Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τα Ιουλιανά μέσα από τις γελοιογραφίες του Κώστα Μητρόπουλου (48 χρόνια μετά)

Posted by sarant στο 15 Ιουλίου, 2013


bgazeimatiΣυμπληρώνονται σήμερα 48 χρόνια από την εκτροπή της 15ης Ιουλίου 1965, όταν ο  εκλεγμένος πρωθυπουργός εξαναγκάστηκε σε παραίτηση και ανατέθηκε ο σχηματισμός κυβέρνησης σε ομάδα αποστατών βουλευτών με πρωθυπουργό τον Γεώργιο Αθανασιάδη-Νόβα.  Ακολούθησαν 70 ταραγμένες μέρες μέχρι να σχηματιστεί επιτέλους κυβέρνηση αποστατών ικανή να συγκεντρώσει πλειοψηφία στη Βουλή. Μέρες μεγαλείου, μέρες οργής, μέρες πένθους αλλά και μέρες γέλιου, μια και το λαϊκό χιούμορ έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο.

Σε παλιότερα άρθρα του ιστολογίου έχω παρουσιάσει γελοιογραφίες της εποχής των Ιουλιανών.  Το 2009 είχα ανεβάσει “Τα ιουλιανά του 1965 δοσμένα από το πενάκι των γελοιογράφων“. Περιείχαν δύο συνδέσμους προς τον παλιό μου ιστότοπο, ένας με σκίτσα του Κώστα Μητρόπουλου (που αργότερα εκδόθηκαν και σε βιβλίο με τίτλο “Ποτέ πια”) και ένας άλλος με σκίτσα του Φωκίωνα Δημητριάδη από τη Μακεδονία.

Ωστόσο, τα περισσότερα άλλα άρθρα του ιστολογίου επικεντρώνονταν σε σκίτσα του Μποστ. Πρόκειται για τα εξής:

Το κουρασμένο παλικάρι (Πριν από την εκτροπή, προφητικό)

Ένα τηλεφώνημα απογνώσεως πριν από 45 χρόνια (Πρώτο κύμα αποστασίας)

Το νέον μικρομάγαζον (Πρώτο κύμα αποστασίας)

Μια συμφωνία με την Αυλή πριν από 45 χρόνια (Για τον Ηλ. Τσιριμώκο και το δεύτερο κύμα αποστασίας)

Το άχρηστο απολυτήριο (Τρίτο κύμα αποστασίας)

Επίσης, δυο άλλα άρθρα διερευνούν τις ποιητικές πτυχές των Ιουλιανών:

Γαργάλατα και εργοστάσιον εμφιαλώσεως: ποίηση και αποστασία 45 χρόνια μετά (Για τον Νόβα και το ποίημα “γαργάλατα” που δεν έγραψε). Η σχεδόν οριστική διαλεύκανση της υπόθεσης, σε περυσινό μας άρθρο.

Βλέπω ότι έχω αδικήσει κάπως τον Κ. Μητρόπουλο, οπότε στο σημερινό άρθρο θα παρουσιάσω μόνο γελοιογραφίες δικές του. Μια από τις πιο διάσημες:

nikhse

Αγνοώ πού και πότε πρωτοδημοσιεύτηκε. Την πήρα από το (εξαντλημένο πια και δυσεύρετο) άλμπουμ «Ποτέ πια» που περιλαμβάνει γελοιογραφίες του Κ. Μητρ. από την εποχή της Ιουλιανής κρίσης.

ΚΜ 650717 Μικρομάγαζον

ΚΜ 650720 Μπόσα Νόβα

Αριστερά, σκίτσο που δημοσιεύτηκε, όπως και όλα τα επόμενα, στο Βήμα στις 17 Ιουλίου 1965. Ο όρος «μικρομάγαζο» χρησιμοποιόταν πολύ στην πολιτική γλώσσα της εποχής (περισσότερα εδώ). Δεξιά, σκίτσο της 18.7.65. Το όνομα του χορού μπόσα-νόβα είναι ένα από τα πολλά λογοπαίγνια με το όνομα του πρωθυπουργού Νόβα (ακούστηκε τότε επίσης το Νοβο-καΐνη, Καζα-νόβας, όπως και το τζεϊμσμποντικό Δρ. Νο-βας). Ο πρώτος αποστάτης πρωθυπουργός, ο Γεώργιος  Αθανασιάδης-Νόβας (1893-1987), που ήταν Πρόεδρος της Βουλής πριν αποστατήσει, έμοιαζε ιδανικός για στόχος της σάτιρας: εκτός από το ότι είχε αστείο όνομα που προσφερόταν για ένα σωρό λογοπαίγνια, είχε και κάμποσες συνήθειες που προσφέρονταν για διακωμώδηση: ήταν ένας ηλικιωμένος αριστοκράτης της επαρχίας, υπερβολικά προσηλωμένος στους τύπους και στο τελετουργικό, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, φορούσε άσπρα κοστούμια και απαραιτήτως παπιγιόν, έγραφε ποιήματα. Όλα αυτά τα περιέλαβαν στο στόχαστρό τους ευθυμογράφοι, επιθεωρησιογράφοι και αυτοσχέδιοι λαϊκοί σατιριστές και τον έκαναν ρεζίλι τον φτωχό τον Νόβα. Και καλά του έκαναν.

ΚΜ 650721 ΣυνιέναιΚΜ 650722 Ανδρών επιφανών

Τα δύο πρώτα σκίτσα δημοσιεύτηκαν στις 21 Ιουλίου. Ο μεν λαός περιφρονεί αγέρωχα την απαγόρευση διαδηλώσεων του αποστάτη υπουργού Δημόσιας Τάξης Ιωάννη Τούμπα, αλλά και ο Κ. Μητσοτάκης, αριστερά, αδιαφορεί μακάρια για την εναντίον του κατακραυγή. Εκατοντάδες χιλιάδες φώναζαν «Μητσοτάκη κάθαρμα», αλλά το αυτί του δεν ίδρωσε ούτε στάλα. Στο δεξιό σκίτσο (22 Ιουλίου), ο στιλιζαρισμένος λαός έχει ρίξει τους αποστάτες στον κάδο των σκουπιδιών: Μητσοτάκης, Κωστόπουλος (Υπ.Εσωτ.), Νόβας, Τούμπας.

ΚΜ 650723 Πέτρουλας

Μετά τη δολοφονία του Σωτήρη Πέτρουλα, στις 23 Ιουλίου 1965.

ΚΜ 650725 ΜπανάκιΚΜ 650728 Σουτ

Αριστερά, σκίτσο που δημοσιεύτηκε στις 25 Ιουλίου. Νόβας, Μητσοτάκης και ΕΡΕ τρέμουν μπροστά στο μαύρισμα που τους περιμένει στις εκλογές (που ποτέ δεν έγιναν). Δεξιά, ένα σκιτσογραφικό δίδυμο από τις 26 Ιουλίου 1965. Είχαν δημοσιευτεί αποσπάσματα από τις επιστολές του Κωνσταντίνου προς τον Γ. Παπανδρέου’ και η κοινοβουλευτική ομάδα της ΕΚ ετοιμάζεται να σουτάρει τον Μητσοτάκη.

ΚΜ 650729 ΕΙΡΚΜ 650731 Καταψήφιση

Aριστερά, σκίτσο από τις 29 Ιουλίου 1965 -ωραίο εύρημα αυτό με τα διασταυρούμενα μικρόφωνα, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε ποικίλες καταστάσεις. Δεξιά, δυο σκίτσα από τις 31 Ιουλίου. Η κυβέρνηση Νόβα ψυχορραγεί και ο Μητσοτάκης τηλεφωνεί τα νέα στην Κέρκυρα (όπου παραθέριζε ο βασιλιάς). Και μετά την καταψήφιση της κυβέρνησης Νόβα από τη Βουλή, ο λαός φωνάζει τον υπασπιστή του Κωνσταντίνου να παραλάβει «τυλιγμένους σε μια κόλλα χαρτί», τους δυο κορυφαίους εκπροσώπους του πρώτου κύματος αποστασίας. Να σημειωθεί ότι, πιστός στη γραμμή του ΔΟΛ, ο Μητρόπουλος λογαριάζει μόνο τις αρνητικές ψήφους των βουλευτών της ΕΚ (143) χωρίς να συνυπολογίζει τις ψήφους των βουλευτών της αριστεράς!

Φυσικά, τα Ιουλιανά δεν τελείωσαν στις 31 Ιουλίου αλλά τον Σεπτέμβριο. Ακολούθησε ένα δεύτερο κύμα αποστασίας, με τον Ηλ. Τσιριμώκο επικεφαλής, κι ένα τρίτο, και πετυχημένο, με τον Στέφ. Στεφανόπουλο. Ο Μητρόπουλος συνέχισε να σχολιάζει την επικαιρότητα αυτή με τα σκίτσα του -αλλά ας κρατήσουμε και κάτι για του χρόνου.

Advertisements

35 Σχόλια to “Τα Ιουλιανά μέσα από τις γελοιογραφίες του Κώστα Μητρόπουλου (48 χρόνια μετά)”

  1. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Αν δούμε την σύνθεση του σημερινού κοινοβουλίου, δεν έχουν αλλάξει και πολλά πράγματα. Όλα τριγύρω αλλάζουνε, κι όλα τα ίδια μένουν, που έλεγε και ο συγχωρεμένος Νίκος Παπάζογλου.
    http://www.youtube.com/watch?v=GYTzq2g2EUk

  2. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κι όμως δεν ήταν κακός ποιητής ο Νόβας. Καλύτερα να περιοριζόταν στον ρόλο του Αθάνα, θα είχε γλιτώσει από πολλά. Κι αυτός και η χώρα:

    Οι ασάλευτες κυρίες των επαρχιών
    του Γεωργίου Αθάνα

    Βρίσκω στις επαρχίες που τριγυρίζω
    κάποιες κυρίες θλιμμένες και χλωμές,
    που ζούνε πάντα σ’ ένα χάος γκρίζο
    γεμάτο πλήξη, ανία και τιμές.

    Στα σκοτεινά σαλόνια τους κινούνται
    σαν τις ψυχές στον Άδη, έτσι θαρρώ.
    Έρχονται οι ξένοι, μάταια συγκινούνται
    και προσφέρουν το χέρι τους το αβρό.

    Πόσα χεράκια τέτοια έχω φιλήσει!
    Ήτανε κρύα, παγωμένα, νεκρικά,
    σάμπως να τα ‘χε ο θάνατος αγγίσει
    μάταια κι αυτός και δοκιμαστικά.

    Στις πληχτικές εκείνες ατμοσφαίρες
    του κάκου οι ερωτικοί χτυπούν παλμοί,
    ζωντανεύουν σα φίδια οι χρυσές βέρες
    και πνίγουν της καρδιάς την όποια ορμή!

    Οι σύζυγοι αυστηρή εθιμοτυπία
    κρατούν μαζί τους και τις απατούν.
    Κάπου κάπου ξεσπά η ζηλοτυπία,
    μα συγγνώμη αυτές πρώτες τους ζητούν.

    Παιδιά δεν έχουν. Στείρες ή είχαν ένα
    και πέθανε μικρό από ιλαρά.
    Φυλάν λίγα μαλλάκια του κρυμμένα,
    τα βλέπουνε και κλαιν κάθε φορά.

    Στη μουσική ζητούν παραμυθία
    και στ’ αυθόρμητα δάκρυα πού και πού.
    Α, ναι! Πολλές ιδρύουν και σωματεία
    θρησκευτικού η κοινωνικού σκοπού.

    Παράξενα που με κοιτούν τον πλάνο
    οι ασάλευτες κυρίες των επαρχιών!
    Μόλις φύγω καθίζουνε στο πιάνο
    να γεμίσουν το χάος των καρδιών.

    Μα τίποτε ποτέ δε θα γεμίσει
    της ζωής τους το απέραντο κενό…
    Πόσες τέτοιες κυρίες έχω γνωρίσει.
    Με θυμούνται; Καμιά δε λησμονώ.

  3. Γς said

    Καλημέρα

    Η πρώτη γελοιογραφία του Μητρόπουλου μου θύμησε μιά άλλη της ίδιας εποχής:

    Ηταν από την Βαγδάτη που το ένα πραξικόπημα διαδεχόταν το άλλο. Μπααθικοί, αντι-Μπααθικοί Αρίφ, Κασίμ και πάμε λέγοντας στην μετα-Φεϊζαλική εποχή.
    Εδειχνε η τηλεόραση τον ένοπλο πραξικοπηματία που σταματούσε τον εκφωνητή ενώ πίσω του πλησίαζε ο επόμενος επίδοξος πραξικοπηματίας που έκανε νόημα στους τηλεθεατές: “σσσς!”

  4. ΠΑΝΟΣ said

    Όσοι τα ζήσαμε αυτά,έστω σε μικρή ηλικία,νιώθουμε απαίσια (εμείς οικογενειακώς ήμασταν με την ΕΔΑ).Για κάποιους λόγους, έχουμε(-ω) το ίδιο στρεσάρισμα και σήμερα.

  5. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2: Έχουμε γράψει για τον Αθάνα, γκουγκλίστε «ποιος έκανε τα αηδόνια να λαλούν»

  6. Alexis said

    # 2: Νομίζω ότι έχει γράψει και καλύτερα… (αυτό το «ατμοσφαίρες» μου βγάζει το μάτι).
    Το «ποτέ πιά» του Μητρόπουλου ως ευχή μάλλον δεν έπιασε γιατί από τότε μέχρι σήμερα υπήρξαν κάμποσες εκτροπές από τη δημοκρατική νομιμότητα. Και δε μιλώ βέβαια για τη χούντα αλλά για εκτροπές σε περιόδους δημοκρατίας.
    Από τους αποστάτες του 1965 μέχρι τον Σαμαρά του 2013 που «κατεβάζει διακόπτη» πραξικοπηματικά στην ΕΡΤ με το έτσι θέλω, τίποτα δε φαίνεται να άλλαξε στη νοοτροπία των κυβερνώντων.
    Αυτό που φαίνεται να έχει αλλάξει (δυστυχώς) είναι η διάθεση του κόσμου να αντιδράσει. Δύσκολα θα δεις σήμερα τα πλήθη του ’65 να διαδηλώνουν και να απαιτούν την αποκατάσταση της νομιμότητας.

  7. Γιάννης Κουβάτσος said

    6:Ε, καλά, ποιητική αδεία ή …αηδία! 😉

  8. ¨Αραγε ο Χοϊδάς είχε κάποια συγγένεια με τον αντιμοναρχικό του 19ου αιώνα Ρόκκο Χοϊδά;
    Και συνωνυμία να είναι, είναι ειρωνεάι της ιστορίας.

  9. Andreas said

    Απ’ ό,τι φαίνεται πάντως, όλοι οι ξεπεσμένοι κόντηδες των επτανήσων είχαν κολλήσει στο παλάτι… μπορεί να νόμιζαν ότι τους γυρνάει το μεγαλείο και το αφεντιλίκι.

  10. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα
    Κύριε Σαραντάκο, τι ωραία ανάρτηση γι’ αυτή τη δύσκολη βδομάδα, καταφέρατε ν’ ανθίσουν χαμόγελα, να μοσχοβολήσουν ελπίδες, να φυσήξει το μαϊστράλι πάνω στη μουντή επικαιρότητα για ανθρώπους σαν κι εσάς έγραψε ο Καρούζος:

    Οι ποιητές είναι πιο άρρωστοι απ’τις μητέρες
    κι ο άξιος εύκολα μένει στ’ όνειρο
    κι ο άξιος με γυμνό σώμα πολεμά το επίγειο κράτος,
    πολεμά την τίγρισσα,
    κ’ η θρησκεία κ’ η τέχνη κηλίδες απάνω στο θηρίο
    κ’ οι ποιητές κ’ οι φιλόσοφοι κηλίδες
    ανώφελες και γύρω τους η ερημιά.
    Τρέχει τ’ άγριο ζώο πηδά στροβιλίζει τον τρόμο
    και τρέφεται με τους φόνους
    και τρέχει το δέρμα του και τρέχουν οι κηλίδες
    ακίνητες και γύρω τους η ερημιά.

    σας χαρίζω ένα επετειακό τραγούδι κι ένα ποίημα μαζί με τις ευχές μου για μια καλή και αγωνιστική εβδομάδα

    αφιερωμένα εξαιρετικά στ@ν JustAnotherGoneOff που χάρη σ’ αυτ@ν και στα Βιβλία για το καλοκαίρι, παρ’ όλ’ αυτά διάβασα την Τριλογία του Φασισμού του Κάρλο Λουκαρέλι (για να το απολαύσετε διαβάστε στο τέλος και τον τριών βιβλίων, τις αναλύσεις των μεταφραστών).

    Ο Ιουλιανός και οι Αντιοχείς του Κ.Π. Καβάφη

    Το Χι, φασίν, ουδέν ηδίκησε την πόλιν ουδέ το Κάππα…
    Τυχόντες δ’ ημείς εξηγητών… εδιδάχθημεν αρχάς ονο-
    μάτων είναι τα γράμματα, δηλούν δ’ εθέλειν το μεν Χρι-
    στόν, το δε Κωνστάντιον.
    ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ ΜΙΣΟΠΩΓΩΝ

    Ήτανε δυνατόν ποτέ ν’ απαρνηθούν
    την έμορφή τους διαβίωσι

    την ποικιλία

    των καθημερινών τους διασκεδάσεωντο λαμπρό τους

    θέατρον όπου μια ένωσις εγένονταν της Τέχνης
    με τες ερωτικές της σάρκας τάσεις!

    Ανήθικοι μέχρι τινός – και πιθανόν μέχρι πολλού –
    ήσαν. Αλλ’ είχαν την ικανοποίησι που ο βίος τους
    ήταν ο περιλάλητος βίος της Αντιοχείας,
    ο ενήδονος, ο απόλυτα καλαίσθητος.

    Να τ’ αρνηθούν αυτά, για να προσέξουν κιόλας τι;

    Τες περί των ψευδών θεών αερολογίες του,
    τες ανιαρές περιαυτολογίες

    την παιδαριώδη του θεατροφοβία

    την άχαρι σεμνοτυφία τουτα γελοία του γένεια.

    Α βέβαια προτιμούσανε το Χι,
    α βέβαια προτιμούσανε το Κάππα εκατό φορές.

  11. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    10: Τι ωραία αντίδωρα!

    8 : Για να πω την αλήθεια δεν το έχω κοιτάξει -και, εδώ που τα λέμε, μπορεί να έχουν κάποια συγγένεια, το όνομα δεν είναι πολύ κοινό. Ειρωνεία, πράγματι!

  12. Λεώνικος Καλαχώρας said

    Θα περιοριστώ στον Αθάνα, γιατί τότε ήμουν στη Γερμανία και με κορόιδευαν ότι αλλάζαμε κυβέρνηση καθημερινά.

    Τώρα, αν αυτά που έγραφε ο Αθάνας, του δίνουν θέση στη λογοτεχνία, έστω και ως ελάσσονος; ποιητή, είναι ζήτημα γνώμης. Νομίζω ότι οι Σιωπηλές Κυρίες έχουν τόσα μετρικά ατοπήματα, εκτός από τις κουλουβαχατισμένες λέξεις όπως ‘χαρχατεύομαι’. Τι σημαίνει; ‘καβλ@@ω;’
    Ούτε η δροτσίλα είναι ακριβής λέξη. Δροτσίλα είναι το εξάνθημα που βγαίνει στα σημεία τριβής και όχι ο ιδρώτας ή άλλες ευωδιές. Θέλει πολλή ποιητικότητα, έμπνευσηξεπί της εμπνεύσεως για να συνδυάσεις το ‘βώδιασε’ με τη ‘δροτσίλα’ για να δεις τι λέει. Κι εν πάση περιπτώσει, ‘ένας τύπος που βγάζει τέτοια στιχάκια, κι ας μην έγραψε το ‘γαργάλατα’ δεν μπορεί να γίνει ποιητής γιατί δεν ξέρει να κρίνει και να επιλέγει. Πολλές μπαρούφες μάς έρχονται στο νου, αλλά δεν τις προβάλλουμε! Κι αν έγραψε σε κάποια φάση κάποιους στίχους που αξίζουν και που μελοποιήθηκαν, από αυτό δεν χρίεσαι ποιητής. Ποετάστρος είναι άλλο ζήτημα.

    Το ότι οι Σιωπηλές Κυρίες προδίδουν ευαισθησία και παρατηρητικότητα, δεν το αρνούμαι, και θα γινόταν ένα πολύ ωραίοο θλιβερό πεζό ή διήγημα. Αλλά δεν είναι ποίημα. Και ως προς τι ήταν ‘πλάνος;’ Ασφαλώς ήταν σεξουλιάρης, αφού όλο εκεί είχε το νού του. Προχτέςάκουγα ένα τραγούδι εποχής από τη συλλογή του ‘θα σε πάρω να φύγουμε’ του Μπάμινκτον. Στην παράσταση δεν το πρόσεξα γιατί εκεί τα τραγούδια περνάνε και δε σου δίνεται πάντα η ευκαιρία, που έλεγε ‘θα σε πάρω θα με πάρει με κουφέτα και παπά, και το πρώτο μας βράδυ και τα λοιπά και τα λοιπά,’ ενώ αυτό το ‘και τα λοιπά και τα λοιπά’ επαναλαμβάνεται με πονηρή σημασία μερικές φορές. Ασφαλώς κάποτε αυτό προκαλούσε αίσθηση και θεωρείτο ‘προχώ’ ενώ σήμερα προκαλεί θυμηδία για κείνους που σκανδαλίζονταν, όχι για το τραγούδι. Σε ένα άλλο η Μπελίντα λέει ‘κοπελούδα κοπελούδα θα σου κόψω την πλεξούδα’ (=θα την παντρευτεί) και ‘θα σου βγάλω το μαντίλι να σε …. στα χείλη’. Από τα δίστιχα του Αθάνα το Εργοστάσιο Εμφιαλώσεως απότην εποχή της ιουλιανήα αλώσεως είναι το καλύτερο

    Δεν είναι τυχαίο που ο Ελύτης δεν μπήκε στην Ακαδημία παρά τις επανειλημμένες προτροπές.

  13. cronopiusa said

    ΕΙΝΑΙ ΤΟ 10ο ΠΟΙΗΜΑ, ΑΠΟ ΤΑ 30 ΣΥΝΟΛΙΚΑ,ΠΟΥ ΑΠΑΓΓΕΛΕΙ Ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΟ ΔΙΣΚΟ ΒΙΝΥΛΙΟΥ «ΟΜΟΡΦΑΙΝΩ ΤΗ ΜΟΙΡΑ».ΗΧΟΓΡΑΦΗΘΗΚΕ ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ ΤΟΥ 1989.

  14. 10: Cronopiusa, σ’ ευχαριστώ πάρα πολύ! Χαίρομαι που σου άρεσε ο Λουκαρέλι.

  15. Γς said

    >Συμπληρώνονται σήμερα 48 χρόνια από την εκτροπή της
    15ης Ιουλίου 1965

    Συμπληρώνονται σήμερα 39 χρόνια από το πραξικόπημα της
    15ης Ιουλίου 1974
    στην Κύπρο με όλα τα τραγικά που ακολούθησαν.

    Αν, αν, αν γαμώ τη πουτάνα μου!

  16. Κωνσταντίνος said

    Χαίρετε! Να κάνω μια ερώτηση, οι επιστολές Παπανδέου-Κοκού υπάρχουν κάπου ιντερνετικά ή έντυπα; Έχω μεγάλη περιέργεια να τις διαβάσω!

  17. sarant said

    16: Έντυπα πρέπει να υπάρχουν στο βιβλίο π.χ. του Λιναρδάτου (Από τον Εμφύλιο στη Χούντα).
    Ιντερνετικά δεν ξέρω. Με αναζήτηση στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στις εφημερίδες της εποχής, περί τις 20-25 Ιουλίου, σίγουρα κάτι θα βρεις.

  18. sarant said

    16: Ορίστε μια σελίδα από το Βήμα της 25-7-65, αλλά χωρίς το πλήρες κείμενο, κυρίως με (φιλοπαπανδρεϊκή) ανάλυση
    https://sarantakos.wordpress.com/?attachment_id=9281

  19. vioannis said

    16. Δημήτρη
    Αναζήτησε, θα το βρεις εύκολα σε παλαιοβιβλιοπωλεία:
    «ΦΩΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΝ ΚΡΙΣΙΝ ΠΟΥ ΣΥΝΕΚΛΟΝΙΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»
    Αθήνα 1965, Χρηματιστήριο του βιβλίου.
    Περιέχει την αλληλογραφία Βασιλιά – Παπανδρέου και τα πρακτικά του Συμβουλίου του Στέμματος (1&2 Σεπτ. 1965)
    Υπάρχουν και άλλες πολλές σχετικές εκδόσεις της εποχής.

  20. Πέπε said

    @12: Ποιες είναι οι Σιωπηλές Κυρίες; Πάντως στο 2 παρατίθενται οι Ασάλευτες Κυρίες των επαρχιών, και τα παραδείγματα που αναφέρετε δεν είναι από εκεί.

  21. sarant said

    20: Οι Σιωπηλές είναι οι Ασάλευτες, τα δε παραδείγματα είναι από τα παλιότερα άρθρα που έχουν δείγματα της επιπόλαιης στιχουργικής του Αθάνα. Εγώ πάντως τον θεωρώ καλό ποιητή, όχι με βάση τα δείγματα αυτά.

  22. Emphyrio said

    Οι Χοϊδαδες ειναι Κεφαλονιτικη οικογενεια. Αν ο Ροκος και ο χαμερπης παλατιανος συγγενευουν δεν το ξερω, και ειμαι και μακρυα απο το τεραστιο βιβλιο που αναφερει τους επιφανεις Κεφαληνες και Θιακους. Πιθανοτατα ομως υπαρχει επαφη – μικρος ηταν παντα ο τοπος μου.

  23. Emphyrio said

    Ροκκος, σορρυ. Μια γρηγορη ερευνα στα ιντεργουεμπζ δεν απεδωσε τιποτε. Αυριο που θα επιστρεψω οικαδε θα ψαξω καλυτερα.

  24. sarant said

    23: Ναι, κοίταξέ το, ενδιαφέρον θα έχει!

  25. Vouts said

    Δειξατε σε μας τους νεωτερους εναν Κωστα Μητρόπουλο πιο αιχμηρο απο αυόν που γνωρίσαμε απο το 1985 και μετα

  26. Θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο σχετικά με το ιστολόγιο αυτό: θα ήταν πολύ ευπρόσδεκτο το γεγονός της σύνδεσής σας με το facebook, όχι στα μεμονωμένα άρθρα αλλά γενικά στις αναρτήσεις σας. Σκεφτείτε το!

  27. sarant said

    25: Ήταν πιο νέος 🙂

    26: Τι είδους σύνδεση εννοείτε; Με ποιον τρόπο;

  28. Γς said

    12 τέλος: @ Λεώ
    Αθάνας και Ελύτης. Ιουλιανά και Ιουλιτικά.
    😉

  29. gmich said

    Το βράδυ της 15 Ιουλίου του ΄65, όπως σχεδόν όλα τα βράδια, στο καφενείο που παίζαμε μπιλιάρδο και ποδοσφαιράκια (μόνο το καλοκαίρι γιατί τον χειμώνα μας το απαγόρευαν οι καθηγητές) από το τζουκμπόξ ακούγαμε το παράπονο του Θεοδωράκη.. ¨Ένας δικηγόρος γνωστός παπανδρεϊκός, μπήκε αλαφιασμένος στο καφενείο και μας ανακοίνωσε ότι ο Παπανδρέου υπέβαλε την .παραίτηση του στον βασιλιά. και συμπλήρωσε με πάθος «Στις εκλογές που θα γίνουν ο Γέρος θα ξεπεράσει το 55%». Πηγαίνοντας για το σπίτι μου και προβληματισμένος για το τι θα γίνει, συνάντησα έναν γείτονα, πρώην χωροφύλακα, που ξέροντας ότι θα με στεναχωρήσει μου είπε περιχαρής ότι επιτέλους ρίξαμε τον σκ..γερο. «Θα διαλυθούν οι Λαμπράκηδες και εσείς θα σταματήσετε να ακούτε αυτά τα κομμουνιστικά τραγούδια του Θεοδωράκη». Σε λίγο καιρό αυτοί ψήφιζαν για πρωθυπουργό τον «κομμουνιστή»Τσιριμώκο.

  30. Κωνσταντίνος said

    17-18-19 Ευχαριστώ πολύ! Το βρήκα σε παλαιοβιβλιοπωλείο και θα το αγοράσω σήμερα κιόλας.
    Θα το σκανάρω επίσης, όποιος το θέλει μετά θα μπορώ να του το στείλω

  31. Gpoint said

    # 29

    Ηθικόν δίδαγμα :

    Αφού ο Τσίπρας, εκμεταλλευόμενος την ευφορία για την αντικατάταση των συνιστωσών από την συνισταμένη τους, ανακοίνωσε την πίστη και εμμονή του στο ευρώ εξέλιπε πάσα ελπίς ( elle pisse et pas seule ) να σωθεί η Ελλάς, ( Helas.)

  32. […] Νίκος Σαραντάκος […]

  33. Emphyrio said

    Με λιγες ημερες καθυστερηση, και εχοντας κοιταξει την Κεφαλονιτικοθιακιωτικη βιβλο («Κεφαλονια-Ιθακη – Βιογραφικο Λεξικο», Εκδοση του Σωματειου «Λαογραφικη Αναζητηση», (c) 1995), βλεπω πως δεν αναφερει τιποτε ουτε για τον Ροκκο ουτε για τον παλατιανο. Ετσι δεν μπορω να σας διαφωτισω περισσοτερο. Σορρυ.

  34. sarant said

    33: Τον παλατιανό άστονε -αλλά για να μην έχει τον Ρόκκο Χοϊδά δεν είναι και πολύ… ορθόδοξη η Βίβλος 🙂

  35. […] το οποίο το ιστολόγιο έχει γράψει πολλές φορές (εδώ μια ανακεφαλαίωση). Τα Ιουλιανά του 1965 είχαν κι έναν νεκρό, τον Σωτήρη […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: