Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σαν σήμερα: Οι εκλογές του 1915

Posted by sarant στο 31 Μαΐου, 2019


Τι έγινε σαν σήμερα; Η ερώτηση απαντιέται εύκολα, θα μου πείτε: σήμερα στο Διαδίκτυο υπάρχουν πολλοί ιστότοποι στους οποίους μπορείς να βρεις τι έγινε στη σημερινή μέρα στο παρελθόν, ποια ιστορικά πρόσωπα γεννήθηκαν ή πέθαναν τη μέρα αυτή, ποιες μάχες έγιναν ή ποια άλλα σημαντικά γεγονότα.

Σημαντικά, βέβαια, στην κλίμακα που τα εξετάζουμε. Άλλες επετείους και άλλα πρόσωπα προβάλλει η αγγλική Βικιπαίδεια, άλλα η ελληνική -σε κάποια συμπίπτουν και σε κάποια όχι.

Στο μηνολόγιο που δημοσιεύουμε εδώ στο ιστολόγιό μας την πρώτη μέρα (συνήθως) κάθε μηνός, και που επομένως θα δημοσιέψουμε και αύριο (τα μεζεδάκια θα μεταφερθούν την Κυριακή, θα είναι της κάλπης), ο πατέρας μου διάλεξε να προβάλει κάθε μέρα ένα ή δύο γεγονότα, το συχνότερο γεννήσεις ή θανάτους, που ο ίδιος τα έκρινε σημαντικά.

Έτσι, για τη σημερινή μέρα, τις 31 Μαΐου, σημειώνει: Αποκαθήλωσις της ναζιστικής σημαίας υπό Εμμανουήλ Γλέζου και Αποστόλου Σάντα.

Βέβαια, τα διάφορα επετειολόγια σαν το sansimera.gr ή το αντίστοιχο της ελληνικής Βικιπαίδειας καταγράφουν το σημαντικό αυτό γεγονός στις 30 Μαΐου -και τυπικά δίκιο έχουν, αφού το κατέβασμα της ναζιστικής σημαίας έγινε πριν από τα μεσάνυχτα. Ωστόσο, εγώ και πολλοί άλλοι προτιμάμε να σκεφτόμαστε ότι έγινε την 31η Μαΐου, διότι εκείνη ήταν η μέρα που ξημέρωσε χωρίς τη σβάστικα να κυματίζει στον ιερό βράχο. Τότε (δεν) την είδαν κι αναθάρρησαν οι Αθηναίοι.

Την ηρωική πράξη του Μανόλη Γλέζου και του Λάκη Σάντα την έχουμε τιμήσει στο ιστολόγιο και με αυτοτελές άρθρο και με αφορμή την επίθεση των σύγχρονων θαυμαστών του Χίτλερ εναντίον του Μανόλη Γλέζου, καθώς και σε αντιδιαστολή με τον ανύπαρκτο ήρωα Κουκίδη., αλλά και με ένα σκίτσο του Μποστ που αναφέρεται έμμεσα στο γεγονός. Οπότε, δεν έχω σήμερα να προσθέσω κάτι άλλο.

Ωστοσο, υπάρχει κι άλλο ένα γεγονός που συνέβη σαν σήμερα και που σημάδεψε, πιστεύω, τα πολιτικά μας πράγματα για αρκετά χρόνια -και περιέργως το γεγονός αυτό απουσιάζει από το επετειολογιο του sansimera.gr (τουλάχιστον το συνοπτικό, που προσφέρεται δωρεάν) όσο και από το αντίστοιχο της Βικιπαίδειας, οπότε δεν θα το βρείτε εκεί. Θα μπορούσα να το βάλω σε κουίζ αλλά διάλεξα μαρτυριάρικον τίτλο.

Πρόκειται για τις βουλευτικές εκλογές της 31ης Μαΐου 1915 -η ημερομηνία, όπως και όλες του άρθρου, είναι με το παλιό (ιουλιανό) ημερολόγιο που ίσχυε τότε στην Ελλάδα. [Και όχι, η απουσία των εκλογών του 1915 από τα προαναφερθέντα επετειολόγια δεν οφείλεται στο ημερολόγιο -ούτε στις 12 Ιουνίου έχουν τίποτα].

Ήταν κρίσιμες εκλογές αφού είχε αρχίσει ο Μεγάλος ευρωπαϊκός πόλεμος, που αργότερα ονομάστηκε παγκόσμιος, και το διακύβευμα ήταν αν η Ελλάδα θα έμενε ουδέτερη ή θα έβγαινε στον πόλεμο με το μέρος της Αντάντ. Άλλωστε, ακριβώς εξαιτίας της διαφωνίας του με τον βασιλια Κωνσταντίνο για το ζήτημα αυτό, είχε παραιτηθεί, τον Μάρτιο του 1915, ο Ελευθέριος Βενιζέλος, νικητής των εκλογών του 1912 και στη συνέχεια από κοινού θριαμβευτής στους βαλκανικούς πολέμους.

Ο βασιλιάς όρισε τον Δ. Γούναρη πρωθυπουργό, ο οποίος σχημάτισε κυβέρνηση και προκήρυξε τις εκλογές -αλλά βέβαια ο Γούναρης δεν ήταν υπηρεσιακός πρωθυπουργος κοινής αποδοχής παρά ηγετική μορφή της αντιβενιζελικής παράταξης.

Οι εκλογές της 31-5-1915 ήταν οι πρώτες που έγιναν και στις Νέες Χώρες, τα εδάφη που είχε κερδίσει η Ελλάδα από τους βαλκανικούς πολέμους, δηλαδή Μακεδονία, Ήπειρο, Κρήτη και νησιά Αιγαίου (η Κρητη είχε εκλέξει και παλαιότερα βουλευτές βέβαια). Η πληθυσμιακή σύνθεση των νέων χωρών δεν είχε την παλιοελλαδίτικη ομοιογένεια -στη Μακεδονία υπήρχαν συμπαγείς μουσουλμανικοί πληθυσμοί, το ίδιο και στην Ήπειρο, όπως και Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη.

Οι εκλογές έγιναν με σφαιρίδια, σε ατομικές κάλπες για κάθε υποψήφιο. Το σύστημα αυτό, σε συνθήκες πόλωσης, ουσιαστικά μετατρεπόταν σε πλειοψηφικό, εφόσον οι περισσότεροι ψηφοφόροι έριχναν συντεταγμένα λευκή ψήφο στους υποψηφίους της δικής τους παράταξης, μαυρίζοντας εξισου συντεταγμένα τους αντίθετους. Αντιπαρατάχθηκαν βασικά δύο παρατάξεις, το Κόμμα των Φιλελευθέρων υπό τον Ελευθέριο Βενιζέλο και το Κόμμα των Εθνικοφρόνων υπό τον Δημ. Γούναρη, που είχε αναλάβει πρωθυπουργός μετά την παραίτηση Βενιζέλου.

Πρώτη σελίδα του βενιζελικού Έθνους, 31-5-1915

Οι Φιλελεύθεροι πέτυχαν θρίαμβο τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στην Ήπειρο και τα νησιά και εξασφάλισαν άνετη πλειοψηφία. Κέρδισαν 189 έδρες έναντι 90 των Εθνικοφρόνων και 37 διάφορων άλλων.

Ανάμεσα στους άλλους ήταν και οι 2 βουλευτές της σοσιαλιστικής Φεντερασιόν, που είχαν εκλεγεί στη Θεσσαλονίκη ύστερα από τακτική συμμαχία με τους Εθνικόφρονες -ήταν ο Αριστοτέλης Σίδερης και ο Αλβέρτος Κουριέλ. Έχει κάποιο γούστο ότι η πρώτη εκλογική εμφάνιση Εθνικοφρόνων στην ιστορία της χώρας έγινε σε σύμπραξη με σοσιαλιστές και άλλα εθνομηδενιστικά στοιχεία 🙂

Το γεγονός είναι ότι οι Εβραίοι και οι Τούρκοι της Θεσσαλονίκης ψήφισαν μαζικά εναντίον του Βενιζέλου, δίνοντας έτσι λαβή στις βενιζελικές εφημερίδες να κατηγορούν το κόμμα του Γούναρη για «ανίερον συνεργασίαν μετά νεοτούρκων και αναρχικοσοσιαλιστών εβραίων» (Έθνος 3.6.1915).

Αλλά το πιο παράξενο που συνέβη σ’ αυτές τις εκλογές είναι ότι, παρά την κατά κράτος νίκη των Φιλελευθέρων, δεν σχηματίστηκε αμέσως κυβέρνηση Βενιζέλου.

Πράγματι, ήδη πριν από τις εκλογές, ο βασιλιας Κωνσταντίνος είχε ασθενήσει βαριά, πλευριτιδα με πνευμονία. Σύμφωνα με τα ιατρικά ανακοινωθέντα, πάλευε για μεγάλο διάστημα με τον θάνατο, και μάλιστα μεταφέρθηκε από την Τήνο η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας για να την ασπαστεί ο ασθενής και να γιατρευτεί. (Φήμες έλεγαν πως ο βασιλιάς δεν αρρώστησε αλλά τον τραυμάτισε η βασίλισσα Σοφία, η αδελφη του Γερμανού Κάιζερ, πάνω στον καβγά σχετικά με το αν η Ελλάδα θα έβγαινε στον πόλεμο).

Οπότε, μετά τις εκλογές, ο Γούναρης συνέχισε να κυβερνά το κράτος, αφού ο ασθενής βασιλιάς δεν μπορούσε να υπογράψει το διάταγμα για να συγκληθεί η Βουλή και να δώσει εντολή σχηματισμού κυβέρνησης στον Βενιζέλο. Η καθυστέρηση δεν θα είχε μεγάλη σημασία σε άλλους καιρούς, αλλά μέσα στη βράση του ευρωπαϊκού πολέμου και ενώ οι Αγγλογάλλοι πίεζαν την Ελλάδα να βγει στον πόλεμο ήταν σαφώς παράγοντας ανωμαλίας.

Ο Ιούνιος και ο Ιούλιος πέρασαν με τον Γούναρη πρωθυπουργό, σε αναμονή της ανάρρωσης του Κωνσταντίνου. Οι βενιζελικές εφημερίδες κατηγορούσαν την κυβέρνηση ότι οχυρώνεται πίσω απο την ασθενεια του Κωνσταντίνου για να κρατηθεί στην αρχή ενώ οι κυβερνητικές εφημερίδες μέμφονταν την αντιπολίτευση που δεν σέβεται τη μάχη του βασιλιά για τη ζωή του. Πολύ δηλητήριο χύθηκε αυτούς τους δυο μήνες, κι ο σπόρος του λεγόμενου εθνικού διχασμού άρχισε να ριζώνει.

Τελικά στις αρχές Αυγούστου ο βασιλιάς συγκαλεσε τη Βουλή και σχηματίστηκε κυβέρνηση από τον Βενιζέλο, που όμως υπήρξε βραχύβια. Στις αρχές Οκτωβρίου, και ενώ η Βουλγαρία ετοιμαζόταν να βγει στον πόλεμο με το μέρος των Κεντρικών Δυνάμεων, ο Βενιζέλος έδωσε στους Αγγλογάλλους την άδεια να αποβιβάσουν στρατεύματα στη Θεσσαλονίκη. Παρά το γεγονός ότι πήρε ψηφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή, ο Κωνσταντίνος τον απέπεμψε και λίγο αργοτερα διέλυσε τη Βουλή, προκηρύσσοντας εκλογές για τον Δεκέμβριο του 1915. Οι Φιλελεύθεροι δεν συμμετείχαν σε αυτές τις εκλογές, κάτι που οριστικοποίησε τον διχασμό, που πήρε απο το καλοκαίρι του 1916 και θεσμική μορφή με τον σχηματισμό επαναστατικής κυβέρνησης στη Θεσσαλονίκη και τη δημιουργία δεύτερου ελληνικού κρατικού μορφώματος στη βόρεια Ελλάδα και στα νησιά.

Αλλά η Βουλή της 31.5.1915 δεν είχε πει την τελευταία της λέξη. Όταν το καλοκαίρι του 1917 οι γαλλικές λόγχες εκδίωξαν τον Κωνσταντίνο, και το ελληνικό κράτος ενώθηκε και πάλι, ο Βενιζέλος συγκάλεσε ξανά την τελευταία (κατ’ αυτόν) νόμιμα εκλεγμένη Βουλή, δηλ. τη Βουλή του Μαΐου 1915.

Πολύ λογικά, ο λαός ονόμασε «Βουλή των Λαζάρων» αυτή τη νεκραναστημένη Βουλή, η οποία μάλιστα συμπλήρωσε τρία και πάνω χρόνια νέας ζωής, αφού ο βίος της έφτασε μέχρι τις εκλογές του Νοεμβρίου 1920, που αποτέλεσαν πανωλεθρία για τη βενιζελική παράταξη -και διεξήχθησαν για πρώτη φορά με ψηφοδέλτια έστω και σε ένα μέρος του κράτους, στην ενιαία Θράκη. (Γι’ αυτές τις εκλογές έχουμε γράψει κάτι).

Για να πάρουμε μια γεύση του εκλογικού κλίματος, από το βενιζελικό Έθνος της 31.5.1915 αντιγράφω μερικά «στιγμιότυπα» από εκλογικά τμήματα, φυσικά γραμμένα από τη σκοπιά των Φιλελευθέρων.

Στην τελευταία σελίδα, που τυπώθηκε ενώ είχαν αρχίσει οι εκλογές, με τον γενικό τίτλο: ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΩΡΑ – ΠΑΜΒΕΝΙΖΕΛΙΣΜΟΣ ΑΠ’ ΑΚΡΗ Σ’ ΑΚΡΗ, διαβάζουμε (εκσυγχρονίζω την ορθογραφία):

…Ομάδες πολιτών διαρκώς καταφθάνουν όπως ψηφίσωσιν. Οσάκις ακουσθεί μία φωνή, αυτή είναι:

– Άγκυρα! [το σήμα του κόμματος των Φιλελευθέρων]
– Βενιζέλαρος!
– Βράκα!

Εις την στοάν Καραμάνου. Ψηφίζουν οι του ψηφίου Α. Και εδώ παρατηρείται Βενιζελισμός. Δεν ακούει κανείς τίποτε άλλο εκτός από τας ζητωκραυγάς των Βενιζελικών:
– Βενιζέλαρος!
– Άγκυρα! Άγκυρα!
Κάπου κάπου κανέν χαμίνιον ζητωκραυγάζει και υπέρ των αντιθέτων. Μέχρι της 10ης πρωινής είχον ψηφίσει περί τους τριακοσίους.

………….

Οι ψηφοφόροι προσερχόμενοι καθ΄ομάδας βροντοφωνούσι:

– Και τους 22 θα τους βγάλωμε. [Η Αττικοβοιωτία εξέλεγε 22 βουλευτές]
– Βενιζέλαρος… Άγκυρα
– Τελειώνουν τα κάρβουνα του Στόλου!

…..

Η διεξαγωγή των εκλογών εις το τμήμα τούτο βαίνει καβουροειδώς. Πολλοί περιμένοντες από το πρωί εις το προαύλιον του Βαρβακείου αναχωρούν περί την 11ην χωρίς να ψηφίσουν. Παρ’ ολον το πείσμα του αθηναϊκού ηλίου, ο οποίος εννοεί σήμερον να τσουρουφλίσει το άστυ, οι εκλογείς, καίτοι ψηνόμενοι εις την ζέστην, δεν παύουν να φωνάζουν:

– Βενιζέλαρος!
– Βράκα!
– Βράκαρος!

……

Εις την επί της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου 15ην δημοτικήν σχολήν θηλέων, όπου το 19ον εκλογικόν τμήμα, παρατηρείται η αυτή επικράτησις του κόμματος των Φιλελευθέρων.

Εις το τμήμα τούτο χρησιμεύει ως έξοδος των ψηφοφορησάντων εκλογέων, διά την έλλειψιν άλλης θύρας, ένα χαμηλόν παράθυρον.

Καθιδρος εκλογεύς πηδών εκ του παραθύρου φωνάζει:

– Βενιζέλαρος! Άσπρο και στο Ραλλάκι, που το μαυρίζουν οι κολπατζήδες!

Το Ραλλάκι ήταν ο Δημήτριος Ράλλης, ο οποίος αν και αντιβενιζελικός γενικά, συμφωνούσε με τους Φιλελευθέρους στο θέμα της εξόδου στον πόλεμο. Τελικά, επειδή ψηφίστηκε από αρκετούς βενιζελικούς, ηταν ο μόνος μη βενιζελικός που εκλέχτηκε στην Αττικοβοιωτία, πλάι σε 21 φιλελεύθερους.

Το 1915 ο Ράλλης είχε περάσει την πρώτη και τη δεύτερη νιότη -ήταν 71 ετών. Το παρατσούκλι «Ραλλάκι» ή «το Ραλλάκι το τρελό», που του το είχαν κολλήσει εξαιτίας του ορμητικού του χαρακτήρα όταν πρωτοβγήκε βουλευτής πριν κλείσει τα τριάντα του χρόνια, τον συνόδευε ακόμα. Είναι κι αυτός ένας τρόπος να κερδίσει κανείς την αιωνία νεότητα….

82 Σχόλια προς “Σαν σήμερα: Οι εκλογές του 1915”

  1. nikiplos said

    Άσχετο με το ποστ, αλλά άκουσα εχθές αυτό το ωραίο τραγούδι… και το αφιερώνω στην ισπανόφωνη της παρέας… την Κρόνη

  2. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Τότε την είδαν κι αναθάρρησαν οι Αθηναίοι.»
    Τότε δεν την είδαν κι αναθάρρησαν οι Αθηναίοι. 😊

  3. Σηλισάβ said

    Το μέγα Βενιζέλο τον κάναμε αεροδρόμιο και τον έχουν πρότυπο όλα τα παλιά κόμματα εξουσίας, ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Φυσικά παραβλέποντας ότι ήταν πίσω από πραξικοπήματα (κρυφά ή φανερά), και το απίστευτο που έκανε να πάει στη Θεσσαλονίκη να κόψει τη χώρα σε δύο κράτη!!!

  4. nikiplos said

    Ο Γούναρης πάντως υπήρξε σύμβολο των Βασιλοφρόνων… Σε αρκετά χωριά σε Μεσσηνία, Αρκαδία και Λακωνία έχω δει «Ταβέρνα ο Γούναρης»…
    Δεν έγινε αεροδρόμιο ο εν λόγω, έγινε ταβέρνα… Η ονοματοδοσία σε κάνα δύο που ρώτησα δεν αφορούσε τον συμπαθέστατο αοιδό Νίκο…

  5. Γιάννης Κουβάτσος said

    3:Η ιστορία δικαίωσε τον Βενιζέλο, παρά τις αρκετές κηλίδες του, και εύλογα τιμάται σήμερα. Αντιθέτως, ο βίος και η πολιτεία της οικογένειας Γλύξμπουργκ είναι το συντριπτικότερο επιχείρημα κατά του γελοίου θεσμού της βασιλείας.

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2 Δεν έχεις άδικο

    4 Δεν το έχω συναντήσει, ενδιαφέρον.

  7. Σηλισάβ said

    5. Το «δικαίωσε» είναι σχετικό. Στη μικρασιατική εκστρατεία πχ, έχασε τις εκλογές και δεν υπέστη τις συνέπειες των επιλογών του. Και όχι, δεν δέχομαι να θεωρείται πυλώνας της δημοκρατίας στη χώρα μας

  8. Καλημέρα

    Κλασσικός πολιτικός ο Λευτέρης, έπαιξε κέρδισε, ξαναέπαιξε έχασε, μακριά κι αγαπημένα, c’est la vie

    Κλασσικό λαμόγιο της πολιτικής ο Βαγγέλης, αριστερός της δεξιάς, αμφοτέρων των τσεπών και αυτοθυσιαζόμενος για την πατρίδα, δεν το κουνάει ρούπι.

  9. Αν δεν με γελά η μνήμη μου, σ’ εκείνες τις εκλογές η Φεντερασιόν της Θεσσαλονίκης συνέπραξε εκλογικά με τη Δεξιά (φιλομοναρχικό Λαϊκό Κόμμα) και

    με το ψηφοδέλτιό της εξελέγη ο Αβραάμ Μπεναρόγια βουλευτής..

  10. sarant said

    9 Όχι ο Μπεναρόγια. Σίδερης και Κουριέλ.

  11. «το Ραλλάκι το τρελό»,
    «Έμπαινε μωρή Μποτίνα νευρικιά!» κραύγαζαν ενθουσιασμένοι οι Γαύροι, στην δεκαετία του ’60, στον Βασίλη Μποτίνο, όταν έκανε «κατεβασιά» προς το αντίπαλο τέρμα.

    Οι οπαδοί δεν διστάζουν να αλλάξουν φύλο, αγαπησιάρικα, στο αντικείμενο της λατρείας τους…

  12. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Μπεναρόγια ήταν εξόριστος τότε και ένας από τους όρους της συμφωνίας για συνεργασία ήταν η απόλυσή του μετά τις εκλογές.

  13. Γιάννης Κουβάτσος said

    11: Πώς λέμε «έλα, μωρή Πανάθα!». 😊

  14. spiral architect 🇰🇵 said

    Σαν σήμερα ή και χθες:

  15. # 13

    και σε τελικό Ευρώπης θα πάμε και πούσαι ; οι τελικοί δεν παίζονται, κερδίζονται ( ΠΑΟΚ αφού )

  16. oaltracosa said

    «Καταδολίευση του Συντάγματος»…Στεκει σαν εκφραση;

  17. spiridione said

    Νικοκύρη, για να μην μπερδευόμαστε, με το παλιό ημερολόγιο η κυβέρνηση Βενιζέλου παραιτήθηκε στις 22-9-2015. Την ίδια μέρα ξεκίνησε και η απόβαση των Αγγλογάλλων στη Θεσσαλονίκη. Στις 10-9-2015 είχαμε κηρύξει γενική επιστράτευση σε απάντηση της επιστράτευσης των Βουλγάρων.

  18. Γς said

    Υποψήφιος Βουλευτής με την ΝΔ ο Μπογδάνος[;]

    Εγώ θα το χαιρόμουν 😉

  19. Γς said

    18:

    Ναι επιβεβαιωμένο. Στην Α’ Αθηνών. Εκεί που ψηφίζω

  20. takis#13 said

    Στην Πάτρα πάντως έχει το όνομα του κεντρικός δρόμος (Γούναρη)

  21. Γιάννης Ιατρού said

    16: Δίνει μια καλή απάντηση ο Μπουκάλας σήμερα σ΄ αυτό… Άπαγε της βλασφημίας

  22. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Εδώ και ενάμιση μήνα ο Άγιος Τάφος στην Ιερουσαλήμ πάει να γίνει η Αμφίπολις του ΣΥΡΙΖΑ. Με τον Χριστό να κάνει τον Μέγα Αλέξανδρο και την καθηγήτρια του ΕΜΠ Τώνια Μοροπούλου, να γίνεται η Κατερίνα Περιστέρη της αριστεράς.»
    Κάντε τώρα μια κωλοτουμπίτσα, Λιμπεραλίστες. Η «Κατερίνα Περιστέρη της αριστεράς» υποψήφια με τη ΝΔ.
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.liberal.gr/apopsi/tha-empisteuosaste-auto-ton-anthropo-na-sas-anastilosei-tafo/99459&ved=2ahUKEwj4-_SAv8XiAhXGGewKHRP4BcwQFjAGegQIBBAB&usg=AOvVaw0dmd4_CrpFyQ3XBN0UzZM0&cshid=1559296320248

  23. ΣΠ said

    15
    Όχι invincible μωρέ, unfefeated. Invincible σημαίνει ανίκητος.

  24. ΣΠ said

    23
    undefeated

  25. oaltracosa said

    21. Αναφερομαι στην εκφραση. Οχι στο πολιτικο της περιεχομενο.

  26. ΣΠ said

    ούτε στις 12 Ιουνίου έχουν τίποτα
    Η 31 Μαΐου του ιουλιανού ημερολογίου αντιστοιχεί στις 13 (όχι 12) Ιουνίου του γρηγοριανού.

  27. ΣΠ said

    20
    Πράγματι, η οδός Δημητρίου Γούναρη είναι από τους κεντρικούς δρόμους της Πάτρας. Ένας από τους πολλούς πρωθυπουργούς που έβγαλε η Πάτρα.

  28. Γιάννης Ιατρού said

    χεχε, που είναι οι λάτρεις του πανάρχαιου σπορ;
    Τα fake news, στην αρχαία Ρώμη!

  29. Triant said

    Και στον Πειραιά, ο φαρδύς δρόμος που πάει από την πλατεία Ιπποδαμείας στο λιμάνι και στα πλοία των Κυκλάδων, λέγεται Δημητρίο Γούναρη.

  30. Ε καλά, η τραγική ειρωνία είναι ότι Δημητρίου Γούναρη είναι και κεντρικός δρόμος της Θεσσαλονίκης στο Ναυαρίνο.

  31. cronopiusa said

    Ευχαριστώ πολύ Νikiplos

    μαγική η ερμηνεία της Luz Casal, η Rosalía de Castro είναι πολύ αγαπημένη μου ποιήτρια

  32. Αγγελος said

    E, δεν σκοτώσαμε και πολλούς πρωθυπουργούς. (Για τον Βενιζέλο πάντως κάναμε φιλότιμες προσπάθειες…) Μερικές ονομασίες δρόμων αξίζει η μνήμη τους.

  33. leonicos said

    Είπα μέσα μου

    Τι δουλειά έχω εγώ σ’ υτό το άρθρο; Εδώ δεν είχα τίποτα να πω για τις προχτεσινές εκλογές. θα πω για του 1915;

    Κι έρχεται το 14 του Σπαιρλ και μου ανοίγει τα μάτια.

    Τώρα κατάλαβα γιατί ονομάσαμε Θεσμους

    τους εκπροσώπους των μνημονίων

    Μέχρι σήμερα ΔΕΝ το είχα καταλάβει

    Ο όρος είνα παλιός μετη σημασία Δυνάστης

  34. Ιωάννα said

    Ο σεμνός σχολιαστής κ. Βλάσης Αγτζίδης στο 9 (αν και έχει ασχοληθεί επί χρόνια με τον Μεσοπόλεμο) διέπραξε την συνήθη γκάφα των ανιστόρητων ακροδεξιών ότι τάχα εξελέγη βουλευτής ο Μπεναρόγιας με τους βασιλόφρονες στις εκλογές της 31ης Μάη 1915. Εύγε στον κ. Σαραντάκο που έσπευσε να τον διορθώσει στο σχόλιο 10, αδιαφορώντας αν ο κ. Αγτζίδης διέπρεψε στις πρόσφατες Ευρωεκλογές, καταλαμβάνοντας την 20ή θέση μεταξύ των υποψηφίων του Σύριζα. Κατάφερε να αποσπάσει 29.054 σταυρούς, ξεπερνώντας τρανταχτά ονόματα του Σύριζα και ιδιαίτερα προβεβλημένους από τα ΜΜΕ, όπως τον «καλό Σαμαρείτη» των φυλακισμένων κ. Πάνο Λάμπρου

    Απεκάλεσα «σεμνό» τον κ. Αγτζίδη, διότι απέφυγε να ενημερώσει το Ιστολόγιο ότι κατεβαίνει υποψήφιος με τον Σύριζα στις Ευρωεκλογές, προτιμώντας να χάσει μερικές χιλιάδες ψήφους (μεταξύ αυτών και τη δική μου, αφού δεν ήξερα ότι κατεβαίνει υποψήφιος και ψήφισα Κουντουρά και Γεωργούλη) παρά να κατηγορηθεί για αυτοπροβολή από τους γνωστούς κακεντρεχείς σχολιαστές του παρόντος Ιστολογίου.

    Ως επαγγελματίας ιστορικός (βυζαντινολόγος με διδακτορικό) συνιστώ στον αγαπητό κ. Αγτζίδη να διαβάσει τί λέει ο Μπεναρόγιας για τις Εκλογές της 31ης Μάη 1915 στα απομνημονεύματά του που έχουν εκδοθεί από το 1975 με τίτλο «Η πρώτη σταδιοδρομία του Ελληνικού Προλεταριάτου»

  35. Γς said

    29:

    Είναι κι η Γούναρη στο Ελληνικό, κι οι χαρούλες που έκανε ο μικρός μου γιος, νομίζοντας ότι είχε σχέση με τον Γιάννη Γούναρη του Ολυμπιακού [από τον ΠΑΟΚ]

  36. Μαρία said

    25
    Βλ. σ. 21 https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/LAW169/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1%20%CE%95%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AE%CF%82%20%CF%84%CE%BF%CF%85%20%CE%A0%CF%84%CE%94%20%28%CE%9C%CE%953428%29%20-%20%CE%95%CF%8D%CE%B7%20%CE%9B%CE%B9%CE%B1%CF%80%CE%AF%CE%BA%CE%BF%CF%85.pdf

  37. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    17 Ωπ, δίκιο έχεις, μερσί για τη διόρθωση!

    26 Πράγματι αλλά ούτε στις 13/6 έχουν τίποτα στα επετειολόγια

  38. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Η -ας την πούμε- τακτική εκλογική συνεργασία της Φεντερασιόν με τον Γούναρη, δεν ήταν βεβαίως «ανίερη» αφού οι πολιτικοί εκφραστές της ουδετερόφιλης «μικράς αλλά εντίμου Ελλάδος» είχαν τους ίδιους στόχους με το ως άνω αντιμιλιταριστικό σοσιαλιστικό/ ταξικό κίνημα. Όταν σε μιά σύρραξη Παγκόσμιας αλληλοεξόντωσης καταλαμβάνεις θέση στην πλευρά του ενός από τους δύο Αντιπάλους, μικρή σημασία έχει το αν βαφτίζεις την στάση σου επαναστατική ή εθνική.. (Και βέβαια, στην ιστορική φάση αυτής της συμπαράταξης θα βρούμε και τα σπέρματα του βενιζελογενούς αντισιωνισμού της Κατοχής, ειδικά στην Βόρειο Ελλάδα.. )

  39. ΚΑΒ said

    Γράφει ο Η. Νικολακόπουλος : Το κόμμα των Φιλευθέρων ηττήθηκε κατά κράτος στη Μακεδονία (περιορίστηκε σε 5 μόνο έδρες), όπου η μαζική παρουσία εθνικο-θρησκευτικών μειονοτήτων (κυρίως μουσουλμάνων) έπαιξε καθοριστικό ρόλο για την επικράτηση των αντιβενιζελικών. Αποκλειστικός εκφραστης της αντιβενιζελικής συμμαχίας στη Μακεδονία ήταν το κόμμα των Εθνικοφρόνων (κέρδισε τις 66 από τις 74 συνολικά έδρες),το οποίο είχε ιδρύσει τον Ιανουάριο του 1915 ο Δ.Γούναρης. Το κόμμα Εθνικοφρόνων αναδείχθηκε έτσι σε ηγεμονική συνιστώσα της αντιβενιζελικής παράταξης (απέσπασε συνολικά 95 έδρες,έναντι 29 μόνο για τα υπόλοιπα «παλαιά κόμματα»), καθιερώνοντας στο πολιτικό λεξιλόγιο ένα νεολογισμό ,που θα γίνει αργότερα (θλιβερά) διάσημος και θα διαμορφώσει την κυρίαρχη ιδεολογία από το 1945-1974. Ήταν η πρώτη φορά που ένα πολιτικό κόμμα, μετονομάζοντας τη βασιλοφροσύνη σε εθνικοφροσύνη, επιχειρούσε έμμεσα να αμφισβητήσει το εθνικό φρόνημα των αντιπάλων του, «Μία επικίνδυνος πρόκλησις προς την νοημοσύνην του ελληνικού λαού» όπως σημείωνε ήδη από τότε η Νέα Ημέρα (7-1-1915). Και η ειρωνεία της εκλογικής πραγματικότητας ήταν ότι προνομιούχο ακροατήριο των πρώτων εθνικοφρόμων αναδείχθηκαν οι εθνικο-θρησκευτικές μεινότητες της Μακεδονίας.

  40. Λάμπας said

    Η επίδραση των πρωτοπόρων σοσιαλιστών της Φεντερασιόν υπήρξε καταλυτική στο ριζοσπαστικό προσανατολισμό του ελληνικού εργατικού και σοσιαλιστικού κινήματος, που βρισκόταν τότε στα σπάργανα. Μέχρι τότε κυρίαρχη μορφή του ελληνικού σοσιαλισμού θεωρούνταν ο Ν. Γιαννιός, ο οποίος ουσιαστικά λειτουργούσε ως βενιζελικός πράκτορας -με τη στενή έννοια- μέσα στους κόλπους του κινήματος. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πρωτοστάτησε στην αντισημιτική (και όχι βέβαια «αντισιωνιστική») προπαγάνδα της εποχής. Αν διαβάσει κάποιος σήμερα τι έγραφε για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης, θα φρίξει. Αληθινός «εθνικοσοσιαλιστής»… .

  41. sarant said

    40 Αντισημιτικά σχόλια υπάρχουν στον Ριζοσπάστη του 1918 (όταν ήταν αρχισυντάκτης ο Γιαννιός) αλλά θα εννοείς κάτι πιο χοντρό, υποθέτω.

  42. massilia said

    Mr. Venizelos is tragic not on account of his fall, but because of the change of part which was the cause of it. He came to Greece in 1910 in order to banish personal partisanships from her politics. It has been his fate—the fatal
    conjunction of his country’s circumstances and his own character—to reimport into the old feuds a ferocity to which they have seldom been degraded since the worse moments of demoralisation during the War of Independence.

    He made his mark as a great peace minister, and like Pitt he left his poor country involved in a desperate war. In the first war through which he guided her destinies, he showed striking moderation in the hour of victory. After the second war, he grasped at such excessive territorial prizes that he failed to secure the greater prize of peace.

    Being a statesman of great force and great charm of character, he has been able to give ample effect to his policy, and when it has been mistaken, his country has therefore suffered its consequences to the full.

    Arnold Toynbee 1921

  43. Λάμπας said

    41. Δεν ήταν, κατά τη γνώμη μου, απλά σχόλια. Όλη η ουσία της πολεμικής του Γιαννιού κατά της Φεντερασιόν συνίστατο στο να αποδείξει ότι πίσω από την οργάνωση κρύβονταν εβραϊκά ανθελληνικά σχέδια. Ο ίδιος γράφει σε επιστολή του στο «΄Εθνος» το 1953: «Ι­δρυ­ταί του ΚΚΕ, τό­σον εις τας Α­θή­νας ό­σον και εις την Θεσ­σα­λο­νί­κην, ή­σαν Ισ­ρα­η­λί­ται ή κρυ­πτο­ε­βραί­οι Έλ­λη­νες, το δε κί­νη­μά των, παρ’ ό­λα τα σο­σια­λι­στι­κά φαι­νό­με­να ή προ­σχή­μα­τα, ή­το ε­βρα­ϊ­κόν ε­θνι­κι­στι­κόν». Και μόνο η αναφορά σε «κρυπτοεβραίους Έλληνες» της Αθήνας νομίζω ότι τα λέει όλα. Υποστήριζε ότι γνήσιοι Έλληνες σοσιαλιστές ήταν μόνο αυτοί που ταυτίζονταν με το βενιζελικό μεγαλοϊδεατισμό της εποχής. Όσοι κρατούσαν διεθνιστική-αντπολεμική στάση ήταν στην πραγματικότητα όργανα ξένων (εβραϊκών) συμφερόντων.

  44. massilia said

    At the same time, it is almost certain that if the Greeks had never landed at Smyrna, the Cilician campaign and the consequent atrocities at Hajin and elsewhere on the Turkish side would not have occurred. It was the Greek
    landing that created the Nationalist Movement and goaded the Turks into a renewal of hostilities against the Allies on all fronts. Thus the Armenians who were massacred at Hajin, as well as the Greeks of ‘Pontus’ and the Turks of the Greek occupied territories, were in some degree victims of Mr. Venizelos’s and Mr. Lloyd George’s original miscalculations at Paris.

    A.Toynbee (The Western Question in Greece and Turkey, A Study in the Contact of Civilisations)

  45. Ιωάννα said

    Κάτι πήγε να πεί η σχολιάστρια Massilia στο 42 + στο 44, αλλά μή κατέχουσα το θέμα, τα σχόλιά της οδηγούν σε περαιτέρω σύγχυση τον αδαή αναγνώστη του παρόντος ιστολογίου. Ο κορυφαίος ιστορικός του 20ού αιώνος Arnold Toynbee είχε διοριστεί από τον ίδιο τον Βενιζέλο στην έδρα Κοραή του King’s College, προκειμένου να κάνει προπαγάνδα υπέρ των ελληνικών συμφερόντων και εναντίον της Τουρκίας. Όταν οι απατεώνες βενιζελικοί άρχισαν να μή του στέλνουν το παραδάκι που είχε συμφωνηθεί, ο μέγας Toynbee, ήρθε σε επαφή με τον Κεμάλ και άρχισε να τα παίρνει από τους Τούρκους, γράφοντας εναντίον της Ελλάδος.

    Αποτέλεσμα αυτής της φιλοτουρκικής στροφής του είναι το (εξαφανισμένο στην Ελλάδα) βιβλίο του «THE WESTERN QUESTION IN GREECE AND TURKEY» (1922), όπου αποκαλύπτει για πρώτη φορά τις φοβερές σφαγές που διέπραξε ο Ελληνικός Στρατός στη Μικρασία το 1919 – 22, με αποτέλεσμα να φουντώσει ο Τουρκικός Εθνικισμός και να εξολοθρεύσει τους Πόντιους.

    Ο πολύς κ. Βλάσης Αγτζίδης, αν και επανειλημμένως έχει καταφερθεί εναντίον του Βενιζέλου γιατί παράτησε τους Πόντιους στο χατζάρι του Κεμάλ, ουδέποτε έχει ασχοληθεί με την περίπτωση του διορισμένου στην Έδρα Κοραή, Arnold Toynbee, και όσα ο μέγας ιστορικός γράφει εναντίον των Ελλήνων στο ανωτέρω βιβλίο του.

    Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα που ανήρτησε η σχολιάστρια Massilia στο 44, όπου φαίνεται ότι ο μέγας Toynbee χρεώνει στην άφρονα πολιτική του Βενιζέλου και του Λόυντ Τζόρτζ την γενοκτονία των Ποντίων από τον Κεμάλ, 90 ολόκληρα χρόνια πρίν από τον Τάσο Κωστόπουλο και τους άλλους αναθεωρητικούς ιστορικούς στην Ελλάδα

    Για τα αίσχη του Toynbee στην έδρα Κοραή, έχει γράψει ένα εκπληκτικά αποκαλυπτικό βιβλίο ο «αγαπημένος» Άγγλος ιστορικός του κ. Σαραντάκου, Richard Clogg. Παρακαλώ τον σχολιαστή Ιατρού, αν το διαθέτει στο υπόγειό του, να το προσφέρει στους ανυποψίαστους αναγνώστες του Ιστολογίου (με πρώτο και καλύτερο τον αποτυχόντα ευρωβουλευτή του Σύριζα, κ. Βλάση Αγτζίδη) προς γνώσιν και συμμόρφωσιν

  46. sarant said

    43 Ε, ναι

  47. Γιάννης Ιατρού said

    Για τα λεφτά τα κάνεις όλα θα ταίριαζε στον Toynbee;;
    Για να δούμε τι του σέρνουν οι κριτικοί:

    ΥΓ: σιγά ρε συ Bαταλάκo (#45), που δεν ξέρεις τάχα μου που βρίσκεται στον κινέζο…. το βιβλίο του Richard Clogg.

  48. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Klaus Schulze – My Ty She

    He was briefly a member of the bands Tangerine Dream, Ash Ra Tempel, and The Cosmic Jokers,…

  49. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Είναι εδραία 🙂 η πεποίθησίς μου ότι η Ελλάδα πρέπει να αποτελείται από 3 ομοσπονδιακά κρατίδια : της παλιάς Ελλάδας, της Κρήτης και της Μακεδονίας –Θράκης, όπως περιγράφεται στην τελευταία σκηνή του αφηγήματος μου «ΔΕΚΑ ΕΞΙΜΙΣΗ ΝΟΕΜΒΡΗ» :

    […]

    Σκηνή δωδέκατη :

    Μετά την επιτυχή έκβαση της ένοπλης πάλης εναντίον του τυραννικού σταλινικού καθεστώτος συστάθηκε κυβέρνηση εθνικής αντιδικτατορικής-αντισταλινικής ενότητας με απώτερη προοπτική τις ελεύθερες εκλογές.

    Η πολιτική της νέας κυβέρνησης ήταν δρακόντεια. Όσοι σταλινικοί-πρώην καθεστωτικοί δεν κατόρθωσαν να διαφύγουν από την χώρα οδηγήθηκαν σε φυλακές, αλλά κυρίως εκτοπίσθηκαν στα άλλα ξερονήσια (διαφορετικά απ΄ αυτά των χουντικών), δηλαδή σ’ αυτά όπου πριν μερικές εβδομάδες ήταν εκτοπισμένοι οι διαφωνούντες τροσκιστές, αναρχο-κομμουνιστές , ρεβιζιονιστές και άλλα «αντεπαναστατικά» στοιχεία.

    Μετά πάροδο ενός χρόνου έγιναν δύο πολύ σημαντικά δημοψηφίσματα. Το πρώτο αφορούσε την κατάργηση ή όχι του θεσμού της βασιλείας. Το 75% των ψηφοφόρων αποφάσισε την κατάργηση του θεσμού της βασιλείας, προς μεγάλη λύπη σημαντικού ποσοστού των μεσο- και μεγα-λοαστών, μικροαστών καθώς και μεγάλου μέρους του φιλοβασιλικού αγροτικού πληθυσμού.
    Το δεύτερο και σημαντικότερο δημοψήφισμα ήταν η ανεξαρτητοποίηση της Κρήτης και των Νέων Χωρών (Μακεδονία-Θράκη) χώρα και η ομοσπονδοποίηση της χώρας.

    Οι νότιοι (οι απελευθερωθέντες έως το 1864, οι οποίοι στη συνέχεια πολέμησαν στους Βαλκανικούς Πολέμους και απελευθέρωσαν την Μακεδονία-Θράκη, ενώ στη συνέχεια συμμετείχαν και στην Μικρασιατική Εκστρατεία του 1919-1922) καταλαβαίνοντας αφενός μεν ότι δεν ήταν δυνατόν να συνεννοηθούν με τους Κρήτες, οι οποίοι -μέσω ενός ψηλού πολιτικού και επιχειρηματιών κρητικής καταγωγής- είχαν αναπτυξιακά οράματα σε διεθνές επίπεδο, και ήθελαν να δημιουργήσουν ένα κρατίδιο τύπου Κύπρου της δεκαετίας του ‘90 (με δυνατή αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή, λιμενικές διευκολύνσεις σε μια από τις υπερδυνάμεις, ναυτιλία , τουρισμό και μακροπρόθεσμα σχετικές υποστηρικτικές υπηρεσίες), ενώ παράλληλα το πλέον συντηρητικό και καθυστερημένο τμήμα του ελληνικού λαού, δηλ. οι κάτοικοι των “Νέων Χωρών”, δηλ. της βόρειας Ελλάδας, που αποτελούνταν κυρίως από ποντίους, μικρασιάτες πρόσφυγες και Ελληνοσλάβους (οι οποίοι ήταν χρήσιμοι βεβαίως στην εξωτερική πολιτική ως εθνικιστές και κατά φαντασίαν τουρκοφάγοι : χαμένες πατρίδες, Αγιά Σοφιά, κ.λ.π.) οι οποίοι, μαζί με τους ολιγότερους γηγενείς μακεδόνες και θράκες, έβριζαν το εκάστοτε επίσημο κράτος ως “κράτος των Αθηνών”, παρά την αναγόρευση της Θεσσαλονίκης ως συμπρωτεύουσας και ενθυμούμενοι τις μάταιες προσπάθειες εκσυγχρονισμού της βόρειας Ελλάδας, εψήφισαν σε σημαντικό ποσοστό υπέρ της ομοσπονδοποίησης της χώρας.

    Οι κάτοικοι της βόρειας Ελλάδας εψήφισαν και εκείνοι -κινούμενοι από φυγόκεντρες δυνάμεις και τοπικούς πολιτικοοικονομικούς παράγοντες – υπέρ της ομοσπονδοποίησης.

    Τέλος οι Κρήτες -υποκινούμενοι από τοπικούς πολιτικοοικονομικούς παράγοντες – και με την πρόσθετη υπόσχεση ότι με νόμο “Ρύθμιση θεμάτων που αφορούν όπλα, πυρομαχικά, εκρηκτικές ύλες, εκρηκτικούς μηχανισμούς και άλλες διατάξεις“ που θα ψηφίσει άμεσα η τοπική (κρητική) κυβέρνηση, θα επιτραπεί η κατοχή και χρήση πολεμικών όπλων διαμετρήματος έως 0.452 της ίντσας εψήφισαν συντριπτικά –εκτός των Χανιωτών- υπέρ της ομοσπονδοποίησης.

    Το τελικό αποτέλεσμα ήταν ότι το 66.6 % των Ελλήνων ψήφισε υπέρ της ομοσπονδοποίησης, (που όταν πολλαπλασιασθεί επί 10 προκύπτει το 666) γεγονός που ανησύχησε πολύ την εκκλησία της Ελλάδος και το οικουμενικό πατριαρχείο, όχι μόνον λόγω του σατανικού αριθμού, αλλά κυρίως των ενδεχόμενων αποσχίσεων Μητροπόλεων της Κρήτης και της Βορείου Ελλάδας από την εκκλησία της Ελλάδος στην Αθήνα, ανάλογες με αυτή της εκκλησίας της Ελλάδος από και το οικουμενικό πατριαρχείο .

    Τώρα, με το νέο σύνταγμα που ψηφίσθηκε, η Ελλάδα αποτελείται από 3 ομοσπονδιακά κρατίδια : της παλιάς Ελλάδας, της Κρήτης και της Μακεδονίας –Θράκης. Να περιμένουμε μια καλύτερη πορεία στις επερχόμενες εκλογές για την ομοσπονδιακή βουλή του 1977 ;

    http://www.poiein.gr/2010/11/17/aouossooio-oeeyeeciio-16-12-iiyianc/

  50. Theo said

    «το πλέον συντηρητικό και καθυστερημένο τμήμα του ελληνικού λαού, δηλ. οι κάτοικοι των “Νέων Χωρών”, δηλ. της βόρειας Ελλάδας, που αποτελούνταν κυρίως από ποντίους, μικρασιάτες πρόσφυγες και Ελληνοσλάβους.»

    @49:
    Θέλει ο ρατσιστής (ο Αθηναίος δεύτερης ή τρίτης γενιάς, ο τάχαμου γκάγκαρος) να κρυφτεί…

  51. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Στα χωριά μας ένα γύρο, πρόλαβα να λένε ανθρώπους (παρατσούκλι) Βενιζέλο, Στάλι(ν) αλλά και Γούναρη! Αυτό τον τελευταίο τον καημένο είχαν σκοτώσει (σφάξει) οι Γερμανοί. Τον μνημόνευε η γιαγιά μου ως Γούναρη κι έλεγε και για τη γυναίκα του «η Γουνάραινα», ο Γιώργης τση Γουνάραινας, το σπίτι τση Γουνάραινας κ.ο.κ

    ………………………………………………………………

    Οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης στις εκλογές του ελληνικού κράτους,
    1915-1936 Δημοσθένης Δώδος /Σαβάλας/2005
    μια μονογραφία με θέμα τον τρόπο με τον οποίο πολιτεύονταν και ψήφιζαν οι Εβραίοι Θεσσαλονικείς στις εκλογές τις εθνικές κυρίως (βουλευτικές και γερουσίας) από το 1915 έως το 1936.
    …Το 5ο κεφάλαιο μιλάει για τις πρώτες εκλογές, που έγιναν στην Ελλάδα μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους και την προσάρτηση της Θεσσαλονίκης στο Ελληνικό Κράτος. Αυτές έγιναν στις 31 Μαΐου του 1915, νικητές ήταν οι Φιλελεύθεροι του Ελευθέριου Βενιζέλου, αλλά στη Θεσσαλονίκη είχαν υπερισχύσει οι αντιβενιζελικοί (είχαν κατέβει ως «Ηνωμένη Αντιπολίτευσις». 32 βουλευτές είχαν εκλέξει οι αντιβενιζελικοί, εκ των οποίων 5 ήταν Εβραίοι (Χαΐμ Κοέν, Μωρίς Κοφίνο, Ιωσήφ Μαλλάχ, Δαβίδ Ματαλών και Αλμπέρτο Κουριέλ). Δεν αναφέρονται βέβαια μόνο τα αποτελέσματα, αλλά γίνονται και σχόλια για τον τρόπο, που ψήφισαν οι Εβραίοι Θεσσαλονικείς, το πώς ερμηνεύτηκε η στάση τους στις εκλογές και άλλα πολλά και ενδιαφέροντα. Βρισκόμαστε ακόμη σε εποχή, που μέσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης η Εβραϊκή Κοινότητα είναι η μεγαλύτερη πληθυσμιακά.
    https://vivlioniki.wordpress.com/2017/03/24/%CE%B7-%CE%B5%CE%B2%CF%81%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%AE-%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1-%CE%B8%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B9/

  52. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    «Η πληθυσμιακή σύνθεση των νέων χωρών δεν είχε την παλιοελλαδίτικη ομοιογένεια -στη Μακεδονία υπήρχαν συμπαγείς μουσουλμανικοί πληθυσμοί, το ίδιο και στην Ήπειρο, όπως και Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη.»
    Και, βέβαια, στην Κρήτη υπήρχαν ακόμη αρκετοί μουσουλμάνοι, από τους οποίους όμως οι περισσότεροι φαίνεται ότι δεν πήγαν να ψηφίσουν. (Εδώ έπαιξε ρόλο, προφανώς, η κυκλοφορούσα άποψη ότι «η ενάσκησις του δικαιώματος της ψήφου αποτελεί εμπράγματον δήλωσιν ότι αποδέχονται και προτιμούν την ελληνικήν υπηκοότητα»). Όσοι ψήφισαν, πάντως, ’’μαύρισαν’’ μαζικά τους υποψήφιους του Βενιζέλου.
    Γράφει η ηρακλειώτικη (και βενιζελική) ΝΕΑ ΕΦΗΜΕΡΙΣ (5-6-1915): «Σημειωτέον ότι εψήφισαν εκ των Μουσουλμάνων εν τη πόλει 640, εν δε ταις επαρχίαις 18,… τας οποίας οι Γουναρικοί έλαβον πάντες λευκάς…»

    «Πολύ δηλητήριο χύθηκε αυτούς τους δυο μήνες, κι ο σπόρος του λεγόμενου εθνικού διχασμού άρχισε να ριζώνει.»
    Το δηλητήριο χυνόταν –σε τόνους- και κατά την προεκλογική περίοδο. Αξίζει να δει κανείς εφημερίδες της εποχής. Όπου αναδύονται ξεκάθαρα το μίσος και η διχαστική αντιπαλότητα, με απροκάλυπτες προσβολές και βαρύτητες εκφράσεις (εκατέρωθεν), που σήμερα θα τις κρίναμε τουλάχιστον απαράδεκτες (μερικές δε και αδιανόητες). Σε κάποιες περιπτώσεις οι επικρίσεις ήταν υπερβολικές και άδικες, αλλά η επικρατούσα πόλωση φαίνεται να επέτρεπε σχεδόν τα πάντα…

  53. Ιωάννα said

    Ως επαγγελματίας ιστορικός (διαθέτω διδακτορικό στη Βυζαντινολογία) αναγκάζομαι να παρέμβω για το σχόλιο 51, στο οποίο η σχολιάστρια Έφη (άθελά της, διότι προφανώς δεν έχει αντιληφθεί την ουσία αυτού που ανήρτησε…) αποκρύπτει την αλήθεια από τον αδαή αναγνώστη του παρόντος ιστολογίου…

    Κατ’ αρχάς, η σχολιάστρια Έφη μάς καλεί να σκάσουμε 12 ευρώ για να αγοράσουμε το βιβλίο του Δώδου, αποκρύπτοντάς μας ότι η μονογραφία για το πώς ψήφιζαν οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης είναι μέρος της διδακτορικής του διατριβής (1989), την οποία και ο πλέον πάμπτωχος αναγνώστης μπορεί να κατεβάσει δωρεάν εδώ

    Κατά δεύτερον, η σχολιάστρια Έφη, μή έχοντας διαβάσει την όντως αποκαλυπτική διατριβή του Δώδου, δεν είναι εις θέσιν να ενημερώσει τον ανυποψίαστο αναγνώστη του παρόντος ιστολογίου για το εξής συνταρακτικό γεγονός που αποκρύπτει επί χρόνια τόσο ο κ. Σαραντάκος στο παρόν ιστολόγιο όσο και ο αποτυχών ευρωβουλευτής του Σύριζα κ. Βλάσης Αγτζίδης, που – υποτίθεται ότι – κατέχει καλύτερα από οιονδήποτε άλλον στην Ελλάδα τα Βενιζελο-Εβραϊκά: Η κορυφαία Εβραία ιστορικός του Εβραϊκού Ελληνισμού κ. Ρένα Μόλχο έχει αποδείξει οριστικά ότι από τους 5 Εβραίους βουλευτές που εξελέγησαν με τους Βασιλόφρονες στις Εκλογές της 31-5-1915, ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΗΣΑΝ ΣΙΩΝΙΣΤΕΣ!..

    Αναρτώ τις σχετικές περικοπές από τη διδακτορική διατριβή του Δώδου για να μή τολμήσουν να με αμφισβητήσουν οι γνωστοί κακεντρεχείς σχολιαστές


    Ως επαγγελματίας ιστορικός ΡΩΤΑΩ τον κ. Σαραντάκο: Πώς γίνεται, κ. Νίκο, οι 4 από τους Εβραίους βουλευτές της κομμουνιστικής Φεντερασιόν να είναι Σιωνιστές; Η Φεντερασιόν (ο πρόδρομος του ΚΚΕ) μάς δίδασκε διεθνισμό. Πώς επέτρεπε στους εκλεγμένους βουλευτές της να είναι Σιωνιστές, όπως ομολογούν οι ίδιοι οι Εβραίοι; Μή ξεχνάμε, βέβαια, ότι κι ο ίδιος ο Μπεναρόγιας από το 1953 και μετά, που πήγε στο Ισραήλ, παράτησε τις διεθνιστικές αρλούμπες για συναδέλφωση των Λαών με τις οποίες παραμύθιαζε τους κατοίκους της Μακεδονίας επί 20 χρόνια και έγινε φανατικός Σιωνιστής (πέθανε το 1979 στο Τέλ-Αβίβ)

    Το γιατί οι Σιωνιστές βουλευτές της Φεντερασιόν προτίμησαν τον βασιλόφρονα Γούναρη και όχι τον Βενιζέλαρο, μάς το αποκαλύπτει η Ρένα Μόλχο λίγο πιό κάτω στην διατριβή του Δώδου. Εννοείται ότι για όλα αυτά δεν έχει βγάλει ποτέ άχνα ο πολύς κ. Αγτζίδης, ενώ σίγουρα τα γνωρίζει…

  54. Dong-ho Spiros Merimanis said

    ποιον ψήφισαν οι σλαβομακεδόνες της Μακεδονίας; ή μήπως θεωρήθηκαν από τότε » μη έλληνες το γένος»;

  55. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλώς σας ξαναβρήκαμε! 😛

  56. sarant said

    52α Ευχαριστώ!

    53 Όταν δεν ξέρει να διαβάζει κανείς…

    Το 1915 η Φεντερασιόν εξέλεξε 2 βουλευτές, τον Κουριέλ και τον Σίδερη. Ο Κουριέλ ήταν Εβραίος σοσιαλιστής. Στις ίδιες εκλογές εκλέχτηκαν και 4 σιωνιστές εβραίοι που δεν είχαν καμιά σχέση με τη σοσιαλιστική και όχι αμιγώς εβραϊκή Φεντερασιόν.

  57. Alexis said

    Business as usual, spiral.

    Καλημέρα.

  58. Spiridione said

    … (η Κρητη είχε εκλέξει και παλαιότερα βουλευτές βέβαια)
    Ναι, αλλά δεν είχαν γίνει δεκτοί στο Κοινοβούλιο γιατί δεν είχε ενωθεί ακόμη με την Ελλάδα .
    Και έτσι στις εκλογές αυτές είχαμε και τον πρώτο Μητσοτάκη στη Βουλή (Κυριάκο νομίζω)
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=123&pageid=-1&id=48117&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=ARoASPAScASbASXAScASEASSASPASa&CropPDF=0

  59. Πέπε said

    Τα (δήθεν συγκεκαλυμμένα) ανστισημιτικά και όλη η υπόλοιπη χυδαιότητα (π.χ. η επίθεση στον Αγτζίδη) πράγματι ξεκίνησαν ανκριβώς όπως είχαν προβλέψει κάποιοι σχολιαστές, και χωρίς φυσικά να εκπλαγεί και κανείς από τους υπόλοιπους που δεν είχαν κάνει συγκεκριμένες προβλέψεις.

    Μόνο που δεν έχει πλέον πλάκα. Ντάξει, μερικοί γέλασαν με το «παπαδοκόρη», αλλά γενικά το πράγμα είναι πια βαρετό, οι μανιέρες πλέον δεν παραλλάσσουν καθόλου, και μένουμε μόνο με τον ρύπο του ιστολογίου και με την πλήξη που μας προκαλεί.

    Ο τύπος, εκτός από attention whore γενικά, φαίνεται να είναι και, με έναν ιδιόρρυθμο τρόπο, ερωτευμένος με τον Νίκο και θέλει να τραβάει διαρκώς την προσοχή του. Και για τέτοιες περιπτώσεις το ίντερνετ δίνει λύσεις σε όσους δε θα είχαν το θάρρος να γίνονται έτσι κολλιτσίδες σε φυσικούς χώρους από τους οποίους έχουν φάει τόσες πόρτες.

  60. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    50.

    1. Αφου το γραφω προκαταβολικα οτι δεν ειναι δοκιμιο ουτε σχολιο «όπως περιγράφεται στην τελευταία σκηνή του (σατιρικου-σαρκαστικου) αφηγήματος μου «ΔΕΚΑ ΕΞΙΜΙΣΗ ΝΟΕΜΒΡΗ» »
    2.Παντελης ελλειψης χιουμορ.
    3. Αθηναιος πρωτης γενιας (το πολυ μιάς και ημισεως 🙂 με πατερα που ηλθε απο τα 17 του στην Αθηνα )
    4.Αν η αληθεια ειναι ρατσιστικη, ναι ειμαι ρατσιστης.

    Περαστικα.

  61. Αγγελος said

    Παπά παιδί, διαβόλου εγγόνι…
    Πέραν του ότι από τους εν λόγω 5 Εβραίους βουλευτές ο ένας μόνο ήταν της Φεντερασιόν, αριστερός («εργατικός») σιωνισμός σαφώς υπήρχε, και απ´αυτόν προέκυψε το Εργατικό Κόμμα, που τόσα χρόνια κυβερνούσε στο Ισραήλ.

  62. Αγγελος said

    Αφώτιστε Φιλέλληνα,
    = οι πρόσφυγες γενικώς θεωρούνται φιλοπρόοδο στοιχείο, που συνεβαλε πολύ στον εκσυγχρονισμό της χώρας, και ήταν στην πλειονότητά τους βενιζελικοί,
    = η Εκκλησία της Κρήτης είναι ανέκαθεν αυτόνομη και δεν υπάγεται, ούτε υπαγόταν ποτέ στην Εκκλησία της Ελλάδος.
    Εντάξει, χιούμορ κάνεις, αλλά να βασίζεται στην πραγματικότητα!

  63. Theo said

    @60:
    Αν δεν καταλαβαίνεις πως προσβάλλεις κάποιους συσχολιαστές και συμπατριώτες σου με τις χοντροκομμένες γενικεύσεις σου για διάφορες «φυλετικές» ή τοπικές κοινωνικές ομάδες, όπως με το απόσπασμα που παραθέτω στο σχ. 50, κι αν θεωρείς αλήθεια αυτές τις προκατειλημμένες γενικεύσεις, δεν μπορώ να κάνω τίποτα.

    Υγίαινε!

  64. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    62.

    1. Οι ευποροι προσφυγες ξεχωριζαν απο τους υπολοιπους (βλ. Ν.Σμυρνη και αλλες προσφυγικες περιοχες) αλλα και απο τους εσωτερικους μεταταστες της παλιας Ελλαδας στην Αττικη .Οπως εχω διαβασει εδω μερικοι πολυ πλουσιοι, πληροφορημενοι απο τους ευρωπαιους φιλους τους, εφυγαν απο τον Ιουνιο του 22 και δεν περιμεναν την μικρασιατικη καταστροφη ως το τελος.

    2. Στο λογοπαιγνιο για το 666, φαινεται οτι ειχα λανθασμενη πληροφορηση σχετικα με την Εκκλησία της Κρήτης.

    3. Κατα την γνωμη μου η σατιρα μεγενθυνει τις λεπτες -πλεον- διαφορες των απογονων των διαφορων «φυλων» και -ως εκ τουτου- δεν νοουνται αυτολογοκρισια, πολιτικη ορθοτητα, απαγορευσεις και ορια.

  65. 49, 62, 64

    Κατ’ ακρίβεια, η Εκκλησία της Κρήτης είναι ημιαυτόνομη και υπάγεται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ημιαυτόνομη σημαίνει ότι έχει δική της (Επαρχιακή) Σύνοδο με πρόεδρο τον Αρχιεπίσκοπο (παλαιότερα Μητροπολίτη) Κρήτης, αλλά:
    α) Ενώ οι Μητροπολίτες της εκλέγονται από την Επαρχιακή Σύνοδο, ο Αρχιεπίσκοπος εκλέγεται από τη Σύνοδο του Πατριαρχείου (αλλά, από τριπρόσωπο που έχει συντάξει η Επαρχιακή Σύνοδος). Επίσης, αν ταυτόχρονα χηρεύει η θέσι του Αρχιεπισκόπου κι ενός Μητροπολίτη ή δύο τουλάχιστον Μητροπολιτών, τότε η εκλογή όλων γίνεται από τη Σύνοδο του Πατριαρχείου. Στις αυτόνομες Εκκλησίες (π.χ. Φινλανδίας, Εσθονίας), ενώ υπάγονται στο Πατριαρχείο, η εκλογή των οικείων Αρχιεπισκόπων γίνεται από τις τοπικές Συνόδους.
    β) Κάποιοι εκ των Μητροπολιτών της συμμετέχουν και στη (τακτική/ διαρκή) Σύνοδο του Πατριαρχείου, ενώ όλοι οι Μητροπολίτες, συμπεριλαμβανομένου του Αρχιεπισκόπου Κρήτης, συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο των Επισκόπων του Οικουμενικού Πατριαρχείου κι άρα μετέχουν στις μείζονες Συνόδους. Εξ άλλου, όσοι έχουν λάβει Τουρκική υπηκοότητα μπορούν να εκλεγούν Πατριάρχες.
    γ) Οι Μητροπολίτες μνημονεύουν τον Οικουμενικό Πατριάρχη κι όχι τον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης ή την Σύνοδο της Εκκλησίας της Κρήτης. Φυσικά κι ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης μνημονεύει τον Οικουμενικό Πατριάρχη.

  66. sarant said

    58 Ο παππούς του Κούλη δεν είναι αυτός ο Κυριάκος Μητσοτάκης;

  67. 58, 66

    Λογικά ναι
    https://el.wikipedia.org/wiki/Κυριάκος_Κ._Μητσοτάκης

  68. ΣΠ said

    66
    Ναι, αυτός.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%AC%CE%BA%CE%BF%CF%82_%CE%9A._%CE%9C%CE%B7%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%84%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82

  69. Μαρία said

    104 χρόνια Μητσοτάκηδες.

  70. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    @58, 66 κε

    Υπάρχει (δοκιμή)
    εδώ(/a) μια ιστορική αναμνηστική φωτογραφία των εκλεγέντων βουλευτών του Βενιζέλου το 1915 – κάποιοι με βράκες. Η λεζάντα αναφέρει και τα ονόματά τους, όπου και ο Κυριάκος Μητσοτάκης (παππούς…).

  71. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Κάτι μου ξέφυγε (;) και… πήραν φόρα τα γαλάζια μπόλντ… (Κατά τα άλλα ΟΚ η δοκιμή!) 🙂

  72. ΓιώργοςΜ said

    71 το /a πρέπει να είναι σε γωνιώδεις αγκύλες, «μικρότερο»(<)/μεγαλύτερο (δεν το βάζω γιατί θα εξαφανιστεί το κείμενο ανάμεσα στις αγκύλες).

  73. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    65. Επομένως για την Εκκλησία της Κρήτης στο προ 10-ετιας σατιρικό αφήγημα μου είχα σχεδόν δίκαιο*, το οποίο με τους θιγόμενους, εβαίσθητους 🙂 και σχολαστικούς συνσχολιαστές δεν έχω βρει ακόμη 🙂

    Εξ’ άλλου είμαι κατά το 1/4 υπερ-βόρειος , άλλά λόγω των διενέξεων των διαφόρων φυλών έως της πλήρους ομογενοποιησης κατέστην
    -προσωρινώς ελπίζω – Φιλέλλην.

    * είχα κάνει research

  74. Δεν κατάλαβα πού έχετε δίκιο για την Εκκλησία της Κρήτης. Δεν υπαγόταν ποτέ στην Εκκλησία της Ελλάδος. Υπαγόταν κι υπάγεται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

  75. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    74. Για αγνωστικιστή Φιλέλληνα, το ΛΑΘΟΣ αυτό, είναι αμελητέα λεπτομέρεια. Παρακάτω έχω δίκιο :

    Η Ελλάδα πρέπει να αποτελείται από 3 ομοσπονδιακά κρατίδια : της παλιάς Ελλάδας, της Κρήτης και της Μακεδονίας –Θράκης,

  76. 75
    Ίσως να συμφωνούσα, αλλά είμαι υπέρ του χωρισμού Πολιτείας-Εκκλησίας 🙂

  77. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    76. Ανέκαθεν ήμουν υπέρ του χωρισμού Πολιτείας-Εκκλησίας 🙂

    Η δράση της Εκκλησίας στα πολιτικά πράγματα της Β. Ελλάδας (και ειδικότερα στην Θεσσαλονίκη) ήταν και (ίσως είναι ακόμη) απαράδεκτη.

  78. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    @72.
    Ευχαριστώ, ΓιώργοΜ. Με πρώτη ευκαιρία θα το εφαρμόσω!

  79. Πέπε said

    @75:
    Και όσα νησιά δεν είναι παλιά Ελλάδα;

  80. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    79. Οι κατοικοι αυτων των νησιων διατηρουν το δικαιωμα αυτοδιαθεσης, αλλα στην υποθετικη περιπτωση ασκησης του, γνωριζουμε πολυ καλα τι θα προτιμησουν.

  81. nikiplos said

    75, οι ομοσπονδίες είχαν πάντοτε οικονομική-τεχνική βάση και τα υπόλοιπα ομογενοποιούνταν, είτε ειρηνικά είτε βίαια προϊόντος του χρόνου. Το κοινοτικό/ομοσπονδιακό τους έργο όμως υπαγόταν πάντοτε από την οικονομία.

    Ρεαλιστικά μιλώντας η πρώτη ομόσπονδη διαφόριση θα ήταν Λεκανοπέδιο / υπόλοιπη Ελλάδα… που μου φαίνεται και πιο λογικό… Στην συνέχεια η υπόλοιπη μπορεί να διαφοριστεί στα εξ ων συνετέθη: Πελοπόννησος-Ρούμελη ένα, Θεσσαλία-Μακεδονία-Θράκη άλλο και Κρήτη και νησιά άλλο ένα… Διαιρούμενα σε επαρχίες, όπως υπαγορεύει το ανάγλυφο…

    Κι αυτή η φεντερασιόν όμως προϋποθέτει υπάρχουσες κοινότητες και κοινοτικο έργο, πράγμα που για την ώρα στη χώρα μας εκλείπει… Και είναι δύσκολο να προκύψει δοθεισών των περιστάσεων…

  82. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    81. Η πρόταση σου είναι πιο ρεαλιστική διοτι περιέχεται σε σχόλιο.

    Η πρόταση μου είχε γραφτεί σε αφήγημα και δεν αλλάζει. Στο επόμενο αφήγημα…. ίσως.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: