2015/11/17/%cf%84%ce%b1-%ce%b9%ce%b5-%ce%b8%ce%b7%ce%bb%cf%85%ce%ba%ce%ac-%cf%84%cf%8d%cf%80%ce%bf%cf%85-devi-ih2-2/

    *Krēt-s > ὁ Κρής/του Κρητός, με θηλυκό *Krēt-ih2 > Krētya > *Κρῆτσα > Κρῆσσα (και αττικο–βοιωτικό Κρῆττα, όπως γλῶσσα/γλῶττα).

    Το ζεύγος Κρής/Κρῆσσα είναι όπως τα ζεύγη Θρᾷξ/Θρᾷσσα και Φοίνιξ/Φοίνισσα

    {τ,θ,κ,χ}+ *-ih2 > -tsa > -σσα/-ττα

    https://smerdaleos.wordpress.com/2015/11/17/%cf%84%ce%b1-%ce%b9%ce%b5-%ce%b8%ce%b7%ce%bb%cf%85%ce%ba%ce%ac-%cf%84%cf%8d%cf%80%ce%bf%cf%85-devi-ih2-2/

  54. Πάνος με πεζά said

    @ 53 : A, ευχαριστώ πάρα πολύ !

  55. Πάνος με πεζά said

    Α, ευχαριστώ πάρα πολύ !

  56. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    50 Ακριβώς!

  57. ΚΑΒ said

    Στον ουρανό θε ν’ ανεβώ να ιδώ ο Θεός που κρίνει,
    οπού αγαπά και αρνηθεί ίντα ποινή του δίνει.

  58. Christos said

    Δυστυχώς για τη Μαφάλντα και για μας, η κρίση θα έχει ορμόνες ανάπτυξης για πολλά-πολλά χρόνια…

  59. Δημήτρης said

    …….όπως ας πούμε στο κλισέ «ο λαός έχει μνήμη και κρίση» που αρέσκονται να λένε οι πολιτικοί (πάω στοίχημα πως από μέσα τους γελάνε εκείνη την ώρα)……

    Γελάνε; Όλοι, χωρίς εξαίρεση πια, όσο ρατσιστικό, φασιστικό κι απόλυτο κι αν ακούγεται. Δυστυχώς

  60. alexisphoto said

    @ 8 & 10:
    Νάτο:
    http://www.culturenow.gr/43340/o-gemistanas-kai-oi-kroisoi-me-d-starova-g-xatzh-kai-v-giannakh-sto-blueberry-cafe
    🙂

  61. alexisphoto said

    @45:
    υπάρχει και ο γνωστός ζωγράφος Ανδρέας Γεωργιάδης ο Κρης:
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%AD%CE%B1%CF%82_%CE%92._%CE%93%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%B4%CE%B7%CF%82

  62. Pedis said

    – Σβήστε τη φωτιά.
    – Κρυώνω.
    – Έτσι μας χαλάτε τις συμφωνίες για το κλίμα.

  63. Corto said

    Κρίση και κρίμα:

    «Αφού το κρίμα κρίνεται κι ο αίτιος ευθύνεται, το πίνεις και δεν πίνεται. Εξαίρεση δε γίνεται».
    (Άκης Πάνου)

  64. ΚΑΒ said

    >>>τα μεσαιωνικά χρόνια εμφανίστηκε, κατ’ επέκταση, η σημασία «μιλώ», κυρίως με τον τύπο «κρένω»,

    Από την παραλογή:ο γυρισμός του ξενιτεμένου:

    Βρίσκω μια κόρη πόπλενε σε μαρμαρένια γούρνα.
    Τη χαιρετώ, δε μου μιλεί, της κρένω , δε μου κρένει.

  65. Pedis said

    κι οι κροίσοι έχουν κρίση …

  66. Δεν ανέφερες το μύθο με την κινέζικη γραφή της κρίσης, που μας διδάσκει κι ο μέγας προφέσορας

  67. 66, Stazy

    https://sarantakos.wordpress.com/2015/12/07/krisis-3/#comment-324016

  68. Pedis said

    Με την κρίση υπάρχει η δυνατότητα να σε περάσουν για μαλάκα

    αλλά κι ο κίνδυνος να σε κάνουν όντως μαλάκα

  69. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Για το Δαμβέργη θα σας πω απ όλους πρώτα πρώτα
    που ναι μεγάλος κριτικός με ήτα και με γιώτα

    >> αλλά και «βασανιστήριο»
    κριτούρια,βασανιστήρια σε άνθρωπο ή ζώο, πολύ οικείο απ΄τους μεγάλους μου:
    π.χ.επέρασε του κόσμου τα κριτούρια και δεν ήβγαλε μιλιά.
    Στα τελευταία τονε δάκασε.Ε μα του καμε τόσανα κριτούρια (του σκύλου)

    Ε ουρανε ου σαι ψηλά
    κατέβα κάμε κρίση
    δέκα χρονώ αγαπητικιά,
    γυρεύγει να μ΄αφήσει.

  70. AK said

    ΚΡΙΣΗ (Δ. ΜΕΝΤΖΕΛΟΣ feat. KILLAH P – TINY JACKAL)

  71. 67 Πού να σας προλάβω…

  72. AK said

    λίγο πριν τη δολοφονία του Φύσσα (Killah P)
    ..πολλά πλοκάμια η κρίση. Δεν είναι μόνο η οικονομική, αλλά κι αυτή αφήνει παντού σημάδια

  73. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    Η μπλογκόσφαιρα, άραγε, έχει κρίση;
    (και με ποια σημασία της λέξης;)

  74. Ottoman Political Thought up to the Tanzimat: A Concise History

  75. σε λάθος νήμα το έβαλα. Στο άλλο tab στόχευα.

  76. Πάνος με πεζά said

    @ 69 :
    Ήσουν απ’ τους σύντεκνους, τους εραστές του ντάκου,
    μέχρι που σε βρήκα εγώ σε λινκ του Σαραντάκου ! 🙂

  77. 76

    Κρυβότανε η καψερή στα όρη με τα οζά
    αλλά την ανακάλυψε ο Πάνος με πεζά.

  78. Πολιτική μέσω γούγλη
    http://topotami.gr/lathos-stin-anazitisi/
    Κατά τ’ άλλα, οι μηχανές αναζήτησης είναι που πάσχουν από νοημοσύνη.

  79. Οι Κριτές της Παλαιάς Διαθήκης (από την μετάφραση των Ο’).

    Βλέπω πως υπάρχει και Βαράκ στην λίστα – είναι αυτή η προέλευση του ονόματος του σημερινού προέδρου των ΗΠΑ;

  80. 79

    Μπααα…
    Εδώ https://en.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama,_Sr. λέει πως ο μπαμπάς του το γύρισε από καθολικισμό σε ισλάμ, στα χρόνια του αγώνα της ανεξαρτησίας της Κένυα. Τώρα, βέβαια, βικιπαίδεια είναι αλλά μην ξεχνάμε πως το μεσαίο όνομα του Μπρόεδρα είναι Χουσέιν.

  81. sarant said

    Κι ο μπαμπάς του Μπαράκ λεγόταν;

  82. Έτσι φαίνεται. 😳

  83. sarant said

    Οπότε αν έκανε γιο θα έπρεπε να τον βγάλει κι αυτόν Μπαράκ-κάτι άλλο.

  84. Μαρία said

    79
    Όχι
    https://en.wikipedia.org/wiki/Baruch_%28given_name%29

  85. Στο ίδιο λινκ λέει πως ο μπαμπάμας δεν ήταν θρήσκος και δεν συμμετείχε στους αγώνες ανεξαρτησίας. Και κάποια στιγμή αγγλικοποίησε το όνομά του από Μπαράκα σε σκέτο Μπαράκ. Πού να ζούσε και στην Ελλάδα, ο μαύρος…

    https://en.wikipedia.org/wiki/Barakah

    όπου μπαράκα (بركة για να καταλάβει κι ο Κιντ) είναι κάτι πολύ σπιρίτσουαλ πράμα, ρε παιδίμου

  86. Κι απ’ ό,τι φαίνεται (–>Μαρία) τόσο το Βαρούχ όσο και το Μπαράκα από την ίδια ρίζα πρέπει να προέρχουνται αλλά άντε πέστο στους Άραβες – Εβραίους 😦

  87. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    76,77 🙂 🙂
    Εγινες κριτής και κρίνεις τα πολλά μου κρίματα
    και ξεχνας της αφεντιάς σου τα παραστρατήματα

  88. sarant said

    86 Ναι, ο ευλογημένος (Βενέδικτος δηλαδή)

  89. 87

    Είχα δει στο γιουτούμπι, ΕΦΗ², έναν κρητικό κινηματογράφου να λέει μπακογιαννοπουλιές με βαργιά προφορά από το Μπζηλορείτη αλλά δεν το ηύρα τώρα.

  90. Γιατί νομίζω ότι ο Μιχάλης αστειευόταν;

  91. 90 διότι μπορεί να έχεις δίκιο και να μας τρόλλαρε.

    Αλλά αφού αρχίσαμε, το Μπαράκ στα εβραϊκά (בָּרָק‎) σημαίνει αστραπή κι ετούτη εδώ η σιγανοπαπαδιά (https://en.wikipedia.org/wiki/Ehud_Barak) μετέτρεψε το επώνυμο του από Μπρογκ σε Μπαράκ (אֶהוּד בָּרַק) (προσέξτε την ομοιότητα στο בָּרַק) για να πουλήσει μούρη. Και πούλησε…

  92. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    89. Πραγματικός κριτικός ο κρητικός ή παρωδία; Το Μπακό τον είχαν διακωμωδήσει μα δε θυμάμαι,οι Αμμάν, ο Λαζό;

    Στην άμμο γράφω σ΄αγαπώ
    πρέπει πως είναι κρίμα
    γιατ΄έρχεται και το χαλά
    τση θάλασσσας το κύμα

  93. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

  94. 93

    Ώπα, ώπα!

    ¯\_(ツ)_/¯¯\_(ツ)_/¯¯\_(ツ)_/¯

  95. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Η αγαπημένη μας γρα…
    Κριτική ταινίας
    Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ

  96. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Η κρίση θέλει τσικουδιά κι οι κοπελιές παιγνίδια
    τρόικα και τροϊκανούς τους γράφουμε στιχάκια
    Ώπα, ώπα!

    ¯\_(ツ)_/¯¯\_(ツ)_/¯¯\_(ツ)_/¯

  97. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Η οικονομική κρίση (κάποτε) θα περάσει αλλά δυο κρίσεις στη χώρα μας είναι παντοτινές: των ηθών και της γλώσσας 🙂

  98. Τρεις τ' καθού said

    Στο φαΐ και στο γ*μήσι
    ο θεός δεν κάνει κρίση

  99. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  100. Για όποιον μπερδεύτηκε, το εβραϊκό μπαράκ (με τελικό κοφ ק‎) που σημαίνει αστραπή είναι άσχετο με τα εβρ. μπαρούχ / μπ(ε)ραχά με καφ (כ), που σημαίνουν ευλογημένος / ευλογία, και που προφανώς συγγενεύουν με τo αραβικό μπαράκα και το τουρκοελληνικό μπερεκέτι. Ο κριτής Βαράκ και ο Αμίλκας Βάρκας είναι από το πρώτο, ο προφήτης Βαρούχ και ο Χόσνι Μουμπάρακ από το δεύτερο.

  101. Pedis said

  102. 90, 91,
    Όχι, ήταν ειλικρινής η ερώτηση (της στιγμής), αλλά η πραγματικότητα φαίνεται πως περιέχει γερή δόση σουρεαλισμού.

  103. spyridon said

    2010
    Το πρώτο τραγούδι που μιλάει για οικονομική κρίση
    http://tinyurl.com/nzsr67o

    μες στο 2010 έρχονται με δεύτερο για την οικονομική κρίση.
    http://tinyurl.com/pu4cesk

    Ένα χρόνο αργότερα στο Λούμπεν τραγουδούν πλέον απλά για κρίση.
    http://tinyurl.com/o9f4935

  104. Πέπε said

    #0 > > Πάντως, στο μεσαιωνικό λεξικό του Κριαρά η λέξη «κριτήριο» δεν έχει μόνο τη σημασία «δικαστήριο» αλλά και «βασανιστήριο»βρίσκω και ρήμα «κριτηρεύγω» με τη σημασία «βασανίζω» αλλά και «κριτηριάζω» με τη σημασία «παιδεύω, ταλαιπωρώ».
    #69 > > κριτούρια,βασανιστήρια σε άνθρωπο ή ζώο

    Και το σκέτο «κρίνω» ως «βασανίζω»:

    Δεν ημπορώ, δε δύνομαι (ωραίο ε; )
    για λόγου σου να κρίνομαι.

    (Δε νομίζω να σημαίνει «να δέχομαι κριτική»)

  105. #79 βεβαίως ὁ Βαρὰκ ποὺ ἔδρασε κατ’ἀνάθεσιν τῆς προφήτιδος Δεββώρας (τὸ ὀνομά του μνημονεύεται καὶ στὴν Πρὸς Ἑβραίους). τότε ἦταν ποὺ ἡ Ἰαὴλ σκότωσε τὸν Σισάρα http://korniliolousto.blogspot.gr/2014/01/blog-post.html

  106. sarant said

    103 Και ακόμα ακούγεται αυτό με την Κική, το λένε οι κόρες μου.

  107. Ιάκωβος said

    Το κρένω στο Μοριά υπάρχει και στο τραγούδι Στης Αρκαδιάς τον πλάτανο, που φυσικά δεν έχει καμία σχέση με την Αρκαδία.

    ..κάθετ’ ο κατής και κραίνει
    όπου αγαπά να παίρνει
    να παίρνει Τούρκος τη Ρωμιά, Ρωμιός την Τουρκοπούλα…κλπ

    Με ευκολία, σε κάποιες μεταγενέστερες εκδοχές, εξεθνικιστικοποιημένες, ο καδής γίνεται δικαστής ή δήμαρχος κι ανακριτής και δεν κρένει, «κρίνει» και οι Τουρκοπούλες έχουν εξαφανιστεί…Ο Παπασιδέρης, αφήνει τον καδή να κρένει, αλλά έβαλε και τον δήμαρχο, καλού κακού, αλλά και έτσι η ιστορία γίνεται ακατάληπτη.

    Εδώ κάπως πιο αυθεντικό:

    Μετά, το αρχικό τραγούδι έλεγε ..βρίζουν τα γένεια του κατή..κλπ

    Ε, όσο να ‘ναι, εμείς κειθεκά είχαμε άλλο καθεστώς επί Τουρκοκρατίας. Αυτοδιοίκηση και γερό κοτσαμπασιλίκι. Βέβαια, όλο κρεμάγανε και καμιά Ελένη στον πλάτανογια ερωτικούς λόγους. Αλλά και μεις ενίοτε κρεμούσαμε Τούρκους του αντίπαλου κόμματος.

    Είχαμε τα μέσα στην Πόλη.Δεν είμασταν τίποτα ανθυπορουμελιώτες… 🙂

  108. κουτρούφι said

    #108.
    Το δίστιχο το ξέρω, ελαφρώς τροποποιημένο

    δεν νταγιαντώ, δεν δύνομαι
    να σ’ αγαπώ να κρίνομαι

    και εγώ το «κρίνομαι» το αντιλαμβάνομαι ως «βασανίζομαι»

  109. 100,
    …το εβραϊκό μπαράκ (με τελικό κοφ ק‎) που σημαίνει αστραπή είναι άσχετο με τα εβρ. μπαρούχ / μπ(ε)ραχά με καφ (כ), που σημαίνουν ευλογημένος / ευλογία,…

    Υπάρχει περίπτωση να ήταν συνδεδεμένες οι δύο λέξεις στην απώτερη ρίζα τους, δεδομένου ότι η ευλογία και η αστραπή έρχονται άνωθεν από Ανώτερη Δύναμη (cf και Νεφεληγερέτης);

    (χωρίς φατσούλα πάλι)

  110. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Με χίλιες βρύσες χύνεται, με χίλιες γλώσσες κρένει:
    «Όποιος πεθάνει σήμερα χίλιες φορές πεθαίνει».

  111. Μαρία said

    109
    Με πόση ανακούφιση ακούγαμε στον υποχρεωτικό εκκλησιασμό εκείνο το άνωθέν εστί καταβαίνον λίγο πριν απ’ το δι’ ευχών 🙂

  112. Μιχάλη (109), εύλογη η σκέψη, και πέρασε κι από το δικό μου μυαλό. Δεν είμαι ειδικός, απ’όσο ξέρω όμως, οι τριγράμματες ρίζες των σημιτικών γλωσών δεν θεωρείται συνήθως ότι σχηματίζονται από μικρότερα συστατικά, ίσως και για μεθοδολογικούς λόγους: αν αρχίσουμε τέτοιες απο- και ανασυνθέσεις, καθώς δεν είναι και πάρα πολλοί οι συνδυασμοί δύο συμφώνων, κινδυνεύουμε να χαθούμε σε πελάγη προεπιστημονικής γλωσσολογίας, τύπου lucus a non lucendo.

  113. ΚΑΒ said

    Και συνέχιζε με ένα εξού κι όλοι σιγοψιθυρίζαμε ξου, ξου

  114. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Ερωτόκριτος
    Α΄
    ν’ ακούσει του τραγουδιστή τση νύκτας, να γνωρίσει 477
    ποιός είναι που την τυραννά κι οπού τση δίδει κρίση
    Β΄
    ήστεκε στη Bασίλισσα να δει, να το γνωρίσει, 140
    και σ’ ό,τι τσ’ ήθελε φανεί, να κάμει δίκια κρίση.
    «Tη βρύση στέκω και θωρώ, δε θέ’ να με δροσίσει,
    κι αφήνει με να ξεραθώ, δεν κάνει δίκια κρίση.» 213
    Γ΄
    Σαν πώς θαρρείς κ’ ευρίσκομαι, πώς κρίνομαι, πώς είμαι;
    Tιμή κι ο φόβος του Kυρού σφίγγει με και κρατεί με.
    Kι α’ μου μιλούσι, δε γρικώ, ουδέ κατέχω πού’μαι, 235
    κρίνομαι, βασανίζομαι, ξύπνου κι όντε κοιμούμαι.
    Eπλήθαινε καθημερνό το βάσανο κ’ η κρίση, 380
    κ’ η Aρετούσα εγύρευγε τόπο να του μιλήσει.

  115. Alexis said

    #0: Νομίζω ότι το ρήμα κρένω έχει σταματήσει να χρησιμοποιείται στον ζωντανό λόγο (επιβεβαιώστε, παρακαλώ),
    Και βέβαια όχι. Ζωντανό σε πολλές περιοχές, όπως π.χ. η Αιτωλοακαρνανία (Αγρίνιο, Βόνιτσα, Ξηρόμερο), σαν κρένω/κρίνω με τη σημασία του «μιλώ».
    Ομοίως και η «κρίση»(=ομιλία).
    Κυρίως σε τυποποιημένες εκφράσεις, όπως:
    -Δεν κρενόμαστε (δεν μιλιόμαστε, είμαστε
    μαλωμένοι)
    -Μού ‘κοψε την κρίση
    -Μην κρένεις ντιπ! (=μη μιλάς καθόλου)
    -Δεν του ματακρένω
    -Κριθήκανε ξανά μετά από πολλά χρόνια
    κλπ.

    «Ο Αντρέας δεν μπορεί να κρίνει ντιπ!» (Η αυθόρμητη αντίδραση της πεθεράς μου όταν είδε στην τηλεόραση τον Ανδρέα Παπανδρέου να βγαίνει από το Ωνάσειο, εμφανώς καταβεβλημένος, εν έτει 1995)

    Και το πιο διάσημο ίσως μουσικό άλμπουμ με τίτλο ακριβώς την κρίση:

  116. Βάταλος said

    Εντιμώτατοι κύριοι, επιτρέψατέ μοι ωρισμένας επισημάνσεις επί της παρούσης αναρτήσεως

    1) Δεν είναι κακό το σημερινόν άρθρον του κ. Σαραντάκου διά την «Κρίσιν». Ωστόσον, κάμνει «μπάμ» από μακρυά ότι ο συγγραφεύς του δεν έχει την παραμικράν σχέσιν με την Χριστιανικήν Θεολογίαν. Το άρθρον πάσχει εμφανώς εις το σημείον όπου προσπαθεί να εξηγήση πώς οι Γαλιλαίοι κατάφεραν να αλλάξουν την σημασίαν της αρχαιοελληνικής λέξεως «κρίσις», προκειμένου να τρομοκρατήσουν τα αφελή πρόβατα που ωνομάσθησαν Ρωμιοί.

    Γράφει επί λέξει ο κ. Σαραντάκος: Α) «…σημασία που διατηρείται και ενισχύεται στους χριστιανούς συγγραφείς, όπου έχουμε το «φοβερό κριτήριο», το δικαστήριο της μέλλουσας κρίσης…» και Β) «…στην αρχαιότητα, σημαίνει «απόφαση, κρίση» και μετά, με τον χριστιανισμό, «θεϊκή κρίση, καταδίκη», φτάνοντας σήμερα να σημαίνει αφενός την αξιόμεμπτη πράξη, όχι όμως με την ποινική έννοια αλλά με την έννοια της παράβασης θείας εντολής ή ηθικής επιταγής, δηλαδή την αμαρτία…»

    Αλλά, κύριε Σαραντάκο, βάζω στοίχημα την μισήν μου περιουσίαν ότι ουδέποτε έχετε αναγνώσει τα 5 πρώτα Βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης (εβραϊστί= Τορά). Πότε πρωτοεμφανίζεται η λέξις «κρίσις» εις την Αγίαν Γραφήν, εντιμώτατε κ. Σαραντάκο; Εις το 18ον Κεφάλαιον της Γενέσεως, στίχος 25, όπου ο Γενάρχης Αβραάμ κάμνει το περίφημον ανατολίτικον παζάρι με τον Γιαχβέ (σ.σ.: τον Ιησούν Χριστόν πρίν ενσαρκωθή!!) διά να μη κάψη τα Σόδομα και τα Γόμορρα. Αναγνώσατε το σχετικόν απόσπασμα από την Μετάφρασιν των Εβδομήκοντα Ραββίνων, διά να αντιληφθήτε πόσον απεριγράπτως γελοίος είναι ο Θεός των Γαλιλαίων

    Τι προκύπτει εκ του αποσπάσματος της Γενέσεως που ανήρτησα; Ότι η αλλαγή της εννοίας της λέξεως «κρίσις» ώστε να σημαίνη «αμαρτία», «παράβασις θείας εντολής» κλπ., ΔΕΝ οφείλεται εις τους χριστιανούς συγγραφείς, όπως νομίζει ο κ. Σαραντάκος, αλλά εις τους Εβδομήκοντα που εχρησιμοποίησαν την ελληνικωτάτην λέξιν «Κρίσις» διά να περιγράψουν την τιμωρίαν των αμαρτωλών υπό του Γιαχβέ – Ιησού Χριστού!.. Δεν είναι η πρώτη φορά που οι Εβδομήκοντα Ραββίνοι μεταφρασταί της Παλαιάς Διαθήκης καταστρέφουν την θείαν Ελληνικήν Γλώσσαν: Βλέπε πώς ήλλαξαν την έννοιαν της λέξεως «αμαρτία» (που σημαίνει «αστοχία» εις τα αρχαία ελληνικά) κλπ…

    2) Μια που κάποιοι αναγνώσται ανήρτησαν δημοτικά άσματα εν τώ παρόντι νήματι, άς επιτραπή και εις τον γέροντα Βάταλον να αναρτήση εν ελάχιστα γνωστόν δημώδες άσμα (χορεύεται ως συρτός χορός) διά τον Γραμματικόν που τον φάγανε οι γυναίκες

    Σημειωτέον ότι έχω αντλήσει το άσμα (που υπάρχει εις δεκάδας παραλλαγάς εις όλον το Ρωμέικον) από την περίφημον Συλλογήν του Π. Αραβαντινού «Δημώδη άσματα της Ηπείρου» (1η έκδοσις 1880), την οποίαν έχουν εξαφανίσει οι Γαλιλαίοι, διότι περιλαμβάνει πολλά άσματα «σόκιν» και αρκετά αντιχριστιανικά, όπου γελοιοποιούνται οι παπάδες κλπ.!! Ευτυχώς, το μνημειώδες αυτό σύγγραμμα διέσωσαν οι Βρετανοί και δύνασθε να το καταβιβάσητε εδώ . Κρατήσατέ το εις το αρχείον σας και διαβάζετέ το πότε – πότε, μπάς και αρχίσετε να αντιλαμβάνεθε διατί ωρισμένα από τα καλύτερα Δημοτικά μας Τραγούδια ουδέποτε εδιδάχθησαν εις τα Ρωμέικα σχολεία…

    Μετά πάσης τιμής
    Γέρων Βάταλος

  117. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    111.στον υποχρεωτικό εκκλησιασμό
    Χτες τ΄απόγεμα μια κυρία που έχει τη φροντίδα σε μια εκκλησία προς το Μαρούσι έφευγε να πάει «να ετοιμάσει το ναό»,έτσι είπε,γιατί σήμερα «θα είχε σχολεία». Τη ρωτάω τί σχολεία,γιορτή είναι; Τα φέρνουν στη λειτουργία να κοινωνήσουν απάντησε. Δεν ήξερα ότι γίνεται αυτό ακόμη και σε ώρα σχολείου τελοσπάντων.

  118. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    115 Ώστε και κρίση = ομιλία διασώζεται; Ευχαριστώ!

    116 Τον Αραβαντινό τον διασώζουν και οι κρητικοί:
    http://anemi.lib.uoc.gr/search/?dtab=m&search_type=simple&search_help=&display_mode=overview&wf_step=init&show_hidden=0&number=10&keep_number=&cclterm1=%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%B2%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BD%CF%8C%CF%82&cclterm2=&cclterm3=&cclterm4=&cclterm5=&cclterm6=&cclterm7=&cclterm8=&cclfield1=term&cclfield2=&cclfield3=&cclfield4=&cclfield5=&cclfield6=&cclfield7=&cclfield8=&cclop1=&cclop2=&cclop3=&cclop4=&cclop5=&cclop6=&cclop7=&isp=&display_help=0&offset=11&search_coll%5Bmetadata%5D=1&&stored_cclquery=&skin=&rss=0&store_query=1&show_form=&export_method=none&ioffset=1&display_mode=detail&ioffset=1&offset=20&number=1&keep_number=10&old_offset=11&search_help=detail

  119. οπκ said

    Kαλησπέρα και χρόνια πολλά Νίκο! Μου έκανε εντύπωση το περί πρωτόκλιτης κρίσης. Εννοείς ότι το αντιδάνειο με τη σημασία της λέξης που μελετάμε εδώ εισήχθη ως πρωτόκλιτο; Πότε το τοποθετείς αυτό και πού το αποδίδεις; Mήπως από το γαλλικό la crise ; Περίεργο να συνυπάρχουν «κρίση» και «κρίσις». Στο Liddell – Scott υπάρχει φυσικά μόνο η «κρίσις» με την αρχική σημασία.

  120. sarant said

    119 Νάσαι καλά. Εννοώ ότι η κρίση από τριτόκλιτη εξελίχθηκε σε πρωτόκλιτη, όπως η βρύση: η κρίση, οι κρίσες. Οι νέες σημασίες που μπήκαν αποτελούν (σημασιολογικό) αντιδάνειο.

  121. Πέπε said

    Νόμιζα ότι είναι πασίγνωστος ο Αραβαντινός. Δεν αντιλήφθηκα πότε τον εξηφάνισαν οι Γαλιλαίοι.

  122. ΚΑΒ said

    Από τη συλλογή του Αραβαντινού υπήρχε παλιά στα Νεοελληνικά αναγνώματα του Γυμνασίου το τραγούδι δε θυμάμαι με τι τίτλο που ξεκινά
    Δυο αδέλφια είχαν αδελφή στον κόσμο ξακουσμένη.
    Την ζήλευε η γειτονιά, την φθόναγε η χώρα,

    Το τραγούδι έχει αμφισβητηθεί για τη γνησιότητά του και θεωρείται κατασκεύασμα του Αραβαντινού.

  123. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Το κρένω-μιλώ,φωνάζω,κράζω, το έχουν στην ποίησή τους,εκτός από το Σολωμό, και ο Ρίτσος,ο Βιζυηνός,ο Σικελιανός.

  124. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    122.Αρετή θα τη λέγανε,ή Ευγενούλα την κόρη.Ή ο χάρος τη ζήλεψε ή ο βασιλιάς. Αρχετυπικά,αλλά αυτό ξεδιάλεξαν για το αναγνωστικό; Το κάλπικο; 🙂

  125. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    122.http://kaftigrafida.blogspot.gr/2013/12/blog-post_8.html?view=mosaic
    Εμ, έχει χάπι εντ 🙂 «το χάροντα κυνήγησαν και γλίτωσαν την κόρη»

  126. Corto said

    122 και 124:
    Αναφέρεσθε στο γνωστό άσμα «ανάθεμά τον που θα πει, τ’ αδέρφια δεν πονιούνται».
    Του τραγουδιού αυτού σώζεται η μελωδία του σε θρακιώτικη εκδοχή. Πρέπει να είναι γνήσιο.

  127. Μαρία said

    122
    Για τη συλλογή του Αραβαντινού που αλλοιώνει, νοθεύει για να «βελτώσει», χώρια τα πλαστά, έχει γράψει ολόκληρο βιβλίο ο Αποστολάκης.

  128. NM said

    Εφη-Εφη (#117): Βεβαίως και συνεχίζεται αυτό, όπως και πολλές άλλες καφρίλες.
    Μερικές με υπογραφή Λοβέρδου της Παρασκευής 24/1/15 (2 ώρες πριν λήξει η θητεία της προηγούμενης κυβέρνησης)…
    που επαναβεβαιώθηκαν με πρόσφατες (Σεπτεμβριανές) δηλώσεις του νυν υπουργάρα κου Φίλη μετά από συνάντησή του με τον Αρχιεπίσκοπο.
    Οπως π.χ η αναγραφή του θρησκεύματος στο Απολυτήριο Λυκείου, η υποχρεωτική διδασκαλία του Ορθόδοξου δόγματος και η μη παραδοχή της έννοιας της «από κοινού κηδεμονίας» αποκλειστικά και μόνο για θέματα θρησκευτικής παιδείας.

  129. NM said

    Αντε και κάτι από «Αμφιπολιάδα 2» για να γελάσουμε λίγο:
    http://tvxs.gr/news/politismos/o-thronos-toy-agamemnona-apodeixthike%E2%80%A6-lekani

  130. 117, …μια κυρία…«θα είχε σχολεία». …
    Τα φέρνουν στη λειτουργία να κοινωνήσουν…

    Την λες και κοινωνική λειτουργό!

  131. Γς said

    129:

    Από το λίκνο σου:

    «έχει διαστάσεις ± 0,55 (μήκος) Χ ± 0,22 (πάχος) Χ ± 0,30 (πλάτος), […] Η ταινία ορίζει τμήμα κοιλώματος βάθους ± 5 εκατοστών.»

    Οπου Χ το πάχος και το πλάτος του ποπού του Αγαμέμνονος. Και το κοίλωμα βάθους ± 5 εκατοστών (!)

    Γενικώς επιμετρήσεις χωρίς νόημα. Του κώλου

  132. Alexis said

    #118: Ώστε και κρίση = ομιλία διασώζεται;

    Ναι, διασώζεται αλλά μόνο σ’ αυτή την τυποποιημένη φράση.
    Δεν την έχω ακούσει ποτέ με άλλα συμφραζόμενα.

  133. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

    132 Μερσί!

    129 Πότε είχε ανακοινωθεί ο θρόνος; Μου διέφυγε.

  134. Γιάννης Ιατρού said

    133:β Καλημέρα,

    στις 10/11 αν δεν κάνω λάθος
    http://www.real.gr/DefaultArthro.aspx?catID=3&id=461447&page=arthro

  135. sarant said

    134 Οκ,, ευχαριστώ!

  136. videoflaneur said

    δειτε αν θελετε μια «αστεια» βιντεο/εργασια μου διαρκειας 2 λεπτων για τη λεξη «κριση» σε 37 ευρωπαικες λεξεις ή ιδιωματα που ετοιμασα με τη βοηθεια του βικιλεξκου περυσι…
    https://vimeo.com/100296862
    password:crisis

  137. sarant said

    Ευχαριστούμε!

  138. Avonidas said

    Κάπως αργά ήρθα στο γλέντι, αλλά για να μη μείνει παραπονεμένη κι η φυσική, ας αναφέρουμε και: τα κρίσιμα φαινόμενα και τα κρίσιμα σημεία (στη θερμοδυναμική και τη στατιστική φυσική) και τις κρίσιμες, υποκρίσιμες και υπερκρίσιμες αντιδράσεις (στην πυρηνική φυσική).

    Μάλιστα, κι εγώ μ’ ένα κρίσιμο σημείο καταγίνομαι στην έρευνά μου, από την αρχή της κρίσης 🙂

  139. spiral architect said

    @48:

    😀 😆 :mrgreen:

  140. Pedis said

    Να αληθεύει αυτό το … ισοδύναμο;

    Το γαλλικό σύστημα εξετάζει όπως δήλωσε στο MEGA o Π. Σκουρλέτης για να αντιμετωπίσει την αδυναμία πληρωμής του ηλεκτρικού ρεύματος από εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες.

    Ποιο είναι αυτό; Περιορισμένη παροχή τάσης, ενδεχομένως με αντικατάσταση του ασφαλειοδιακόπτη στο μετρητή, που δεν θα επιτρέπει την παροχή για να τροφοδοτείται θερμοσίφωνας, ηλεκτρική κουζίνα και θερμαντικά σώματα, αλλά θα επιτρέπει τη φόρτιση των λαμπτήρων φωτισμού!!! – Έτσι και θα εκβιάζεται μόνιμα ο καταναλωτής να βρει λεφτά να πληρώσει και ο Συ.ρι.ζα να κρατήσει την προεκλογική του υπόσχεση να μην κόβεται το ρεύμα σε κανένα σπίτι.

    http://www.inred.gr/eides-o-skourletis/

  141. Pedis said

    κρίση στην ιστορία της Κρήτης …

    “Και πάλι (δυστυχώς) για τον κο Ρίχτερ”: Απάντηση καθηγητή Γιώργου Μαργαρίτη
    http://diktiospartakos.blogspot.it/2015/12/blog-post_457.html

    μου χέτε αποπάρει το Βάταλο και έχει σταματήσει να ανεβάζει κάνα βιβλίο. Να ‘χει η εγγονα του σκαναρισμένο το επίμαχο βιβλίο του Ρίχτερ;

  142. 141 Φίλος ο Μαργαρίτης φιλτάτη η αλήθεια. Όσο δίκιο και νάχει για το βιβλίο του Ρίχτερ, η δίωξη (και ο νόμος που τη στηρίζει) είναι απαράδεκτη.

  143. sarant said

    141 Α, κι εγώ θα το ήθελα αυτό

    142 Συμφωνω. Το άρθρο του ήταν απαράδεκτο, ουσιαστικά τάχθηκε υπέρ της δίωξης.

  144. Pedis said

    Δεν γνωρίζω τις λεπτομέρειες της δίωξης.

    Κάτι τέτοιους λογοκριτικούς νόμους τους πλασάρει κεντρικά η ΕΕ και ο σύριζα δεν βγάζει άχνα ή τουλάχιστον τραυλίζει …

  145. Pedis said

    Η ουσία είναι άλλη. Με την υποστηριξη των κυρίαρχων ΜΜΕ έχουν πάρει το απάνω χέρι οι αθωωτές του ναζισμού κι όχι μόνον στην Ελλάδα.

  146. NM said

    Δεν ξέρω τον άνθρωπο ούτε το έργο του, αλλά δε νομίζω ότι με το άρθρο του τάσσεται υπέρ της νομικής δίωξης (αν και δεν την καταδικάζει απερίφραστα). Το μόνο που ψέγει είναι το Τμ. Ιστορίας & Αρχαιολογίας του Παν/μιου Κρήτης.

  147. Μαρία said

    Η ουσία αφορά το νόμο και την εφαρμογή του κι όχι το βιβλίο του Ρίχτερ.
    Ο Βιντάλ-Νακέ σφορδρός πολέμιος των αναθεωρητών (βλ. Για τον Φορισόν και τον Τσόμσκι) αυτά δεν τα μπέρδευε.

    Ο Μαργαρίτης κράτησε την ίδια αμφιλεγόμενη στάση και για το βιβλίο της Ρεπούση.

  148. NM said

    Γς (#131): Σωστός!
    Θυμάμαι και τη μακαρίτισα τη γιαγιά μου που όταν με παρότρυνε να πάω να κάτσω στο «θρόνο» μου, ενοούσε το γκιογκιό μου.

  149. sarant said

    147 Ναι, ακριβώς. Και από τότε περίπου είχε αρχίσει να στρέφεται προς το ΚΚΕ

  150. 147-149 Το βιβλίο της Ρεπούση είναι κατά κάποιο τρόπο άλλης τάξης ζήτημα, μια και πρόκειται για εγχειρίδιο δημόσιου σχολείου οπότε και αποτελεί αρμοδιότητα των ιστορικών. Ούτε γω θα ήθελα να μπω στο εκβιαστικό δίλημμα όποιος δεν είναι κατά του βιβλίου για εθνοπατριωτικούς λόγους πρέπει να είναι υπέρ του. Στην υπόθεση Ρίχτερ έχουμε θέμα νομοθετικό, όχι ιστορικό (έχουμε και θέμα ιστορικό αλλά είναι λάθος να τα συγχέουμε).

  151. Pedis said

    Καλά όλα αυτά τα γενικά, αλλά γνωρίζει κανείς βάση ποιου νόμου διώκεται ο Ρίχτερ;

  152. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    130>>Την λες και κοινωνική λειτουργό!
    συλλείτουργο 🙂

  153. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    128. >> η αναγραφή του θρησκεύματος στο Απολυτήριο Λυκείου
    Δηλαδή αυτό που δεν πέτυχαν με τις ταυτότητες,το έβαλαν από το παράθυρο.
    Παναζία μου!

  154. 151

    Pedis

    Βάσει του «αντιρατσιστικού» νόμου! 😳

  155. sarant said

    151 Με το άρθρο 2 του νέου αντιρατσιστικού, ότι κακόβουλα αρνήθηκε τα εγκλήματα του ναζισμού εναντίον του κρητικού λαού
    http://documents.tips/documents/-55cf8f2d550346703b99a806.html

    Ασε πυο αυτό το «κρητικός λαός» μυρίζει λίγο αποσχιστικές τάσεις 😉

  156. Μαρία said

    150
    >όποιος δεν είναι κατά του βιβλίου για εθνοπατριωτικούς λόγους πρέπει να είναι υπέρ του.
    Εννοείται, αρκεί η κριτική σου να μην επικαλύπτεται απο εθνοπ. λόγους.

    155
    Το οποίο άρθρο είχε καταψηφίσει σύσσωμη η αντιπολίτευση και η Ρεπούση.

  157. Pedis said

    # 155 – Ευχαριστώ. Δεν βλέπω το νόμο στο κατηγορητήριο.

    Πάντως, αν έχεις δίκιο, τότε είναι δουλειά της κυβέρνησης να τον ακυρώσει. Αν θέλει.
    Αλλιώς, ας χρεωθεί ο Μαργαρίτης στο Σύριζα. (Εμένα, λίγο με χαλάει. Τα κείμενά του, συχνά, δεν μου αρέσουν καθόλου.)

    Είμαι σταθερά της απόψης ότι κάτι τέτοια το πρώτο που καταφέρνουν είναι να διαφημίσουν την διωκόμενη άποψη. Παρόμοια συνέπεια είχε και η δίωξη του βιβλίου του παπαροπλεύρη.

    Αλλά, ο ένας από τους δύο σκοπούς της ΕΕ η οποία προμοτάρει τέτοιους νόμους είναι να καθορίσει στη δημόσια ατζέντα δύο πόλους. Που και οι δύο τους είναι «βολικοί» για την ΕΕ. Μετά, καλείται ο καθένας ελεύθερα … να πάρει θέση υπερ του ενός ή του άλλου.

    Ο δεύτερος σκοπός της ΕΕ … ε, θα τον δείτε σε λίγο.

  158. Pedis said

    # 157 – «(Εμένα, λίγο με χαλάει. Τα κείμενά του, συχνά, δεν μου αρέσουν καθόλου.)»

    Να εξηγηθώ καλύτερα: μου φαίνονται «χοντρικά» και «ειρωνικώς τσαπατσουλοειδή». Η αποδεικτική του γραμμή, συχνά, μπάζει. Αναφέρομαι σε άρθρα και κείμενα που έχω πετύχει σε εφημερίδες και στο διαδίκτυο.

    Στο συγκεκριμένο κείμενο ο στόχος του είναι πανεύκολος και τα πήγε καλά.

    (Από βιβλία του δεν έχει τύχει να διαβάσω.)

  159. Pedis said

    Την άλλη είδηση (#140) με τη φερόμενη πρόταση Σκουρλέτη δεν θα τη σχολιάσει κανείς;

  160. http://www.efsyn.gr/arthro/antiratsistiki-ethniki-logokrisia

  161. Pedis said

    # 160 – σε αυτά οι Ιοί είναι μανούλες (που δεν ξέρω αν τα κρίματα τους είναι λιγότερα από τα καλά τους) … το συγκεκριμένο ζήτημα είναι τετριμμένο, κατά τη γνώμη μου.

    Όποιος είναι αντίθετος με τέτοια εκτρώματα κι έχει τη νομοθετική (-ακυρωτική) δυνατότητα, ενεργεί αναλόγως και τέρμα. (Δεν θα πάρει και συγχαρητήρια για κάτι τόσο μπανάλ. Με μία ευφημον μνείαν ξεμπερδεύουμε).

    Το πρόβλημα που θα πρέπε να απασχολήσει τολάχιστον τους φίλους του Σύριζα που ταυτόχρονα είναι και αντίθετοι στη δίωξη του κάθε μαλακοκ@βλη Ρίχτερ

    (περιμένω ακόμη την ευγενική προσφορά του Βάταλου για να διαπιστώσω μοναχός μου αν είναι σωστά όσα του καταμαρτυρούν, διότι από τους ιστορικούς να φυλάγεσαι …)

    είναι, γιατί η κυβέρνηση δεν προχωρά στην ακύρωση του νόμου. Γιατί;

  162. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    160. (Διαβάζουμε στο λινκ)
    Ενα δεύτερο κλειδί για την κατανόηση της «στροφής» του Ρίχτερ, από την ένθερμη συνηγορία υπέρ της ελληνικής αντίστασης στη δικαιολόγηση των κατοχικών στρατευμάτων, είναι η διαρκής προσαρμογή του στα στερεότυπα και τις προσδοκίες του αναγνωστικού του κοινού.
    Μπρρ

    Ο Ρίχτερ είχε την τιμητική του στους ελληνικούς συλλόγους της Γερμανίας ,μου λέει μια φίλη που έζησε εκεί προ του 2000.

  163. sarant said

    161 Ασφαλώς το άρθρο 2 πρέπει να καταργηθεί ή να μείνει μόνο για το Ολοκαύτωμα. Το έχω ξαναγράψει

  164. Η δίωξη του Ρίχτερ είναι ηλίθια, έτσι κι αλλιώς.
    Το εάν οι σύντεκνοι φερθήκανε βάναυσα δεν μπορεί να συνδεθεί άμεσα με το μέγεθος της θηριωδίας με την οποία ανταποκρίθηκε η Βέρμαχτ.
    Καθώς η Βέρμαχτ δεν έψαξε να βρει αυτουργούς αλλά σκότωσε στο κουτουρού.
    Είμαι σίγουρος πως υπήρξαν και εβραίοι οι οποίοι φερθήκανε βάναυσα στους ναζί. Και καλά κάμανε.

  165. 159

    Ναι πώωωωως!

    Εδώ θάχουμε και Αστυνομία Φύσης, μάστορα!

    https://twitter.com/hashtag/astynomia_fysis

  166. Γιάννης Ιατρού said

    165: Α, μάλλον για ξυλοκόπος στο δάσος σκπέφτεσαι να πάς 🙂 https://twitter.com/hashtag/astynomia_fysis?f=images&vertical=default

  167. 166

    Μπα, όχι. Γι’ αρκούδα!

  168. Γιάννης Ιατρού said

    167: Αχα! Έτσι ε! Πολύ ωραία αυτά που γράφεις στο μπλογκ.

  169. Μα τι ωραία φωτογραφία! ❤

  170. Γιάννης Ιατρού said

    Και για να επανέλθουμε στα της λεξιλογίας και στις πολλές κρίσεις που έχουμε, συνδυαστικά…

  171. Γιάννης Ιατρού said

    εδώ http://www.walesonline.co.uk/news/wales-news/general-election-2015-climate-change-9128489

  172. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    159 – «Την άλλη είδηση (#140) με τη φερόμενη πρόταση Σκουρλέτη δεν θα τη σχολιάσει κανείς;» Έξυπνη.

  173. Pedis said

    # 163 – Σύμφωνοι. Εγώ είμαι υπερ της ολικής ακύρωσης. Δεν μπα να λεει ο καθένας ό,τι του κατεβάσει η γκλάβα του! Αν η πολιτεία ήθελε να πατάξει το ναζισμό, θα το είχε κάνει στη βάση του κοινού ποινικού κώδικα, με τόσες επιθέσεις που έχουν κάνει τα μέλη του τα τελευταία χρόνια, με τα στοιχεία που θα έβρισκαν αν πραγματικά έψαχναν στις οργανώσεις τους κλπ κλπ.

    Οπότε ο συγκεκριμένος νόμος (με ή χωρίς ολοκαύτωμα) έχει άλλους σκοπούς.

  174. Mπετατζής said

    1) Eδώ μιλάει ένας τύπος που λέει διάφορα ενδιαφέροντα, μεταξύ των οποίων και ότι ο Ρίχτερ γράφει σε ένα περιοδικό που λέγεται ο Γερμανός Αλεξιπτωτιστής (υπάρχει στο διαδίκτυο, ως τίτλος περιοδικού, αλλά μάλλον θέλει συνδρομή, το έψαξα χωρίς να ξέρω Γερμανικά : http://agonaskritis.gr/%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BA%CF%81%CE%AE%CF%84%CE%B7-%CE%BF-ebernhard-rondholz-%CE%B7-%CF%85%CF%80%CF%8C%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%BF%CE%B3/. Στα γερμανικά είναι Der Deutsche Fallschirmjager.

    2) Δεν με χαλάει καθόλου που ένας αναθεωρητής υφίσταται την ταλαιπωρία ενός ποινικού δικαστηρίου και αντιμετωπίζει την ενδεχόμενη (εκτιμώ ότι μάλλον θα αθωωθεί) καταδίκη του. Σε καιρούς ραγδαίας φασιστικοποίησης είναι μια μικρή, πολύ μικρή νίκη. Και νίκες έστω και συμβολικές, χρειαζόμαστε επειγόντως, όσο μικρές και αν είναι. Το μόνο που φοβάμαι είναι ο αρνητικός αντίκτυπος που θα έχει πιθανή αθώωσή του. Αλήθεια, πολιτική αγωγή υπάρχει στη δίκη ;;; Μάλλον όχι.

    3) Οι νόμοι είναι όπλα και αποτυπώνουν ταξικές σχέσεις, ή αν ενοχλεί η ορολογία, σχέσεις και συσχετισμούς ισχύος. Αυτό σημαίνει ότι επιτρέπουν κάποιες φορές, κατ΄ εξαίρεση, και την χρησιμοποίησή τους εναντίον της κυρίαρχης τάσης. Αν κάπου κάπου ξεφεύγει κάποια περίπτωση και κάποιος αναθεωρητής κάθεται στο εδώλιο, υφιστάμενος τη σχετική ταλαιπωρία και τα έξοδα, όταν έχουν κάτσει στο ίδιο εδώλιο και καταδικαστεί πλήθος συνδικαλιστών (για άλλους λόγους), πλήθος προοδευτικών ανθρώπων για τις απόψεις τους, ή στο ίδιο εδώλιο που (μην ξεχνάμε) αθωώθηκε ο Πλεύρης από τον ΄Αρειο Πάγο για τον αντισημιτικό οχετό του, (επικαλούμενος και αυτός το δικαίωμα στην επιστημονική άποψη), δεν βλέπω γιατί πρέπει να σπεύσουμε να υποστηρίξουμε την ιστορία και την επιστήμη στο πρόσωπό του συγκεκριμένου. Αυτό σημαίνει επίσης ότι διατηρώ το δικαίωμα να αντιταχθώ σε κάποια άλλη δίωξη, βάσει του ίδιου νόμου, εναντίον κάποιου άλλου που θεωρώ σύμμαχό μου (θα γίνει και αυτό αργά ή γρήγορα), και όχι (ιδεολογικό) αντίπαλό μου, όπως θεωρώ τον Ρίχτερ, χωρίς να είναι η στάση μου αντιφατική.

    4) Νομίζω ότι είναι αντιδιαλεκτική η άποψη ότι είναι άλλο πράγμα το νομικό ζήτημα, άλλο πράγμα το ιστορικό ζήτημα, (υπάρχει και βαθύτατα πολιτικό ζήτημα κατά τη γνώμη μου) και ότι δεν πρέπει να συγχέουμε όλα αυτά τα ζητήματα. Σαφώς και είναι διαφορετικά πράγματα, αλλά η ίδια η πραγματικότητα τα συγχέει, όχι εμείς, και εμείς πρέπει να διακρίνουμε και να ερμηνεύσουμε τόσο την διαφορά τους, όσο και τον τρόπο και τη συγκυρία που μπλέκονται μεταξύ τους. Άλλωστε και η επιστήμη, όπως και οι νόμοι, είναι πεδίο σύγκρουσης και αποτύπωσης συσχετισμών. Δεν υπάρχει αληθινά ουδέτερη και άσπιλη αντικειμεντική επιστήμη, που να κάθεται ψηλά στο βάθρο της και να μην λερώνεται από τους εκάστοτε συσχετισμούς. Αυτό νομίζω ισχύει κατεξοχήν για την ιστορία. Αυτά.

  175. sarant said

    174 Δεν νομίζω πως ο Ρίχτερ είναι αναθεωρητής (όχι με την έννοια που ήταν ο Κύρκος)

  176. Ο Κύρκος;;;
    Μα δόξα τω Θεώ, ΑΥΤΟΣ ο αναθεωρητισμός (γνωστότερος ως ρεβιζιονισμός) δεν διώκεται, τουλαχιστον στην Ελλάδα 🙂

  177. 175 Όχι αλλά χρησιμοποιείται ο όρος (ρεβιζιονιστής) ειδικά για τους ιστορικούς του Β΄ΠΠ που διατείνονται ότι ξαναβλέπουν την εποχή με άλλο μάτι.

  178. Mπετατζής said

    Δεν έχω κάτι με τον Κύρκο, αναθεωρητισμός νομίζω καλείται η επιδίωξη διάφορων ιστορικών να υποβαθμίσουν ή και να θεωρήσουν ανύπαρκτα τα ναζιστικά εγκλήματα και υποθέτω ότι οι οπαδοί της τάσης αυτής λέγονται (ιστορικοί) αναθεωρητές. ΄Η έστω έτσι αποκαλούν οι ίδιοι τον εαυτό τους. Η ίδια τάση υπάρχει και για τον ελληνικό εμφύλιο π.χ. πάλι εξ όσων γνωρίζω χωρίς να είμαι ιστορικός. Με αυτή την έννοια χαρακτήρισα αναθεωρητή τον Ρ. Αν έκανα κάποιο λάθος ορολογίας, ζητώ συγγνώμη, η ουσία όσων έγραψα παραμένει.

  179. sarant said

    Και νομίζεις ότι ο Ρίχτερ έχει σκοπό να θεωρήσει ανύπαρκτα τα ναζιστικά εγκλήματα;

  180. Mπετατζής said

    Να υποβαθμίσουν ή θεωρήσουν ανύπαρκτα έγραψα. Συμπληρώνω : να δικαιολογήσουν ή να νομιμοποιήσουν. Είναι ιστορικός αναθεωρητής ο Ρίχτερ ή δεν είναι ;;; Ανήκει (σήμερα) σ΄ αυτή τη σχολή/ τάση ή όχι ;;; Κατά τη γνώμη μου ανήκει. Δεν καταλαβαίνω ποιο είναι το θέμα ή το ζητούμενο να αποδειχθεί στα σχόλιά σου και στις ερωτήσεις σου. Αν θέλεις μου εξηγείς. Ξαναλέω ότι η ουσία όσων έγραψα στο 174 παραμένει.

  181. Mπετατζής said

    Αντιγράφω από το άρθρο των Ιών που έβαλε ο Δύτης :

    «Με βάση αυτή τη λογική, ο ανταρτοπόλεμος κατά των κατοχικών δυνάμεων χαρακτηρίζεται «βρόμικος και κτηνώδης» (σ.442), σε αντιδιαστολή προς τον «ιπποτικό» πόλεμο των επαγγελματιών στρατιωτικών (σ.438). Τα αντίποινα σε βάρος του άμαχου πληθυσμού δικαιολογούνται διακριτικά ως απάντηση στην καταπάτηση του διεθνούς δικαίου από τους αντάρτες, με υπερπροβολή των βιαιοτήτων που αυτοί διέπραξαν σε βάρος αιχμαλώτων ή τραυματιών αλεξιπτωτιστών».

  182. Ριβαλντίνιο said

    Κατά τον Β.Π.Π.
    1.Όταν κάποιος δεν τηρεί το διεθνές δίκαιο τα αντίποινα επιτρέπονταν.
    2.Επιτρέπονταν αντίποινα κατά αθώων αμάχων για παράνομες ενέργειες συμπολιτών τους, ιδίως όταν δεν μπορούσαν να συλληφθούν οι πραγματικοί ένοχοι, όταν τα θύματα εξιλασμού βρίσκονταν κοντά στο μέρος που σημειώθηκε η παράνομη ενέργεια κ.α.
    3.Ενέργειες από μη τακτικό στρατό (με στολή, διακριτικά, με υπεύθυνο αρχηγό, φανερή οπλοφορία, κ.λπ.) προκαλούν νόμιμα αντίποινα σε βάρος αμάχων.Οι άτακτοι δεν προστατεύονται από το διεθνές δίκαιο.
    4.Εάν οπλισμένοι κάτοικοι προβούν σε επιθετικές ενέργειες κατά εισβολέων θα δεχτούν αντίποινα.
    5.Προσοχή ! Αιχμάλωτοι πολέμου απαγορευόταν να εκτελεστούν, αλλά άμαχοι όμηροι στα πλαίσια αντιποίνων ναι !
    5α.Μπορούν να συλληφθούν προληπτικά όμηροι (που σε περίπτωση παραβίασης του διεθνούς δικαίου να εκτελεστούν). Καλό είναι αυτοί οι όμηροι=κρατούμενοι προς εξιλασμό να είναι ένοχοι (παράνομοι, ύποπτοι, επικίνδυνοι, κouμμούνια 🙂 ), αλλά αυτό θα το αποφάσιζαν οι…Γερμανοί. Δηλαδή άστα-βράστα.
    6.Οι Γερμανοί έδρασαν νόμιμα. Αυτό για το οποίο κυρίως κατηγορήθηκαν μετά το τέλος του πολέμου ήταν το εύρος των αντιποίνων κατά αμάχων και η ευκολία με την οποία στρέφονταν κατά αμάχων.
    7.Μεταπολεμικά στην Γερμανία έγιναν πολλές δίκες για τις βιαιότητες των Γερμανών, στις οποίες οι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν γιατί απλά δεν μπορούσαν να σταθούν κατηγορίες σε βάρος τους. (Δηλαδή Καλαβρυτινοί, Διστομιώτες, Κανδανιώτες κ.λπ. μην περιμένετε δικαίωση). Όλες οι ωμότητες στις οποίες προέβησαν απλά προβλέπονταν. Για να δικαιωθεί κάποιος για την βαρβαρότητα των Γερμανών πρέπει να αποδείξει ότι οι Γερμανοί έδρασαν χωρίς να προηγηθεί πρώτα παράνομη ενέργεια ή ότι οι Γερμανοί δεν είχαν προειδοποιήσει ότι σε περίπτωση παράνομης ενέργειας θα πάρουν «μέτρα εξιλασμού».
    8.Τα πολεμικά εγχειρίδια Αγγλίας και ΗΠΑ προέβλεπαν αντίποινα.
    9.Τελικά, παρόλο που τα γερμανικά δικαστήρια γνώριζαν ότι οι βαρβαρότητες των Γερμανών προβλέπονταν, επέβαλαν κάποιες ασήμαντες ποινές (για τα μάτια του κόσμου στα πλαίσια της αποναζιστικοποίησης ), οι οποίες γρήγορα κατέληξαν σε αμνηστίες.

    Αν τα παραπάνω ισχύουν δεν βλέπω γιατί κατηγορείται ο Ρίχτερ !

  183. Pedis said

    Νικοκύριε, από τη μικρή μου εμπειρία σχετικά με την μέινστριμ τάση αναθεωρητισμού των εγκλημάτων των ναζί (ήδη από το 1945 και ως υπερασπιστική γραμμή στις δίκες), ακολουθούνται δύο τακτικές: (α) άλλο η ευγενής Βέρμαχτ και οι επίλεκτες μονάδες, άλλο τα ΕςΕς (β) άλλο οι σοβαροί και τίμιοι στρατιωτικοί καριέρας άλλο οι αρριβίστες ναζί.
    Και καπέλο σε όλα αυτά μπαίνει το επιχείρημα ότι όλοι ήταν στρατιώτες, πατριώτες και έκαναν το καθήκον τους σύμφωνα με τα καθήκοντα που είχαν στην ιεραρχία.

    Στην πράξη πρόκειται για δικαιολογίες και ιστορικό σπεκουλάρισμα. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας μπορεί να βρει ένα ποσοστό ΕςΕς που δεν διέπραξαν εγκλήματα πολέμου. Και λοιπόν;

    Το επιχείρημα ότι ο κατακτητής διαπράτει εγκλήματα επειδή προκαλείται από το αντάρτικο τη χρησιμοποιούν όλοι οι λακέδες των κατακτητών σε όλες τις εποχές και σε όλες τις σχετικές περιπτώσεις.

  184. Corto said

    182 (Ριβαλντίνιο):
    «…Διστομιώτες,…κ.λπ. μην περιμένετε δικαίωση»

    Παρεμπιπτόντως, χωρίς ίσως να έχει μεγάλη σημασία, μόνο για να ακριβολογήσουμε, πολλά από τα εγκλήματα στο Δίστομο τα διέπραξαν Μαροκινοί και λοιποί Άραβες Μωαμεθανοί με Γάλλο διοικητή.

    Εννοείται βεβαίως ότι για την σφαγή του Διστόμου κυρίως ευθύνεται η γερμανική ηγεσία του Αραβικού Τάγματος.

  185. Ριβαλντίνιο said

    @ 184 Corto
    Στην Μακεδονία είχα διαβάσει και για Τουρκομάνους !!! 🙂

    Στο Δίστομο υπεύθυνος για την σφαγή ήταν ο ίδιος με την σφαγή στην Κλεισούρα Καστοριάς !

  186. sarant said

    184 E, αυτό με το αραβικό τάγμα πρώτη φορά το ακούω -ήξερα ότι υπήρξε, αλλά όχι ότι έδρασε στο Δίστομο.

  187. Corto said

    185: Και στην Βοιωτία διάβασα ότι είχαν έρθει Τάταροι!

  188. Corto said

    186 (Sarant):
    Από την αγγλική wikipedia:

  189. Corto said

    186: Ορθή επανάληψη:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Axis_occupation_of_Greece

    Η δεύτερη φωτογραφία.

  190. sarant said

    Μάλιστα!

    It was created by Amin al-Husseini and Rashid Ali when they suggested the formation of an army of Arab volunteers, which was adopted by Adolf Hitler in 1941. The unit was based on a smaller force, commanded by Hellmuth Felmy, mainly to assist the Pro-Nazi revolt in Iraq which was suppressed by the British. The unit was first settled in Syria and included several Iraqi expatriates, and Syrian Arabs. After the conquest of Syria by the British and Free-French forces, the unit was moved to Sounion in Greece. There it received more Arab and Muslim troops who were on the soil of Europe at the time, as prisoners of war, or as volunteers.

    The Nazis planned to use the legion in conquering the Caucasus, rising an Iraq government-in-exile there, and then use the region as a force station and base for a way of conquering Iraq (an end that was never taken).

    In Operation Torch the Allies took Tunisia, which had been governed by Vichy France. During the fighting the German command called on Tunisian Arabs to join the Legion.

    After the death of its commander, the Legion was taken out from the Front, and in the November 1943 the Legion served in Peloponnese as part of the forces involved in the Axis occupation of Greece (as part of the 41st Infantry Division) and participated in the suppression of the Greek anti-fascist insurrection.

  191. Spiridione said

    184. Corto, στο Δίστομο τα SS δεν μπήκαν;

  192. Spiridione said

    182. Ανεξάρτητα απ’ αυτά είναι απαράδεκτη για μένα η δίκη του Ρίχτερ.
    Δεν είναι ακριβώς έτσι όμως. Δεν είναι αλήθεια ότι δεν υπήρχε διεθνής νομοθεσία για τα εγκλήματα κατά αμάχων προ του Β’ Π.Π.. Στη Σύμβαση της Χάγης του 1907 π.χ. υπάρχουν πολλές σχετικές διατάξεις, που συστηματοποιήθηκαν αργότερα με τις αρχές της Νυρεμβέργης και τη Σύμβαση της Γενεύης του 1949. Έπειτα, στο διεθνές δίκαιο υπάρχει και το έθιμο ως πηγή δικαίου, όχι μόνο η νομοθεσία.
    Σχετική με τα αντίποινα κατά αμάχων είναι η λεγόμενη δίκη των Ομήρων ή δίκη Λίστ (επίσημα The United States of America vs. Wilhelm List, et al). Ήταν μια απ’ τις δίκες της Νυρεμβέργης, αλλά από Αμερικανικό Δικαστήριο, με 9 κατηγορούμενους, που έγινε το 1947-48, με ελληνικό ενδιαφέρον, αφού αφορούσε τις εκτελέσεις ανταρτών και αμάχων στην ΝΑ Ευρώπη (Ελλάδα, Σερβία, Κροατία, Αλβανία). Στο κατηγορητήριο αναφέρονται πολλές περιπτώσεις σφαγών, κυρίως στη Πελοπόννησο και τη Ρούμελη (και το Δίστομο και τα Καλάβρυτα).
    Λοιπόν, οι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν για τις εκτελέσεις ανταρτών στις κατεχόμενες χώρες, γιατί κρίθηκε ότι με το τότε ισχύον διεθνές δίκαιο ήταν παράνομοι πολεμιστές και είχαν δικαίωμα να τους εκτελέσουν οι κατακτητές.
    Κρίθηκαν όμως ένοχοι για τις σφαγές αμάχων (ο Λίστ καταδικάστηκε σε ισόβια αλλά αποφυλακίστηκε 5 χρόνια μετά, ο Φέλμυ που νομίζω ήταν υπεύθυνος επικεφαλής για το Δίστομο σε 15 χρόνια). Αναφέρεται στην απόφαση ότι μέχρι τότε δεν απαγορεύονταν ρητά τα αντίποινα κατά αμάχων σε κατεχόμενη χώρα για την τήρηση της τάξης, και μάλιστα το τότε αμερικανικό και αγγλικό εγχειρίδιο πολέμου τα προέβλεπε ως μέσο επιβολής, αλλά δεν τα είχαν εφαρμόσει ποτέ. Οι Γερμανοί λέει η απόφαση είναι οι μόνοι που εφάρμοζαν συστηματικά αυτή την τακτική απ’ τον Γαλλοπρωσσικό πόλεμο του 1870 και μετά. Αναφέρει η απόφαση «No other nation (except Germany) has resorted to the killing of members of the civilian population to secure peace and order in so far as our investigation has revealed». Οι κατηγορούμενοι καταδικάστηκαν γιατί θεωρήθηκαν τα συγκεκριμένα αντίποινα εκτεταμένα, υπερβολικά (excessive reprisals), αδιάκριτα, χωρίς στρατιωτική αναγκαιότητα και εκδικητικά, κατά παράβαση της σύμβασης της Χάγης του 1907.
    http://www.und.edu/instruct/calberts/Nuremberg/NurembergMain.html#

  193. Spiridione said

    185. Για την Κλεισούρα και το Δίστομο. 7th SS Panzer Grenadier Regiment.
    (από την απόφαση)
    http://library.und.edu/digital/nuremberg-transcripts/doc/25/page/76
    http://library.und.edu/digital/nuremberg-transcripts/doc/31/page/136

  194. Ανδρέας said

    190

    Muslim soldiers of the Handschar Waffen SS reading a pamphlet written by Grand Mufti of Jerusalem, Haj Amin al-Husseini titled ‘Islam and Judaism.’ They wear distinctive Handschar fez headgear, and insignias (scimitars and swastikas) on their lapels.

    Κατείχε και ανώτατο θρησκευτικό τίτλο πολύ ενδιαφέρον.

    Al-Husseini was sentenced to ten years’ imprisonment but was pardoned by the British.[11] In 1921 the British High Commissioner appointed him Grand Mufti of Jerusalem, a position he used to promote Islam while rallying a non-confessional Arab nationalism against Zionism.[12][13]

    His opposition to the British peaked during the 1936–39 Arab revolt in Palestine. In 1937, evading an arrest warrant, he fled Palestine and took refuge successively in the French Mandate of Lebanon and the Kingdom of Iraq, until he established himself in Fascist Italy and Nazi Germany. During World War II he collaborated with both Italy and Germany by making propagandistic radio broadcasts and by helping the Nazis recruit Bosnian Muslims for the Waffen-SS (on the ground that they shared four principles: family, order, the leader and faith).

    να και οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι Ες-Ες. Μάλιστα. Τελικά είναι ευκολότερο να δούμε τις σχέσεις που είχαν οι Σέρβοι, Κρόατες κλπ συγγενείς και γειτόνοι. Ειδυλλιακές θα έλεγα.
    Μεγάλη φάτσα ο αλ Χουσσεΐνί, παντού χωμένος, πως δεν τον και έλεγαν και Χωμεΐνεί 😀

  195. Corto said

    191 (Spiridione):

    Συγγνώμη που δεν απάντησα τόσην ώρα, αλλά μόλις τώρα ξαναβρέθηκα σε υπολογιστή.

    Νομίζω ότι ναι, το κυρίως εκστρατευτικό σώμα που μπήκε στο Δίστομο ανήκε στα Ες Ες.
    Στην βικιπαίδεια το ονομάζει: «2ος λόχος του 8ου Συντάγματος της 4ης Αστυνομικής Τεθωρακισμένης Μεραρχίας Γρεναδιέρων των Ες Ες»

    Αντιγράφω αποσπάσματα από την Μεγάλη Σοβιετική Εγκυκλοπαίδεια, από το λήμμα «Δίστομο. Ιστορικές σφαγές» το οποίο φέρει την υπογραφή ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΤΟΣ:

    «Στις 10 Ιουν. του 1944 το πρωί, δυό φορτηγά αυτοκίνητα κατέφθασαν στο κέντρο της κωμόπολης του Διστόμου. Η παρουσία τους είναι παραπλανητική. Γιατί τα αυτοκίνητα, είναι φορτωμένα με είκοσι περίπου άνδρες των Ες Ες και κάποιον Έλληνα καταδότη, που παριστάνουν τους μαυραγορίτες, ντυμένοι με ρούχα πολιτικά. Λίγο αργότερα, ισχυρή γερμανική φάλαγγα, με βαρύ οπλισμό, που προέρχεται από την Άμφισσα και τη Λιβαδειά, μπαίνει στο Δίστομο, αφού προηγούμενα, στη διάρκεια της διαδρομής, δολοφόνησαν έξι ανύποπτους χωρικούς, που δούλευαν στα χωράφια τους και συνέλαβαν άλλους δώδεκα για ομήρους.
    (…………………………………………)
    Αλλά στη θέση Καταβόθρα, στο δρόμο Δίστομο – Στείρι, τα δύο πρώτα αυτοκίνητα έπεσαν σε ενέδρα τμήματος του 3/34 συντάγματος του ΕΛΑΣ, που είχε επικεφαλής τον Ιάσονα. Η γερμανική δύναμη εξοντώθηκε, σχεδόν ολοκληρωτικά και μαζί ο αρχιγκεσταπίτης της Λιβαδειάς περιβόητος Τεό.
    ………………………………………….
    Στις δυόμιση το μεσημέρι, οι Γερμανοί ξαναγυρνούν στο Δίστομο………………………
    Μια μοτοσυκλέτα φεύγει για την Λιβαδειά, για να πάρει εντολές από τον ταγματάρχη Ρίκτερ.
    Με την επιστροφή της αρχίζει η μεγάλη σφαγή.
    ……………………………………………
    Μετά τον πόλεμο ο διοκητής της γερμανικής φάλαγγας του Διστόμου Χανς Ζάμπελ (……) εκδόθηκε από τις γαλλικές αρχές στην Ελλάδα…..»

    Από το παραπάνω άρθρο εικάζω ότι και η ισχυρή γερμανική φάλαγγα με βαρύ οπλισμό θα ανήκε επίσης στα Ες Ες, διότι ο αρχιγκεσταπίτης Τεό δεν μου φαίνεται πιθανόν να συμμετείχε σε κινήσεις της Βέρμαχτ.

  196. Corto said

    Η παραπάνω εικόνα έχει λεζάντα:
    «Άνδρες της Ελεύθερης Αραβικής Λεγεώνας, σε κάποιο σημείο της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης»

    και την έκλεψα από εδώ όπου θα βρείτε από Βόσνιους Μωαμεθανούς έως Ινδούς και Κορεάτες:

    http://tolmwnnika.blogspot.gr/2014/06/blog-post_6728.html

  197. Corto said

    Photo: Στρατιώτης του «Γερμανοαραβικού Τάγματος Παζικού 845» στην Ελλάδα, Φθινόπωρο 1943 (Bundesarchiv, Bild 1011-177-1465-04)

  198. Μαροκινούς είχαν και οι Γάλλοι του στρατηγού Juin στη μάχη του Μόντε Κασίνο. Έκαναν θαύματα υπερφαλαγγίζοντας τους Γερμανούς από δύσβατα ορεινά μονοπάτια, αλλά δεν περιορίστηκαν εκεί: https://en.wikipedia.org/wiki/Marocchinate

  199. Ανδρέας said

    198 στο λινκ είδα αυτό

    »Marocchinate (pronounced [marokkiˈnate], Italian for «those given the Moroccan treatment» i.e. «women raped by Moroccans») is a term applied to women who were victims of the mass rape and killings committed during World War II after the Battle of Monte Cassino in Italy. »

    και θυμήθηκα αυτό

    »Εντύπωση όμωs κάνανε οι στρατιώτες. Γιατί στη φάλαγγα δεν ήταν μονάχα Γερμανοί. Ήταν μαζεμένεs όλεs οι φυλές του κόσμου. Τι ήθελεs και δεν έβλεπεs. Μ’ όλο που ήταν όλοι τους ντυμένοι τη γερμανική στολή, τα πρόσωπα και το χρώμα τους φανέρωναν άλλη φύτρα! Καθώs ήταν ομάδεs ξεχωριστέs, ακούγονταν αλλιώτικη γλώσσα. Η μια ομάδα δεν μπορούσε να συνεννοηθή με την άλλη παρά με νοήματα. Οί Γερμανοί ήταν καμιά πεντακοσα­ριά και λίγοι μαυροπουκάμισοι φασίστεs που κάνανε τον άγωγιάτη στα ξεφόρτωτα μουλάρια. Τα μπουλούκια, κοντά χίλιοι, ήταν Ρουμάνοι, Σλοβάκοι, Κροάτεs, Βούλγαροι και κιτρινόχρωμοι Τάταροι. Ολοι μισθοφόροι. Και τη φάλαγγα έκλεινε ένας λόχοs από τρακόσουs παράξενουs ανθρώπους…

    Τούτοι ήταν που ήταν. Σαν τους έβλεπε «γαϊδούρα απόρριχνε», όπως μου είπε κάποιος ντόπιος. Ήταν’ Αραπάδες μέ χαρα­γμένα τα μάγουλά τους απ’ τα γεννοφάσκια τους. Απ’ τη μύτη καί τ’ άφτιά τους κρέμονταν χαλκάδες σαν σκουλαρίκια. Τα μεγάλα και παχεια χείλια τους αφήνανε να φαίνονται δυο σειρές από κάτασπρα δόντια, που τους κάνανε άκόμα πιο πολύ φριχτούς κι’ άποκρουστικούς: Ολοι τους μια κοψιά, μέ σφιχτοδεμένα όμως κορμιά. Αυτός ήταν ό περίφημος λόχος των Μαροκινών. Κεφαλή τους ό Γάλλος λοχαγός Άντρέ Ρουέν, απ’ την Αλσανία.

    Λίγος καιρός ήταν που φέρανε το λόχο αυτό απ’ το γαλλι­κό Μαρόκο στην Ελλάδα και τον κρατούσανε στη Γραβιά. Τον είχαν πάντα μακριά απ’ τους άλλους μισθοφόρους και καμιά σχέση. Κρασί κι όλα τα πιοτά τους απαγορεύανε να πίνουν κι η τιμωρία τους θάνατος! Κάποιος που παράκουσε το πλήρωσε μέ τη ζωή του. Τον ντουφεκίσανε μπροστά στο λόχο. Δεν τους άφήνανε να πίνουν, γιατί σαν μεθούσανε γί­νονταν έξη τους. Το οινόπνευμα ενεργούσε πάνω τους αφρο­δίσια και παθαίνανε πριαπισμό. Μανιασμένοι ρίχνονταν να βιάσουν άντρα, γυναίκα, γέρους, παιδόπουλα, Ο,τι ζωντα­νό βρισκόταν μπροστά τους… Κοντολογίς ήταν άνήμερα μαύρα θεριά που απ’ τη ζούγκλα της Αφρικης, οι Ναζί τους κουβάλησαν να σπαράξουν και σκλαβωμένους άσπρους!..»

    h**p://viotiastory.blogspot.gr/2008/03/1941-1944.html

    Παραπάνω ανέφερε ο Corto για τατάρους.

  200. Ριβαλντίνιο said

    1917-Εθνικός Διχασμός.

    (…)Οι Γάλλοι ζήτησαν εκτός από τα όπλα των Ελλήνων, τα ξίφη των αξιωματικών. Τις αξιώσεις αυτές ο Φράγκου τις θεώρησε απαράδεκτες και αρνήθηκε να συμμορφωθεί, καθώς σύμφωνα με τα στρατιωτικά ήθη της εποχής οι αξιωματικοί σε αντίστοιχες περιπτώσεις διατηρούσαν τα ξίφη τους. Ακολούθησε αναταραχή στην περιοχή και όλοι οι άνδρες του συντάγματος ακολουθούμενοι από 100 ακόμη οπλίτες της υπολοίπου μεραρχίας προσπάθησαν να διαφύγουν ένοπλοι με την σημαία τους προς την Λαμία. ώστε να αποφύγουν τον εξευτελισμό.
    Η φυγή τους έγινε αντιληπτή από τους Γάλλους, με τον Γάλλο στρατηγό να στέλνει το ιππικό των Μαροκινών Σπαχήδων προς καταδίωξη τους. Οι Έλληνες κυνηγήθηκαν για έξι χιλιόμετρα απηνώς, τελικώς κυκλώθηκαν και τους ζητήθηκε να παραδοθούν, αλλά αρνήθηκαν με πείσμα. Στην μάχη που ακολούθησε, ενεπλάκησαν ένα απόσπασμα της ίλης Drevon (1ης επιλαρχίας Κυνηγών) και ένα απόσπασμα της ίλης Ballet των Μαροκινών Σπαχήδων. Αυτά τα δύο αποσπάσματα, που συγκέντρωναν δύναμη 80 ιππέων, ρίχτηκαν με πολύ μεγάλο θάρρος εναντίον ενός λόχου Ευζώνων, οι οποίοι τα περίμεναν -ιστάμενοι ακλόνητοι στα πόδια τους- μέσα στα σπαρτά. Ο λοχαγός (ίλαρχος) Drevon τραυματίστηκε βαρύτατα, ενώ οι υπίλαρχοι Berton της 1ης Κυνηγών και Lantaires των Σπαχήδων σκοτώθηκαν βαλλόμενοι από πολύ κοντά. Ο λοχαγός (ίλαρχος) Drevon ανατράπηκε, πέφτοντας κάτω από το σκοτωμένο άλογο του, όπως έπεσαν και άλλοι 13 ιππείς, τόσο Κυνηγοί όσο και Σπαχήδες. Εξ αυτών οι 7 σκοτώθηκαν και οι 6 τραυματίστηκαν βαριά. Ο λόχος των Ευζώνων εκμεταλλεύτηκε τη σύγχυση και διέφυγε όμως λίγο μετά, εντοπίστηκε και πάλι. Οι δύο ίλες, ενισχυθείσες και από στοιχεία της ίλης Dupeyron της 4ης επιλαρχίας των Κυνηγών, περικύκλωσαν τον λόχο των Ευζώνων και ακολούθησε η σφαγή. Στην σύντομη μάχη των Ελλήνων πεζών εναντίον του Γαλλικού ιππικού σε ανοιχτό πεδίο οι Έλληνες είχαν 59 αξιωματικούς και στρατιώτες νεκρούς όλους με φοβερούς σπαθισμούς. Οι Γάλλοι είχαν 2 αξιωματικούς και 7 στρατιώτες τραυματίες. Επί τόπου συνελήφθησαν 49 Έλληνες αξιωματικοί και 269 Έλληνες στρατιώτες. Οι στρατιώτες χρησιμοποιήθηκαν από τους Γάλλους για αγγαρείες και έργα οδοποιίας στο Λιτόχωρο, ενώ οι αξιωματικοί οδηγήθηκαν και κρατήθηκαν σε παλαιούς Τουρκικούς στρατώνες στην Κατερίνη. Ο αντισυνταγματάρχης Φράγκου με τον αντισυνταγματάρχη Γρίβα μεταφέρθηκαν στη Θεσσαλονίκη με συνοδεία Σενεγαλέζων κυνηγών και Μαροκινών σπαχήδων.(…).

    12 Ιουνίου 1917: Η «μάχη της σημαίας» και η βίαιη κατάληψη της Θεσσαλίας από τον Γαλλικό στρατό.

  201. Corto said

    Και μπορούμε να θυμηθούμε και την τελική τραγική σκηνή από την εξαιρετική ισπανική ταινία Liberatias (ελευθεριακές), κατά την οποία οι αναρχικές μαχήτριες του CNT βιάζονται και σφάζονται από τους Μαροκινούς του Φράνκο.

  202. Pedis said

    Ψάχνω αλλά δεν βρίσκω παρά μεμονωμένα αποσπάσματα από το βιβλίο του Ρίχτερ.
    Αν αυτά που δημοσιεύονται εδώ κι εκει στο ίντερνετ αποδίδουν πιστά τις θέσεις του συγγραφέα του, και δεν θα μου έκανε εντύπωση επειδή παρόμοια επιχείρηματα είναι σε κυκλοφορία εδώ και δεκαετίες για το ευγενές πνεύμα του γερμανικού στρατού, τότε ο Ρίχτερ είναι μεγάλος βλαξ. Όχι τίποτ’ αλλο, αλλά επέλεξε να βλάψει με κοινότυπα σαθρό τρόπο (σαν να κάνει αντιγραφή από το λαικό παρατηρητή), όχι τους κομμουνιστές αντάρτες, αλλά έναν από τα σχήματα της αταξικής-πατριωτικής λεβεντιάς.

    Άμα έπιανε τον ελάς, τότε εννιά στους δέκα από τους κατηγόρους του θα τον πρότειναν για άλλον έναν σταυρό με φοίνικες και βάγια.

    Πάντως ο Ρίχτερ δεν χρησιμοποιεί τίποτα περισσότερο από τα επιχείρηματα, παραδείγματος χάρη, της ισραηλινης προπαγάνδας …

  203. Mπετατζής said

    «Χρόνια καυχιόνταν οι Κρητικοί πόσο άγρια μακέλευαν το 41 τους Γερμανούς αλεξιπτωτιστές. Τώρα δικάζουν τον καθηγητή Ρίχτερ επειδή το έγραψε!» Nίκος Δήμου, από το τουίτερ.

  204. Pedis said

    # 203 – Αυτή που γεννάει τους ελεεινούς κοπρίτες είναι πάντα γκαστρωμένη.

    Ακόμη χειρότερα όταν πρόκειται για κακό σκυλί …

    … ζει ακόμη αυτός ο μι-άλφα!?

    «Είμαστε» χώρα γερόντων και γεροξεκουτιασμένων …

  205. spiral architect said

    Ο ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4285/2014 λέει ότι:
    «Όποιος µε πρόθεση, δηµόσια, προφορικά ή δια του τύπου, µέσω του διαδικτύου ή µε οποιοδήποτε άλλο µέσο ή τρόπο, επιδοκιµάζει, ευτελίζει ή κακόβουλα αρνείται την ύπαρξη ή τη σοβαρότητα εγκληµάτων γενοκτονιών, εγκληµάτων πολέµου, εγκληµάτων κατά της ανθρωπότητας, του Ολοκαυτώµατος και των εγκληµάτων του ναζισµού που έχουν αναγνωριστεί µε αποφάσεις διεθνών δικαστηρίων ή της Βουλής των Ελλήνων και η συµπεριφορά αυτή στρέφεται κατά οµάδας προσώπων ή µέλους της που προσδιορίζεται µε βάση τη φυλή, το χρώµα, τη θρησκεία, τις γενεαλογικές καταβολές, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή, το σεξουαλικό προσανατολισµό, την ταυτότητα φύλου ή την αναπηρία, όταν η συµπεριφορά αυτή εκδηλώνεται κατά τρόπο που µπορεί να υποκινήσει βία ή µίσος ή ενέχει απειλητικό ή υβριστικό χαρακτήρα κατά µίας τέτοιας οµάδας ή µέλους της, τιµωρείται µε τις ποινές της παραγράφου 1 του προηγούµενου άρθρου.»

    Και τέλος ο Θοδωρής γράφει: «Χωρίς να είμαι νομικός, αναρωτιέμαι πως γίνεται να διώκεται κάποιος για κάτι που είπε το 2011 (τότε κυκλοφόρησε το βιβλίο και στην Γερμανία και στην Ελλάδα) με νόμο τού 2014»

  206. spiral architect said

    Και μια ηχητική συνέχεια στην «πίπα Ρίχτερ» από τον καθηγητή του ΑΠΘ Γ. Μαργαρίτη: «Η δίκη στο Ρέθυμνο , δεν είναι δίκη ούτε για τον Ρίχτερ, ούτε για το βιβλίο του, ούτε για την Ιστορία ως επιστήμη, δικάζεται καθαρά η ευθεία επιχείρηση ωμής ναζιστικής προπαγάνδας. Αυτό όφειλαν πρώτοι από όλους να το αντιληφθούν και να το επισημάνουν ιστορικοί, διανοούμενοι και πανεπιστημιακές σχολές»

  207. Μαρία said

    Ο Αμβρόσιος με βάση το άρθρο 1, δημόσια υποκίνηση βίας ή μίσους, μπορεί να φάει άνετα τουλάχιστον 6 μηνάκια και να πλερώσει τουλάχιστον 10 χιλιάρικα.
    Σήμερα δημοσιεύει «ένα βαθυστόχαστο κείμενο του Λιακόπουλου».

  208. Ριβαλντίνιο said

    @ 205 spiral architect
    διώκεται κάποιος για κάτι που είπε το 2011 με νόμο τού 2014

    Το αδίκημα είναι να δεις πως το λένε:

    διαρκές και κατ’ εξακολούθηση. 🙂

    Για ιδιαιτέρως ειδεχθή εγκλήματα (έθικζε ντην περηβάνεια μαζ ο Οστρογκότθος) επιτρέπεται η αναδρομική ισχύς των νόμων. 🙂

  209. sarant said

    205-208 Θα το ρωτήσω αυτό, διότι εκ πρώτης όψεως είναι βάσιμη απορία

    207 Και με τον προηγούμενο νόμο πιθανώς.

  210. Spiridione said

    Παιδιά νομίζω ότι δεν διώκεται για το βιβλίο, αλλά για μια ομιλία που είχε δώσει, τον είχαν καλέσει, ίσως και στη Κρήτη. Από εκεί δεν ξεκίνησε όλη η φασαρία; Αλλά μπορεί να μην θυμάμαι καλά.

  211. spiral architect said

    @210: Για το βιβλίο διώκεται Σπυρίδωνα, δες το δεύτερο λίκνο μου στο #205.
    (πίπες) 😛

  212. Spiridione said

    Ναι βλακεία είπα. Στο κατηγορητήριο αναφέρεται και η απόδειξη λιανικής πώλησης του Γκοβόστη !

  213. gryphon said

    183
    Yπαρχει αυτο που λες αλλα γενικα αυτα αφορουν ιστορικους ακαδημαικους δυο τρεις γνωστους αναθεωρητες αρνητες του ολοκαυτωματος κλπ και δεν απασχολουν πολυ κοσμο.
    Αντιθετα υπαρχει ενα αλλο φαινομενο σε πολυ νεωτερους ανθρωπους που δεν εζησαν τον πολεμο αλλα ασχολουνται με την στρατιωτικη ιστορια η π,χ τα war games τα ονλαιν παιχνιδια τυπου world of tanks War thunder κλπ η οσοι ασχολουνται με τον μοντελισμο.
    Το φαινομενο αυτο σχετικα με τον Β’Παγκοσμιο ειναι το τρομερο ενδιαφερον για οτιδηποτε γερμανικο και η σχεδον πληρης αδιαφορια για οτιδηποτε συμμαχικο.Τι εννοω.Ας πουμε υπηρξαν δεκαδες αν οχι εκατονταδες σοβιετικοι στρατηγοι το ιδιο και αγγλοι και αμερικανοι.
    Αρκετοι εχουν γραψει και βιβλιαΣχεδον ολοι ειναι παντελως αγνωστοι.Καποιοι εγιναν ευρυτερα γνωστοι οπως ο Ζουκοφ ο Μοντγκομερι.Κανεις δεν γραφει βιβλια γι’αυτους και ουδεις που λεει ο λογος δινει δεκαρα γι’αυτους εκτος ισως απο τον Πατον.Οτι βιβλιο γραφτει για τον Ρομελ γινεται αναρπαστο αναμεσα τουλαχιστον σε αυτους που ασχολουνται.
    Το ιδιο και για δεκαδες αλλους γερμανους στρατηγους που ειναι πασιγνωστοι.Το ιδιο ακομη και για εναν απλο διοικητη αρματος μαχης οπως τον φανατικο ες ες Μικαελ Βιτμαν για τον οποιο εχουν γραφτει δεκαδες βιβλια και μεχρι και οι μεγαλες πολυεθνικες εταιριες μοντελισμου βγαζουν ειδικες εκδοσεις του αρματος που διοικουσε που γινονται αναρπαστες
    Το ιδιο και με τους γερμανους πιλοτους του ΒΠαγκοσμιου που απολαμβανουν τρομερης δημοφιλιας ενω οι αντιστοιχοι βρεττανοι αμερικανοι κλπ πολυ λιγωτερης.
    Και ολ’αυτα το ενδιαφερον η δημοφιλια τα βιβλια τα παιχνιδια κλπ δεν πρεοερχεται απο γερμανους βεβαια ουτε απο αλλα απο αγγλους γαλλους αμερικανους ρωσους και γενικα απο ολους τους αλλους.Γιατι συμβαινει αυτο;

  214. Μαρία said

    209
    Βέβαια, αλα Πλεύρη, ο οποίος δεν μηνύθηκε για τις ιδέες του αλλά για πρόκληση σε βία.

    210
    Η αφορμή για τη φασαρία ήταν η αναγόρευσή του σε επίτιμο διδάκτορα.

  215. Μαρία said

    209
    Στο Ποτάμι όμως αγνοούν το νόμο.

    Ο ισχύων αντιρατσιστικός νόμος πρέπει τάχιστα να τροποποιηθεί, ώστε αντί να ποινικοποιεί την επιστημονική έρευνα καθώς και την τέχνη, που οδηγεί σε ‘μεσαιωνικές’ δίκες, όπως στην περίπτωση του καθηγητή Ρίχτερ, να αντιμετωπίζει και όλους όσοι από δημόσια θέση καλούν σε βία, διαχωρίζοντας τους πολίτες με βάση τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις. http://news.in.gr/greece/article/?aid=1500045092

  216. Spiridione said

    Ο Κονιδάρης τώρα μίλησε για το άρθρο 196 ΠΚ
    http://www.c00.org/2013/01/greek-penal-code-article-196.html

  217. Pedis said

    # 214 – εμ αν ήταν κείμενα που παρακινούν στη βία δεν θα ήταν δύσκολο να τον καταδικάσεις κι αυτόν κι άλλους τέτοιους του είδους και χωρίς τον αντιρατσιστικό και καλά θα του κάνανε. Αλλά (χωρίς να έχω δει παρά ελάχιστα αποσπάσματα του βιβλίου του) δεν νομίζω ότι εμπίπτει σε αυτή την περίπτωση.

    Θα ήταν περίπτωση παρακίνησης σε βία αν λ.χ. είχε γράψει, αφού κάναν αυτά οι Κρητικοί, καλώ τους γερμανούς όπου πετύχουν … Σήφη … δόστε του μία στην καζάνα!

    Η περίπτωση με τη δίωξη αυτού του ελεεινού, πάντως, μου βρωμάει …

  218. Μαρία said

    216
    Γουστάρω.
    Ο Κ. του εκκλ. δικαίου; Πού μίλησε;

  219. Γιάννης Ιατρού said

    217 τέλος : Έ, όσο νά ‘ναι, μια σχετική διαφημισούλα του γίνεται….

  220. spiridione said

    218. Ναι. Στην ΕΡΤ έχει εκπομπή για το σύμφωνο συμβίωσης

  221. Pedis said

    # 219 – Ουου καλά! Στην ελλάδα θα πουλήσει στους σκατόψυχους κοσμο-πωλήτες, φιλελελέ, στο εξωτερικό, σε όλους τους (νεο)νοσταλγούς.

  222. Μαρία said

    220
    οκ Την ανοίγω.

  223. Μαρία said

    Aμάν, συμμετέχει και μια μεγάλη λέρα, σύμβουλος του Χτιστόδουλου.

  224. spiridione said

    Ναι δεν σε προειδοποίησα 🙂

  225. voulagx said

    #223 Μαρια, ποια εννοεις;

  226. Μαρία said

    225
    Τον Τζούμα.

    Αυτή τη μνημειώδη τοποθέτηση στη βουλή το 2008 τη θυμάστε;
    Έχει γίνει μόδα τα τελευταία χρόνια να μιλάμε για τον γάμο των ομοφύλων ζευγαριών και να το προβάλλουμε ως δικαίωμα. Βεβαίως, εδώ επιτρέψτε μου να εντοπίσω σε αυτούς που το προβάλλουν ένα κενό: Γιατί να μιλάμε μόνο για ζευγάρια και όχι για τρίο, κουαρτέτο,
    κουιντέτο, σεξτέτο, οκτέτο κ.λπ.;

  227. sarant said

    Να περάσει το σύμφωνο στη Βουλή να λυσσάξει ο κουιντέτος.

  228. Μαρία said

    227
    Ο παρτουζιάρης. Πού χάθηκε όμως; Καθόλου δεν ακούγεται.

  229. Triant said

    @226
    Και όμως έχει δίκιο. Εφόσον εγκαταλείπεις το δίπολο άντρας-γυναίκα χάνει την αυτονόητη σημασία του ο αριθμός δύο.

  230. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    η δίκη του χάιντς ρίχτερ. ποιο είναι το επίδικο;
    http://www.chronosmag.eu/index.php/ls-e-p-pe.html

  231. Γς said

    229:

    Μέχρι πέντε είναι σχέση

  232. Γς said

    148, 131:

    Η ένσταση μου δεν είναι για τον «θρόνο» αλλά για τις τιμές:
    ± 0,55 (μήκος) Χ ± 0,22 (πάχος) Χ ± 0,30 (πλάτος),
    Και μια ταινία, τμήμα κοιλώματος βάθους ± 5 εκατοστών !
    Κι όποιος δεν καταλαβαίνει, δεν ξέρει πού πατά και πού πηγαίνει

  233. Μαρία said

  234. Μαρία said

  235. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    229. >>Εφόσον εγκαταλείπεις το δίπολο άντρας-γυναίκα χάνει την αυτονόητη σημασία του ο αριθμός δύο.
    Γιατί; Το σύμφωνο συμβίωσης είναι σύμφωνο δύο ανθρώπων.
    ένα ζευγάρι νοματαίοι, είναι δυο άνθρωποι
    ένα ζευγάρι ρόδα, είναι δυο (όμοια) άνθη

  236. Γς said

    The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints

    Μορμόνοι

  237. Γς said

    Τι να τους πεις τώρα; Γάμους Ομοφυλοφίλων δέχονται, αστεία όμως όχι.

  238. (232) Υποθέτω ότι χρησιμοποιούν (κακώς) το σύμβολο ± με την έννοια του «περίπου». Γίνεται συχνά στα γαλλλικά, όπου το «περίπου» λέγεται plus ou moins, αλλά στα ελληνικά δεν το είχα ξαναδει.

  239. Γς said

    238:
    Ναι, αυτή είναι η μόνη εξήγηση. Η κακή χρήση του συμβόλου ± .
    Δεν θα πήγαινε ποτέ το μυαλό μου σ αυτό,
    Ευχαριστώ

  240. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Να σας ρωτήσω,καταργήθηκε η απαγόρεψη του καπνίσματος σε δημ. χώρους;
    Γιατί μπήκα σε κλειστό χώρο (πιο κλειστός δε γίνεται) υπηρεσίας και ήταν διάχυτη η μυρωδιά μπαγιατεμένου(και φρέσκου βέβαια) τσιγάρου. Είδαν το στραβομύτιασμά μου και «δικαιολόγησαν» : Μα και ο υπουργός καπνίζει…
    Ο πρωθυπουργός άραγε; Όχι, για να έχω πού να πω τη δυσφορία μου (ή μήπως να κρεμάσω ταμπελάκι «πάσχω από χαπ» και να με σπρώχνουν έξω ως ασύμβατη στο περιβάλλον;).Θλίψη. Θυμήθηκα το ζωγράφο Δημ. Γιολδάση που δε συχωρούσε το κάπνισμα στους κομμουνιστές.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: