Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Το Πάσχα του 1967 (φουτουριστικόν διήγημα)

Posted by sarant στο 6 Απρίλιος, 2018


Παράξενος ακούγεται ο τίτλος του σημερινού άρθρου: το Πάσχα του 1967 συνέβη πριν από πολλά χρόνια, 51 για την ακρίβεια -άλλοι από εμάς ήμασταν παιδιά τότε, άλλοι αγέννητοι, άλλοι έφηβοι ή νέοι. Πώς μπορούμε να λέμε για φουτουριστικό διήγημα; Το κλειδί ίσως το δίνει η ίδια η λέξη, φουτουριστικόΝ: αυτό το τελικό Ν, αφού δεν είναι σε τίτλο μεζεδοπωλείου, μας υποβάλλει την ιδέα ότι το κείμενο που θα δουμε γράφτηκε πριν από ακόμα περισσότερα χρόνια, σε μια εποχή που το 1967 ήταν μακρινό μέλλον.

Και έτσι είναι -θα δούμε ένα χρονογράφημα που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Έθνος στις 3 Απριλίου 1917. Ο συγγραφέας του, ο γνωστος δημοσιογράφος Τίμος Σταθόπουλος, φαντάζεται πώς θα είναι το Πάσχα σε πενήντα χρόνια από τότε, το 1967.

Δεν πρόκειται για εμπεριστατωμένη μελλοντολογική μελέτη, μάλλον για ένα χρονογράφημα γραμμένο για να περάσει η ώρα και να κλεισει η στήλη. Το πρόσεξα καθώς φυλλομετρούσα παλιές εφημερίδες για να βρω κάτι άλλο, επειδή πάντοτε μου τραβάνε την προσοχή οι προσπάθειες να προβλεφθεί το μέλλον, είτε σοβαρές είτε επιπόλαιες. Καλύτερα θα ηταν να το εχω βρει πέρυσι, που είχαμε στρογγυλή απόσταση 100 χρόνων από το 1917 και 50 χρόνων από το 1967, αλλά το βρήκα τώρα και δεν θέλω να το κρατήσω έως το Πάσχα του 2067 διοτι έχω προγραμματίσει κάτι άλλο για τότε.

Δυο λόγια για τον συγγραφέα. Ο Τίμος Σταθόπουλος γεννηθηκε στην Καλαμάτα το 1874 και κατά περιόδους διετέλεσε αρχισυντάκτης στην Πατρίδα και στην Ακρόπολι. Κρατούσε τη στήλη του χρονογραφήματος, κατά περιόδους, στο Νέον Άστυ και στο Έθνος. Συνήθως υπέγραφε ΤΙΜ.ΣΤΑΘ., όπως και σε αυτό το χρονογράφημα. Πέθανε το 1923.

Το κείμενο γράφεται Απριλιο του 1917, ενώ μαίνεται ο μεγαλος ευρωπαϊκός πόλεμος που αργότερα ονομάστηκε «1ος Παγκόσμιος» και που εδω ο Σταθόπουλος τον προβλέπει τριακονταετή. Η Ελλάδα είναι κομμένη στα δύο, το κράτος των Αθηνών με τον βασιλιά και της Θεσσαλονίκης με τον Βενιζέλο. Σε λίγους μήνες, οι γαλλικές λόγχες θα διώξουν τον Κωνσταντίνο και θα φέρουν την επανένωση.

Το πραγματικο Πάσχα του 1967, φυσικά, ήταν πένθιμο για τη χωρα μας, αφού έπεσε στις 30 Απριλίου, εννιά μέρες από την απριλιανή δικτατορία -Πάσχα χωρίς Ανάσταση.

Μονοτονίζω αλλά, κατ’ εξαίρεση ίσως, διατηρώ την ορθογραφία του πρωτοτύπου.

ΤΟ ΠΑΣΧΑ TOY 1967

(Φουτουριστικόν διήγημα)

Το μεσημέρι της 2ας Απριλίου του έτους 1967, ημέρας του Πάσχα, η πατριαρχική οι­κογένεια του γέρο-Δημήτρη εκάθισε στο τραπέζι, σκεπασμένο από Πασχαλινά τρόφιμα της εποχής. Το τραπέζι ήτο σκεπασμένο με πιατέλες γεμάτες πορτοκάλια, ελιές, μαρούλια, ξεφλουδισμένα κουκιά, σύκα ξερά, καρύδια, μύγδαλα, φουντούκια, σταφίδες και άλλα διάφορα εκλεκτά προϊόντα της γης. Ο παππούς έκαμε το σταυρό του και είπε :

—     Εμπρός, παιδιά. Χριστός Ανέστη…

Τα παιδιά έψαλαν εν χορώ το «Χριστός Ανέστη» και ερρίχθηκαν στο φαΐ. Αφού δε εχόρτασαν και ο παππούς εσηκώθηκε και ξαπλώθηκε κάτω από ένα πλάτανο στον ί­σκιο, τα εγγόνια τον επεριτριγύρισαν και του είπαν :

—    Δεν μας λες, παππού, καμιά παλιά ι­στορία;

—     Χμ, έκαμε ο παππούς. Να σας πω… Τι να σας πω; Να, τώρα πριν που τρώγαμε θυμήθηκα το τελευταίο Πάσχα που εκάμαμε κατά τα παλαιά ελληνικά έθιμα. Κατά το έτος 1917, προ πενήντα ετών, το τρίτο έτος του τριακονταετούς Πανευρωπαϊκού πολέ­μου. Εκείνη τη χρονιά θυμούμαι που εφά­γαμε το τελευταίο Πασχαλινό αρνί και το τελευταίο κοκορέτσι.

—     Τι θα ειπεί κοκορέτσι, παππού ;

—    Ένα είδος φαγητού που εφτειάναμε με τα άντερα και τα τζιεράκια του αρνιού.

—     Και τι θα ειπεί αρνί, παππού;

—     Εκείνο το ζώο το ήμερο με το άσπρο μαλλί, που σάς έδειξα προχθές στο Ζωολογικό κήπο,

—     Και πώς ετρώγατε τα άντερά του, παππού, αφού ήτο ζωντανό;

—     Το εσφάζαμε και το εξεκοιλιάζαμε!

—    Τό εσφάζατε, εφώναξαν τα παιδιά όλα με γουρλωμένα τα μάτια και ωρθωμένας τας τρίχας.

—     Ναι. Το εσφάζαμε και το περνούσαμε σ’ ένα σουβλί και το εψήναμε στη φωτιά. Εβάφαμε και τα αυγά της κόττας κόκκινα.

—     Τι θα ειπεί κόττα, παππού ;

–    Η κόττα ήτο ένα είδος πουλί.

—    Εκελαϊδούσε, παππού;

—     Όχι. Το τρώγαμε και αυτό. Δυστυχώς όμως δεν εσώθη κανένα από αυτό το είδος. Εις το Ζωολογικόν Μουσείον ίσως υπάρχει καμμία κόττα ταριχευμένη. Κατά το έτος λοι­πόν που σας είπα, το 1917, ηθέλαμε να γιορ­τάσουμε το Πάσχα κατά τα πατροπαράδοτα έθιμα. Το είχαμε σε κακό να μη σφά­ξουμε αρνί και να μη βάψουμε αυγά. Γι’ αυτό, αφού εν τω μεταξύ τας προηγουμένας ημέρας της νηστείας, —ημέρας νηστείας ελέγαμε τότε τας ημέράς, που δεν τρώγαμε κρέας— εξωδέψαμε ό,τι είχαμε και δεν είχαμε, α­ναγκαστήκαμε να πουλήσουμε ολόκληρα οικόπεδα -όσοι είχαμε— για ν’ αγοράσουμε ένα αρνί και λίγα αυγά. Ήτο το τελευ­ταίο μας Πάσχα εκείνο

που εφάγαμε αρνί. Γιατί τα άλλα χρόνια, που ελπίζαμε ότι ο πόλεμος θα ετελείωνε, ο πόλεμος εξηκολούθησε αγριώτερος, οι γεωργοί όλοι επήγανε στον πόλεμο και οι άνθρωποι, μη έχοντες ψωμί και τα άλλα αγαθά της γης που τρώμε σήμερα, έσφαξαν και έφαγαν όλα τα ζώα, με τα οποία ετρέφοντο, και έτσι όταν ο πόλεμος ετελείωσε εγίναμε ολοι οι άνθοωποι κατ’ ανάγκην χορτοφάγοι!

—     Δεν είναι καλύτερα έτσι, παππού ;

—    Δεν σας λέω όχι, παιδάκια μου. Αλλά εγώ, που έζησα εκείνη την εποχή, ευχαρίστως θα έτρωγα μαζί μ’ αυτά τα χορταρικά ένα σουβλάκι κοκορέτσι!

 

Advertisements

96 Σχόλια to “Το Πάσχα του 1967 (φουτουριστικόν διήγημα)”

  1. BLOG_OTI_NANAI said

    Πρώτος!

  2. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα.

    Δεν υπάρχει γιορτή ή αργία που να μην την έχει συνδυάσει ο Έλληνας με φαγητό. Είμαστε με τον πιο επίσημο τρόπο ο λαός των κοιλιόδουλων.

  3. LandS said

    Εγώ το βλέπω τέτοιο πασχαλινό τραπέζι να έχουμε το 2067 με τους τρελάρες τους Βίγκαν που μπλέξαμε.

  4. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα κι ἀπὸ μένα.

    Ὑπεραιονόβιες δυστοπικὲς πινελιές.

  5. sxoliko said

    Βέβαια, αν δουμε όλη την ιστορική περίοδο, Πρώτου,Μεσοπολέμου και δευτέρου ως μία ενότητα, δεν έπεσε και πολύ έξω στον Τριακονταετή. Ήταν όντως φοβερά 30-35 χρόνια.

  6. Καλημέρα

    Μου άρεσε

    Θα μπορούσε όμως να δημοσιευθεί όταν θα συμπληρωθούν τόσα χρόνια από την εθνοσωτήριον ( Σωτήρη μ’ ακούς ;; ένα πακέττο τσιγάρα ΕΘΝΟΣ, μου σώθηκαν ) όσα η θετική λύση της x^2+35x-2346=0

  7. από την άλλη μεριά μπορεί πολύ σύντομα το (ποδοσφαιρικό) κράτος της Ελλάδος να χωρισθεί στα δύο, στο κράτος τηςΘεσσαλονίκης με πρόεδρο τον Σαββίδη και στο (παρα)κράτος των Αθηνών με βασιλιά τον Μελισσανίδη και να περιμένουμε τους εντεταλμένους της Ουέφα να τον διώξουν για να ξαναενωθούνε… η ιστορία επαναλαμβάνεται σαν φάρσα !

  8. Τότε, όταν γράφτηκε, τραγικά αντιπολεμικό. Τώρα απλά γραφικό…

  9. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    3 – Χιλιάδες Έλληνες θα έχουν βίγκαν πασχαλινό τραπέζι γιατί οι τρελάρες που μπλέξαμε, αντί να σχίσουν τα μνημόνια όπως υπόσχονταν προεκλογικά, ΤΑ ΥΠΕΓΡΑΨΑΝ, υπογράφοντας ταυτόχρονα και την καταδίκη εκατομμυρίων στην ανεργία και στην ανέχεια, γι΄αυτούς δεν θα ξημερώσει ανάσταση. Από την άλλη, είναι ευκαιρία να καταλάβουν πως δεν υπάρχει τέτοια, πως είναι ένα από τα πολλά μεγάλα παραμύθια που μας μαθαίνει από μικρούς η οικονομική ελίτ που ζεί μονίμως στην ανάσταση.

  10. «… ένα σουβλάκι κοκορέτσι!»

    Μπα, δεν έτρωγαν καλαμάκια στα γραφεία του Έθνους; (Νέος κύκλος αίματος!)

  11. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ωραίο χρονογράφημα και ο πρόεδρος… ουπς, ο παππούς Ταμέλης, που μας τον φανέρωσε ο Γ. Ιωάννου.

  12. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχολια!

    3 Λες;

    8 Έτσι. Λογικα μάλιστα ο Τιμ.Σταθ. θα ηταν εναντίον της εξόδου στον πόλεμο.

    10 🙂

  13. Παναγιώτης Κ. said

    Ο χρονογράφος * (έτσι δεν λέγεται αυτός που γράφει το χρονογράφημα;) έπεσε εντελώς έξω. Όχι μόνον υπάρχουν όλα αυτά που υποτίθεται ότι επόθησε μεταφερόμενος νοερά στο 1967 αλλά υπάρχουν και σε πλησμονή! Και… ο χορός της κοιλιοδουλείας, καθώς έγραψε ο Spi… , καλά κρατεί. Πώς το είχε πει ο Τσαρούχης; Οι Έλληνες τρώμε και για τους προγόνους μας που πείνασαν στην Κατοχή τρώμε ακόμα και για τους πολιορκημένους του Μεσολογγιού.

    * Γιατί κάτι γκλαμουράτα και πολύ ακριβά ρολόγια τα τελευταία χρόνια έπαψαν να τα λένε…ρολόγια και τα λένε χρονογράφους;
    Νομίζω για να παραμυθιάζουν τα ψώνια που τρελαίνονται να δίνουν ένα κάρο λεφτά για να αποκτήσουν ένα τέτοιο ρολόι του οποίου η ακρίβεια είναι πολύ κατώτερη από ένα απλό κουάρτζ..

  14. ΣΠ said

    Καλημέρα.

    Τα παιδιά έβαλαν εν χορώ το «Χριστός Ανέστη»

    Το «έβαλαν» είναι κανένας ιδιωματισμός ή ήταν «έψαλαν» και ευθύνεται το OCR;

  15. Παναγιώτης Κ. said

    Μικρό κουίζ (όχι για μαθηματικούς) για όσους έκαναν 12 χρόνια Μαθηματικά στο σχολείο.
    Γιατί η εξίσωση που έδωσε ο G… (#6) έχει οπωσδήποτε θετική ρίζα; 🙂

  16. Και πάνω που νόμισα ότι μάντεψα το προγραμματισμένο του 2067 («1967-2067: ένας αιώνας από την είσοδο στο γύψο».. ή κάτι τέτοιο), μετά μπήκα σε αμφιβολίες… Βρε μπελάς! Καμμιά βοήθεια αφεντικό;…

    Καλή Ανάσταση.

    Χρήστος Δ. Τσατσαρώνης
    www,badsadstories.blogspot.gr
    http://www.badsadstreetphotos.blogspot.gr

  17. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @7. gpointofview said:

    «… μπορεί πολύ σύντομα το (ποδοσφαιρικό) κράτος της Ελλάδος να χωρισθεί στα δύο, στο κράτος τηςΘεσσαλονίκης με πρόεδρο τον Σαββίδη και στο (παρα)κράτος των Αθηνών με βασιλιά τον Μελισσανίδη … η ιστορία επαναλαμβάνεται σαν φάρσα ! »

    Πάντως τὸ διχαστικὸ σκηνικὸ ἔχει στηθεῖ μιὰ χαρά. Στοὺς πονηροὺς καιροὺς ποὺ ζοῦμε δὲν θέλει καὶ πολὺ νὰ φτάσουμε σὲ ἀνεξέλεγκτες καταστάσεις.

    Καὶ δὲν ἀναφέρομαι στὸ ποδόσφαιρο.
    Ἂς μὴν ξεχνᾶμε τί ἔγινε στὴ Γιουγκοσλαβία.

  18. Λεύκιππος said

    Μα δεν υπάρχει ούτε ένας μελλοντολόγος που να προέβλεψε κάτι σωστά; Ούτε ένας. Η πραγματικότητα πάντα λοξοδρομεί.

  19. Παναγιώτης Κ. said

    Άκουσα τον άλλο να λέει: Θα πάμε στον Επιτάφιο και μετά τον Επιτάφιο έκλεισα τραπέζι σε ταβέρνα.
    Δεν έδωσα σημασία. Κάποιος είχε αυτή την ιδέα, σκέφτηκα.
    Δευτέρωσε όμως η ιδέα και από έναν άλλον και επαναλήφθηκε από ένα τρίτο!
    Παίδες συγγνώμη! Έτσι συνέβαινε και παλαιότερα και δεν το είχα πάρει είδηση ή μήπως πρόκειται για καινούργιο…φρούτο;

  20. cronopiusa said

  21. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα!

  22. Πέπε said

    19:
    Βεβαίως! Δεν ξέρω πόσο παλιότερα, αλλά δε μου είναι πρωτάκουστο.

    Υπάρχουν δύο εκδοχές:

    α) Εφόσον τη Μ. Παρασκευή, από το πρωί μέχρι το τέλος του Επιταφίου, δεν τρώμε ούτε θαλασσινά (λες και όλο τον υπόλοιπο καιρό τα έχουμε μονοφάι), μόλις σχολάσει ο Επιτάφιος πάμε σε ταβέρνα με θαλασσινά γιατί τα έχουμε στερηθεί αφόρητα επί 12 ώρες περίπου.

    β) Εφόσον τη Μ. Παρασκευή, από το πρωί μέχρι το τέλος του Επιταφίου, νηστεύουμε, μόλις σχολάσει ο Επιτάφιος πάμε σε ταβέρνα για κρέατα, γιατί τα έχουμε στερηθεί αφόρητα επί 12 ώρες περίπου.

    Τουτέστιν: δε θέλω μεν να κρατήσω την παραδοσιακή νηστεία όλης της Σαρακοστής, για οποιονδήποτε λόγο (είτε γιατί μου πέφτει βαριά είτε γιατί απλούστατα δεν αισθάνομαι κανένα κίνητρο), ταυτόχρονα όμως, διατηρώντας την αίσθηση ότι γενικά γύρω μου υπάρχει η νηστεία και άρα και οι μέρες όπου σπάει η νηστεία, δε θέλω να μείνω έξω από τον χορό.

  23. Παναγιώτης Κ. said

    @17. Κοίτα τώρα τι μου θύμισες!
    21 Απριλίου 1967 μέρα Παρασκευή.Ο πολύς κόσμος τουλάχιστον σφιγμένος. Ήμουν μαθητής του Γυμνασίου τότε. Όλος τον κόσμο υποτίθεται ότι τον απασχολούσε το συνταρακτικό αυτό γεγονός! Είχα όμως προσέξει δυο να συζητάνε έντονα και το θέμα τους δεν ήταν αυτό που συνέβη. Ήταν ένας παοκτσής και ένας αρειανός και φυσικά, μιλούσαν για την…αιώνια αντίθεση ανάμεσα στις ομάδες τους!

    Συμμερίζομαι τις ανησυχίες σου.

  24. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν έπεσε και πολύ έξω ο χρονογράφος για την τριακονταετή διάρκεια του πολέμου, αφού ο β’ παγκόσμιος ήταν ουσιαστικά συνέχεια του α’. Αν είχε γράψει, μάλιστα, για το Πάσχα του 1942, θα είχε πέσει μέσα και στο θέμα της πείνας.

  25. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @16. Ποιό 2067;
    Τότε θά ᾿χουμε 1489/90 ε.Ε.

    Ὅσο γιὰ τὸ Πάσχα, θὰ τὸ γιορτάζει «μία δράξ κρυπτοχριστιανούληδων μπολσεβίκων μεταλληνιστῶν» σὲ ναοὺς-γιάφκες ποὺ τὶς νύχτες θὰ μετατρέπονται σὲ κρυφά σχολειά. 🙂

  26. cronopiusa said

    21 Συγνώμη λάθος

    αυτό ήθελα να βάλω

    Καλή Ανάσταση…

  27. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πάντως όλοι οι μελλοντολόγοι συμφωνούν σε ένα πράγμα: ότι ο Μπάοκ δεν θα πάρει πρωτάθλημα ποτέ. Ακόμα και πρωτάθλημα του Βορρά να γίνει, θα του το πάρει ο Πιερικός. Και τα μπαόκια θα χτυπιούνται για την «κλοπή» από το «κατερινοκεντρικό» κράτος. 😜

  28. Μαρία said

    19
    Απο τη δεκαετία του 1970 θυμάμαι οτι τρομάζαμε να βρούμε τραπέζι σε ταβέρνα μετά την περιφορά του επιτάφιου.

  29. ΣΠ said

    15
    Ξέρουμε ότι οι δύο ρίζες έχουν άθροισμα -35 και γινόμενο -2346. Άρα είναι πραγματικές και ετερόσημες.

  30. Γιάννης Κουβάτσος said

    26: Προφανώς τον θεωρούν πιο επικίνδυνο από τον Κουφοντίνα. Το γνωστό αντιφατικό ελληνικό κράτος. Αλήθεια, το ηλεκτρονικό βραχιόλι για τέτοιες περιπτώσεις δεν υποτίθεται ότι καθιερώθηκε;

  31. Γιάννης Κουβάτσος said

    Λίγη κατανόηση στην κοιλιοδουλεία των σύγχρονων Ελλήνων. Οι προηγούμενες πεινασμένες γενιές έτσι μας ανάθρεψαν: να τρώμε και την τελευταία μπουκιά στο πιάτο, γιατί «είναι η δύναμή σου». 😊

  32. Παναγιώτης Κ. said

    @29. Το γινόμενο είναι αρνητικό και αυτό αρκεί για να έχει μία ρίζα θετική.

    @28. Αυτό μου είπε πριν από λίγο στο τηλέφωνο μια φίλη από την Αθήνα!

  33. Παναγιώτης Κ. said

    @31. Γιάννη, υπάρχει και μια σύγχρονη δικαιολογία. Το τρώμε όλο το φαΐ μας γιατί είμαστε…οικολόγοι. 🙂

  34. Γιάννης Κουβάτσος said

    Παλιότερα οι ταβέρνες δεν ήταν κλειστές τη Μ. Παρασκευή; Ή, τουλάχιστον, οι περισσότερες; Οι γονείς μας και οι παππουδογιαγιάδες μας την τηρούσαν τη νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας, σε σημείο που, αν και όχι ιδιαίτερα θρήσκος, να νιώθω τύψεις, αν αρτυθώ Μεγάλη Παρασκευή, όχι για την «αμαρτία» αλλά για τη μη τήρηση της παράδοσης. Με εντυπωσιάζει αυτό που λέτε για γενικευμένη κρεοφαγία τη Μεγάλη Παρασκευή.

  35. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα και σε όλους

    3. Λάμπρο,
    ..θα έχουν βίγκαν πασχαλινό τραπέζι γιατί … αντί να σχίσουν τα μνημόνια ..
    σκέψου πως μπορεί να ήταν και χειρότερα, να μην είχαμε ούτε κρεμμυδάκι 🙂

  36. # 17

    Κοίτα να δεις Δημήτρη

    οι περισσότεροι δεν θέλουν ή βαριούνται να ενημερωθούν πραγματικά ψάχνοντας τον κανονισμό, το φύλλο αγώνος, τις εκθέσεις παρατηρητών και αστυνομίας, τις αποφάσεις των δικαστηρίων και κυρίως τα σκεπτικά τους. Οποιος το κάνει θα καραφλιάσει από το γεγονός πως λαμβάνονται υπ’ όψιν υποκειμενικές αντιλήψεις και αγνοούνται επίσημα έγραφα. Γι αυτούς που ενδιαφέρονται (και πονάνε) είναι χειρότερα από χούντα. Πάμε :

    1ον ΠΑΟΚ-ΟΣΦΠ πέφτει το ρολό, ΟΚ ; στοιχειοθετείται τραυματισμός ώστε να μη μπορεί να ασκήσει τα καθήκοντα του ο Γκαρσία ώστε αμέσως ο Θεοδωρίδης να πάρει την ομάδα και να αποχωρήσει χωρίς ιατρική γνωμάτευση ;ΟΧΙ να μη μπω σε ξεκαρδιστικές λεπτομέρειες που βαστάει το ΜΑΤΙ του σε όλες τις φωτογραφίες, δεν δέχεται να τον δει ο γιατρός του αγώνα και τελικά τραυματίζεται (προφανώς με δάγκωμα) μέσα στο στόμα χωρίς ίχνος στο μάγουλο !! Ε δεν θάβγαζε και το μάτι του για να πάρει το ματς ο ΟΣΦΠ. Κερασάκι πως δεν ήταν νόμιμα μέσα στο γήπεδο ο Γκαρσία
    Πες μου εσύ γιατί δεν μηδενίστηκε ο ΟΣΦΠ; Γιατί ο Βασιλειάδης δήλωσε» κρίμα να χάσει το πρωτάθλημαο ΠΑΟΚ για έναν ηλίθιο» κι έφτιαξε κλίμα
    Αν δεν το ξέρεις η ποινή για ρίψη αντικειμένου χωρίς τραυματισμό είναι πρόστιμο. ΜΗΠΩΣ το δίκαιο είναι να μηδενισθεί ο ΟΣΦΠ και κανένας δικαστής δεν τολμάει να το εφαρμόσει ;

    2ον ΠΑΟΚ- ΑΕΚ είσοδος Σαββίδη. Περί όπλου δεν προβλέπεται πουθενά τίποτε. Ας κάνανε ένα ερώτημα στην Φίφα κι αν τους έλεγαν να μηδενίσουν τον ΠΑΟΚ κανένα πρόβλημα ΑΛΛΑ για την είσοδο Σαββίδη ο ίδιος έφαγε 3 χρόνια κι ο ΠΑΟΚ τρεις αγωνιστικές χωρίς θεατές όπως προβλέπει ο κανονισμός εφ’ όσον δεν υπήρξαν εκτεταμένα επεισόδια. Πάμε στο γκολ, το ότι είναι κανονικό φαίνεται από το διευκρινιστικό βίδδεο της Φίφα, ΑΝ είναι οφφσάιντ γιατί από πλαϊνή λήψη φαίνεται να μην είναι οφφσάιντ την στιγμή της κεφαλιάς. Φυσικά όλα τα ελεγχόμενα γράφουν από οφφσάιντ μέχρι 50-50 σαν να λέμε ολίγον έγκυος. Από κει και πέρα ο Κομίνης αναφέρει στο φύλλο αγώνα πως τα πάντα είναι ήρεμα, κατακυρώνει το γκολ και…διακόπτει τον αγώνα αρνούμενος να προσέλθει και να εξηγήσει γιατί. Οσοι το βλέπαμε ξέρουμε πως ήταν να συνεχισθεί και η ΑΕΛ αρνήθηκε επειδή κατακύρωσε το γκολ. Το δήλωσαν δημόσια ο Χιμένες και ο Κονέ της ΑΕΚ στην Ισπανία και ο δικαστής στο σκεπτικό του λέει πως είχαν σύγχυση από το φόβο για το πιστόλι του Ιβάν που φυσικά το είδαν στις φωτογραφίες !! Η μαλακία της ΑΕΚ να μη βγει τιμωρείται με -10 κι άντε να βρεις δικαστή να εφαρμόσει τις διατάξεις . Καθαρός εκβιασμός συνεπικουρούμενος από δηλώσεις Βασιλειάδη λες και απείλησε κανέναν με το όπλο ο Σαββίδης.

    Προσωπικά εγώ έχω τραβήξει αρκετά στη ζωή μου γιατί δεν ζητάω συγγνώμη όταν δεν φταίω και τρελλαίνομαι όταν δεν βρίσκω το δίκιο μου ή δεν με πείθουν ότι έχω άδικο (αν θες διάβασε αυτό https://gpointsnovel.blogspot.gr/2013/09/blog-post_27.html να δεις πόσο ξεροκέφαλος ήμουνα από μικρός). Αν με ρωτήσεις θα σου πω πως προτιμώ τον διαχωρισμό Βορρά-Νότου για ένα τόσο ασήμαντο θέμα παρά να περάσει της κλίκας που μαγειρεύει καταστάσεις

  37. # 19

    Στα νιάτα μου είχαμε έθιμο το βράδυ μετά τον επιτάφιο να κάνουμε πάρτυ για να σκανδαλίσουμε τους γειτόνους- έχουμε λείψανο κι εσείς χορεύετε, μας έλεγαν- αλλά την νηστεία την τηρούσαμε !!

  38. cronopiusa said

    Xτυπάνε οι καμπάνες

    Savvas Karmaniolas
    Relative of victims in Agathonisi shipwreck speaks in Syntagma Square

  39. ΚΩΣΤΑΣ said

    Θα περιαυτολογήσω, νομίζω όμως ότι αυτή είναι η αλήθεια. Το έθιμο ξεκίνησε από Λάρισα. Μ. Παρασκευή, το πρωί ο κόσμος στους επιτάφιους στις εκκλησίες και μετά τις δέκα που άνοιγαν τα μαγαζιά στην αγορά. Οι μερακλήδες άρχιζαν από το μεσημεράκι τσιπουράκια ξεροσφύρι ή με ελίτσες. Κατά τις 9 το βράδυ. όλοι οι επιτάφιοι (10-15) στην κεντρική πλατεία, με συναγωνισμό ποιος θα είναι ο καλύτερα στολισμένος και ποιον θα ακολουθεί μεγαλύτερο πλήθος. Μετά, βουρ, στα ουζερί και στις ταβέρνες, αλλά μόνο θαλασσινά, κανείς κρέας.

    Όταν ήρθα Θεσσαλονίκη, νέκρα, τίποτα. Παραξενεύτηκα. Με τους κουμπάρους μας και λίγους φίλους αρχίσαμε να το εφαρμόζουμε κι εδώ. Σιγά-σιγά πήρε κι εδώ διαστάσεις, σήμερα γίνεται το αδιαχώρητο. Δεν φρόντισα να κλείσω τραπέζι, απόψε θα την περάσω στο σπίτι, με θαλασσινά. Δεν ξέρω τι γινόταν και τι γίνεται σε άλλες πόλεις.Στη Θεσσαλία γενικά ήταν από νωρίς διαδεδομένη η συνήθεια αυτή, σίγουρα από την 10/ετία του 1970.

  40. Γιάννης Ιατρού said

    Να μη ξεχάσουμε να ευχηθούμε και στις Ευτυχίες 🙂 (κι Ευτύχηδες βεβαίως) που γιορτάζουν σήμερα!

  41. emnikol said

    ΣΠ said
    6 Απρίλιος, 2018 στις 11:11
    15
    Ξέρουμε ότι οι δύο ρίζες έχουν άθροισμα -35 και γινόμενο -2346. Άρα είναι πραγματικές και ετερόσημες.

    Δεν χρειάζεται (να επικαλεστούμε) το άθροισμα. Το αρνητικό γινόμενο είναι αρκετό.

  42. ΣΠ said

    41
    Προφανώς. Το άθροισμα είναι έξτρα πληροφορία που μας λέει ότι η αρνητική ρίζα είναι κατ’ απόλυτη τιμή μεγαλύτερη από την θετική.

  43. Μαρία said

    Βλέπω στις ειδήσεις οτι στη Μονή Καισαριανής το «δος μοι τούτον τον ξένον» ακούστηκε τώρα, νωρίς νωρίς, ίσως επειδή η Καισαριανή έχει καλά ουζερί 🙂

  44. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    14 Δίκιο έχεις, το διόρθωσα!

    18 Καλή παρατήρηση.

  45. BLOG_OTI_NANAI said

    Φουτουριστική κοροϊδία:

  46. BLOG_OTI_NANAI said

    Ο Μαρινέττη που τον κοροϊδεύουν παραπάνω, επισκέπτεται τον Καβάφη (Αλεξανδρινή Τέχνη, 1929):

  47. spiral architect 🇰🇵 said

    @39: Από παιδάκι στην Αθήνα (νταξ’, στα προάστιά της) και τη μεγαλοπαρασκευιάτικη μεταεπιτάφεια επιδρομή στα ουζερί την είδα και την έζησα στα χρόνια μετά το ’95, παρεκτός και εγώ δεν το’ χα πάρει μυρωδιά. Αυτό κράτησε μέχρι το σκάσιμο του πρώτου μνημονίου. Όποτε παλιότερα έκανα Πάσχα σε φιλικά σπίτια στην επαρχία (Πύλο, Αγόριανη Παρνασσού, Νάουσα, αλλά και στη λεβεντογέννα) μπεκροκατάνυξη το βράδυ της Μ. Παρασκευής συνοδεία γαριδομακαρονάδων και χταποδιών δεν συνάντησα.

    Μιας και ανάφερα την Πύλο όπου πριν τρία χρόνια παρακολούθησα Επιτάφιο, (Ανάσταση έκανα στην εκκλησιά του χωριού) σημειώνω το γεγονός του χειροφιλήματος του Σαμαρά από στίφη υπερήφανων ψηφοφόρων του λίγα μέτρα μακρυά μου. Μάλλον θα πρόκειται για τοπικό έθιμο, όπως καληώρα, το κάψιμο του Καρνάβαλου στην Πάτρα.

  48. 15, … Γιατί η εξίσωση που έδωσε ο G… (#6) έχει οπωσδήποτε θετική ρίζα; 🙂 …

    Μα γιατί προέρχεται από θετικό άτομο! 🙂

  49. # 48

    τουέλβ πόιντς !!

  50. spiral architect 🇰🇵 said

    @49: Από Κύπρο; 😀

  51. Γιάννης Ιατρού said

    48/49/50: 🙂 🙂 🙂

  52. cronopiusa said

  53. # 50

    από Τζίλαντ

  54. Alexis said

    Εδώ οι απαντήσεις για τα παιδάκια που ρώταγαν για τα ξεχασμένα έθιμα του Πάσχα:

  55. 46 Δεν ήξερα ότι είχαν συναντηθεί Καβάφης και Μαρινέττι! Βλέπω εδώ ότι ο δεύτερος περιέγραψε τη συνάντηση στο βιβλίο του » Το θέλγητρο της Αιγύπτου»: http://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/tools/concordance/timeline.html?cnd_id=9
    Κάποιες λεπτομέρειες εδώ: http://www.tovima.gr/books-ideas/article/?aid=151364

  56. 55 Είναι ενδιαφέρουσα η έκταση των γνώσεων του Καβ. για την ποιητική, θεατρική και κριτική ζωή της Αθήνας:
    «Αυτός είναι λοιπόν ο Καβάφης» σημειώνει ο ιταλός συγγραφέας. «Μικρό γκριζωπό κεφάλι μιας πράας, ευφυέστατης χελώνας, αδύναμα χέρια που λάμνουν βγαίνοντας από το τεράστιο καβούκι της ελληνορωμαϊκής λογιοσύνης του. Ο χώρος γεμάτος σκούρο κόκκινο βελούδο και πίνακες που αποπνέουν τον κονιορτό αιώνων». Ο σουδανέζος υπηρέτης με την μπορντό χρυσοκέντητη βράκα του προσφέρει ουίσκι με σόδα και ελληνικό τυρί. Συζητούν για τον φουτουρισμό και τη νεοελληνική ποίηση, για τον Ψυχάρη και τον δυναμισμό της δημοτικής. Ο Καβάφης ζωηρεύει και «αποδεικνύει» με παραδείγματα ότι ο αντίπαλός του Παλαμάς είναι ένα μείγμα της ευγλωττίας του Ουγκό και του σπαραξικάρδιου ύφους του Λαμαρτίνου. Και μια και το ακροατήριο δεν προβάλλει αντιστάσεις, παραλαμβάνει και τους υπολοίπους: ο Μαλακάσης είναι ένας συμφυρμός του Μυσέ και του Συλί Πριντόμ, ο Πορφύρας είναι ένας συνδυασμός του Μποντλέρ και του Βερλέν, ενώ τα σονέτα του Γρυπάρη θυμίζουν τα ανάλογα του Ζοζέ Μαρία ντε Ερεντιά.

    Ο Καβάφης έχει ανάψει κυριολεκτικά. Εκθέτει τις απόψεις του για τον ιψενισμό του Ξενόπουλου και του Νιρβάνα και εξαίρει την Ελευθέρα Σκηνή του Σπύρου Μελά που ανεβάζει έργα της γαλλικής πρωτοπορίας. Επικαλείται μάλιστα ενώπιον του ιταλού επισκέπτη του τη θεατρική κριτική του «Ελευθέρου Βήματος» για να τον πείσει για τις θαυμάσιες ερμηνείες του θιάσου της Μαρίκας Κοτοπούλη, της «Ντούζε της Αθήνας», όπως συμπληρώνει ο Μαρινέτι. Οι παρευρισκόμενοι επιμένουν να ακούσουν ανέκδοτους στίχους του Αλεξανδρινού και ο Καβάφης τους απαγγέλλει το «Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον», ενώ με το χέρι γράφει αραβουργήματα στον αέρα. Ο Μαρινέτι καταλήγει: «Μία ώρα μετά η επίσκεψη έχει τελειώσει. Τρέχω με το αυτοκίνητο. Πανσέληνος. Αηδόνια. Το κανάλι Μαχμουντία είναι γεμάτο ρευστά φεγγάρια, νοσταλγικά σαν τους υπερσύγχρονους και ταυτόχρονα παμπάλαιους ελεύθερους στίχους του έλληνα ποιητή της Αλεξάνδρειας Κωνσταντίνου Καβάφη».

  57. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    35 – «Λάμπρο,
    ..θα έχουν βίγκαν πασχαλινό τραπέζι γιατί … αντί να σχίσουν τα μνημόνια ..
    σκέψου πως μπορεί να ήταν και χειρότερα, να μην είχαμε ούτε κρεμμυδάκι 🙂»

    Σκέψου κι εσύ Γιάννη πως για πολλούς τα χειρότερα είναι πραγματικότητα, δεν έχουν ούτε κρεμυδάκι. Το όλοι μαζί μπορούμε, είναι σαν το μαζί τα φάγαμε, αυτοί που έχουν και μπορούν, δεν δίνουν τίποτε, κι αυτοί που έφαγαν τα περισσότερα, δεν πληρώνουν τίποτε.

    Από μικρό παιδί μ΄ενοχλούσαν οι μεγάλες γιορτές χριστούγεννα και πάσχα και ιδίως οι ευχές, μου φαινόντουσαν τόσο ψεύτικες και υποκριτικές, ίσως γιατί δεν ταίριαζαν με την ζωή μου ίσως γιατί ήμουν παράταιρος από τότε.

    Στο ρόκ Παπάκι μου που τρέχαμε στις συναυλίες. ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΤΟ ΠΩ, ΠΟΣΟ Σ΄ΑΓΑΠΑΩ.

  58. sarant said

    46-55 Εχω την αμυδρή εντύπωση (αλλά δεν μπορώ να το ελέγξω τώρα) πως όταν ο Καργακος θέλησε να βγάλει φιλοφασίστα τον Καβάφη, αναφέρθηκε (προς επίρρωσιν) και στη συνάντηση με τον Μαρινέτι.

  59. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αυτό;
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sarantakos.wordpress.com/2012/01/16/cavafykarga/amp/&ved=2ahUKEwi3gcu5pKbaAhWMPFAKHaKOBXwQFjAAegQICRAB&usg=AOvVaw3rFcdfdAuaNeEfAZJzSNxv&ampcf=1

  60. Alexis said

    Πολύ σωστή η παρατήρηση του spiral στο #2
    Πρέπει να είμαστε με διαφορά ο πιο κοιλιόδουλος λαός του κόσμου.
    Όλη μας η ζωή περιστρέφεται γύρω από το φαΐ!

  61. Theo said

    @58:
    Σημειώνει ὁ Καργάκος (σελ. 37): «Εἶναι σαφὴς ὁ ὑπαινιγμὸς γιὰ τον νιτσεϊκὸ ὑπερανθρωπισμό. Αὐτὸ ὅμως δὲν σημαίνει ἀπόρριψη καὶ τῶν φασιστικῶν ἰδεῶν, ὅπως τουλάχιστον ἐκφράζονταν διὰ τοῦ Μαρινέττι.»

  62. Theo said

    και:
    «Μεταξὺ τῶν πολλῶν συναντήσεων ποὺ εἶχε στὴ ζωή του ὁ Καβάφης πρέπει νὰ συγκαταλεχθεῖ καὶ ὁ Μαρινέττι. «Ὅταν ὁ τελευταῖος ἀποκάλεσε τὸν Καβάφη φουτουριστή, ἐκεῖνος διαφώνησε, ἀλλὰ ὁ Μαρινέττι ἐπέμεινε: «Ὅποιος προηγεῖται τῆς ἐποχῆς του στὴν τέχνη ἢ τὴ ζωὴ εἶναι φουτουριστής»» (Στὸ «…What these Ithaces mean. – ἢ …ἡ Ἰθάκες τὶ σημαίνουν. – Ἀναγνώσεις στὸν Καβάφη», Ε.Λ.Ι.Α., Ἀθήνα 2002, σελ. 41)» (Καργάκος, σελ. 48)

  63. ΠΑΟΚ – ΟΣΦΠ , το ματς που δεν έγινε, η πέτρα του σκανδάλου Οσκαρ Γκαρσία απολύθηκε και ο νοών, νοείτω…

    «Ο Όσκαρ Γκαρθία επέστρεψε σήμερα στην πατρίδα του, τρεις ημέρες μετά την παραίτησή του από τον Ολυμπιακό, και… συνεχίζει να απαντά αρνητικά στα αιτήματα των media για συνεντεύξεις λόγω σχετικής δέσμευσης στο συμβόλαιό του»

  64. Πάνος με πεζά said

    Πολύ ωραίος ο Επιτάφιος φέτος στη Ραφήνα. Η Φιλαρμονική πολυπληθής, μετά από χρόνια, με πολλά νέα παιδιά, καλοκουρδισμένη και με ποικιλία από funebres, όχι ένα-δύο όπως άλλες φορές… ¨Εδωσα τα συγχαρητήρια στι μαέστρο Καλούδη, την ώρα της περιφοράς.
    Άντε να δούημε πότε θα αξιωθώ να πάω να γραφτώ κι εγώ… Το έχω άχτι ένα πνευστό, και ιδίως για κάτι τέτοια…

  65. Πέπε said

    @2, 60:
    Παιδιά, μήπως είναι άλλο ένα από τα «μόνο στην Ελλάδα»;

    Είναι γεγονός ότι Χριστούγεννα και Πάσχα (τις δύο μέρες ανήμερα, δεν εννοώ όλη τη σχετική περίοδο), μ’ όποιους κι αν έχω βρεθεί παίζει πολύ φαί. Πέρα από αυτό, υπάρχουν περιστάσεις όπου συνηθίζεται η υπερβολή στο φαί, αλλά σε καμία περίπτωση η συνήθεια αυτή δεν είναι καθολική. Π.χ. οι γάμοι: έχω δει να ξοδεύεται άπειρο φαί (κι όχι μόνο επειδή φαγώθηκε, αλλά κι αυτό που πετάχτηκε), αλλά όχι σ’ όσους γάμους κι αν επήγα!

    Είναι κάπως όπως υπάρχουν και άνθρωποι ή οικογένειες ή παρέες που συνηθίζουν τις υπερβολές στο φαί όχι μόνο σε ειδικές περιστάσεις, αλλά κάθε μέρα: δε χαρακτηρίζει ένα λαό αυτό, χώρια που αμφιβάλλω αν πρόκειται για ελληνική ιδιαιτερότητα.

    Το ότι ορισμένα «τελετουργικά» της ζωής όπως ο εορτασμός ή η φιλοξενία συνδέονται με το φαγητό (όχι κατ’ ανάγκην το υπερβολικό φαγητό, αλλά πάντως υποχρεωτικά κάτι θα βάλεις στο στόμα σου) μου φαίνεται μάλλον νορμάλ. Και το ότι σε άλλες χώρες συνηθίζεται (αλλά και σ’ εμάς δεν είναι άγνωστο, μάλλον πρόσφατο όμως) να κάνουν λ.χ. στη δουλειά ή σ’ ένα συνέδριο διάλειμμα όχι για φαί αλλά για ένα σαντουιτσάκι, μου φαίνεται απολίτιστο. Αλλά το ότι ένας μέσος Έλληνας όπως εγώ έχει αυτή τη γνώμη δε μου φαίνεται κοιλιοδουλία.

  66. Πάνος με πεζά said

    Σκεφτείτε ότι εκείνες τις εποχές έλεγε ο κόσμος «τρώγαμε κρέας Χριστού-Λαμπρή»…Σήμερα, το έχει όλο το χρόνο, και πάλι τρομάζει να φάει Χριστού-Λαμπρή, λόγω της κρίσης…

  67. sarant said

    58-61 Ναι, αυτό εννοούσα, μπράβο στον Theo που βρήκε και το σχετικό απόσπασμα.

  68. ΚΑΒ said

    Αν μας διαβάσει καένας κουμπάρος, ας μας πει ποια είναι η ακολουθία του καλού λόγου.

    http://www.naftemporiki.gr/story/1338637/i-akolouthia-tou-epitafiou-stin-ammoxosto

  69. cronopiusa said

  70. Μαρία said

    68
    http://politis.com.cy/article/pios-ine-lipon-o-kalos-logos

    Το Πάσχα οι κώδωνες σημαίνουν εις τας 11.00 μ.μ. του Σαββάτου και ο Καλός Λόγος λέγεται την 12.00 ακριβώς ώραν μεσονύκτιον.
    http://www.impaphou.org/programma-akoloythion.aspx

  71. Γιάννης Ιατρού said

    60, 65, 66: Μην ξεχνάμε πως και οι ΑΗΠ με κάτι συμπόσια και τσιμπούσια συνέδεαν πολλές κοινωνικές εκδηλώσεις. Και γενικότερα, όσο πιο νότια από τον 45° παράλληλο και πιο ανατολικά από τον 15° μεσημβρινό πάμε, τόσο η τάση αυτή μεγαλώνει. Πάντως, κατ’ εμέ, το πολύ δεν λέει, εν αντιθέσει με την ποικιλία… 🙂 . Άσε και που πολλοί υπερβάλουν και στα λόγια …

    Επίσης ακόμα εξακολουθούν πολλοί, με τα και τα αποτελέσματα της ‘λιτότητας’ που συνταγογραφήθηκε, δεν έχουν ούτε τα στοιχειώδη!

    64: Πάνο, ευτυχώς δεν έβρεξε εκείνη την ώρα, τουλάχιστον στην περιοχή της Αττικής που βρισκόμαστε!

  72. Μαρία said

    Πέντε «Επιτάφιοι» διαδηλωτών που έγιναν κοσμαγάπητα τραγούδια http://www.stokokkino.gr/article/1000000000065753/Pente-epitafioi-diadiloton-

  73. Πέπε said

    @71:
    > > Πάντως, κατ’ εμέ, το πολύ δεν λέει, εν αντιθέσει με την ποικιλία…

    Η ποικιλία είναι δύσκολη τέχνη όμως. Αφενός, συνήθως ξεπέφτει σε απλό αχταρμά. Αφετέρου, με εκατό πιάτα γύρω σου αλλά κανένα μπροστά σου, είναι εύκολο και πεινασμένος να μείνεις και φαί να πετάξεις. Όταν θα τύχει κανείς εκεί που ξέρουν ποιες γεύσεις πάνε πρώτα, ποιες ύστερα, ποιες ταυτόχρονα, ποιος είναι ο σωστός ρυθμός εναλλαγής και η σωστή ποσότητα για το καθετί, το πράγμα μπορεί να είναι εφάμιλλο του καλού σεξ.

  74. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  75. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Κι ο Μικρός Επιτάφιος

  76. Γς said

    Πριν από 4 χρόνια ακριβώς, το φωτογράφησα.

    Ενα εκκλησάκι-εικονοστάσι-καντηλάκι για κάποιον πνιγμένο στον Αγιο Νικόλαο της Αρτέμιδας.

    Φυσάει όμως πολύ εδώ στον Ν. Ευβοϊκό. Στην αρχή το θωράκισαν. Τα κύματα όμως δεν αστειεύονται.

    Τώρα δεν υπάρχει τίποτα. «Ούκ έστιν ώδε». Μπορείς να πεις κι ότι «ήγέρθη»…

    —-

    Σήμερα Μ.Παρασκευή είχα κατέβει στην Ειρήνη. Της πήγα ένα μπουκέτο αγριολούλουδα. Μια χούφτα μαργαρίτες, κυκλάμινα, κρινάκια, παπαρούνες.

    Μια ηλικιωμένη μοναχή με κοίταζε πιο πέρα. Δεν την είχα δει. Μου είπε ότι, όπως λένε οι Πατέρες τέτοιες μέρες οι ψυχές βρίσκονται εκεί γύρω. Μετά μου μίλησε για εκείνη, που έτρεχε χαρούμενη μέσα στους κήπους, όταν η ηγουμένη Θεοδώρα της μάθαινε Ελληνικά. Ηταν το αγαπημένο κοριτσάκι τους. Κι ήταν και είναι το σπίτι της

  77. Γιάννης Ιατρού said

    73: Πέπε,
    θυμάμαι παλιά τα εστιατόρια κλπ. που είχαν τα διάφορα φαγητά στα ταψιά στην ‘βιτρίνα’ και πέρναγες από μπροστά και διάλεγες τι ήθελες να παραγγείλεις και δεχόντουσαν και το «μισή» ή «ολίγη» ή «άνευ». Έτσι μπορούσες να φτιάξεις ένα μενού με τις επιλογές σου από 3-4 διαφορετικά πιάτα….
    Και σήμερα, αν έχεις σε τραπέζια πολλές επιλογές για τους καλεσμένους (όχι κι εκατό ρε συ 🙂 ), μπορείς να τα βάλεις σ΄ένα κατάλληλο πάγκο/τραπέζι κ.ά. και να περνά να διαλέγει ο καθένας ποσότητα και πιάτο.
    Για την κατακλείδα σου σχολίου σου εικάζω πως θα επιληφθεί του θέματος ο Λάμπρος σε προσεχή ενδελεχή ανάλυση 🙂

  78. Πέπε said

    @77:
    Την ολίγη την έχω προλάβει οριακά. Τη μισή και πιο πρόσφατα. Την άνευ δεν την ήξερα, μόνο τη «σκέτη από γιουβέτσι», καθαρά σαν έκφραση όμως, όχι σαν βιωμένη πραγματικότητα. Αυτό το «άνευ» ήταν δηλαδή καθιερωμένος τρόπος παραγγελίας; Ίσως από εκεί προέρχονται και οι ονομασίες «μπίρα Τάδε άνευ» [αλκοόλ], «Άσσος άνευ» [προσθέτων].

    Πάντως το να βάλω στο πιάτο ό,τι θέλω δε σημαίνει ότι θα καταφέρω και πετυχημένο συνδυασμό! Θυμάμαι ένα άρθρο που είχα διαβάσει για τα τσιπουράδικα του Βόλου, και για το πόσο μελετημένο είναι τι μεζέ θα βάλουν σε κάθε γύρο τσίπουρων: ολόκληρη επιστήμη!

  79. Γς said

    64:

    Ναι Πάνο ήταν πολύ ωραίος ο Επιτάφιος φέτος στη Ραφήνα.
    Η δικιά μου έστειλε στις φίλες της στην Κύπρο περιγραφές και εκπληκτικές φωτογραφίες. Και καμαρώνει όταν τους λέει για τη Ραφήνα. Τη βρίσκει καλύτερη κι από το τόπο της την Αγία Νάπα.
    Εγώ δεν έμεινα μέχρι το τέλος. Ημουν πτώμα από το ταξίδι στη Μονή της Αργολίδας.

    Του χρόνου όμως, που θα παιανίζεις στη Φιλαρμονική θα μείνω μέχρι το τέλος.
    Αντε με το καλό και μαέστρος, Αξιος συνεχιστής του Καλούδη.

    68:

    >Αν μας διαβάσει καένας κουμπάρος, ας μας πει ποια είναι η ακολουθία του καλού λόγου.

    Ναι είναι η Ανάσταση στις 12:00. Είναι όμως και όλη η μετέπειτα λειτουργία.

    Ρωτάει και ξαναρωτάει η δικιά μου άν είναι κοντά η εκκλησία στις κόρης μου που θα πάμε αύριο [σήμερα]το βράδυ για μαγειρίτσα και τέτοια.

    Θέλει να με πάει στην ακολουθία του «καλού λόγου».

    Και δεν είναι αυτό που ξέρω. dt = Χριστός Ανέστη. Μπαμ μπουμ και τέρμα.

    Θέλει να με κοινωνήσει. Ηδη μιλάει για μιάμιση δύο ώρες παραμονή στο Ναό μετά τη ξαφνική άφιξη των πιστών και την ακόμα πιο εντυπωσιακή εξαφάνιση τους.

    Δεν είμαστε καλά. Στην Κύπρο είμαστε;

  80. Για το Πάσχα 2067 ξέχνα ό,τι κι αν έχεις ετοιμάσει, Έχω κάτι συνταρακτικό!

  81. # 78

    Πέπε, μέσα δεκαετίας 60 στο Ρουφ, ρεκόρ φτήνιας μακαρονάδα στην λαδόκολλα, ούτε θυμάμαι πόσο. Σκέτη μακαρονάδα κο όταν κάποιος ζήτησε τριμμένο τυρί άκουσε τον μαγαζάτορα να του λέει » Ξύσε λίγο τοίχο, ρε ! »

    Την ίδια περίπου εποχή κύκλους μεζέδων έβγαζε καφενείο στην πίσω μεριά της πρασιάς στην Λ.Αλεξάνδρας λίγο πιο πάνω από την Μουστοξύδη αλλά με ούζο. Το τσίπουρο δεν είχε γίνει ακόμα της μόδας στην Αθήνα

  82. Reblogged στις agelikifotinou.

  83. BLOG_OTI_NANAI said

    Για τα φρονήματα του Καβάφη υπάρχει και αυτό που αναφέρει ο Τσίρκας και το παραθέτει και ο Βουρνάς στην ιστορία του κατά γράμμα. Οπότε, ψάχτε τώρα για το υπόμνημα του 1925 με την υπογραφή του Καβάφη να δούμε ποιος θα το βρει πρώτος 🙂

  84. Alexis said

    #65: Δεν είμαι ο πλέον κατάλληλος για να αποφανθώ, όσοι έχουν ταξιδέψει πολύ ή έχουν ζήσει στο εξωτερικό μπορούν να έχουν πληρέστερη άποψη και να κάνουν τις σχετικές συγκρίσεις.
    Εμένα η αίσθησή μου είναι ότι ο Έλληνας, και ειδικά ο σύγχρονος Έλληνας, ας πούμε από την Κατοχή και μετά, ψάχνει αφορμές και ευκαιρίες για να το ρίξει στο φαΐ και έχει συνδέσει άρρηκτα στο μυαλό του την καλοπέραση, τη γιορτή, το γλέντι με το καλό και πολύ (μέχρι υπερβολής) φαγητό.
    Οι ελληνικές πόλεις πρέπει να είναι πρώτες στον κόσμο σε αριθμό φαγάδικων.Σε κάθε γωνία βρίσκεις τυροπιτάδικα, φούρνους-φαγάδικα, σουβλατζίδικα, ψησταριές, γυράδικα, σαντουϊτσάδικα με «βρόμικο», φαστφουντάδικα, ταβέρνες, ουζερί, πιτσαρίες κλπ. κλπ.
    Στις δε μεγάλες πόλεις, Αθήνα, Θεσσαλονίκη κλπ., βρίσκεις παντού φαΐ στο δρόμο όλο το 24ωρο, ακόμα και μαύρα μεσάνυχτα.
    Άλλο στοιχείο (μιας και η κουβέντα ξεκίνησε από τον Επιτάφιο) : Εδώ στα μέρη που ζω, έπαθα πλάκα διαπιστώνοντας κάποια στιγμή τα τραπέζια που στήνονται στα χωριά μετά από κηδείες και μνημόσυνα. Όχι «της παρηγοριάς» αλλά κανονικό φαγοπότι με αρνιά ψητά, πίτες, μεζέδες, σαλατικά και άφθονο κρασί!
    Δεν ξέρω στο τέλος αν τραγουδάνε και χορεύουν κι όλας, μάλλον όχι, θα ήτανε χοντρό… 🙂

  85. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    74-77-78- Όπως σχεδόν σε όλα, έτσι και στο φαγητό έχουμε τεράστιο έλλειμμα παιδείας και τρώμε είτε αποβλακωμένα (φάστ φούντ και γενικώς διαφημιστικά σκουπίδια) είτε αποκτηνωμένα ( οτιδήποτε και μέχρι σκασμού) με αποτέλεσμα να γίνουμε μέσα σε είκοσι χρόνια (από την «σοσιαλιστική αλλαγή» και μετά) από τους πιο χοντρούς λαούς της Ευρώπης, κι είναι μεγάλο κρίμα γιατί ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο που μπορεί να μας παρέχει πάμφθηνα, τεράστια ποικιλία τροφίμων και κυρίως, μεγάλης διατροφικής αξίας.

    Θυμάμαι που στα 79-81 κοροϊδεύαμε τους αμερικανούς και τους ευρωπαίους που βλέπαμε στα σίριαλ και στις ταινίες να τρώνε ετοιματζίδικα και κατεψυγμένα φαγητά και να τρέχουν αλαφιασμένοι να προλάβουν γενικώς.
    Ήδη από το 90 είχαν αλλάξει οι διατροφικές μας (και όχι μόνο) συνήθειες.
    Παραδώσαμε σώμα και πνεύμα στην κατανάλωση άνευ όρων, τώρα πληρώνουμε το τίμημα (και σεξουαλικώς☺).

  86. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα!

  87. BLOG_OTI_NANAI said

    Ένα στοιχείο περί της διαμαρτυρίας για τον Βάρναλη ΕΔΩ:

  88. BLOG_OTI_NANAI said

    Στις 13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1925 υπάρχει μια αναφορά στην Αλεξανδρινή Ομόνοια αλλά χωρίς υπογραφές. Ίσως η υπογραφή του Βάρναλη υπάρχει στις αθηναϊκές εφημερίδες των αμέσως προηγούμενων ημερών, λίγο πριν τις 13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ:

    https://s17.postimg.org/elps7yj5p/OMONOIA-13_APRILIOY_1925.jpg.

  89. BLOG_OTI_NANAI said

    Το παραπάνω άρθρο του Γιάννη Δάλλα εδώ: http://www.u-topia.gr/system/files/articles/utopia-25-17.pdf

  90. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    78 Την ολίγη την έχω συνδέσει με τον παππού μου γιατί συνήθιζε (αρχές δεκ 1970 το αργότερο) να παραγγέλνει.

    80 Τα λένε αυτά, να προετοιμαστούμε

    83 Το μόνο συλλογικό κείμενο που υπέγραψε ο Καβαφης. Πρεπει να το έχω παρουσιάσει κάποτε.

  91. sarant said

    90 Εδώ ένα παλιό μας άρθρο
    https://sarantakos.wordpress.com/2012/12/09/varnaliskavafis/

    και εδώ η διαμαρτυρία

    https://sarantakos.wordpress.com/diamartyriabarnalialex/

  92. BLOG_OTI_NANAI said

    91: Μωρέ μπράβο! Μου κάνει εντύπωση πώς δεν το είχες αναφέρει αυτό στα σχετικά με Καβάφη και φασισμό του Καργάκου; Εκτός αν δεν το είδα εγώ.

    Τελικά, η επιστολή διαμαρτυρίας των Αλεξανδρινών υπογράφτηκε στις 13 ΑΠΡ, άρα δεν δημοσιεύτηκε στις 13 ΑΠΡ αλλά αργότερα. Στην Ομόνοια αναφέρεται η των Αθηναίων. Έπρεπε να το καταλάβω από την διατύπωση της «Ομόνοιας» ότι «πρώτοι νομίζομεν ώφειλον να διαμαρτυρηθώσιν οι εν Αλεξανδρεία»! Άρα οι εφημερίδες δεν είχαν ακόμα υπόψη τους την διαμαρτυρία των Αλεξανδρινών που θα δημοσιεύτηκε λίγο αργότερα.

  93. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο πολιτικός Καβάφης:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://neoskosmos.com/el/29061/%25CE%25BF-%25CF%2580%25CE%25BF%25CE%25BB%25CE%25B9%25CF%2584%25CE%25B9%25CE%25BA%25CF%258C%25CF%2582-%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B2%25CE%25AC%25CF%2586%25CE%25B7%25CF%2582/&ved=2ahUKEwjY8YqQ2afaAhVBEVAKHeFDA0EQFjABegQICRAB&usg=AOvVaw0_kobteeqdzEh__morf3og

  94. sarant said

    92 Δεν βρίσκω αυτή τη στιγμή το πότε και από πού είναι το απόκομμα που έβαλα.

  95. Μαρία said

    78
    Παραγγέλνω πάντα πατσά άνευ άνευ. Δηλαδή χωρίς μπούκοβο και χωρίς σκορδοστούμπι.

  96. 95 μα γιατί;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: