Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Η απλή αναλογική και το πλαφόν που χαμηλώνει

Posted by sarant στο 8 Ιουλίου, 2016


Κατατίθεται αυτές τις μέρες στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον εκλογικό νόμο και αναμένεται να ψηφιστεί μέχρι το τέλος του μήνα. Σύμφωνα με όσα έχουν διαρρεύσει, θα είναι ένα σύστημα σαφώς αναλογικότερο από το προηγούμενο, χωρίς να φτάνει στην απόλυτα «απλή και άδολη» αναλογική παρά μόνο υπό πολύ ειδικές περιστάσεις.

Το Συνταγμα προβλέπει, και σοφά, ότι ο εκλογικός νόμος, για να ισχύσει στις επόμενες εκλογές, όποτε γίνουν, πρέπει να ψηφιστεί από ενισχυμένη πλειοψηφία 200 βουλευτών. Σε διαφορετική περίπτωση, ισχύει από τις μεθεπόμενες εκλογές, όποτε γίνουν.

Οι βασικές διαφορές του νέου εκλογικού νόμου από τον ισχύοντα, σύμφωνα με όσα έχουν διαρρεύσει, είναι ότι καταργείται το μπόνους των 50 εδρών στο πρώτο κόμμα και ότι επεκτείνεται το δικαίωμα ψήφου στους 17χρονους.

Αυτές είναι οι αλλαγές που φέρνει ο νέος εκλογικός νόμος. Υπάρχουν ομως και αλλαγές που ΔΕΝ φέρνει, που είχαν συζητηθεί ή προταθεί αλλά δεν υιοθετήθηκαν. Αυτές είναι: η κατάργηση του ορίου του 3% για την είσοδο στη Βουλή, το σπάσιμο των μεγάλων εκλογικών περιφερειών, μια διευθέτηση για να ψηφίζουν οι Έλληνες του εξωτερικού.

Κατηγορήθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ ότι καταργεί το μπόνους των 50 εδρών επειδή βλέπει ότι θα χάσει τις εκλογές. (Όταν το αρχικό σχέδιο του εκλογικού νόμου, πριν από είκοσι μέρες, πρόβλεπε να διατηρηθεί το μπόνους αλλά μειωμένο σε 20-30 έδρες, η κατηγορία ήταν ότι αθέτησε τις δεσμεύσεις του). Στην πραγματικότητα, αν, όπως όλα δείχνουν, οι εκλογές γίνουν το 2019, είναι όχι απλώς παρακινδυνευμένο αλλά εντελώς αδύνατο να κάνουμε από τώρα προβλέψεις, οπότε είναι μάλλον ανόητη η κατηγορία περί καιροσκοπισμού.

Η κατάργηση του μπόνους ασφαλώς δυσκολεύει την επίτευξη αυτοδυναμίας -αλλά αυτό είναι το καλό (ή το κακό) των αναλογικών εκλογικών συστημάτων, ότι προωθούν κυβερνήσεις συνεργασίας. Ειδικά οι λεγόμενες φιλοευρωπαϊκές δυνάμεις θα έπρεπε να συναινούν στην κατάργηση του μπόνους, αφού όλες σχεδόν οι προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες, προς τις οποίες προσβλέπει η χώρα μας, κυβερνιούνται εδώ και πολλά χρόνια από κυβερνήσεις συνεργασίας, συχνά πολυκομματικές. Άλλωστε, οι μονοκομματικές κυβερνήσεις αυτοδυναμίας μάς έφεραν στη χρεοκοπία και την κρίση.

Όσο για την επέκταση του δικαιώματος ψήφου στους 17χρονους, μπορώ να πω πως ούτε κρύο μου κάνει ούτε ζέστη. Υπάρχει μια γενικότερη τάση για μείωση της ηλικίας άσκησης του εκλογικού δικαιώματος και σε μερικές χώρες ψηφίζουν ακόμα και οι 16χρονοι (κυρίως λατινοαμερικανικές χώρες, αλλά και Αυστρία, Σκωτία -ενώ σε κάποιες χώρες οι 16χρονοι ψηφίζουν μόνο στις τοπικές εκλογές, π.χ. Εσθονία, Μάλτα). Προβάλλεται ως αντεπιχείρημα ότι ο 17χρονος δεν έχει δικαιοπρακτική ικανότητα, αλλά δεν βλέπω γιατί να συνδέονται αυτά τα δύο. Έτσι κι αλλιώς, δεν είναι πολύ σημαντικό θέμα.

Να περάσουμε τώρα στις αλλαγές που δεν θέλησε ή δεν τόλμησε να φέρει ο νέος εκλογικός νόμος. Καταρχάς, προσωπικά δεν συμφωνώ με την ιδέα για σπάσιμο των μεγάλων εκλογικών περιφερειών, που κάποια κόμματα π.χ. ΠΑΣΟΚ το έθεταν ως απαράβατο όρο ενώ κάποια άλλα π.χ Ένωση Κεντρώων, το απέκλειαν. Το επιχείρημα που προβάλλεται είναι πως οι μεγάλες περιφέρειες, π.χ. όσες έχουν πάνω από 10 έδρες, αποτελούν εστίες διαφθοράς διότι χρειάζεται να δαπανήσει κανείς πολλά για να προβληθεί στους ψηφοφόρους. Πράγματι, η Β’ Αθηνών έχει γιγαντωθεί και εκλέγει 44 βουλευτές, και ο συναγωνισμός είναι μεγάλος -αλλά είναι πολλές και οι εκλόγιμες θέσεις. Και επειδή το Λεκανοπέδιο έχει πολύ μεγάλη πληθυσμιακή πυκνότητα και δεν απαιτεί πολλές μετακινήσεις (σκεφτείτε, ας πούμε, τις Κυκλάδες ή τη Λάρισα), δεν ξέρω πόσο βάσιμο είναι το επιχείρημα της «κάλυψης» σε μια εποχή όπου έτσι κι αλλιώς η προεκλογική εκστρατεία γίνεται όλο και λιγότερο με αφίσες και πολλά εκλογικά κέντρα. Η μόνη περιφέρεια που ίσως θα είχε νόημα να σπάσει θα ήταν η Αττική, σε ανατολική και δυτική.

Επίσης, το να υπάρχουν και μερικές μεγάλες εκλογικές περιφέρειες σημαίνει ότι ένα μικρό κόμμα, που παίρνει 3-4%, θα έχει σίγουρη μια έδρα σε αυτές για να τοποθετήσει εκεί τον αρχηγό του. Αυτό είναι παράγοντας σταθερότητας και προβλεψιμότητας, άρα ευπρόσδεκτος.

Για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, που ο αριθμος τους έχει εκτιναχθεί τα τελευταία χρόνια της κρίσης, πιστεύω ότι το ζήτημα δεν είναι τόσο απλό όσο παρουσιάζεται. Έχω γράψει παλιότερα τις σκέψεις μου και δεν θα τις επαναλάβω εδώ. Πάντως, εφόσον οι εκλογές θα αργήσουν ακόμα να γίνουν υπάρχει τρόπος να μελετηθεί το ζήτημα της ψήφου στα προξενεία με αυτοπρόσωπη παρουσία, που είναι κατά τη γνώμη μου η μόνη αδιάβλητη μέθοδος και που μπορεί να εφαρμοστεί απλά (χωρίς να θεσπίζονται βουλευτές αποδήμων, ένα μέτρο που είναι πολύ προβληματικό κατά τη γνώμη μου).

Και περνάμε στο βασικό αμφιλεγόμενο ζήτημα, το όριο του 3% για την είσοδο στη Βουλή. Το όριο αυτό θεσπίστηκε μετά τις εκλογές του 1989-90, όταν είχαν εκλεγεί μειονοτικά κόμματα (Εμπιστοσύνη και Πεπρωμένο) και εξέλεξαν από έναν βουλευτή. Έτσι, η διατήρηση του ορίου θεωρείται ότι εξυπηρετεί «εθνικούς λόγους» και μάλλον αυτούς πρόβαλε ο ελάσσων κυβερνητικός εταίρος, οι ΑΝΕΛ, που απαίτησαν τη διατήρηση του ορίου. Η Αριστερά έχει κάμποσες φορές προσκρούσει στο κατώφλι του 3% -η ΛΑΕ πολύ πρόσφατα, ο ΣΥΝ το 1994, η εξωκοινοβουλευτική Αριστερά ανέκαθεν. Αλλά κι άλλα κόμματα έχασαν «για λίγο» κατά καιρούς την είσοδο: το ΔΗΚΚΙ, το ΛΑΟΣ, το ΚιΔηΣο του Γιώργου Παπανδρέου.

Σε όλες σχεδόν τις χώρες όπου υπάρχουν αναλογικά συστήματα υπαρχει κάποιο όριο -η μόνη εξαίρεση που θυμάμαι είναι η Ολλανδία, όπου αν βγάλεις 0,67% παίρνεις έδρα (το Ολλανδικό κοινοβούλιο έχει 150 έδρες). Το Ισραήλ παλιότερα είχε όριο εισόδου 1% και έβγαζαν από 1-2 έδρες διάφορα υπερσυντηρητικά θρησκευτικά κόμματα που μετά για να μπουν στην κυβέρνηση ζητούσαν τον ουρανό με τ’άστρα. Έτσι, το όριο ανέβηκε και μετά ξανανέβηκε και σήμερα είναι 3,25%

Ειδικά στις παρούσες συνθήκες, όπου με όριο 3% έχουμε οχτακομματικό κοινοβούλιο, αν το όριο καταργηθεί θα γεμίσει η Βουλή τζήμερους και κυνηγούς που θα ζητάνε υπουργεία. Οπότε, έστω και με βαριά καρδιά δέχομαι να μείνει το 3% ή να μειωθεί στο 2,5%

Από την άλλη, το σημερινό εκλογικό σύστημα έχει ένα πολύ σοβαρό ελάττωμα: ότι καταργεί την πρώτη κατανομή. Αυτό, που έγινε για να μη βγάζουν έδρα τα μειονοτικά κόμματα, είναι τραγικό -αν κάποιος ανεξάρτητος υποψήφιος πάρει, ας πούμε, το 90% των ψήφων π.χ. στον νομό Αργολίδας, δεν θα βγει βουλευτής! Είναι ειρωνικό ότι η κατάργηση της πρώτης κατανομής θεσπίστηκε επί πρωθυπουργίας Κ. Μητσοτάκη -ο οποίος οφείλει ακριβώς την πολιτική του επιβίωση στην ύπαρξη της πρώτης κατανομής, διότι το 1977, όταν ακόμα είχε φρέσκια τη ρετσινιά του αποστάτη και κανένα κόμμα δεν τον δεχόταν, μπήκε στη Βουλή με το δικό του κόμμα, το  Κόμμα Νεοφιλελευθέρων (δεν κάνω πλάκα), που πήρε μεν μόλις 1,08% στις εκλογές αλλά έβγαλε δύο έδρες, μία στα Χανιά και μία στο Ρέθυμνο όπου πήρε 25%.

Αν υπάρχει δυνατότητα να βγαίνουν βουλευτές όσοι πιάσουν το εκλογικό μέτρο, ένα κόμμα του 2% μπορεί να ελπίζει ότι θα εκλέξει έναν-δύο βουλευτές στα μεγάλα αστικά κέντρα, έστω κι αν δεν πιάσει το 3% (που θα του δώσει αμέσως 9 βουλευτές). Βέβαια, θα εκλέξουν βουλευτές και τα μειονοτικά κόμματα -αλλά αυτό μόνο καλό θα είναι κατά τη γνώμη μου. Η στέρηση δικαιωμάτων ποτέ δεν βοήθησε στην ενσωμάτωση -και να πω παρεμπιπτόντως ότι αν η θέσπιση ποσόστωσης στη μειονότητα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ  έχει συντελέσει πολύ στην ενσωμάτωση των νέων μειονοτικών, ιδίως των κοριτσιών.

Βέβαια, το ιδανικό είναι να υπάρχει πάγιος εκλογικος νόμος, συνταγματικά κατοχυρωμένος. Μακάρι να υπήρχε η συναίνεση που θα το επέτρεπε κάτι τέτοιο. Προς το παρόν δεν υπάρχει.

Όμως εδώ λεξιλογούμε κι αυτό το ξεχάσαμε στο σημερινό άρθρο -οπότε θα κλείσω λεξιλογώντας. Το όριο του 3% σε πάρα πολλά πρόσφατα δημοσιεύματα το είδα να χαρακτηρίζεται «πλαφόν» -μάλιστα, είδα ή άκουσα να το λένε έτσι πολιτικοί από όλες τις πτέρυγες. Θυμίζω ότι το πλαφόν είναι δάνειο από το γαλλ. plafond που σημαίνει οροφή, όχι κατώφλι. Η πλαφονιέρα δεν είναι επιδαπέδιο φωτιστικό, στην οροφή στερεώνεται.

Πριν από εφτάμισι σχεδόν χρόνια, την πρώτη εβδομάδα ζωής του ιστολογίου, είχα δει στο Βήμα να χρησιμοποιείται η λέξη «πλαφόν» με τη σημασία ‘κατώτατο όριο’ και είχα γράψει ένα σύντομο αρθράκι που το μεταφέρω εδώ (για να δείτε ότι τότε έγραφα πιο σύντομα άρθρα -αν το τολμήσω τώρα, θα ζητήσετε τις συνδρομές σας πίσω):

Διαβάζω στο κυριακάτικο Βήμα, 22.2.09, για τον τρόπο εκλογής των μελών της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ:

Όποιος εκ των προταθέντων συγκεντρώνει το 50% συν μία ψήφο εκλέγεται μέλος της ΚΕ, ενώ εφόσον δεν συμπληρωθεί ο αριθμός γίνεται επαναληπτική ψηφοφορία για όσους δεν συμπλήρωσαν το «πλαφόν».

Καθόλου δεν μ’ ενοχλεί το ξενικό «πλαφόν», βρίσκω μάλιστα και λιγάκι ευχάριστον τον σχεδόν αναχρονισμό να δανειζόμαστε από τα γαλλικά τον 21ο αιώνα, αλλά, αν είναι να φοράμε γαλλικά μεταξωτά, να τα φοράμε σωστά. Διότι, βρε παιδιά του Βήματος, τα ξεχάσατε τα γαλλικά σας; Το πλαφόν είναι το ταβάνι, η οροφή. Πλαφόν στις τιμές των καυσίμων βάζουμε (υποτίθεται), πλαφόν στις αμοιβές και στο εφάπαξ μπαίνει (εξόν κι αν είσαι δικαστικός), πλαφόν στα επιτόκια εξαγγέλλεται, πάντοτε δηλαδή έχουμε ένα ανώτατο όριο.

Αυτό που έχουμε εδώ είναι κάτω όριο, άρα αν θέλετε ντε και καλά γαλλικά είναι όχι πλαφόν, αλλά πλανσέ (δάπεδο), ή μάλλον σέιγ (seuil), αλλιώς κατώφλι ή απλούστατα, όριο.

Θα μπορούσαμε να το πούμε και «ο ουδός» (αρχαίο κατώφλι) αν και υπάρχει φόβος να νομίσει κανείς ότι λέμε την οδό με βόρεια προφορά, γι’ αυτό ίσως και σε μερικά ιατρικά συγγράμματα θα δείτε τον ουδό να έχει φορέσει φουστάνια, δηλαδή να γράφουν «η ουδός».

Οπότε, το να λέμε για «πλαφόν 3% στις εκλογές» δεν στέκει, θα σήμαινε, αν το κοιτάξουμε αυστηρά, ότι ένα κόμμα που παίρνει πάνω από 3% δεν μπορεί να μπει στη Βουλή.

Αναρωτιέμαι όμως, από τη στιγμή που, παρά την πλαφονιέρα, η λέξη πλαφόν δεν έχει διαφάνεια για τον Έλληνα ομιλητή (έχει δα υποχωρήσει και η γαλλομάθεια), μήπως πρέπει να δεχτούμε ότι «πλαφόν» μπορεί να σημαίνει, έστω και καταχρηστικά, και το κάτω όριο. Τι λέτε;

Τα μεγάλα λεξικά μας πάντως προς το παρόν επιμένουν (και σωστά, μάλλον) γαλλοπρεπώς, δηλαδή αναφέρουν ότι πλαφόν = άνω όριο.

 

183 Σχόλια to “Η απλή αναλογική και το πλαφόν που χαμηλώνει”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    >μήπως πρέπει να δεχτούμε ότι «πλαφόν» μπορεί να σημαίνει, έστω και καταχρηστικά, και το κάτω όριο. Τι λέτε;

    Βρείτε τα.

    Στο μεταξύ ο Γς παίρνει τ αμάξι και ντουγρού γα το Superferry II Στο λιμάνι [500 μέτρα πιο κάτω].

    Θα σας διαβάσω στην Ανδρο.

  2. Κουνελόγατος said

    Γιατί πας συνέχεια εκδρομές; Από εκεί είσαι; Και πότε θα γυρίσεις; Έχουμε και δουλειές, μην το ξεχνάς. 🙂

  3. Κουνελόγατος said

    Εμένα με ενοχλεί και η Β΄ Αθήνας. Δε μπορεί τον ίδιο Βο(υ)λευτή να βγάζει το Περιστέρι και τον ίδιο η Εκάλη. Για όνομααααααααααα!!!

    Σοβαρά τώρα, θα έλεγα να σπάσει σε Βορρά και Νότο ή Ανατολή και Δύση, όχι όμως σε πολλές μικρές, διότι θα καταντήσει πλειοψηφικό (πλολ).

  4. Γς said

    2:

    Παντρεύεται ένας ανηψιός μου και πάμε όλο το σόι αυτή τη φορά στο Κοθρί της Ανδρου. Στο νησί τους. Για 3-4 μέρες μόνο.

    Του γιου μου ο γάμος ήταν στο δικό μας νησί την Πάρο.

    Τι της έχουμε τις Κυκλάδες;

  5. Γς said

    τις έχουμε
    [φτου!]

  6. Χαράλαμπος Αλεξόπουλος said

    Φυσικά και θα ζητήσουμε τις συνδρομές μας πίσω, τι περίμενες δηλαδή;

    Δεν βλέπω για πιο λόγο αν το 2% των συμπολιτών μας θέλει τον κάθε Τζήμερο στην βουλή, να μην είναι. Είναι αυτό δημοκρατία;
    Κατά την γνώμη μου αυτό που θα έπρεπε να κάνουμε είναι να αποσυνδέσουμε την δημιουργία κυβέρνησης, στην οποία θα μπορούσε να ισχύει κάποιας μορφής πλειοψηφικό, από την εκλογή βουλευτών στην οποία θα ισχύει απόλυτα απλή αναλογική.
    Η απαίτηση του συντάγματος για κυβερνητική πλειοψηφία καταργεί έμμεσα την διάκριση μεταξύ εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας.

  7. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλημέρα!
    Δεν μπορώ να ξέρω αν τα τρέχοντα δημοσκοπικά ποσοστά του ΣΥΡΙΖΑ επηρεάζουν το περιεχόμενο του νομοσχεδίου για το εκλογικό σύστημα ούτε αν οι εκλογές θα διεξαχθούν το 2019. Οι τελευταίες εκλογές που έγιναν στα τέσσερα χρόνια ήταν το 2004. Όπως και να ‘χει, θα ήθελα να διατηρηθεί το όριο του 3%, ώστε να μην πλημμυρίζει το κοινοβούλιο με αρχηγίσκους και αποκόμματα, δυσχεραίνοντας ακόμα περισσότερο τη λειτουργία του συστήματος. Θα ήθελα να υπάρξει εξορθολογισμός στην κατανομή των εδρών, ώστε να μη βγάζει το πρώτο κόμμα σε κάποιους νομούς έναν βουλευτή και το δεύτερο πέντε. Όσο για τις κυβερνήσεις συνεργασίας, είμαι υπέρ, αρκεί να μη λειτουργούν με τη λογική των αντίπαλων συμμοριών που αναγκάζονται να κάνουν ανακωχή, για να μας αρμέγουν αποτελεσματικότερα.

  8. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    6: Πώς να το αποσυνδέσουμε;

  9. spiral architect said

    Καλημέρα.

    Η παραμονή του πλαφόν -αν το νομοσχέδιο κατέβει σε κατ’ άρθρο ψήφιση – σίγουρα δεν θα ψηφιστεί απ’ το ΚΚΕ. Τα υπόλοιπα κόμματα θαρρώ ότι, δεν τα ενδιαφέρει, αν και πολλά απ’ αυτά που κάνουν κόνξες ότι δεν θα ψηφίσουν την απλή αναλογική, στην πραγματικότητα αυτή τους βολεύει, με ή χωρίς πλαφόν, γιατί η παρουσία τους σε έδρες θα αυξηθεί αναλογικά καταργούμενου του μπόνους.
    Κατ’ εμέ, το θέμα είναι, να καταργηθούν οι τράμπες μεταξύ εδρών νομών της ίδιας ή διαφορετικών περιφερειών (πώς το λέν’ αυτό;) όπου το δεύτερο κόμμα σε ψήφους καταλαμβάνει περισσότερες έδρες απ’ το πρώτο στο νομό. Είναι καταφανής αδικία.

  10. Κουνελόγατος said

    Συμφωνώ και στα άλλα. Ψήφος στα Προξενεία (όχι προξενιά), όχι Βουλευτές Αποδήμων, μείωση του ορίου εισόδου (πλονζόν, άκου πλανσέ, είναι πολύ πασέ), πρώτη κατανομή, κατοχύρωση στο Σύνταγμα.

  11. LandS said

    Κατ’ αρχάς δεν «Κατατίθεται αυτές τις μέρες στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον εκλογικό νόμο» αλλά κατατέθηκε
    http://www.parliament.gr/UserFiles/c8827c35-4399-4fbb-8ea6-aebdc768f4f7/9643983.pdf

  12. leonicos said

    Η λέξη ουδός, κατώφλι, χρησιμοποιείται στην Ιατρική. Π.χ. ο ουδός δράσης μιας ορμόνης είναι η ποσότητα κάτω από την οποία δεν δρα. Κάτι ανάλογο με τον ηλεκτρικό ουδό των νευρικών σημάτων. Σήμα έντασης κάτω του ουδού δεν προκαλεί καμιά αντίδραση.

    Το seuil είναι πολύ δύσκολο στην προφορά του σε σχέση με το ‘όριο’. Φυσικά, στη γλώσσα δεν επιτρέπεται να λέμε ‘τι πρέπει’ αλλά χρησιμοποιούμε τις λέξεις όπως ρέουν γύρω μας. Πάντως μου φαίνεται αστείο ν’ αλλάξει το πλαφόν σημασία. Έχω ακούσει και ‘το… έπιασε ταβάνι’ που είναι μεταφραστικό δάνειο του πλαφόν.

    Ίσως μεγάλωσα πολύ, αλλά δεν καταλαβαίνω τι εξυπηρετεί η ψήφος στα 17, όταν τα παιδάκια ιδρώνουν να συντάξουν το μηχανογραφικό τους για να δουν τι θα σπουδάσουν, θ’ αποφασίζουν πώς θα κυβερνηθούν; Εδώ, οι γονείς γύρω μου κριτικάρουν το γεγονός ότι καλούνται να πάρουν μια τόσο καίρια απόφαση για τη ζωή τους. Από την άλλη, δεν είναι δυνατό να ζήσει κανείς πρώτα και να σπουδάσει μετά, σε πλήρη ωριμότητα. Μοιραία είναι αναγκαίο να παρθεί αυτή η απόφαση. Το πρόβλημα είναι ότι το σύστημα (γονείς κλπ) κάνει τόσο πολύ εξαρτημένα τα παιδιά, ώστε δεν ωριμάζουν έγκαιρα. Και πώς να ωριμάσει κανείς με τη μουσική που παίζεται, με τις ειδήσεις, με τις παρλαπίπες που ακούγονται συνεχώς από παντού; Η ευκολότερη καταφυγή, φανατισμός, συνήθως αθλητικός για την ώρα, και τα μυαλά στα κάγκελα. Τι άλλο είναι οι τζιχαντιστές από φανατικοί ‘και τα μυαλά στα κάγκελα’; Και όμως έχουν ρεύμα, και να δούμε πώς θ’ απεμπλακούμε, κι εκείνο κι εμείς. Γιατί οι θύτες δεν νομίζω πως είναι λιγότερο δυστυχείς (και άτυχοι) από τα θύματα.

    Το μπόνους των βουλευτών, όσοι και αν είναι, είναι κατάφωρη παραβίαση κάθε επίφασης δημοκρατικότητας. Θεωρώ αχρείους αυτούς που το εμπνεύστηκαν.

    Αυτά από μένα για σήμερα, ένα γλωσσικά συντηρητικό, λεξιπενικό τρολ

  13. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα !
    Εμένα μου αρέσει που τελευταία το πλαφόν έχει εξελληνιστεί, γιατί αυτό θα βοηθήσει : π.χ. η Ιταλία έφτασε προημιτελικά, και με αυτή την ομάδα, κάπου εκεί ήταν το ταβάνι της.
    Όσο για τη συμμετρική σημασία, θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε και την περίφημη «βάση», γνωστή από την εκπαιδευτική διαδικασία.

  14. Κουνελόγατος said

    9. Μπράβο Spiral, το ξέχασα αυτό,έχεις δίκιο, καραγκιοζιά περιοπής.

    Ο Τζήμερος μετά τη χθεσινή ανάρτηση ανέβηκε πολύ στην εκτίμησή μου, του απονέμω τον τίτλο του Μέγιστου Καλλιτέχνη. Οι εκλογές πρέπει να καταργηθούν γι αυτόν και να είναι ισόβιος Βουλευτής με Συνταγματική πρόβλεψη και δυνατότητα αναθεώρησης με πάνω από 290 ψήφους.
    http://www.koutipandoras.gr/article/eallos-o-tzhmeros-me-thn-htta-ths-germanias-ftaiei-o-syriza

  15. atheofobos said

    Να μια σωστή χρήση του πλαφόν:
    Το 3% είναι το πλαφόν των ψήφων που πρέπει να ξεπεράσουν τα μικρά κόμματα για να μπουν στην Βουλή.

  16. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Περί του «πλαφόν», είμαι της άποψης πως είτε το χρησιμοποιείς όπως ορίζεται, ως άνω όριο δηλαδή, είτε το καταργείς εντελώς. Στην αντίθετη περίπτωση είναι μια «πληθωριστική» λέξη, ταυτόσημη του ορίου, οπότε δεν προσφέρει κάτι.
    Προσωπικά πιστεύω πως είναι λιγότερο συμπλεγματική η χρήση της λέξης «οροφή», ή ακόμα και το … ταπεινό «ταβάνι» που έχει πλήρως εξελληνιστεί, το πλαφόν αισθάνομαι πως είναι κάπως εξεζητημένο, πως χρησιμοποιήθηκε μάλλον για να επιδείξουν κάποιοι τη (συνεπεία της ανατροφής) γαλλομάθειά τους.
    Όσο για τη διαφάνεια, δεδομένου ότι είναι ξένη λέξη, δε βρίσκω πώς θα μπορούσε ή γιατί θα έπρεπε να είναι διαφανής. Όποιος ενδιαφέρεται για την ετυμολογία της μπορεί να τη βρει εύκολα, όποιος όχι, ας τη χρησιμοποιεί σωστά ή ας μην τη χρησιμοποιεί καθόλου.
    Όσο για το κάτω όριο, μια χαρά είναι και το κατώφλι, και ο ουδός· εκτός του ότι τιμούν την τρισχιλιετή, χρησιμοποιούνται και τα δύο μεταφορικά ανετότατα.
    Να πω εδώ την αμαρτία μου, επειδή στην ορολογία τόσο των ηλεκτρονικών όσο και την ιατρική, απαντά συχνά χωρίς άρθρο (ουδός διέγερσης), κι εγώ φουστάνια του φορούσα (αν θυμάμαι καλά, έχω να το χρησιμοποιήσω χρόνια).

  17. sarant said

    9: Παιδιά, αν θέλεις αναλογικό σύστημα κάποιες καραμπόλες ανάμεσα σε περιφέρειες είναι αναπόφευκτες. Ωστόσο, αν καταργηθεί το μπόνους θα περιοριστούν πολυ.

    15: Μα το πλαφόν δεν ξεπερνιέται -θα τρυπήσεις το ταβάνι.

  18. spiral architect said

    Ας μπει και ο Θανούλης στη Βουλή, μπας και δούμε κάνα καλό ματσάκι. 😛

    Ασχετο: Ο ημιτελικός Γαλλίας – Γερμανίας είναι ο πρώτος αγώνας του Eυρωπαϊκού Κυπέλλου που βλέπω, κι αυτό λόγω παρέας, και σκυλοβαριέμαι. Καμμιά σχέση με μπάσκετ ή βόλεϋ. (#14β)
    Ποια παρέα βλέπει μπάλα μαζί με το Τζήμερο;

  19. αγάπες λάθρες said

    Τώρα βρίζετε τον Τζήμερο αλλά για σκεφτείτε να βγει βουλευτής και να αναγκαστείτε να συνεργαστείτε και να τον κάνετε υπουργο. Θα μου πείτε, εδώ με Καμμένο συνεργαστείκατε, στον Τζήμενρο θα κολλήσετε. Ναι, αλλά τον Καμμένο τον λατρεύετε, δεν τον βρίζετε. Να δώ τον αντιμνημονιακό (λέμα κάμιά να περνάει η ώρα) Σύριζα να συνεργαστεί με την μνημονιακή ΝΔ. Βλέπετε, στην Γερμανία έχουν παράδοση 150 χρόνων οι συνεργασίες, εδώ μόνο μια το 1989 για να διώξουν το Πασόκ και μια το 2015 για έρθουν οι αντιμνημονιακοι οι οποίοι μετά πολλών ψεμάτων δεν θα το κατάφερναν ποτέ αλλειώς όσα ψέματα και να έλεγαν. Καλή η απλή αναλογική, αλλά χρειάζετε και άλλη πολιτική κουλτιούρα. Γαι αρχή, λιγότερα ψέματα και λιγότερες βρισιές.

  20. Καλός είστε στη λεξικολόγηση αλλά στην πολιτική σκράπας.

  21. Stella said

    Ο (προτεινόμενος) εκλογικός νόμος στοχεύει στις μεθεπόμενες εκλογές (αν ψηφιστεί θα είναι η καλυτερότερη εκδοχή, για Σύριζα). Οι επόμενες εκλογές θα κερδηθούν από τη Νέα Δημοκρατία και ο Σύριζα προσπαθεί (με τον εκλογικό νόμο, που θα τεθεί σε εφαρμογή στις μεθεπόμενες εκλογές) να είναι (για τότε) προετοιμασμένος.
    Οσο για το κατώτατο όριο (για την είσοδο κόμματος στο Κοινοβούλιο) θα πρέπει (με κάθε θυσία) να διατηρηθεί, στο 3%. (…και ψηφίζω εξωκοινοβουλευτικά κόμματα)

  22. spatholouro said

    «σε μερικά ιατρικά συγγράμματα θα δείτε τον ουδό να έχει φορέσει φουστάνια, δηλαδή να γράφουν «η ουδός».»

    Αυτό λοιπόν θα ήθελα να το έβλεπα, Νίκο: έχεις υπόψη σου τέτοια συγγράμματα; Ιατρικά τω όντι όμως, όχι δημοσιογραφικά ή εκλαϊκευτικά, από μη γιατρούς τελοσπάντων.

  23. αγάπες λάθρες said

    #19 υπάρχει και ο αντίλογος που λέει, αν έχουμε ή είχαμε απλή αναλογική, δεν θα βρίζατε και δεν θα λέγατε ψέματα. Μεγάλο φιλοσοφικό πρόβλημα αυτό, άλυτο έως τώρα.

  24. Πάνος με πεζά said

    Ραδιοφωνικό μεζεδάκι πριν από λίγο από το Χατζηνικολάου. Επειδή τα ΝΕΑ το έχουν με κεφαλαία, και μην ξέροντας τη λέξη, διάβασε από τον υπέρτιτλο «Πύρφορος»…
    http://www.zougla.gr/newspapers/issue/79024
    Και βέβαια είναι δύσκολη λέξη, μόνο ίσως εμείς οι ΕΜΠτζήδες ξέρουμε τον Προμηθέα πυρφόρο, από το έμβλημα της σχολής. Αλλά αν πας με τη λογική (με την οποία άλλωστε, και η Εκκλησία λέει «Χριστοφόρος»)…

  25. sarant said

    22 Σωστότερο θα ήταν να πω «ιατρικές δημοσιεύσεις».
    Τέλος πάντων, δες αν έχει πτυχίο αυτός
    http://respi-gam.net/node/1970

    20 Πρώτο σχόλιο στο ιστολόγιο και με βρίζετε και μάλιστα χωρίς να το τεκμηριώνετε. Μπράβο, τι να πω…

  26. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ό,τι κι αν λέμε εμείς εδώ, το πλαφόν έχει καθιερωθεί και με τη σημασία του κατωφλιού και με τη σημασία της οροφής, αφού φρόντισαν και φροντίζουν τα ΜΜΕ και γι’ αυτή τη σχιζοφρενική κατάσταση. Στο ίδιο δελτίο ειδήσεων ακούμε και για πλαφόν στις συντάξεις και για πλαφόν για την είσοδο στη Βουλή. Η πλάκα είναι ότι καταλαβαίνουμε και στις δύο περιπτώσεις τι εννοούν.Το γλωσσικό πρόβλημα είναι ότι θα χρησιμοποιείται άκλιτο, αφού είναι λέξη των μορφωμένων (ή «μορφωμένων»). Σε αντίθεση με το μπετόν, που οι οικοδόμοι, με το υγιές λαϊκό γλωσσικό αίσθημα, το κλίνουν μια χαρά : το μπετό, του μπετού, τα μπετά, των μπετών. Και κοντά σ’ αυτούς κι εμείς.

  27. Alexis said

    #6: Θεωρητικά μπορεί να υπάρξει και κυβέρνηση μειοψηφίας αν πάρει ψήφο εμπιστοσύνης με την ανοχή των υπόλοιπων κομμάτων.
    Και το Σύνταγμα βεβαίως δεν λέει πουθενά ότι όταν δεν υπάρχει πλειοψηφία για την ψήφιση του οποιουδήποτε νομοσχεδίου πέφτει η κυβέρνηση.

  28. Anasto said

    Ίσως αν έμπαινε πλαφόν και να είχαμε καμιά 30ριά κόμματα να διαλέξουμε και να μας εκπροσωπούν να ήταν καλύτερα τα πράγματα. 😛

    Όσο για την απλή αναλογική, νομίζω είναι αυτονόητα αυτά που λέει ο Νικοκύρης. Κι ακόμη κι αν τυχόν ευνοείται αυτός που προωθεί την αλλαγή, όταν είναι σωστή αυτή και δεν υπάρχουν αποδείξεις για τα κίνητρά του, οποιαδήποτε μομφή είναι περιττή.

    Δεν κατάλαβα μόνο τι θέλει να πει η ακόλουθη πρόταση: «Η στέρηση δικαιωμάτων ποτέ δεν βοήθησε στην ενσωμάτωση -και να πω παρεμπιπτόντως ότι αν η θέσπιση ποσόστωσης στη μειονότητα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ έχει συντελέσει πολύ στην ενσωμάτωση των νέων μειονοτικών, ιδίως των κοριτσιών».

    Λείπει κάτι από την πρόταση ή κάτι δεν κατάλαβα εγώ; Πχ υπάρχει κάποια παραπάνω «ένταση» στο «αν» που καθιστά περιττή την όποια περαιτέρω επεξήγηση;

  29. spatholouro said

    25/22
    Ε, ρε μάνα μου…. και θηλυκό το έχει και αρσενικό το έχει… και είναι και ιατροδιδάκτωρ…

    Ελπίζω στα καθεαυτό ιατρικά συγγράμματα να το έχουν μονομερώς αρσενικό…

  30. Γιάννης Κουβάτσος said

    24. Ε, όχι μόνον εσείς, Πάνο! 😊 Το ξέρουν και οι φιλόλογοι λόγω «Προμηθέως πυρφόρου» του Αισχύλου, το ξέρουμε και οι Λάκωνες, αφού πυρφόρος λεγόταν ο ιερέας του στρατού των Λακεδαιμονίων, που ήταν επιφορτισμένος να συντηρεί άσβεστη τη φωτιά για τις θυσίες.

  31. aerosol said

    6:
    «Δεν βλέπω για πιο λόγο αν το 2% των συμπολιτών μας θέλει τον κάθε Τζήμερο στην βουλή, να μην είναι. Είναι αυτό δημοκρατία;»
    Συμφωνώ. Είναι σαν να λέμε «καλή λίγη δημοκρατία αλλά δεν μπορεί η πλέμπα κάθε τόσο να μας φορτώνει ανεπιθύμητους επειδή έτσι της την καρφώνει!». Ίσως έχουμε εθιστεί στην αίσθηση αυθεντίας των μεγάλων δυνάμεων και την εξ ορισμού γραφικότητα των μικρών αντιπάλων τους. Μπορεί να ισχύει ή μπορεί να ισχύει και το ακριβώς αντίθετο κάποιες φορές. Δεχόμενος ένα θέμα πρακτικότητας θα προτιμούσα ένα πλαφόν (χε, χε!) το πολύ 2%. Αν ένας στους πενήντα θέλει κάτι ας υπάρχει ένας στους τριακόσιους να το εκφράσει. Μπορεί να φέρει προβλήματα; Μπορεί. Αλλά αυτό είναι δημοκρατία και καλείται να τα λύσει. Τις πιο πολλές φορές τα λύνει. Οι γραφικοί μικροί δεν ξεπερνούν το 1% -με εξαίρεση όταν το εκλογικό σώμα βιώνει την παρακμή του εκλογικού του συστήματος και αμφισβητεί την ίδια την χρησιμότητα των εκλογών (ο Λεβέντης μπήκε από τρολάρισμα, το γνωρίζουμε). Αυτό είναι το σύμπτωμα, όχι η αρρώστια. Στην αρρώστια μας πάνε πάντα οι κυρίαρχες δυνάμεις.

    Για το πλαφόν σκέφτομαι πως το να ενσωματώνει μια γλώσσα ξένες λέξεις και να τους αλλοιώνει ή αλλάζει το νόημα (βλ. sycophant) κάποιους πρακτικούς λόγους θα έχει. Αν αυτό προκύπτει μέσα σε βάθος χρόνου, οργανικά, δεν πειράζει. Εντάξει, αν προκύψει σε τρεις μήνες σημαίνει πως κάποιος έκανε κακή μετάφραση!

  32. ΓιώργοςΜ said

    29 Μήπως είναι ιδιωματική γραφή του αρσενικού άρθρου; Όπως λέμε η Μήτσους, η Κίτσους εντ δι άδερ μπόις; 😛

  33. Pedis said

    πλαφόν: «ταβάνι» γι αυτόν που είναι από κάτω (Εξού και «να ξεπερασει το πλαφόν») , κάτω όριο για κείνον που τα βλέπει τα πράγματα από πάνω (και φτιάνει [1] και το νόμο [2]

    [1] και στη συγκεκριμένη περίπτωση καταπίνει τη μοναδική καραμέλα που πιπίλιζε συστηματκά και στη «βάση αρχών»»εδώ και 20-30 χρόνια περί στοιχειώδους θεσμικής δημοκρατικότητας.

    [2] για να τον επιβάλλει σε κείνους από τους οποίους φιλοδοξεί να αρπάξει κανα ψηφαλάκι στη λογική της χαμένης ψήφου.

  34. spiral architect said

    Απλή, ενισχυμένη, σύστημα απλής αναλογικής ή όπως στο διάολο το λένε στη Γερμανία είναι το σύστημα που επιτρέπει να μπαίνουν στη Βουλή τους τέτοια καϊνάρια.
    (για να μην τα πω αλλιώς)

    (με αφορμή το χθεσινό ματς Γαλλία-Γερμανία)

    Το τιτίβισμα σβήστηκε, (αλλά πρόλαβα και το’ σωσα) μετά από το κράξιμο που έφαγε από συμπατριώτες της, που της είπαν ότι «όταν ο Οζίλ σκοράρει είναι καλός΄» κλπ.

    Εδώ ο λογαριασμός της: https://twitter.com/Beatrix_vStorch

  35. Alexis said

    #31: Με την «απλή και άδολη» όπου υποτίθεται ότι υπάρχει απόλυτη αντιστοιχία ποσοστού-βουλευτών, το (θεωρητικό) ποσοστό εισόδου στη Βουλή είναι 0,33%, δηλαδή πολύ μακριά και από 3 και από το 2 και από το 1% ακόμα.
    Η απορία μου βέβαια είναι με ποιές εκλογικές περιφέρειες μπορεί να εφαρμοστεί και να είναι πραγματικά «απλή και άδολη», σίγουρα πάντως όχι με τις σημερινές…

  36. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    35 Με τη χώρα ενιαία εκλογική περιφέρεια (δεν το προτείνω)

    34 Αν έχανε η Γαλλία χτες, θα βγαίναν άλλα καϊνάρια να γκρινιάξουν για τους δικούς τους.

    28 Το «αν» ήταν περιττό, απομεινάρι από προηγούμενη διατύπωση. Ευχαριστώ για τη διόρθωση.

  37. Ειδικά η Β´ Αθηνών, και ΜΟΝΟ αυτή, θα ήταν σκόπιμο να κατατμηθεί σε δύο περιφέρειες, αφού μάλιστα έχει και ως φυσική διαχωριστική γραμμή την κοιλάδα του Κηφισού (Εθνική Οδό — γραμμή ΟΣΕ). Πιστεύω όμως αντίθετα ότι θα έπρεπε να ΣΥΝΕΝΩΘΟΥΝ οι μικρές επαρχιακές περιφέρειες σε ευρύτερες, της τάξεως των 15-22 εδρών. Με μονοεδρικές και διεδρικές περιφέρειες ή χάνεται κάθε έννοια αναλογικότητας ή συμβαίνουν τα άτοπα που έχουμε δει στις εκλογές των τελευταίων ετών, και που επισημαίνει, χωρίς ίσως να σκανδαλίζεται αρκετά, και ο Νικοκύρης, να πλειοψηφεί δηλαδή σ´ ένα νομό το Α κόμμα και να παίρνει τις περισσότερες έδρες το Β. Με ευρείες περιφέρειες και ένα αναλογικό σύστημα κατανομής των εδρών σε επίπεδο περιφέρειας, π.χ. το σύστημα d’Hondt που δεν αφήνει αδιανέμητα υπόλοιπα, επιτυγχάνεται η περίπου αναλογική εκπροσώπηση των κομμάτων ουσιαστικού μεγέθους και αποκλείονται χωρίς ειδική δυσμενή διάταξη εναντίον τους τα κομματίδια.

  38. 1o Κυβέρνηση συνεργασίας είχαμε και με τους Σαμαροβενιζέλους 🙂 Κι το ΛΑΟΣ κάποια στιγμή αλλά κι η ΔΗΜΑΡ μπήκαν στην κυβέρνηση. Άρα δεν είναι μόνο δυο φορές.

    2ο 3% για να μην μπαίνουν μειονοτικοί βουλευτές; Δηλαδή στη σημερινή βουλή δεν υπάρχουν; Υπάρχουν αλλά ενταγμένοι σε κάποιο απ’ τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Που είναι μεν και ψηφίζουν κατά πώς τους ορίζει το κόμμα τους αλλά όταν πρόκειται για τα θέματα της «μειονότητας» (για μια απ’ όλες και πολύ συγκεκριμένη) οι θέσεις τους ταυτίζονται κι ας είναι από αντίπαλα κόμματα. Και το τι προωθούν, δεν είναι ό,τι το δημοκρατικότερο, θαρρώ.

    3ο Το πρόβλημα δεν είναι η σύνδεση της πλειοψηφίας της βουλής με τον πρωθυπουργό. Αυτό έγινε με την αρχή της δεδηλωμένης για να μην διορίζει ο βασιλιάς όποιον γουστάρει για πρωθυπουργό. Κι αυτό ουσιαστικά υπάρχει σ’ όλες τις δυτικές δημοκρατίες (για αλλού δεν ξέρω) με εξαίρεση τις προεδρικές, εκεί που ο πρωθυπουργός δεν υπάρχει ή διορίζεται απ’ τον πρόεδρο (που εκλέγεται απευθείας). Θεσμοθετημένο ή όχι. Και μετατρέπει την νομοθετική εξουσία σε όργανο της εκτελεστικής (αλλιώς θα πέσει η κυβέρνηση 🙂 ).
    Το πρόβλημα είναι ότι στο ελληνικό σύνταγμα προβλέπεται η διαδικασία ανεύρεσης της πλειοψηφίας να πρέπει να γίνεται σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια (τα περίφημα τριήμερα) κι αν μέσα σε 10 μέρες τα κόμματα δεν καταφέρουν να συνεννοηθούν να γίνονται αυτόματα ξανά εκλογές. Παράδειγμα το Βέλγιο που επί ενάμιση χρόνο δεν είχε κυβέρνηση από τη νέα βουλή (που είναι και το ρεκόρ). Αλλά και η Γερμανία στις τελευταίες εκλογές που προέκυψε η κυβέρνηση συνεργασίας με την ίδια μεν πρωθυπουργό αλλά άλλη σύνθεση και πρόγραμμα και έκανε περίπου δυόμιση μήνες για να υλοποιηθεί.
    Συμπέρασμα: Δεν αρκεί η αλλαγή του εκλογικού νόμου για να λειτουργήσουν οι κυβερνήσεις συνεργασίας. Χρειάζεται και συνταγματική αλλαγή κι αυτή είναι η δύσκολη.

  39. ΓιώργοςΜ said

    Όσον αφορά την ταμπακιέρα (ή την πλαφονέρα; 🙂 ), το μη λεξιλογικό της σημερινής κουβέντας:
    Η ύπαρξη κατωφλίου ίσως προστατεύει -πρωτογενώς- από τους «χαβαλέδες», κάνει όμως πιο χαλαρή την χρήση της ψήφου στα μικρά κόμματα ως ψήφου διαμαρτυρίας. Η διαμαρτυρία απέναντι στο πολιτικό σύστημα εν γένει και η πλήρης απαξίωσή του οδήγησαν στη βουλή το Λεβέντη, σίγουρα, αλλά αν για μια-δυο εκλογές έβγαιναν μερικοί κωμικοί έως τραγικοί τύποι στη βουλή, δε νομίζω πως θα ξαναβλέπαμε το έργο. Περισσότερο θα έπερνε βέβαια στα σοβαρά την πολιτική (και τους πολιτικούς) κάποιος αν αισθανόταν πως η επιλογή του Α ή του Β έχει πραγματική σημασία, κι εκεί νομίζω εδράζεται το πρόβλημα: Ασχέτως της αιτιολόγησης που κάνει κανείς (φταίει η τρόικα/η διαπλοκή/το κακό το ριζικό μας/το κρασί/οι Γερμανοί/οι Ρώσοι/οι εξωγήνοι), το γεγονός είναι πως περισσότερα περιθώρια ελιγμών και παραγωγής πολιτικής έχει ένας δήμαρχος από τις τελευταίες κυβερνήσεις.
    Μια δική μου ουτοπική σκέψη ήταν κάποτε η χρήση ενιαίου ψηφοδελτίου, όπου κάποιος θα ψήφιζε κόμμα και βουλευτές χωριστά, ή έστω να έχει τη δυνατότητα να επιλέγει και έναν υποψήφιο από άλλο κόμμα-θα είχε πλάκα, στη χειρότερη περίπτωση, ενώ στην καλύτερη θα αναδείκνυε προσωπικότητες γενικού κύρους.
    Ένα άλλο ωραίο και εξίσου ουτοπικό άκουσα κάποτε (από τον Καφετζόπουλο, νομίζω): Ένα ποσοστό των βουλευτών να βγαίνει με κλήρωση! Μεγαλύτερη πιθανότητα αναλογικής απεικόνισης της κοινωνίας από αυτή της εκλογής αντιπροσώπων. Χώρια που θα σκεφτόντουσαν περισσότερο να μιλήσουν όσοι λένε «να ήμουνα ρε εγώ εκεί μέσα και θα βλέπατε…», από φόβο μη χρειαστεί να το κάνουν-άντε να εξηγήσεις μετά το τι και πώς στο καφενείο… 🙂

  40. LandS said

    Λοιπόν, στη μία άκρη είναι τα εκλογικά συστήματα όπου τα αποτελέσματα των περιφερειών αθροίζονται για να βγει το αποτέλεσμα της επικράτειας και στην άλλη είναι τα εκλογικά συστήματα όπου το αποτέλεσμα της επικράτειας μοιράζεται για να βγει το αποτέλεσμα της κάθε περιφέρειας ξεχωριστά.
    Κάτω από κανονικές συνθήκες βρίσκεις το όσο-πιο-καθαρό-πλειοψηφικό-γίνεται στην άκρη-άκρη των πρώτων συστημάτων (μία έδρα ανά περιφέρεια που πάει στην υποψηφιότητα με τις περισσότερες ψήφους) ενώ η όσο-πιο-άδολη-τίμια-και-απλή-αναλογική μπορεί να βρεθεί στην άλλη άκρη-άκρη όπου έχεις μία μόνο περιφέρεια.
    Θα μου πείτε ότι αυτά είναι γνωστά. Αλλά ας τα θυμόμαστε κάθε φορά που θυμώνουμε με το ΚΚΕ που δεν βρίσκει «τέρας» την β΄Αθηνών και δεν συμφωνεί στη κατάτμηση των μεγάλων περιφερειών.
    Και επίσης να παρατηρήσω ότι πελατειακές σχέσεις μπορείς να αναπτύξεις πιο εύκολα με εκατοντάδες (αν είσαι καπάτσος) που μέσω αυτών επηρεάζεις κάποιες χιλιάδες από το να χρειάζεσαι κάποιες χιλιάδες για να επηρεάσεις πολλές δεκάδες χιλιάδες. Η β΄Αθηνών είναι για εκατομμυριούχους και τα δημοφιλή ή προβεβλημένα στελέχη των κομμάτων. Δεν λέω ότι δεν τάζονται ρουσφέτια. Αλλά αυτά πιο εύκολα πιάνουν σε μια μονοδυοτριεδρική.

    Χωρίς μπόνους και με μεγάλες περιφέρειες, χωρίς να λέω ότι χρειάζονται τόοοσο μεγάλες, αυτό που εντοπίζει ο Σπιράλ στο 9 εξαφανίζεται.
    Γίνεται προσπάθεια και στο νομοσχέδιο που συζητιέται τώρα. Με τον τρόπο που μοιράζονται οι έδρες στις τριεδρικές και μικρότερες. Η αφαίρεση εδρών από τις τριεδρικές, αν χρειαστεί και παρακάτω, στον συνδυασμό που ξεπέρασε το ποσοστό του. Η κατάταξη των περιφερειών που, μετά από αυτά, παραμένουν με αδιάθετες έδρες και η κατανομή τους στους συνδυασμούς. Αλλά η δυνατότητα παραμένει όσο και να έχει μικρύνει η πιθανότητα.

    Τέλος πάντων, αυτό που ήθελα να πω είναι ότι όσο πιο μεγάλες και, κατά συνέπεια, πιο λίγες οι περιφέρειες τόσο πιο αναλογικό το σύστημα.

  41. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΙΓΙΩΤΗΣ said

    » Ο Aδωνις για Απλή αναλογική ..’ https://youtu.be/SOUxtJfOh3s { μικρή παρέμβασή μου με sms }.Καλημέρα Νικοκύρη.

  42. atheofobos said

    17
    Και όμως πάνω από το ταβάνι υπάρχει είτε ταράτσα είτε ο επάνω όροφος 🙂

  43. BLOG_OTI_NANAI said

    Νεολογισμοί Ακαδημίας Αθηνών:

  44. Πάνος με πεζά said

    Πάντως, είναι παράλογο αντί πρώτα να αποκτήσουμε την περίφημη «κουλτούρα συνεργασίας», και μετά να τροποποιήσουμε αναλόγως και το νόμο, να πηγαίνουμε βάσει της αλλαγής του νόμου να δημιουργήσουμε «κουλτούρα συνεργασίας»…
    Κουλτούρα συναλλαγής, μπορεί…

  45. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  46. sarant said

    Ευχαριστώ πολυ για τα νεότερα!

    44 Πάνο, όπως και με την ποσόστωση στις γυναίκες και με τόσα άλλα, αυτά συμβαδίζουν, εννοώ η αλλαγή της κουλτούρας και η αλλαγή των θεσμών.

  47. Με ευρείες περιφέρειες θα μπορούσε να γίνει και κάτι άλλο, που δεν φαίνεται να το προτείνει κανείς: να ΜΗΝ είναι προκαθορισμένος ο αριθμός των εδρών κάθε περιφέρειας, παρά να προσδιορίζεται εκ των υστέρων, ανάλογα με τον αριθμό των ψηφισάντων (ή και των εγκύρως ψηφισάντων), ώστε να αποφεύγεται η εμφάνιση rotten boroughs.
    Το όριο ηλικίας των εκλογέων το βρίσκω ήδη υπερβολικά χαμηλό. Θυμάμαι ένα γερογκρινιάρη (γέρος μου φαινόταν εμένα, που ήμουν 19 χρονών τότε 🙂 ) Αμερικανό να λέει, όταν κατέβηκε στις ΗΠΑ το όριο ηλικίας στα 18, «οι πρόγονοί μας ξεσηκώθηκαν για να μην έχουμε taxation without representation, και τώρα έχουμε representation without taxation» — και μάλλον είχε κάποιο δικιο…

  48. sarant said

    47 και πριν: αυτό με τις ευρείες περιφέρειες είναι αξιοπρόσεκτο -αλλά ο μη προκαθορισμένος αριθμός εδρών δεν ξέρω αν στέκει συνταγματικά.

  49. atheofobos said

    Στην ιστορία της Ελλάδας υπήρξε πλήρης αποτυχία όποτε εφαρμόστηκε η απλή αναλογική.
    Στην πρώτη εφαρμογή της απλής αναλογικής στην Ελλάδα το 1936 είχαμε 22 κόμματα στην Βουλή. Είναι η Βουλή που κατέληξε στην δικτατορία του Μεταξά.
    Μετά τις εκλογές του 1946 που έγιναν με απλή αναλογική με ευρεία περιφέρεια μέχρι τις εκλογές του 1950 σχηματίστηκαν 10 κυβερνήσεις συνασπισμού μιας και λόγω του εκλογικού συστήματος, κυρίως, αλλά και των πολλών κομμάτων που έλαβαν μέρος στις πρώτες μεταπολεμικές εκλογές, κανένα από τα κόμματα της Βουλής δεν διέθετε την απόλυτη πλειοψηφία.
    Οι επόμενες εκλογές του Ιουνίου 1989 που διεξήχθησαν με το νόμο 1847/1989 (παραλλαγή της απλής αναλογικής) είχε σαν αποτέλεσμα μέσα σε 10 μήνες να γίνουν 3 εκλογικές αναμετρήσεις για να εξασφαλίσει η ΝΔ μιαν ισχνή πλειοψηφία 150-152 εδρών, με ποσοστά πάνω από 47% του εκλογικού σώματος!

  50. LandS said

    6 Βλέπω κινδύνους στη χαλάρωση της απαίτησης να έχει πάντοτε την εμπιστοσύνη της πλειοψηφίας της Βουλής η Κυβέρνηση.
    Εκτός αν η πρωτοβουλία για το νομοθετικό έργο φύγει από τη Κυβέρνηση και γυρίσει στη Βουλή. Τότε θα χρειάζεται η Κυβέρνηση να βρίσκει βουλευτές οι οποίοι θα προτείνουν νομοθετήματα (και όχι απλά να τα «εισηγούνται» όπως γίνεται τα εβδομήντα τόσα τελευταία χρόνια) τα οποία θα υπογράφονται, όχι από τους Υπουργούς ‘όπως τώρα, αλλά από τον ΠτΒ και, μετά από εισήγηση του Πρωθυπουργού ή του Υπουργικού Συμβουλίου, από τον ΠτΔ ή να γυρνάνε για να ξαναψηφιστούν με αυξημένη πλειοψηφία.

    Αλλά ξέρεις κάτι; Αυτό είναι τελείως διαφορετικό και μάλλον αντίθετο από ότι συζητείται, αυτή τη στιγμή και με επίσημα ντοκουμέντα, από τους Προέδρους της Κομισιόν, του Ευρωκοινοβουλίου, της Συνόδου Κορυφής, του Γιούρογκρουπ και της ΕΚΤ μαζί με τους Καγκελάριους, Πρόεδρους και Πρωθυπουργούς αυτού που έχουμε συνηθίσει να λέμε Διευθυντήριο, για την Οικονομική, Νομισματική και Πολιτική Ολοκλήρωση.
    Η υποβάθμιση του ρόλου των Κοινοβουλίων των Μελών σε επικυρωτικά όργανα των αποφάσεων των Κυβερνήσεων τους, οι οποίες θα λειτουργούν μέσα σε στενά πλαίσια και με ελάχιστες αρμοδιότητες ως προς την άσκηση δημοσιονομικής πολιτικής (τη νομισματική την έχασαν εδώ και καιρό) και με τους επακόλουθους περιορισμούς στην κοινωνική πολιτική, είναι αυτό που φαίνεται ως πιθανότερη εξέλιξη των πραγμάτων. Έχει και άλλα, τα οποία όμως δεν έχουν άμεση σχέση με το εκλογικό σύστημα της Ελλάδας ή όποιου άλλου μέλους.

  51. Spiridione said

    48. Σωστά, άρθρο 54.
    Παλιότερα, τον 19ο αιώνα, μέχρι κάποιο χρονικό σημείο, η Βουλή αμέσως μετά τις εκλογές έκανε τις λεγόμενες εξελέγξεις, δηλαδή οι ίδιοι οι βουλευτές, αφενός μεν έλεγχαν τα κωλύματα των βουλευτών, καταγγελίες για νοθεία, δωροδοκία κλπ, αφετέρου δε είχαν δικαίωμα να αποφάσισουν, μετά τις εκλογές!, για το πληθυσμό κάθε εκλογικής περιφέρειας, άρα και τον αριθμό των βουλευτών της Βουλής!

  52. sarant said

    51 Που ήταν βέβαια μείζων παράγοντας ανωμαλίας, αφού η πλειοψηφία μπορούσε να κάνει εκκαθαρίσεις στη μειοψηφία

  53. LandS said

    44 Ακριβώς αυτό που προτείνεις είναι το παράλογο. Αν δεν έχω την ανάγκη ή δεν με ευνοεί η κουλτούρα συνεργασίας δεν θα σώσω να την αποκτήσω. Δεν νομίζεις ότι στα γεράματα πρέπει να βγάλουμε πια τα μπρατσάκια και να κολυμπήσουμε;

    49 Με έντονο τον Εθνικό Διχασμό, μετά από αλλεπάλληλα πραξικοπήματα, δικτατορίες και εκλογικές νοθείες, την απαίτηση αποκλεισμού του ΚΚΕ από τη πολιτική ζωή, η απλή αναλογική μας μάρανε για την 4η Αυγούστου;

  54. Πάνος με πεζά said

    @ 53 : Νομίζω όμως ότι θα καταλήξει σε συναλλαγή, όπως το λέω στο τέλος. Και δεν είναι μόνο με την κοινοβουλευτική πλειοψηφία, εδώ βλέπουμε ότι δε μπορούν να συνεργαστούν σε άλλα κι άλλα…

  55. ΑΝΑΛΕΤΡΙΟΣ said

    Οι 17 χρονοι ψηφίζουν ήδη στην Ελλάδα αφού κατά τις τελευταίες εκλογές και το δημοψήφισμα, δεν απαιτείτο η συμπλήρωση 18 ετών (18Χ365) αλλά η συμπλήρωση 18 ετών απ’το έτος γέννησης έως το έτος διεξαγωγής των εκλογών. Στόχος είναι να ψηφίζουν και οι 16χρονοι. Όχι βέβαια επειδή το ΣΥΡΙΖΑ αποβλέπει στην ψήφο των νεολαίων γενικά, οι οποίοι πάνε όπου πάει το κύμα αλλά επειδή αποβλέπει συγκεκριμένα στην ψήφο των Αλβανών που θα λάβουν την ελληνική ιθαγένεια. Δεδομένου ότι θα ελληνοποιούνται περί τους 20-30 χιλιάδες το χρόνο, τουλάχιστον, και ότι τέτοιες κοινωνικές ομάδες είναι απόλυτα ελεγχόμενες και κατευθυνόμενες εκλογικά, ως εξαρτώμενες απ’τη βούληση της εκάστοτε κυβέρνησης, υπολογίζει ότι περί το 2019 θα έχει γύρω στους 100.000 νέους ψηφοφόρους να αντικαταστήσει τους παλιούς. Γι’αυτό το λόγο ακριβώς δεν πρόκειται ποτέ να δεχτεί την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού. Προσοχή, δεν μιλάμε για τους ομογενείς, μιλάμε για Έλληνες πολίτες που ήδη έχουν δικαίωμα ψήφου αλλά βρίσκονται στο εξωτερικό κατά την διεξαγωγή των εκλογών. Τυχόν δυνατότητά τους να ψηφίσουν θα εξουδετερώσει τη μονόπλευρη ψήφο των ελληνοποιηθέντων και ως εκ τούτου θα ακυρώσει όλο το σχεδιασμό νόθευσης και χειραγώγησης της λαϊκής βούλησης.
    Λογική υποκόσμου δηλαδή.

  56. Πάντως το όριο του 3% δεν εμπόδισε το Λεβέντη να μπει στη βουλή και να παίζει ρόλο ρυθμιστή.

    Κατά τις λοιπές ειδήσεις, στο Ντάλλας, Τέξας, οι μαύροι άρχισαν να σκοτώνουν αστυφυλάκους!

    http://www.bbc.com/news/world-us-canada-36742835

  57. Pedis said

    -> 33

    Το 3% είναι εκτός από πάνω όριο για όσους είναι από κάτω (άρα πλαφόν) θα μπορούσε να λέγεται

    – όριο εισόδου
    – όριο αποκλεισμού

    ανάλογα με το ποιος μιλάει και τι θέση προτίθεται να πάρει σχετικά με το -> συγκεκριμένο κόλπο παραχάραξης της λαικής βούλησης<- μέτρο αυτό.

    Στην πραγματικότητα, αν, όπως όλα δείχνουν, οι εκλογές γίνουν το 2019 …

    Πάντως, εφόσον οι εκλογές θα αργήσουν ακόμα να γίνουν …

    Νικοκύρη, προσοχή! ΣουπερΥπερΚαραΠαρακινδυνευμένες προβλέψεις …

  58. Όταν προ αμνημονεύτων, μαθητής στο λύκειο νομίζω, ανακάλυψα κάτι παλιά βιβλία περί κυβερνητικής, θεωρίας των πληροφοριών κλπ., μου είχε γίνει πολύ οικείος ο όρος «κατώφλι». Πλαφόν είναι υποτίθεται κάτι αδιαπέραστο, και για να βγεις στην ταράτσα όπως διάβασα τρυπώντας το ταβάνι, πρέπει να σπάσεις το κεφάλι σου πρώτα!

  59. LandS said

    54 Αν μη τι άλλο θα κάνει την διαδικασία κατάληξης σε συναλλαγή πιο απαιτητική: Μη ξεχνάς ότι κυβέρνηση συνεργασίας προέκυψε και στις αρχές του 12 χωρίς καν να γίνουν εκλογές. Αλλά και με το σύστημα του 3% και μπόνους 50, στα μέσα του 12 και μετά το 15 είχαμε τέσσερις αναμετρήσεις με τις τρεις να καταλήγουν σε κυβέρνηση συνεργασίας και τη μία σε μη κυβέρνηση 🙂
    Σέβομαι τον ενδοιασμό σου για τις συναλλαγές, αλλά το εκλογικό σύστημα φτιάχνει συναλλαγές ή οι συναλλαγές φτιάχνουν εκλογικά συστήματα;

  60. sarant said

    57 Ναι, το κακό με τις προβλέψεις είναι ότι αφορούν το μέλλον, πώς το έλεγε εκείνος ο αμερικανός αντιπρόεδρος…

  61. Ευχαριστώ για την επισήμανση, αλλά το άρθρο 54 παρ. 2 του Συντάγματος δεν το καταλαβαίνω. Ορίζει ότι «Ο αριθμός των βουλευτών κάθε εκλογικής περιφέρειας ορίζεται με προεδρικό διάταγμα, με βάση το νόμιμο πληθυσμό της περιφέρειας που προκύπτει, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, από τους εγγεγραμμένους στα οικεία δημοτολόγια, όπως νόμος ορίζει. Τα αποτελέσματα της απογραφής θεωρείται ότι έχουν δημοσιευθεί με βάση τα στοιχεία της αρμόδιας υπηρεσίας μετά την πάροδο ενός έτους από την τελευταία ημέρα διεξαγωγής της.» Τι σχέση έχει η απογραφή, που καταγράφει τον πραγματικό πληθυσμό σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία, με τα δημοτολόγια, που ενημερώνονται (υποτίθεται) διαρκώς;

  62. ΓιώργοςΜ said

    Δεν ξέρω αν υπάρχει τέλειο/ιδανικό σύστημα, ακόμη όμως κι αν υπάρχει και μαθηματικά το αποδείξουμε σήμερα, αυτό δεν το κάνει εφαρμοστέο. Πρέπει να μεταβούμε ομαλά σε αυτό, υπολογίζοντας και το θυμικό του κόσμου, και τις εξωτερικές παραμέτρους, αλλιώς μπορεί να καταλήξουμε όπως αυτός που πήρε τη Λαμποργκίνι αλλά δεν έχει δρόμο να την οδηγήσει.
    Μπορούμε να διδαχτούμε από τα συστήματα του 19ου αιώνα ή του ’36, αλλά να μην ξεχνάμε τις υπόλοιπες παραμέτρους, από τα τρέχοντα ήθη, το μορφωτικό επίπεδο, τα διαφορετικά μέσα δυνητικής χειραγώγησης κλπ. Και όλα αυτά βέβαια δεδομένου ότι βρήκαμε το ιδανικό σύστημα…
    (Σημ. για εκλογικά συστήματα μιλάω, όχι για ΠΡΟΠΟ, δεν το έχω αναφέρει πουθενά).

  63. nestanaios said

    Σημασία δεν έχει ο τρόπος κατανομής των ψήφων. Πολλή λίγη σημασία έχει αν είναι απλή η ενισχυμένη ἤ ότι άλλο.
    Αυτό που έχει σημασία είναι να προβλέπει ο εκλογικός νόμος να μη γίνεται εξαπάτηση των ψηφοφόρων.

    Να καθιερωθεί το δικαίωμα της φανερής ψήφου σε όσους το επιθυμούν. Είμαι αυτός και ψηφίζω αυτό και σας παρακαλώ
    να μου δώσετε βεβαίωση ότι ψήφισα αυτό. Απλά πράγματα και με αυτόν τον τρόπο μπορώ να αποδείξω τι ψήφισα και
    να έχω το δικαίωμα εντός της τετραετίας να αλλάξω την ψήφο μου, ἄν νομίζω ότι έχω εξαπατηθεί
    .
    Να ψηφίζουν αυτοί που εργάζονται στην Ελλάδα και υποβάλουν φορολογική δήλωση. Κανένας άλλος.

    Να αποκτάμε το δικαίωμα ψήφου κατόπιν εξετάσεων όπως αποκτάμε και το δίπλωμα οδήγησης.

  64. Πάνος με πεζά said

    Βάση εισαγωγής στο Κοινοβούλιο, δε σας κάνει ρε παιδιά;

  65. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κουλτούρα συνεργασίας στην Ελλάδα; Ανέκδοτο μου φαίνεται. Μα η πηγή της κακοδαιμονίας στην Ελλάδα είναι ακριβώς η έλλειψη συνεργασίας σε όλους τους τομείς. Έχετε μετρήσει πόσα αριστερά κόμματα και αποκόμματα υπάρχουν; Κι όχι μόνο αριστερά. Μέχρι και ο Θεοχάρης φτιάχνει κόμμα. Αν τουλάχιστον είχαμε ισχυρούς θεσμούς και σταθερή δημόσια διοίκηση σ’ αυτή τη χώρα, θα μπορούσαμε ίσως να αντεπεξέλθουμε, όπως π.χ. συνέβη στο Βέλγιο. Αλλά εδώ που κάθε κυβερνητική αλλαγή συνεπάγεται σαρωτικές αλλαγές ακόμα και στα μεσαία στελέχη της δημόσιας διοίκησης; Κουλτούρα συνεργασίας…

  66. atheofobos said

    53
    Ποιο αποκλεισμό του ΚΚΕ;
    Το ΚΚΕ ως Παλλαϊκό Μέτωπο το 1936 με αρχηγό τον Νίκο Πλουμπίδη πήρε 5,76% και έβγαλε 15 βουλευτές. (εκεί που κυμαίνεται λίγο πολύ μέχρι σήμερα)
    Με την απλή αναλογική δεν μπορούσε να σχηματιστεί κυβέρνηση γιατί τα κόμματα δεν ήθελαν να συνεργαστεί το ένα με το άλλο και έτσι ανέθεσαν στον Ιωάννη Μεταξά που είχε πάρει 3,94% και είχε 7 βουλευτές να σχηματίσει κυβέρνηση με την γνωστή κατάληξη.

  67. Ανταν μπαμπαντάν εν Ελλάδι, το κόμμα που έχει στη Βουλή το μαχαίρι και το πεπόνι ψηφίζει εκλογικό νόμο στα μέτρα του. Αυτό κάνει και ο Σύριζα, στοχεύοντας στη …δεύτερη θέση. Δεν αποκλείεται να «την πατήσει», αφού το πιο πιθανό είναι ο νέος εκλογικός νόμος να ισχύσει από τις μεθεπόμενες εκλογές: Να γίνουν δηλαδή οι επόμενες εκλογές με το μπόνους των 50, να μας κυβερνήσει ο Κυριακούλης για 2-3-4 χρόνια, και όταν με το καλό ξαναγίνουν εκλογές με «απλή και άδολη αναλογική» να τις κερδίσει ο Τσίπρας, παίρνοντας (ας πούμε) 49% και 149 έδρες, και …να το φυσά και να μην κρυώνει!
    Νομίζω ότι το σημερινό εκλογικό σύστημα δίνει μπόνους 50 εδρών στο πρώτο κόμμα σε βάρος (αποκλειστικά σχεδόν) του δευτέρου κόμματος. Αυτό είναι που φοβάται ο Σύριζα σήμερα: Να έρθει δεύτερος και να μείνουν εκτός Βουλής αρκετά στελέχη του (ου μην αλλά και μερικά καρτάλια ή άλλα αρπακτικά, σαν το χθεσινό είδος που είδαμε να …δεσπόζει στο μπλοκ του Σαράντ).

  68. …μήπως πρέπει να δεχτούμε ότι «πλαφόν» μπορεί να σημαίνει, έστω και καταχρηστικά, και το κάτω όριο. Τι λέτε;

    Τα μεγάλα λεξικά μας πάντως προς το παρόν επιμένουν (και σωστά, μάλλον) γαλλοπρεπώς, δηλαδή αναφέρουν ότι πλαφόν = άνω όριο….

    Το άνω όριο ενός ορόφου είναι το κάτω όριο του από πάνω (ή της σκεπής, ταράτσας, κλπ).

    «Να πιάσει το πλαφόν του 3%»
    το καταλαβαίνω
    «Να αγγίξει (ανεβαίνοντας ίσως) το ταβάνι του 3%, ή και να ανέβει παραπάνω,
    μέχρι όποιον όροφο πάει το ασανσέρ.»

    Αν δεν πιάσει το πλαφόν, μένει στο ισόγειο, που – στην Ευρώπη – αριθμείται με το 0.

  69. LandS said

    Δηλαδή τις επόμενες εκλογές θα τις κερδίσει ο Κούλης με ποσοστό κοντά 40% και, ταυτόχρονα, θα περάσουν το όριο του 3% μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ η ΧΑ και το ΚΚΕ ώστε με το μπόνους να έχει αυτοδυναμία;
    Καλκιουλέιτορ έχετε; Γιατί μυαλό δεν βλέπω να σας λείπει.

  70. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  71. BLOG_OTI_NANAI said

    «Ουδός» υπάρχει και στο θηλυκό. Σε έντυπα του 19ου αιώνα αρκετές φορές.

    Σύμφωνα με τις ερμηνείες στο λεξικό του Πάπυρου, ταιριάζει και το θηλυκό:

    ουδός (I)
    ο (Α οὐδός, δωρ. τ. ὠδός, αττ. τ. ὀδός)· (νεοελλ.) 1. (φυσιολ.-ψυχολ.) α) η ελάχιστη τιμή τής ισχύος ενός ερεθίσματος η οποία αρκεί για να προκαλέσει μία διέγερση ή ένα αίσθημα («ουδός τού πόνου»)· β) η μικρότερη μεταβολή την οποία μπορεί να ανιχνεύσει ένας οργανισμός («ουδός ανιχνεύσεως ενός φωτός»)2. (ιατρ.) ποσότητα μιας ουσίας που απαιτείται κατά ελάχιστο όριο για να απεκκριθεί από τον οργανισμό («ουδός απέκκρισης σακχάρου στα ούρα»)· 3. (φρ.) «ουδός, συνειδήσεως»· (στην πειραματική ψυχολ.) το όριο στο οποίο βρίσκονται οι συνειδητές παραστάσεις σε δεδομένη στιγμή· || (αρχ.) 1. το κατώφλι, ιδίως το κατώφλι ναού ή οικίας («δρύϊνος οὐδός», Ομ.Οδ.)· 2. το κατώφλι τής εισόδου και γενικά η είσοδος από την οποία εισέρχεται κανείς σε κλειστό χώρο· 3. (φρ.) α) «γήραος οὐδός»· η έναρξη τού γήρατος ή, πιθ., η μετάβαση από το γήρας στον θάνατο· β) «οὐδὸς βιότου»· το τέλος τής ζωής.
    [ΕΤΥΜΟΛ. Άγνωστης ετυμολ. Η ύπαρξη τών παρλλ. διαλεκτικών τ. ιων. οὐδός, αττ. ὀδός, δωρ. ὠδός μπορεί να ερμηνευθεί από έναν αρχικό τ. *ὀδFoς. Η σύνδεση τής λ. τόσο με το οὖδας* (τού οποίου η δίφθογγος δεν είναι διαλεκτική, αλλά ανήκει στο θ. τής λ.) όσο και με τις λ. ὁδός και ἔδαφος* δεν θεωρούνται πιθανές].

  72. Spiridione said

    61. Καμία, τα δημοτολόγια είναι για την κατάρτιση των εκλογικών καταλόγων, για το ποιοι έχουν δικαίωμα να ψηφίσουν. Για τον αριθμό των βουλευτών κάθε περιφέρειας μετράει ο πραγματικός συνολικός πληθυσμός. Γι’ αυτό όταν γίνονται απογραφές κάποιοι τρέχουν στα χωριά τους.

  73. 68

    Μιχάλη, για πρόσεχε ‘κεί χάμου! Καλά, το Ντάλλας έχει παράδοση στο τουφεκίδι αλλά και το Χιούστον δεν είναι μακριά. Μια ντουφεκιά δρόμος, αδερφέ! 😦

  74. 73, Για την ακρίβεια βρίσκομαι στα πάτρια από προχτές, αλλά πολύ θλιβερά αυτά με μπιστολίδια, που τελειωμό δεν έχουν…

  75. 74

  76. spatholouro said

    71
    Όταν μιλάμε για «κατώφλι» είναι μόνο αρσενικό (ιων. ο ουδός/αττικ. ο οδός)
    Όταν μιλάμε για «δρόμο» είναι μόνο θηλυκό (η οδός/η ουδός)

    Για αυτό Blog όταν συναντάς στα κείμενα που λες «η ουδός» συνάγω ότι είναι με την ένοια της οδού, του δρόμου, του τρόπου κλπ κλπ και όχι του κατωφλίου

    Και στο λήμμα του Παπύρου που βάζεις φαίνεται ότι πρόκειται για αρσενικό: «ο ουδός/ο οδός»

  77. Και μια που λέμε για ταβάνια, δεν αντέχω να μην πω κι αυτό:

    Συζητάω με φίλο μου ΕλληνοΚαναδό στο Χιούστον, που μόλις έχει πάθει ζημιά στο σπίτι από διαρροή νερού, και, μέσα σ΄ όλα, έχει πέσει και το ταβάνι του μπάνιου, και τα έχει κάνει λίμπα. Το οποίο μπάνιο είχε μόλις ανακαινισθεί στις προδιαγραφές της γυναίκας του, με καινούργιους νιπτήρες, καθρέφτες κλπ, τα λεγόμενα vanities που έχουν όλα σπάσει. Οπότε, πάνω στην κουβέντα, για να βεβαιωθώ ότι κατάλαβα το μέγεθος της καταστροφής και τι θα πληρώσει η ασφάλεια με την οποία διαπραγματευόταν η γυναίκα του, τον ρώτησα «αυθόρμητα» αν

    «έπεσε το ταβάνι της
    και σπάσανε τα vanities»…

  78. 77

    κερδίζεις, πάρε μιαν καλή αρκούδα!

    A photographer who was heading home from a weekend of camping was stunned when he waved goodbye to a bear – and it waved back. The bear was sat on the grass and lifted his paw to say goodbye waving goodbye as Dylan Furst passed him in a car. Dylan, 25, had spent the weekend camping at a national park which is also home to bears. As he was leaving, the Jeep Patriot SUV he was travelling in passed by the large kodiak bear so Dylan said «goodbye bear» and waved at it.

    http://www.telegraph.co.uk/news/2016/07/08/pictures-of-the-day-8-july-2016/a-photographer-who-was-heading-home-from-a-weekend-of-camping-wa/

  79. Pedis said

    # 58 – «κατώφλι»

    Μπράβο ρε Δύτη!

    κατώφλι αποκλεισμού …

    Χάρη στο πλαφόν/όριο/κατωφλι/cutoff του 3% περί το 6% των ψηφισάντων στις προηγούμενες εκλογές καθόρισε, εν αγνοία του και προφανώς παρά τη θέλησή του, την κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

  80. Μάιστα! 😦

    ΚουκλουξΚλανιάρης ο ένας δολοφόνος μπάτσων στο Ντάλλας!

  81. Ούπς! Μούφα το 80. ΑΚΥΡΟ-ΑΚΥΡΟ-ΑΚΥΡΟ!

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Wise

  82. Pedis said

    -> #79 (#58) –

    κατώφλι (του 3%) -> διαπερατό πλαφόν 🙂

  83. gpoint said

    # 24

    Πάνε, άλλο τα επίθετα και τα ουσιαστικά π.χ.σταυρός, γλαυκός, ξανθός, χριστοφόρος κιάλλο τα ονόματα, Σταύρος, Γλαύκος, Ξάνθος, Χρισόφορος που παρ΄γονται με αναβιβασμο του τόνου

    εξαιρέσεις οι (σταθεροί) νικηφόρος, Νικηφόρος και γενναίος Γενναίος

    και

    ο δίκαιος όπου ο τόνος μια που δεν μπορεί να ανέβει…κατεβαίνει : Δικαίος

  84. LandS said

    83 Αριστείδης Δικαίος σα να λέμε.

  85. 🙂
    Αρκούντως εκφραστικός ο Αρκούδος!

  86. Πάνος με πεζά said

    @ 83 : H Εκκλησία όμως μιλάει για Άγιο Χριστοφόρο, ως όνομα και όχι ως ιδιότητα.
    «Τὸν Χριστοφόρον οἶδά σε Χριστοφόρος,
    Χριστῷ τυθέντα τῷ Θεῷ διὰ ξίφους.»
    (ένα γρήγορο find, έτσι; Δεν είμαι παπάς !)
    Αλλά μου έχει τύχει και σε γάμο, ο παπάς να αποκαλεί το γαμπρό «Χριστοφόρο» στο «αρραβωνίζεται-στέφεται».

  87. BLOG_OTI_NANAI said

    76: Αν δεις τα ευρήματα αφορούν κατώφλι:

    Δύο εγκυκλοπαιδικά:

    Και μερικά του 19ου αι. που αφορούν κατώφλι πόρτας:

    Βεβαίως επειδή υπάρχουν και πάρα πολλά στο αρσενικό, θα μπορούσαν όλα να είναι ορθογραφικά λάθη ή λάθη άγνοιας, αλλά μπορεί και να συνηθιζόταν και στο θηλυκό.

  88. Ιάκωβος said

    Το γαλλικό είναι όντως ντεμοντέ.
    Ταβάνι καλύτερα.
    Και δεν υπάρχει κίνδυνος μπερδέματος, αφού το έντομο ταβάνι ή νταβάνι ή ντάβανο το ξέρουν λίγοι.

  89. Γιάννης Ιατρού said

    25β: Έτσι είναι οι Δραστήριοι 🙂 Νίκο!

  90. Πάνος με πεζά said

    …κι ὅταν χορεῦαν στὴν πλατεῖα,
    μέσα στὰ σπίτια τρέμαν τὰ ταβάνια καὶ κουδούνιζαν τὰ γυαλικὰ στὰ ράφια…

    Η πλάκα είναι ότι στατικά είναι λίγο δύσκολο να τρέμουν τα ταβάνια έτσι, παρά μόνο «όταν χορεύαν στην ταράτσα», αλλά με το Ρίτσο θα τα βάλουμε;

  91. Ιάκωβος said

    Κατά τα άλλα, συμφωνώ με Νικοκύρη, αλλά μην παρασυρθούμε και θεωρήσουμε ότι αυτή η εξ ανάγκης Πεφωτισμένη Και Πάντως Σκοταδιστική Ολιγαρχία έχει κάποια σχέση με Δημοκρατία.

    Όσο τα ΜΜΕ είναι στα χέρια της εν λόγω ολιγαρχίας, έχει καταλυθεί ήδη η δημοκρατία.

    Για μένα, ένα βήμα προς την αληθινή Δημοκρατία θα ήταν αν τα ΜΜΕ πάψουν να είναι προϊόν και αν θεσμοθετηθούν σαν η Τέταρτη εξουσία μαζί με τις άλλες τρεις μέσα στο πλαίσιο της Διάκρισης των εξουσιών.

    Μ’ άλλα λόγια, δώστε μου ένα κανάλι(όπως έχει ο Μπουμπούκος και ο Λεβέντης) και αν θέλω, θα βάλω το ελληνικό έθνος να ψηφίζει το Κομμουνιστικό Κόμμα (μ-λ) του Νεπάλ.

  92. Ιάκωβος said

    Πάνο, δεν είναι στατικό το θέμα.
    Συντονιζόντουσαν στον ήχο κι έτρεμε η πλαφονιέρα 🙂

  93. ΣΠ said

    90 Αν όμως χορεύαν στο ταβάνι; 🙂

  94. Πάνος με πεζά said

    Η πάλι, αν ήταν η πλατεία του θεάτρου, και συντονιζόταν όλο το κτίριο; 🙂

  95. antpap56 said

    Υπάρχει και η «επιχειρησιακή οροφή» για τα αεροπλάνα: το μέγιστο ύψος στο οποίο μπορούν να πετάξουν (ίσως μπορεί να εφαρμοσθεί και για τις κυβερνήσεις και το κοινοβούλιο, δηλ. να σημαίνει τον ανώτερο αριθμό ψήφων που μπορούν να «πιάσουν» σε ένα νομοθέτημα).

  96. αγάπες λάθρες said

    Ποια εποχή εισήχθει το «πλαφόν» στο λεξιλόγιο? Μη μου πείτε την εποχή όταν μάθαιναν αρχαία στα σχολεία ώστε μα μιλούν καλλίτερα ελληνικά, όμως με αποτέλεσμα να προτιμίσούν τα γαλλικά. Όσο γαι τον Άδωνι, αρχήστε από τω΄ρα την εξάσκηση της σωστής αντιπαράθεσης ιδεών με λιγότερη λασπολογία και κυρίως καθόλου βρισιές. Δύσκολα πράματα σας ζητώ, αλλά δύσκολες οι εποχές που ζούμε και ίσως να τον έχετε αντιπρόεδρο στην κυβέρνηση. Είναι ακατόρθωτο αυτό, αλλά δοκιμάστε.

  97. αγάπες λάθρες said

    Εννοώ, σας είναι ακατόρθωτο να μην λασπολογείτε και να μην βρίζετε, μια ζωή εκπαιδευτήκατε στην βρισιά και όλο το έθνος επένδυσε στην λασπολογία σας, όχι ότι δεν θα τον έχετε σε κάποια κυβερνήση αντιπρόεδρο.

  98. αγάπες λάθρες said

    Μιλόντας για αντιπαράθεση ιδεών, τέρμα τα καραγκιοζηλίκια και τέλος στις οδηγίες των κομματικών ινστρουκτόρων του Σύριζα να μην αφήνετε ποτέ τον αντίπαλο σας να τελειώση ούτε μισή πρόταση αλλα να τον διακόπτετε συνεχώς και να του σπάτε τα νεύρα. Αυτό να γίνεται κυρίως όταν ο αντίπαλος λέγετε Γεωργιάδης. Θυμάμαι έναν Κορωνάκη να ήταν προταθλητής στο είδος, με δεύτερο τον Πολάκη.

  99. 96, 97, 98

    Μην τσακώνεσθε με τον εαυτό σας. Μπορεί να έχετε δίκιο. Ή εκείνος…

  100. Κανείς δεν πάει χαμένος άμα είναι άξιος!

    http://news.in.gr/world/article/?aid=1500089281

    Η Goldman Sachs προσλαμβάνει τον Μπαρόζο για συμβουλές για το Brexit

  101. Bloodhound gang- The roof is on fire (HQ sound)

  102. Γιάννης Ιατρού said

    100: Σκύλε
    σωτά τα λες, τίποτα δεν πάει χαμένο, ειδικά τα χαμένα κορμιά.

  103. the drifters – up on the roof

  104. Μην αψηφάς τους νόμους του Δαρβίνου

    Κακή παράσταση
    για πρώτη φορά
    ………………….
    Τόσα χρόνια τα κατάφερνα
    ασήμωνα και χρύσωνα
    (αυτοσχεδιάζοντας
    στο ίδιο έργο)
    παραλλάζοντας
    όσο χρειάζεται τα λόγια μου
    ώστε ν’ ακολουθεί
    τους νόμους του Δαρβίνου

    Κρυφά σταυρούς μου πρόσθετε
    ο μυστικός στρατός μου
    ώστε να καταστώ
    από ένας ηθοποιός
    μικρός κι ασήμαντος
    αστέρας της πολιτικής
    σε αθηναίους πρώτης γενιάς
    κι εσωτερικούς μετανάστες
    οπαδούς του γνωμικού
    «το μη άμεσα χρήσιμον άχρηστον»

    Πάντα με αναδείκνυαν
    πληρωμένοι γραφιάδες
    μ’ αργομισθίες και μυστικά κονδύλια
    τους εξαγόραζα
    και χάριζα
    στ’ αφεντικά τους –διαφημιστές μου
    δημόσια έργα κι οφειλές,
    προμήθειες μεγάλες

    Τα όπλα μου απλά
    η ατελής του ανθρώπου φύσις :
    ο φόβος του αγνώστου, η θρησκεία,
    η οδός της ήσσονος προσπαθείας
    (κοινώς το βόλεμα).
    η απληστία
    κι άλλα πολλά
    ……………………………………….
    Για να ξεσκίζω στα κρυφά
    τις σάρκες των θυμάτων μου
    μεγάλωσαν οι κυνόδοντες
    (ο νόμος του Δαρβίνου)
    δεν χαμογέλαγα όπως παλιά
    μη τρομάξουν τον λαό,
    κρυβόμουν για πολλά χρόνια.

    Όμως κομμάντος φωτογράφοι
    σε τσιμπούσι σαρκοβόρων
    πίσω από ψηλές μάντρες καστροβίλλας
    μ’ αποθανάτισαν να σπάω
    με τους τεράστιους κυνόδοντες
    το παϊδάκι αθώου αρνιού.

    Φωτογραφίες μου είδαν και λιοντάρια
    που ξεπερνούσαν την εφηβεία τους
    μαζί με τ’ άλλα ζώα , τον λαό
    ότι –τελικά- δεν ήμουν χορτοφάγος
    ελληνιστi vegetarian
    ……………………………………….
    Εκεί που εκφωνούσα
    τον τελευταίο λόγο μου
    άρχισε η γιαουρτο-βροχή
    η προσωπική μου φρουρά
    προσπάθησε μ’ ομπρέλες να με σώσει
    μα ‘σπάσαν οι μπαλένες
    οι πρώτοι – οι πιο κοντοί-
    γλίστρησαν και πέφτοντας
    θάφτηκαν κάτω απ’ την άσπρη λάβα
    με τους ύστατους πομφόλυγες.
    της τελευταίας ανάσας τους.

    Εγώ σαν πιο ψηλός
    άντεξα λίγο ακόμη
    μα η γιαουρτο-βροχή
    έγινε γιαουρτο-καταιγίδα
    και σαν καταλάγιασε
    με σύμπλεγμα του Λαόκοντα
    έμοιαζε το άσπρο επιτύμβιό μου.

    Οι μάνες των αρνιών
    με το γάλα τους εκδικήθηκαν .

    19.10.2009

    ΥΓ Τωρα που ο ξανασκεφτομαι , μαλλον ειχαν βαλει ….γυψο στο γιαουρτι.

  105. 105. «Κρυφά σταυρούς μου πρόσθετε
    ο μυστικός στρατός μου
    ώστε να καταστώ
    από ένας ηθοποιός
    μικρός κι ασήμαντος
    αστέρας της πολιτικής….»

    ΥΓ Στις μεγαλες περιφερειες, αν ο/η μεγαλο-βουλευτης εκτος απο υποσχεσεις διορισμου/δουλειων δεν ειχε «μυστικό στρατό» στην εφορευτικη επιτροπη που «κρυφά σταυρούς … πρόσθετε » δεν θα εβγαινε μεσα στους 5 πρωτους/ες

  106. Γιάννης Ιατρού said

    Ένα σχετικό με το σημερινό θέμα βιβλίο (pdf, για κατέβασμα) εδώ και μιά σύνοψη με σύγκριση των διαφόρων εκλογικών συστημάτων και με παραδείγματα εδώ. Και τα δύο στα γερμανικά 😦 για τους κατέχοντες).

  107. 106

    Nein Danke! http://img.memecdn.com/german-language_o_322876.jpg

  108. αγάπες λάθρες said

    πεντέφι γαι τα εκλογικά συστήματα στην γερμανία. Το επόμενο άλμα, έναν γερμανό Πολάκη να σπάει τα νεύρα του επίσης γερμανού Γεωργιάδη να δέσει το γλυκό. Τον τελευταίο παρακαλώ να τον πιάνει υστερία και να τσιρήζει και ο πρώτος χαιρέκακα για το κατόρθωμα του να τον ειρωνεύετε ορείστε έχει τσιρηχτή φωνή. Αυτά ως εισαγωγή στην φλέγον ερώτηση μου για είναι χαμένο κορμί ο Μπαρόζος αλλά και να μη μου απαντήσει κανείς, ποσώς

  109. 108

    Αφού η ερώτησις είναι φλέγον…

  110. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα και να με συμπαθάτε για την πολύωρη απουσία!

    77 Ναι, αλλά τέτοια αυθόρμητα σε σένα μόνο συμβαίνουν 🙂

    100 Περίμεναν να περάσει και κάποιο διάστημα, μην πει ο κοσμος για revolving door, και τον προσλάβανε

  111. spatholouro said

    87
    Το δεύτερο εγκυκλοπαιδικό που παραθέτεις είναι διαζευκτικό το «ή», όχι άρθρο.
    Τα υπόλοιπα είναι όπως τα λες.

    Ωστόσο, υποψιάζομαι ότι πρόκειται για σύγχυση, για τον λόγο ότι σε κανένα λεξικό αρχαίας ή και νεότερης γλώσσας από όσα έχω (από το Λίντελ Σκοτ μέχρι το Χρηστικό), δεν υπάρχει «η ουδός»=κατώφλι. Είναι πάντα και μόνο αρσενικό: «ο ουδός/ο οδός»=κατώφλι

  112. Γιάννης Ιατρού said

    107: Μλκς ρε, έπεσες θύμα απροκάλυπτης προπαγάνδας, εκτος του αναγραφομένου, που είναι σε σπάνια χρήση, Boiler το λεέν κι εκεί 🙂 http://s1.thcdn.com/productimg/0/600/600/47/10875147-1397667197-873877.jpg

  113. αγάπες λάθρες said

    Τώρα για το φλέγον ζήτημα του άρθρου. Αν εξαίρουσε τις 50 έδρες δώρου και το όριο 3%, το ισχύον εκλογικό σύζτημα είναι πάρα πολύ αναλογικό με ένα σφάλμα +/- 1 έδρα. Ουδείς τέλειος, δεν υπάρχει το +/- 0% ή +/- 0 έδρες. Καλώς υπάρχει το κάτω (ή πάνω?) όριο των 3% για να αποκλειστούν περιπτώσεις περίεργες, αλλά θα μου πείτε, και στην προηγούμενη βουλή υπήρχαν πειραγμένα μυαλά που κάλλιστα έκαναν ένα 20% των βουλευτών. Να θυμήσω μόνο την Κωνσταντοπούλου, τον Λαφαζάνη από τα πιο τρανταχτά ονόματα που διετέλεσαν υπουργοί ή σε ακόμα πιο ψυλά αξιώματα. Στην παρούσα βουλή λιγόστεψαν τα «νούμερα», απλά και μόνο επειδή οι βουλευτές βγήκαν από λίστα. Ίσως η λίστα να είναι η απάντηση. Επείσης καλώς υπάρχει το μπόνους των 50 εδρών. Προτείνω πρώτα να δείξουν καλή και κόσμια διαγωγή οι πολιτικοί και με άριστο πνεύμα συνεργασίας, και αφού το επειδήξουν αυτό και δοκιμαστούν σε πάμπολλες αναμετρήσεις, τότε και μόνο τότε να καταργηθεί το μπόνους. Δεν πιστεύω ότι ο νόμος θα τους αναγκάσει να γίνουν πιο κόσμιοι. Αντιθέτως, πιστεύω ότι έτσι θα εξαφανισθεί τελείως η αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος, αυτή η λίγη που απέμεινε.

  114. αγάπες λάθρες said

    Με πιο λίγα λόγια, να μη φτύνουν, και άμα φτύσουν, να μη γλύφουν εκεί που φτύνουν.

  115. 112

    Μα τέτοια λέξη ούτε ο Γκαίτε δεν θα μπορούσε να την αρθρώσει!

  116. Γιάννης Ιατρού said

    115: Αααα, αν είναι έτσι… Κοίτα, αν ζεσταινεσαι να:

  117. Χαράλαμπος Αλεξόπουλος said

    Αναφερόμουν σε συνταγματική αλλαγή βεβαίως.

    Η αρχή της διάκρισης των εξουσιών υποθέτει ότι η κυβέρνηση ασκεί την διαχείριση του κράτους σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο όπως ορίζεται από τους νόμους που ψηφίζει η βουλή, και η δικαστική εξουσία ελέγχει την νομιμότητα των πράξεων της κυβέρνησης.

    Με το υπάρχων σύστημα η κυβέρνηση έχοντας βουλευτική πλειοψηφία κυβερνά μέσω νομοθετημάτων οπότε ακυρώνει και την δικαστική εξουσία αφού όλες οι κυβερνητικές πράξεις έχουν ψηφιστεί από την βουλή άρα έχουν ισχύ νόμου. Οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος φοβούμενοι την διαγραφή ή το να χρεωθούν την πτώση της κυβέρνησης, ψηφίζουν οτιδήποτε τους ζητήσει ο πρωθυπουργός και η ομάδα των συμβούλων του που πολύ συχνά δεν είναι καν εκλεγμένοι βουλευτές.

    Καταλήγουμε λοιπόν σε ενός ανδρός αρχή. Θα αποφύγω τον σκόπελο να ονοματίσω το πολίτευμα που έχουμε και θα το αφήσω σε σας.

  118. 116

    μπαααα… «προϋποθέτει νηστεία 30 ημερών», θάχει φτάσει ο Αύγουστος και τα μελτέμια!

  119. Μαρία said

    106
    Ευσύνοπτο για γαλλομαθείς αυτό http://elections-en-europe.net/systemes-electoraux/

    Αναλυτικότερα οι μέθοδοι κατανομής των εδρών (αδιάφορο οτι τα παραδείγματα είναι απ’ τις δημοτικές στο Μπροντό) http://www.slate.fr/france/85179/municipales-mathematiques σε αναλογικά συστήματα. Οι μαμουνιές γίνονται στην κατανομή των υπολοίπων.

  120. Γιάννης Ιατρού said

    119: Αυτό το ευσύνοπτο με πέθανε 🙂 🙂

  121. Για να σοβαρολογούμε, πλαφόν είναι το ανώτατο όριο που δεν πρέπει ή δεν μπορεί να ξεπερνιέται. «Επιβάλλεται πλαφόν Χ ευρώ στις συντάξεις του ΙΚΑ» = κανείς δεν παίρνει πάνω από Χ ευρώ σύνταξη, κι ας είχε 10Χ μισθό. Είναι λοιπόν τελείως αταίριαστο προκειμένου για όριο που μπορεί ή και είναι σκόπιμο να ξεπεραστεί! — Και λέγεται κυρίως για ποσά ή ποσοστά. Δεν θα πει κανείς ότι η ταχύτητα του φωτός στο κενό αποτελεί πλαφόν για όλες τις ταχύτητες υλικών σωμάτων!

  122. Γιάννης Ιατρού said

    και για ελληνομαθείς 🙂 🙂 , εδώ μιά εργασία (στα ελληνικά) για τα εκλογικά συστήματα γενικά (από τη Νομική. Τομέας δημ, δικαίου) του ΕΚΠΑ)

  123. Γιάννης Ιατρού said

    121: Αγγελος
    …Δεν θα πει κανείς ότι η ταχύτητα του φωτός στο κενό αποτελεί πλαφόν για όλες τις ταχύτητες υλικών σωμάτων!
    Ουπς, περισσεύει ένα «Δεν» ;;;;

  124. Θύμμαχος Θήτης said

    Μακάρι να αλλάξει ο εκλογικός νόμος, έστω και κρατώντας το άδικο αντι-αντιπροσωπευτικό όριο του 3%. (αντιδημοκρατικό δεν το λέω επειδή και το πολίτευμα δεν είναι δημοκρατικό, αφού ο δήμος δεν ασκεί καμία νομοθετική, δικαστική ή κυβερνητική εξουσία. Η πλέμπα είναι αρκετά σοφή για να βγάλει αντιπροσώπους αλλά όχι για να αποφασίζει ή να τους ελέγχει)

    Αλλά αν αλλάξει προς το αναλογικότερο, η συγκυβέρνηση ΝΔ-Σύριζα γίνεται πιο πιθανή. (Καλύτερος είναι ο Καμμένος από το Μητσοτακέικο;) Εξάλλου είναι τέτοια η σύγκλιση πράξεων που κάνει το ντιλ να φαίνεται πολλά υποσχόμενο. Είμαι περίεργος να δω πώς θα μας δικαιολογούσαν ένα τέτοιο γεγονός οι οδηγητές της Κουμουνδούρου. Ήτανε, θα λένε, εθνικό συμφέρον. Ανοίξαμε το χρονοντούλαπο της ιστορίας, βγάλαμε τη νύφη από μέσα και την παντρευτήκαμε. Λιγάκι ναφθαλίνη μύριζε αλλά δεν πειράζει. Δεν ήταν δα και κεραυνοβόλος έρωτας αλλά δεν είχαμε τέτοια εντολή.

  125. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Πλαφόν στην ηλικία των ψηφοφόρων πότε θα μπεί;

  126. Μαρία said

    122
    Δες στο τέλος τα του παροδόξου της Αλαμπάμας, απότοκο της μεθόδου Hare που παρουσιάζει αφελώς η φοιτήτρια.
    https://de.wikipedia.org/wiki/Hare-Niemeyer-Verfahren

  127. sarant said

    119-122 Ευχαριστούμε!

    125 Τωρα που γερνάει ο πληθυσμός, ε;

  128. Γιάννης Ιατρού said

    126: Μαρία
    ήμουν στο διάβασμα της εν λόγω εργασίας…. και έχω πολύ λυπηθεί.
    Αν αφήσει κανείς τις κρίσεις για το περιεχόμενο το ίδιο κατά μέρος, ήδη η μεγάλη έλλειψη επιμέλειας στο κείμενο συνολικά είναι μιά ένδειξη της τσαπατσουλιάς/αδιαφορίας(;) με την οποία γράφτηκε. Είμαι βέβαιος ότι κάτι τέτοιο δεν θα γινόταν παλαιότερα δεκτό (που δεν είχαμε και κειμενογράφους κλπ.) για να προχωρήσει ο επιβλέπων σε αξιολόγηση του περιεχομένου….

  129. (125) Για να περνούν ακόμα πιο εύκολα οι περικοπές των συντάξεων, Λάμπρο; :smirk: Θυμάμαι πάντως ότι στο πολύ κατατοπιστικό καίτοι μάλλον στρατευμένο βιβλίο του Μυλωνά για τα εκλογικά συστήματα έλεγε, με ένα ίχνος εγγλέζικου χιούμορ, «Ανώτατο όριο ηλικίας, απ´ όσο ξέρω, δεν προβλέπεται πουθενά.»

  130. Μαρία said

    128
    Κι αυτή είναι μια απλή εργασία. Πού να δεις και μεταπτυχιακά!

  131. αγάπες λάθρες said

    Άχρηστες πληροφορίες που αρμόζουν μόνο σε αργόσχολους. Το ερώτημα δεν απαντήθηκε, βρίζουν στην Γερμανία? Λέει ο Γκάμπριελ στην Μέρκελ εσύ στα τέσσερα και εσάς τους άλλους σας περιμένει κρεμάλα και οι χαχόλοι από κάτω να τον χειροκροτούν για τις υπέρτατες εξυπνάδες. Μη τα συνγκρίνεται αυ΄τα τα εκλογικά συστήματα, εδώ άλλα τα ήθη. Να δω τον γερμανοτσολιά Βενιζέλο στο ίδιο τραπέζι με τον αντιμνημονιακό επαναστάτη Τσίπρα να συζητούν τις περικοπές στα αμυντηκά συστήματα. Και ο Καμμένος να αφρήζει από πατριωτική έπαρση. Σαν να μη ζήσαμε εδώ. Σαν να μη ζήσαμε τις γελείες κατηγορίες περί εξαγοράς βουλευτών στις προεδρικές εκλογές.

  132. Γιάννης Ιατρού said

    130: Τι να πω, εφ΄ όσον γίνονται δεκτά κάτι τέτοια…

  133. Γιάννης Ιατρού said

    132:

  134. Γιάννης Ιατρού said

    133: Μαρία, ξέχασα το link στο 133 🙂

  135. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αν οι υποψήφιοι βουλευτές υποχρεώνονταν να δώσουν εξετάσεις στη γλώσσα, στην ιστορία και να εξεταστούν από ψυχολόγους, πόσοι από τους παρόντες βουλευτές θα βρίσκονταν στη Βουλή; Να μια διάταξη που δεν θα περιληφθεί ποτέ σε κανένα εκλογικό νομοσχέδιο.

  136. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    127 – Δεν είναι τόσο ότι γερνάει ο πληθυσμός, αλλά ότι είναι παράλογο να αποφασίζουν ( λέμε τώρα) οι δίχως αύριο για το αύριο. Κατά τ’ άλλα, κάποιοι αντιδρούν στο να ψηφίζουν οι δεκαεπτάρηδες, γιατί λέει, ειναι ανώριμοι, ενώ υπερώριμοι απ’ ό,τι βλέπουμε, ψηφίζουν υπερώριμα, (σάπια δηλαδή☺)

    129 – Ενώ τώρα που ψηφίζουν οι άνω των 80, κόβονται δύσκολα οι συντάξεις, έλα βρε Άγγελε.

  137. Θύμμαχος Θήτης said

    Γιατί το άλλο που οι τελευταίες εκλογές ήταν με λίστα; Αυτό το σημείο του εκλογικού νόμου δεν θέλει αλλαγή; (το θυμήθηκα που εκθείασε ο άλλος τη λίστα, ήμαρτον)

    Εκλογές Μελίστα…

    Και μη ψεχνάμε το ανδρεοπαπανδρεϊκό 43,κάτι% που πήρε η αποχή και μαζί με άκυρα-λευκά ξεπέρασε το 45%. Ίσως πρέπει να βάλουν κανένα δωράκι με τη ψήφο, να κληρώνουν δωροσυσκευή, αυτοκίνητο κλπ 🙂

  138. Γιάννης Ιατρού said

    136: Μη ξεχνάς, ότι σε πολλές εποχές και λαούς/πολιτισμούς κλπ., μόνο οι γέροντες έπαιρναν τις αποφάσεις 🙂 🙂

  139. sarant said

    137 Με λίστα (ή Μελίστα) έγιναν επειδή δεν είχε περάσει χρόνος από τις προηγούμενες. Δεν είναι παράλογο.

  140. Γιάννης Κουβάτσος said

    Νόμιζα ότι έκανες πλάκα, όταν είπες για πλαφόν (να το πάλι!) στην ηλικία των ψηφοφόρων, Λάμπρο. Αλλά δυστυχώς δεν κάνεις. Καταρχάς, κανείς δεν ξέρει πόσα χρόνια θα ζήσει και η ψήφος είναι για τα μόλις τέσσερα επόμενα χρόνια. Συνεπώς οι παππούδες έχουν δικαίωμα να επιλέξουν ποιος θα τους κόψει τη σύνταξη. Αυτό που μου φαίνεται παράλογο και άδικο είναι να έχουν δικαίωμα ψήφου οι ομογενείς μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού. Αφού δεν ψηφίζουμε εμείς για τον πρόεδρό τους π.χ. στις ΗΠΑ, πώς αυτοί ψηφίζουν για τον δικό μας πρωθυπουργό, που οι αποφάσεις του δεν θα τους επηρεάσουν σε τίποτα; Πιο σωστό είναι να ψηφίζουν οι αλλοδαποί μετανάστες που μένουν μόνιμα στη χώρα μας και φορολογούνται.

  141. Κανένας, πάντως, δεν (επαν)έφερε το θέμα της μείωσης του αριθμού των βο(υ)λευτών! Κι ενώ θα χρειαζότανε συνταγματική αναθεώρηση για μείωση των βο(υ)λευτικών εδρών σε 150, το παρόν σύνταγμα επιτρέπει την μείωση των εδρών σε 200. Αλλά, …μούγκα στην στρούγκα!!!

    * Μετά από έναν ακατάσχετον καταιγισμό σχολίων ολημερίς από …»Αφώτιστες Αγάπες Θύμαχων Θητών» κλπ, περιμένετε τώρα και το νεοπαγές βατάλισμα «-Αγόρια, Καλησπέρα!» της …γραίας που παρακολουθεί μπάλα, βάνει στοιχήματα και βγαίνει για …ποτάκια.

  142. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    135 – Αν τις ίδιες εξετάσεις τις έκαναν κι οι ψηφοφόροι, πόσοι λές να ψήφιζαν μετά; γιατί όλοι αυτοί οι παλαβοί, δεν πήγαν μόνοι τους στην βουλή.

    138 – Άλλο γέροντες, κι άλλο συνομήλικοι του παρθενώνα, κι εξ άλλου, εκείνοι οι γέροντες δεν έπαιρναν πληροφόρηση από τον Αυτιά. Ο Γιακουμάτος πώς βγαίνει βουλευτής τόσα χρόνια, από τα υπρώριμα φρούτα, κατόπιν υπερωρίμου σκέψεως.☺

  143. Θύμμαχος Θήτης said

    139 με ποιό επιχείρημα; Τότε γιατί να μην τις κανουμε πάντα με λίστα.

    Δεν είναι παράλογο, λογικό είναι, κομματοκρατία έχουμε αλλά όχι κι έτσι.

  144. Θύμμαχος Θήτης said

    141 έμαθα βγήκε στην σύνταξη ο Δρ Γουάτσον, στείλε ένα βιογραφικό στον Σέρλοκ, ποτέ δεν ξέρεις.

  145. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    140 – Όπως δεν έχουν δικαίωμα να ψηφίσουν τα μικρά παιδιά, έτσι δεν θα πρέπει να έχουν και οι υπερήλικες σε μια ευνομούμενη δημοκρατία, αλλά στην τραπεζική κοινοβουλευτική δικτατορία, που ένας από τους βασικούς πυλώνες της, είναι η ψευδαίσθηση της εκλογικής επιλογής, δεν παίζει τέτοιο σενάριο.
    Στα υπόλοιπα συμφωνώ μαζί σου.

  146. sarant said

    143 Για να μην υποβάλλονται σε διπλά έξοδα οι υποψήφιοι βουλευτές

  147. (123) Ενα «δεν» υπάρχει και όχι, δεν περισσεύει — αυτό που ήθελα να πω έγραψα.
    Μην τη φάμε την κοπέλα, αλλά όντως αυτό το «πλειψηφικό» που επανέρχεται στα περιεχόμενα προδιαθέτει μάλλον άσχημα. Και τα αγγλικά, τρομάρα της, τι τα ήθελε; Τέλος, εκτός αν παραείμαι νυςταγμένος@, δεν βλέπω να βγαίνει κανένα νόημα από το κεφάλαιο ΣΤ´ το σχετικό με το τότε υπό μελέτη εκλογικό σύστημα. (Το να παρατηρήσω ότι υπάρχει κεφάλαιο ΣΤ´ ενώ μετά το κεφάλαιο Ι ακολουθούν κεφάλαια Κ, Λ, Μ… θα ήταν αναζήτηση καλλιγραφίας στης μαϊμούς τα οπίσθια — άλλωστε, το ίδιο είχε γίνει και στην αρίθμηση των άρθρων του ελληνικού κειμένου μιάς από τις συνθήκες της ΕΕ 😦

  148. Γιάννης Κουβάτσος said

    Εξετάσεις και οι ψηφοφόροι; Δεν είναι απαραίτητο. Δεν έχει αποδειχτεί ότι η σωστή ψήφος (και ποια είναι αυτή;) εξαρτάται από τη μόρφωση. Γνωρίζω κάτοχο μεταπτυχιακού στις πολιτικές επιστήμες που ψήφισε ΧΑ «από αντίδραση». Για τους υποψήφιους βουλευτές το βρίσκω απαραίτητο, όχι γιατί θα ασκούν πιο αποτελεσματικά τα καθήκοντά τους, αλλά γιατί δεν είναι σωστό να ακούγονται ανελλήνιστες κοτσάνες από το βήμα της Βουλής. Βέβαια, έτσι θα δυσκολευτεί η σαββατιάτικη δουλειά του Νικοκύρη. 😉
    Όσο για τους υπερηλίκους, είναι από τους πιο συνεπείς ψηφοφόρους κι αν δεν μας αρέσει αυτό που ψηφίζουν…περαστικά μας. 😊

  149. Γιολάντα Μ. said

    Αγόρια καλησπέρα. Είμαι πολύ στεναχωρημένη για τον αποκλεισμό της Εθνικής από την Ολυμπιάδα του Ρίο (66-61 ήττα νόκ-άουτ από Κροατία). Στεναχωρήθηκα πολύ επειδή το εκμεταλλεύτηκαν ήδη κάποιες νεοναζί ιστοσελίδες και λένε ότι η πολυεθνική Εθνική με 3 μαύρους μέσα (2 αδέλφια Ατεντοκούμπο και 1 Ντόρσεί) δεν μπορεί να έχει ελληνική ψυχή. Εμένα μού άρεσε που έβλεπα 2 μαύρους στην ελληνική πεντάδα κι όσοι είδαν το μάτς, μπορούν να σας βεβαιώσουν πως οι μόνοι που έπαιζαν με ελληνική ψυχή ήταν οι αδερφοί Αντετοκούμπο. Οι άλλη ήσαντε άχρηστοι και πετάγανε τούβλα στο καλάθι της Κροατίας, τί φταίνε οι μαυρούληδες;

  150. Θύμμαχος Θήτης said

    146 Το βρίσκω πως έτσι θυσιάζεται όποιο ίχνος αντιπροσώπευσης για ένα θέμα που δεν είναι και τόσο φοβερό. Ποιά είναι τα έξοδα; Να τυπώνουν χαρτιά όπου φωτοσοπάρουν μέχρι και τις τρίχες στο κεφάλι τους και να πάνε κομμωτήριο πριν βγουν στο κανάλι; Αλλά τα φουσκώνουν τα έξοδα και τρώνε πολλοί κομματικοί ημετεροι από κοντά κάθε φορά. Τέλος πάντων.

  151. Γιάννης Ιατρού said

    148: Γιάννη, για ρώτα και τον Λάμπρο μας, σε τι σχολείο θα πρέπει να έχουν φοιτήσει (τουλάχοστον) 🙂 – Προλαβαίνω την απάντηση: Σε πεφωτισμένο, λαμπρό! 🙂 🙂

    147: Αγγελε, δεν διαφωνούμε, όπως λές κι άλλα πολλά …. Αλλά να πω την αμαρτία μου, εντυπωσιάστηκα (κυρίως με την επιμέλεια με την οποία γράφτηκε…)!!

  152. Γιολάντα Μ. said

    (149): Ξέχασα να γράψω κ. Σαραντάκο ότι έχει γράψει άρθρο στη «Καθημερινή» για το θέμα αυτό και ο φίλος σας ο Μπουκαλάς. Μεταφέρω μόνο τον επίλογό του και θα καταλάβετε

    «Μπορεί και να μην τους ενόχλησε τους χρυσαυγίτες η αποχώρηση του προπονητή και της αθλήτριας. Σίγουρα πάντως θα φαρμακώνονται βλέποντας τούτες τις μέρες τους αγώνες της ελληνικής Εθνικής Μπάσκετ στο Προολυμπιακό του Τορίνο με τα αδέρφια Αντετοκούνμπο, τον Γιάννη και τον Θανάση, να πρωταγωνιστούν και να επικυρώνουν ότι «Ελληνας γίνεσαι». Θα σκέφτονται δε όλοι αυτοί με το καθαρό αίμα ότι δεν θ’ αργήσουν να προστεθούν στην Εθνική άλλοι τρεις μαύροι (ο Κώστας Αντετοκούνμπο, ο Τάιρελ Ντόρσεϊ και ο Ζακ Ογκαστ) και θα τους πιάνει ταραχή. Εδώ δεν μπορούν να χωνέψουν τον Βλαδίμηρο Γιάνκοβιτς και τον Νικ Καλάθη»

    Νομίζω πως πρέπει και σείς κ. Σαραντάκο να ανεβάσατε ένα άθρο για το πόσο ωραία είναι η πεντάδα της Εθνικής Μπάσκετ με 3 και 4 μαυρούληδες μέσα. Και μόνο που θα λυσσάξουν οι ναζίδες που παρακολουθούν την ιστοσελίδα, αξίζει το κόπο

  153. Γιάννης Ιατρού said

  154. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Πεσσόα είχε τουλάχιστον 72 ετερώνυμους, 72 άλλους του εαυτούς, 72 προσωπεία πίσω απ’ τα οποία κρυβόταν. Ο Βάταλος κοντεύει να τον ξεπεράσει. Βάταλος, ο Πεσσόα του ιστολογίου. 😜

  155. Pedis said

    Το ακόλουθο πικάντικο δεν το είχα υπόψη μου:

    Το θέµα [σ. χρηματοδότηση από την ΕΕ στα πλαίσια της ΚΑΠ], µάλιστα, απασχόλησε την επικαιρότητα το 2007 στην Αγγλία, καθώς αποκαλύφθηκε ότι τις µεγαλύτερες αγροτικές επιδοτήσεις τις µοιράζονται η… βασιλική οικογένεια και διάφοροι άλλοι πάµπλουτοι «ευγενείς». Όπως προέκυψε, η βασίλισσα Ελισάβετ εισέπραττε από (… αγροτικές) επιδοτήσεις 544.000 στερλίνες ετησίως. Ο διάδοχος Κάρολος 225.000 στερλίνες. Ο δούκας του Μάρλµπορο 370.000 στερλίνες. Ο δούκας του Ουεστµίνστερ 325.000. Ο δούκας του Μπρέντφορντ 380.000. Ο κόµης του Λέστερ 250.000 στερλίνες.
    http://www.imerodromos.gr/brexit-lordoi-kai-komisses/

    και σιγά μην συνέβη μόνο το 2007 …

    «Revealed: how we pay our richest landowners millions in subsidies»
    http://www.newstatesman.com/blogs/politics/2012/09/revealed-how-we-pay-our-richest-landowners-millions-subsidies

  156. Μαρία said

    155
    Πασίγνωστο. Όχι όμως τις μεγαλύτερες αλλά απο τις μεγαλύτερες.
    Και σε μας τα μοναστήρια του Αγίου Όρους. http://www.kathimerini.gr/357801/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/agrotikes-epidothseis-29-ekat-eyrw-apo-thn-ee-sto-perivoli-ths-panagias

  157. Pedis said

    # 156 – Η γαλλική αγροτιά, όμως, είναι σε καλύτερη θέση (από το ίδιο της καθημενουμευρωπη που παράθεσες)

    «Κολοσσοί» οι δικαιούχοι

    Στη Γαλλία τις περισσότερες επιδοτήσεις, 62 εκατομμύρια ευρώ, έλαβε η Doux Group, η οποία πωλεί πτηνοτροφικά προϊόντα σε 130 χώρες στον κόσμο.

    Πάντως, αυτοί οι χαραμοφάηδες εγγλέζοι αριστοκράτες κρατούν ακόμη κι εκμεταλλεύονται με χίλιους τρόπους τα κατακλεμένα από τα ενκλόσουρς, αρμέγουν από δω κι απο κει, μαζεύουν και τις ρόγες. Σιχαμεροί καρμίρηδες.

  158. αγάπες λάθρες said

    Για να το συνδιάσω λοιπόν με την προηογύμενη ανάρτηση, επείδη η ιδεολογία της αριστεράς δεν πουλάει αλλά όσο γίνεται γνωστή στο κόσμο τόσο πέφτουν τα ποσοστά, εξ ανάγκεις καταφέυογουν σε πλάγιες μεθόδους. Οι αστοί είναι πουλημένοι, βρωμιάρηδες, ρουφάνε το αίμα των εργατών, προδότες του έθνους, γερμανοτσολιάδες και τσολάκογλου. Και βάλτε όποιο αρνητικό χαρακτηρισμό θέλεται. Στην αλλη όχθη, οι αριστεροί έχουν το φωτοστέφανο και την ηθική ανωτερότητα, είναι αυτοί που πολέμησαν και νίκησαν τον φασισμό (ότι είναι και αυτοί που συνεργάστηκαν με τον φασισμό στα πρώτα στάδια του, αυτό ας το παρασιοπήσω, μη πάθεται κάνα εγκεφαλικό). Για αυτούς τους λόγους λοιπόν η λασπολογία θα είναι πάντα το κυρίως πιάτο στο μενού, για αυτού τους λόγους δεν πρόκειται ποτέ να πάψουν να βρίζουν τον αντίπαλο. Είναι θέμα επιβίωσης. (Έχω άρρωστο μυαλό, το ξέρω)

  159. Κουνελόγατος said

    Γς λαμβάνει; Όλα καλά;

  160. Ριβαλντίνιο said

    Για να μπει κάποιος στην Βουλή προτείνω να πρέπει να πάρει πάνω από 10%.
    Τα 18 χρόνια είναι καλά για να ψηφίζουμε.
    Όπως είναι τα πράγματα το μπόνους των 50 εδρών πρέπει να διατηρηθεί, ίσως και να αυξηθεί στις 80.

    @ 56 Σκύλος

    στο Ντάλλας, Τέξας, οι μαύροι άρχισαν να σκοτώνουν αστυφυλάκους!

    Κακό στους εαυτούς τους κάνουν !

    @ 149, 152 Γιολάντα Μ.
    Ο Ντόρσεϊ , ο οποίος δεν ήταν στη τελική 12άδα, είναι Ελληνοαμερικάνος σαν την Νίκι Έιβερι που έχουμε εμείς στο μπάσκετ γυναικών.
    Ο Νικ Καλάθης είναι μια χαρά Έλληνας και ας μην ξέρει καλά ελληνικά. Ο αδελφός του Πατ ξέρει μια χαρά. Ο Γιάνκοβιτς πλέον είναι Ελληνοσέρβος, και αν παντρευτεί Ελληνίδα τα παιδιά του θα είναι μια χαρά Έλληνες. Το ίδιο Έλληνες θα είναι και τα παιδιά των Αντετοκούμπο αν οι τελευταίοι πάρουν Ελληνίδες.
    Τους ναζήδες τους πειράζουν μόνο οι Μαύροι Έλληνες . Δεν έχω ακούσει να λένε τίποτα π.χ. για τους Νίδερ, Έσλιγκ, Χόρν, Έβερτ, Ρόζεμπεργκ ή τα πελασγικά ( 🙂 ) αλβανά που έχουν στο κόμμα τους.
    Αποκλειστήκαμε όπως ήταν φυσικό γιατί δεν είναι δυνατόν να έχεις μόνο 3 κοντούς. Κάθε ομάδα που σέβεται τον εαυτό της έχει 5 ψηλούς, 2 τριάρια και 5 κοντούς.

  161. sarant said

    Καλημέρα και από εδώ.

    Θα πήγαινε στην Άνδρο ο Γς, όχι;

  162. Γιάννης Ιατρού said

    161: Ναι, τριήμερο, στο Κόρθι http://www.korthi.gr/first.jpg

  163. cronopiusa said

    πολλά για το εθνόσημο των Ανδρών από τους Αντετοκούμπο και τίποτα για τον Ελληνοαιγύπτιο δισεκατομμυριούχο Καρίµ ελ Κιάτι

    Καλή σας μέρα!

  164. αγάπες λάθρες said

    Αν πάει το μπαλλάκι σε μένα και μερικοί με παρομοιάζουν με τον Βάταλο, να πω ότι αυτό με τιμά πάρα πολύ και θεωρώ τον εαυτό μου ανάξιο τέτοιας τινμής.

  165. αγάπες λάθρες said

    «Κανένας, πάντως, δεν (επαν)έφερε το θέμα της μείωσης του αριθμού των βο(υ)λευτών! »

    Με το υπάρχον σύστημα αν καταργήσεις το μπόνουν και το όριο 3%, μπορείς να χαμήλωσείς τους βουλευτές στους 270 και έχεις 100% αναλογική αντιπροσώπηση. Αν κρατήσεις το 3%, μειώνεις τους βουλευτές στους 250 και πάλι 100% αναλογικό σύστημα. Το πρόβλημα είναι ότι το ΚΚΕ πάντα θα έχει τους ίδιους βουλευτές. Οπότε γεννάτε το ερώτημα, αφού δεν πρόκειτε ποτέ να συμμετάσχει σε κυβέρνηση (εκτός από κυβερνήσεις ειδικού σκοπού τύπου 1989), τί τους νοιάζει το μπόνους και αν ο Τζήμερος γίνει μέλος του κοινοβουλείου. Την απάντηση σε αυτό το γρίφο θα την βρείτε στην ιδεολογία τους.

  166. Β Φ R said

    Για το ΣυΡιζΑ (και όλη τη νύχτα τσίριζα):
    Την Κυριακή 26 Μαΐου 2019, θα στηθούν τέσσερις κάλπες [μία κάλπη για β΄ γύρο δημοτικών εκλογών, μία κάλπη για β΄ γύρο περιφερειακών εκλογών, μία κάλπη για ευρωεκλογές, μία κάλπη για γενικές βουλευτικές εκλογές (όπου ο ΣυΡιζΑ θα πέσει στο 4%)]. Ποια ανεπάγγελτη ή ποιος ανεπάγγελτος (όχι ότι αυτό το θεωρώ κακό, από μόνο του) που γνωρίζει ότι αφενός ο ΣυΡιζΑ θα πέσει στο 4% και αφετέρου [μετά την αποτυχία της ΛαΕ (διευκρινίζω ότι την θεωρώ χειρότερη)] δεν υπάρχει οικεία «στέγη» για να ελπίζει να ξαναεκλεγεί βουλεύτρια ή βουλευτής, θα απεμπολήσει τα προνόμια και δεν θα «το τραβήξει» μέχρι τέλους; Εφεδρεία Τσίπρα αποτελεί και ο Θεοδωράκης, ο οποίος (αντιλαμβανόμενος, μετά την επιλογή Μητσοτάκη υιού, ότι δεν έχει πια λόγο ύπαρξης) θα τον στηρίξει προκειμένου να αποφύγει πρόωρες εκλογές· και η ΝΔ, επειδή ο Μητσοτάκης υιός δεν είναι Σαμαράς (ο νοών νοείτω) ούτε Τσίπρας (και πάλι ο νοών νοείτω), δεν θα πιέσει για εκλογές και θα τον αφήσει να ολοκληρώσει τη λεγόμενη «βρώμικη δουλειά» αποβλέποντας σε αυτοδυναμία το 2019· αλλά και τα υπόλοιπα κόμματα δεν πρόκειται να πιέσουν (όχι κι ότι μπορούν) αποσκοπώντας να αποκομίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερα ποσοστά από την πτώση του ΣυΡιζΑ. Ένα από τα δυσάρεστα είναι ότι αυτή την πτώση του ΣυΡιζΑ θα την καρπωθούν όλα τα άλλα κόμματα, συμπεριλαμβανομένης της εγκληματικής οργάνωσης Χρυσή Αυγή (τρέμω στην πιθανότητα μη τη δούμε και αξιωματική αντιπολίτευση) – είθισται απολίτικες λαϊκιστικές ωφελιμιστικές μάζες, μετά την «απογοήτευση» τους από την αυτοαποκαλούμενη Αριστερά, να στρέφονται στο φασισμό.

  167. sarant said

    Συμφωνούμε στο ότι οι εκλογές κατά πάσα πιθανότητα θα γίνουν το 2019.

  168. nestanaios said

    117.
    Υποτίθεται ότι υπάρχει σύνταγμα και μας προστατεύει από την «ενός ανδρός αρχή».

  169. Γιάννης Ιατρού said

    166: Β Φ R
    Μιά ερώτηση, αν επιτρέπετε:
    Είστε ο ίδιος (γαλλομαθείς) σχολιαστής με αυτόν εδώ https://roides.wordpress.com/2016/07/08/8jul16-2/#comment-88018 ;

  170. Γιάννης Ιατρού said

    169: γαλλομαθείής 🙂

  171. Άλεξ said

    Για τους λάτρεις των αριθμών: Κόμματα, που από το 1993 και εντεύθεν έλαβαν σε Βουλευτικές και Ευρωεκλογές ποσοστά άνω του 2,50% αλλά δεν έπιασαν το 3%.

    Βουλευτικές 1993: Συνασπισμός 2,94% (έμεινε εκτός για 4.123 ψήφους)
    Ευρωεκλογές 1994: Δημοκρατική Ανανέωση 2,79% (έμεινε εκτός για 13.456 ψήφους)
    Βουλευτικές 1996: Πολιτική Άνοιξη 2,94% (έμεινε έξω για 3.939 ψήφους)
    Βουλευτικές 2000: ΔΗΚΚΙ 2,69% (έμεινε έξω για 21.443 ψήφους)
    Βουλευτικές 2009: Οικολόγοι Πράσινοι 2,53% (έμειναν έξω για 32.164 ψήφους)
    Βουλευτικές Μαΐου 2012: Οικολόγοι Πράσινοι 2,93% (έμειναν έξω για 4.239 ψήφους)
    Βουλευτικές Μαΐου 2012: ΛΑΟΣ 2,89% (έμεινε έξω για 6.799 ψήφους)
    Βουλευτικές Μαΐου 2012: Δημοκρατική Συμμαχία 2,55% (έμεινε έξω για 28.174 ψήφους)
    Ευρωεκλογές 2014: ΛΑΟΣ 2,69% (έμεινε έξω για 17.451 ψήφους)
    Βουλευτικές Σεπτεμβρίου 2015: Λαϊκή Ενότητα 2,86% (έμεινε έξω για 7.714 ψήφους)

  172. sarant said

    171 Ευχαριστούμε, χρήσιμο. Προφανώς το ΚιΔηΣο είχε πάρει κάτω από 2.5 γιαυτό και λείπει από τον πίνακα.

    Βέβαια, όταν λέμε «έμεινε έξω για 4000 ψήφους» δεν είναι ακριβές διότι αυτές οι 4000 ψήφοι θα άλλαζαν τον παρονομαστή, άρα ήθελε 4100 ας πούμε.

  173. Ιάκωβος said

    ΛΑΜΠΡΟΣ said

    140 – Όπως δεν έχουν δικαίωμα να ψηφίσουν τα μικρά παιδιά, έτσι δεν θα πρέπει να έχουν και οι υπερήλικες σε μια ευνομούμενη δημοκρατία,

    Υπάρχει και η λύση της αρχαίας Κέας. Το ‘χω ξαναπεί, νομίζω, εκεί ο νόμος απαιτούσε από τους γέρους που δεν μπορούσαν να δουλέψουν, να αυτοκτονούν, πράγμα που έκαναν με μεγάλη χαρά, τριγυρισμένοι από την οικογένειά τους.

    Μη το διαδόσεις όμως, Λάμπρο, και μπει η ιδέα στους κυβερνώντες…

  174. Ιάκωβος said

    Βέβαια, η Κέα ήταν πάμφτωχη.
    Ίσως, λέω, αυτό το μίνιμαλ να γέννησε και τον Σιμωνίδη. Λίγα λόγια και σταράτα.

    Τότε δεν είχε τις ξερολιθιές και τις καλλιέργειες που έχει τώρα.

    Μου λέγανε οι ντόπιοι, ότι το πενήντα με εξήντα η Τζιά ήταν αυτάρκης σε σιτηρά, κυρίως κριθάρι, που δε θέλει και πότισμα και μύγδαλα. Κάνανε κι εξαγωγές.

    Μετά ήρθε ο τουρισμός και αφήσαν τις καλλιέργειες να ρημάξουν.

  175. Άλεξ said

    172 Ναι, έτσι είναι. Αλλά δεν μπορούσα να το υπολογίσω υποθετικά, παρά να χρησιμοποιήσω τους πραγματικούς αριθμούς. Παράδειγμα η Λαϊκή Ενότητα στις τελευταίες εκλογές, πήρε 155.242 ψήφους. Τα έγκυρα ψηφοδέλτια ήταν 5.431.850, άρα το 3% είναι 162.956 ψήφοι. Υπόλοιπο 7.714. Έστω κι έτσι, καταδεικνύεται χοντρικά ο αριθμός των κουκιών που ήθελαν τα κόμματα για το πολυπόθητο όριο.

    Το ΚΙΔΗΣΟ πήρε 2,47%, οριακά κάτω από το 2,50%.

  176. Β Φ R said

    169. Ναι.

    Από που συνάγετε ότι είμαι άνδρας;

  177. sarant said

    175 Ναι, χοντρικά είναι η πιο απλή μέθοδος.

  178. Γιάννης Ιατρού said

    176: Β Φ R
    Ευχαριστώ.
    Δεν το ξέρω, πιό πολύ για οικονομία στο γράψιμο έβαλα μόνο το «σχολιαστής» (50% πιθανότητα επιτυχίας!).
    Αν θέλετε, μας το λέτε, και θα ξέρουμε πως να σας απευθυνόμαστε 🙂

  179. spiral architect said

    Με αφορμή το hashtag για ψήφο στους Έλληνες του εξωτερικού:

  180. spiral architect said

    @173: Εχει ήδη προταθεί από Υπουργό Υγείας «ευρωπαϊκής» χώρας: http://www.iatronet.gr/eidiseis-nea/perithalpsi-asfalisi/news/27939/lithoyania-efthanasia-gia-xronioys-pasxontes-proteinei-i-ypoyrgos-ygeias.html

  181. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Σπάσε το γυαλί στα δύο σπασ’ το τώρα να κοπώ
    http://www.dikaiologitika.gr/eidhseis/politikes-eidhseis/115140/tropologia-gia-spasimo-tis-v-athinon-katethese-i-nd-ston-eklogiko-nomo

  182. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Δεν ξέρω πού να το βάλω,μα μόλις άκουσα από το Πρώτο Πρόγραμμα ότι η (Μητσοτακική) εφημερίδα Εθνικός Κήρυκας βρίσκεται με μη αποπληρωμένο δάνειο 300 (;) χιλ

  183. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    182.Πριν από 11 χρόνια κιόλας!

    Η εφημερίδα «Κήρυκας» των Χανίων, έλαβε το 2005 δάνειο 300.000 ευρώ και δεν επέστρεψε ούτε σεντ
    http://www.cretavoice.gr/article.asp?catid=4765&subid=2&pubid=86758

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: