Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο Φέρμας (διήγημα του Νίκου Σαράβα)

Posted by sarant στο 13 Αυγούστου, 2023


Σαν  αύριο, 14 Αυγούστου, πέθανε το 1972 ο ηθοποιός Νίκος Φέρμας, αγαπημένη φιγούρα του παλιού ελληνικού κινηματογράφου σε δεύτερους αλλά πολύ χαρακτηριστικούς ρόλους  μάγκα, που ειδικευόταν σε ωραίες ατάκες στην αργκό. Με τον ερχομό του Διαδικτύου, μάλιστα, ο Φέρμας έχει  αποκτήσει μια νέα ζωή αφού εμφανίζεται σε διάφορα μιμίδια κι έτσι τον  μαθαίνουν  οι νεότεροι.

Ο Φέρμας ήταν πατριώτης μου, γεννημένος το 1905 στη Μυτιλήνη. Νίκος Χατζηανδρέου λεγόταν και σήμερα  θα μάθουμε μια εξήγηση  για το πώς πήρε το παρατσούκλι του.

Για να τιμήσω την  επέτειο, θα παρουσιάσω σήμερα ένα  διήγημα του 1930 στο οποίο πρωταγωνιστεί ο Φέρμας, τότε νεαρός ηθοποιός. (Σημειώνω ότι στο ιστολόγιο έχουμε δημοσιεύσει πιο παλιά ένα αφήγημα στο οποίο πρωταγωνιστεί επίσης ο Φέρμας/Χατζηανδρέου).

Το διήγημα δημοσιεύτηκε στις  30 Ιανουαρίου 1930 στο λαϊκό περιοδικό Εβδομάς. Η Εβδομάς, που εκείνον τον  καιρό είχε αρχισυντάκτη τον Ντόλη Νίκβα (ψευδώνυμο βέβαια, Αποστόλης Βασιλειάδης  λεγόταν), ήταν ένα από τα περιοδικά ποικίλης ύλης του μεσοπολέμου που κάλυπτε τις φιλολογικές και αναγνωστικές ανάγκες πλατιών στρωμάτων, εντασσόμενο σε μια κατηγορία που ο πιο γνωστός (και ίσως ο καλύτερος) εκπρόσωπός της ήταν  το Μπουκέτο. Υπήρχαν όμως και πολλά άλλα παρόμοια περιοδικά, όπως η  Οικογένεια (που είχε ίδιον εκδότη με το Μπουκέτο), ο Θεατής και άλλα.

Σε άλλη περίοδο η Εβδομάς είχε διευθυντή τον λογοτέχνη  Φωτο Γιοφύλλη και είχε και λογοτεχνική ύλη μεγαλύτερων  αξιώσεων, αλλά και τα τεύχη του 1930 μπορούν να τραβήξουν την  προσοχή ενός σημερινού φιλέρευνου  αναγνώστη. Κάθε εβδομαδιαίο τεύχος είχε 28 ή 32 σελίδες, το εξώφυλλο πάντοτε είχε την  εικόνα μιας γυναίκας, στις πρώτες σελίδες υπήρχε  πάντοτε ένα «πρωτότυπο ελληνικό διήγημα» δηλαδή όχι δημοσιευμένο αλλού, ενώ στις τελευταίες υπήρχε σελίδα με ποιήματα, ως επί το πλείστον πρωτόλεια ποιητών που έμειναν για πάντα άγνωστοι, αν και στα τεύχη  του 1930 εμφανίζεται στη σελίδα αυτή με ποιήματά του και ο Σοστίρ, δηλαδή  ο Γιάννης Ρίτσος.

Στο διήγημα βρίσκουμε μερικές γνωστές υπογραφές (Τέλλος Άγρας,  Άγγελος Δόξας, Ν. Χάγερ-Μπουφίδης, Θάνος Δογάνης, Μίμης Ψαθάς -αργότερα Δημήτρης), ανάμεσά τους και του Νίκου Σαράβα που θα δούμε σήμερα. Ο Νίκος Σαράβας (1904-1930) έγραφε ταχτικά στην Εβδομάδα. Σε κάποια ιστοσελίδα βρίσκω ότι αλληλογραφούσε με τον  Καβάφη: συμπεριλαμβανόταν  στον κατάλογο παραληπτών στους οποίους έστελνε ο Καβάφης ποιήματα (μαζί και ο παππούς μου, γεννημένος το 1903) και δικά του  βιβλία βρέθηκαν στη βιβλιοθήκη του Καβάφη.

Ήταν φυματικός και πέθανε νεότατος το 1930. Στο τεύχος της 29ης Μαΐου της Εβδομάδας  υπάρχει η νεκρολογία του, μαζί με ένα στρατιωτικό διήγημά του. (Προσέξτε ότι λέει για «δεύτερη πρόωρη και ανέλπιστη απώλεια» διότι είχε προηγηθεί ο θάνατος του στρατιωτικού και λογοτέχνη Θάνου Δογάνη, που τον δολοφόνησε ένας στρατηγός ε.α. μέσα στα γραφεία της Στρατιωτικής και Ναυτικής Εγκυκλοπαίδειας,  όπου εργαζόταν,  επειδή θεωρούσε πως ένα  άρθρο του Δογάνη τον είχε προσβάλει).

Λοιπόν, θα  δούμε σήμερα το διήγημα του Σαράβα για τον Φέρμα. Αυτό το  είχα βρει πληκτρολογημένο παλιά,  δεν  θυμάμαι πού, και το είχα ανεβάσει  στον παλιό μου ιστότοπο. Στο μεταξύ όμως βρήκα (από τον Γιώργο Μιχαηλίδη) και τα τεύχη της  Εβδομάδας φωτογραφημένα κι έτσι μπόρεσα και διασταύρωσα  το κείμενο.

Εδώ εκσυγχρονίζω  την ορθογραφία.

Ο ΦΕΡΜΑΣ

‘Ηταν μία γνωριμία τυχαία.

Καθόταν στο πλαϊνό μου τραπέζι ενός καφενείου απ’ αυτά της Ομόνοιας, που συχνάζουν ηθοποιοί.

Μόλις είχ’ αφήσει τη βραδινή εφημερίδα που διάβαζα, στο μάρμαρο του τραπεζιού και άκουσα μια φωνή βραχνιασμένη να μιλάη σιμά μου.

–  Τι διαβολεμένο κρύο που κάνει!..

–  Κρυώνετε;… είπα για να πω κάτι επειδή με κοιτούσε στα μάτια, περιμένοντας απάντηση.

–  Αν κρυώνω!..  Τα πόδια μου δεν τα νοιώθω… Μα είναι κρύο το φετινό!..

‘Hταν ένα λιγνό κορίτσι με πρόσωπο χλωμό και παιδιάστικο που τόσο ερχότανε σε αντίθεση με τη χονδρή εκείνη φωνή της.

–  Τι;  σεις δεν κρυώνετε;…

–  Δεν κρυώνω τόσο, όσο πονάν τα μάτια μου απ’ τις καπνούρες των τσιγάρων, που καπνίζει εδώ τόσος κόσμος…

–  Και μένα μου πονάν τα μάτια… είπε ζαρώνοντας τα βλέφαρά της, σαν να ‘θελε να προφυλαχθεί από καμιά φωτεινή αντηλιά.

Κι επειδή εκείνης της επονούσαν τα πόδια από το κρύο, κι εμένα τα μάτια από τον καπνό του καφενείου, βγήκαμε έξω συντροφιά να περπατήσουμε.  Μόλις βγήκαμε στο δρόμο, φύσηξε και μας περιέλουσε ένα κύμα ψυχρού αέρα.

Και το φουστάνι της συνοδού μου φορμαρίστηκε πάνω στο απαλόγραμμο σώμα της.

–  Ξέρεις μένω στη Λαχαναγορά, κάτω… μού’πε δυναμώνοντας τη φωνή της, γιατί ο αέρας σκορπούσε τις λέξεις.

–  Στη Λαχαναγορά!  Σαν πολύ μακριά είπα και σκεφτόμουνα αν θ’ άξιζε τον κόπο να πήγαινα με τόσο κρύο ως εκεί κάτω, για μερικές στιγμές της γυναίκας αυτής.

Αν μου ‘λεγε να μείνω τη νύχτα όλη μαζί της, θα ‘μενα;

–  Βρίσκουμε στο δωμάτιο του Φέρμα προς το παρόν… συμπλήρωσε απότομα την προηγούμενη φράση της.

–  Πώς;… Δεν άκουσα καλά!…  φώναξα μέσ’ απ’ το ξεροβόρι, σιμώνοντάς την.

–  Τον Φέρμα τον ξέρεις…  Σας είδα το μεσημέρι στο καφενείο μαζί να κουβεντιάζετε.

–  Ε και τι έχει να κάνει ο Φέρμας;

–  Σου είπα.  Μένω μαζί του…  Ήρθα προχτές από την «τουρνέ» που έκανα με το θιάσο που ‘μουνα και θυμήθηκα τα παλιά με το Φέρμα…  Έφερα και μερικά λεφτά, και καπνίζουμε αράδα κάθε βράδυ τσιγαριλίκια.

–  Τι;  τσιγαριλίκια!…  Ώστε κάπνιζε κι αυτή χασίς, όπως ο Φέρμας.

–  Τι είπες;  Δεν τον ξέρεις τον Φέρμα;…  με σίμωσε για να καταλάβει τι έλεγα, γιατί ο αέρας δεν άφηνε καμιάα λέξη ν’ ακουστεί σωστή.

Κι εγώ, ναι, ήξερα το Φέρμα, το μαυριδερό πρόσωπό του, που όταν γελούσε δεν ακουγόταν κανένας ήχος, αλλά μόνο το κεφάλι του πετούσε μπρος κι εζάρωνε λίγο το στόμα του.  Γι’ αυτόν τον είχαν βγάλει και «Φέρμα».

Φτάσαμε στο δωμάτιο.

‘Ητανε σε μια αυλή μέσα, ισόγειο, που όμοια μ’ αυτό θα ‘σαν γύρω κι άλλα δέκα κοντά νοικιασμένα όλα από επαρχιωτόπουλα φοιτητές.

Άνοιξε η πόρτα και μέσα είδα τον Φέρμα μ’ έναν άλλο να κάθουνται, που αργότερα μου τον σύστησε για φοιτητή της ιατρικής – γιατρό.

–  Σου φέρνω κι ένα σου φίλο!…  φώναξε μπαίνοντας εκείνη.

–  Βρε Δώρα, πού τους ξετρυπώνεις και γνωρίζεις όλο ανθρώπους «καθώς πρέπει»!…  της είπε ο Φέρμας, πρόσχαρος, με διάθεση να την πειράξει, που, καθώς φαίνεται, θα ‘χε καπνίσει πολύ, γιατί όλο το δωμάτιο μύριζε από χασίς –μια μυρωδιά πούρχονταν και γαργάλευε ηδονικά τη μύτη.

Κάθισα σε μια κασέλα.

Ο γιατρός κάπνιζε απλά τσιγάρα και, καθώς φαίνεται, δεν ήξερε «τι καπνό φούμαραν» οι γύρω του και κάθε τόσο έλεγε ν’ ανοίξουν την πόρτα να πάρει αέρα, γιατί άρχισε να του πονάει το κεφάλι.

–  Γιατρέ, του ‘λεγε ο Φέρμας, κοιτάζοντας με τα θολά του μάτια, δεν σου πονάει η καρδιά για να πειράζεσαι στο κεφάλι απ’ τον καπνό μας.!…

–  Κάνε μας τίποτα, κανένα φακιρικό… είπα στο Φέρμα, που τον ήξερα για ηθοποιό και στις επαρχίες  για ηθοποιό – φακίρη σε αποτυχημένες «τουρνέ».

–  Τι να κάνω;… είπε και χαμογέλασε σκεφτικά.

–  Τη νοομαντεία κάνε μας!… του λέγει η Δώρα.

–  Νοομαντεία…  κάτι έκανε να πει ο γιατρός που κοιτούσε εντατικά τη Δώρα, που κάθουνταν πλάι μου στην κασέλα μα τον διάκοψε ο Φέρμας.

–  Αφήστε με βρε παιδιά…  κι είμαι και γω βαρεμένος…

–  Θα καπνίσεις;…  μου βάζει η Δώρα στο στόμα ένα τσιγάρο.

–  Πρέπει να ξεχνάει κανείς…  ανάβει το τσιγάρο μου απ’ τ’ αναμμένο το δικό της.

Πώς λάμπουν τα μάτια αυτού του κοριτσιού!

Ξάφνου βλέπω τ’ αριστερό πόδι του Φέρμα νάναι δεμένο μ’ έναν επίδεσμο, μέσ’ από την κάλτσα και να μη φορεί παπούτσι όπως στο άλλο του το πόδι, αλλά παντούφλα.

–  Τι έχει το πόδι σου, Φέρμα;

Μ’ αυτός μου χαμογελάει μυστηριωδώς και δεν μ’ απαντάει

– Κι εγώ του ‘πα να το κοιτάξω το πόδι του, μα δεν μ’ αφήνει,…  λέει ο γιατρός, δίχως να μπορή να ξεκολλήσει το μάτι του από τα κάπως αμέριμνα ξεσκέπαστα πόδια της Δώρας.

–  Ναι. Να το ιδείς, όπως το δόντι μου, που γι’ αυτό με μαχαίρωσες και δεν μπορώ να φάω δέκα μέρες!…

–  Εγώ έκανα απλώς μια «τομή»…  Τι να σου πω εγώ, αν εσύ το μόλυνες ύστερα;…

–  ‘Ασ’ τα αυτά! τον αποπαίρνει ο Φέρμας και για ν’ αποφύγει το θέμα του ποδιού του έρχεται στα πειράματα.

–  Βλέπετε, κύριοι…  μιλάει με φωνή επίσημη σαν να βρίσκεται μπρος σε πολυπληθές ακροατήριο.  –  Βλέπετε αυτή την εφημερίδα…  Λοιπόν, την κάνουμε

έτσι, την κάνουμε αλλοιώς, την κάνουμε, κι έτσι…

–  Τι έχει το πόδι του Φέρμα;…  σκύβω και ρωτάω σιγά τη Δώρα γιατί κάτι υποψιάζουμαι.

Μ’ αυτή με πλησιάζει, βάζει το στόμα της απάνω στ’ αυτί μου και μου λέει, ψιθυριστά, πως του Φέρμα δεν του πονάει το πόδι, αλλά του ‘χει λιώσει πιότερο τ’ αριστερό του παπούτσι, και γι’ αυτό…

Και ξεσπάμε κι οι δύο σε κάτι γέλια, τρελά, παράξενα.

Κι ο Φέρμας, που κατάλαβε την αιτία των γέλιων μας, μας κοιτάει χαμογελώντας.

–  Ορίστε, για τον κόπο σου!…  προσφέρει στη Δώρα μια χάρτινη ανθοδέσμη, που τελείωσε με την εφημερίδα.

Κι’ ύστερα ξαπλώνει κι’ αυτός στο χαμηλό του κάθισμα κι αρχίζει ένα γέλιο όμοιο με το δικό μας, μα βουβό και ήρεμο.

Ο γιατρός μας κοιτάει παραξενεμένος και κουνάει το κεφάλι του πάνω κάτω.

Ύστερα νευριάζεται μη ξέροντας τι να κάνει, πού να ρίξει τη ματιά του, κι έτσι κόβει και σε μας την όρεξη που ‘χαμε να γελάμε, καθώς τον βλέπουμε.

Γέρνει η Δώρα το κεφάλι της ζαλισμένη, κοιτώντας με.

Το ‘να της χέρι είναι ριγμένο στον ώμο μου και με τραβάει σιμά της.

Αχ, εκείνα τα μάτια της πόσο είναι μεγάλα!…  Ένας σωστός λαβύρινθος…

Πώς εκείνος ο Φέρμας γελάει εκείνο το γέλιο του το άφωνο!…

Ο γιατρός μας καλονυχτίζει και φεύγει.

Πώς έχει γίνει τόσο μικρός σα νάνος;…  Τι γελοία εμφάνιση που έχει λάβει…

Και μόλις κλείνει η πόρτα πίσω του, νιώθω δυο χείλια να ενώνουνται καυτερά πάνω στα δικά μου.

……………………………………………………………………………………………………………………………………..

–  Ξέρεις τι γούστο πο’χει ο γιατρός!…

Κάθε βράδυ φεύγει από δω μέσα «ντουμάνι» απ’ τα τσιγαριλίκια που καπνίζουμε κι ο «λελές» δεν καταλαβαίνει τίποτα.  Και με ρωτάει γιατί, λέει, το πρωί τού πονάει το κεφάλι…  Σήμερα ήρθε και μου ‘πε, ότι είναι βέβαιος, πως έχει η Αθήνα ελώδεις πυρετούς και γι΄αυτό του πονάει το κεφάλι, και πως από αύριο θαρχίση να παίρνει κινίνο…

Καλύτερα να μιλάη ο Φέρμας έτσι παρά να γελάει εκείνο το γέλιο του.

–  Να ξέρατε τι μου θυμίζει όποτε τον βλέπω;  Θυμάμαι βρε παιδιά, σαν τον βλέπω ένα φίλο μου στο στρατό, στη Μικρά Ασία… τον είδα στην οπισθοχώρηση να πεθαίνει πλάι μου, και φύλαξα να ξεψυχήσει για να του βγάλω τ’ άρβυλά του, που ‘σαν γερά πιότερο απ’ τα δικά μου για να μπορώ να τρέχω.  Μα νόμισα, σε μια στιγμή, εκεί που τον έσερνα, τραβώντας για να του τα βγάλω, πως μ’ αγριοκοίταζε με τα γουρλωμένα μάτια του…  Και πήρα ένα δρόμο!  Ωχ!…

Κοιτούσε ο Φέρμας εμπρός τρομαγμένος σα να ‘βλεπε κάτι το τρομερό ν’ αναδεύει μέσα στη θαμπή ατμόσφαιρα του δωματίου.

Κι’ απλώθηκε γύρω μας η σιωπή.

Κι’ από δίπλα μου, εγώ, ένοιωθα δυο άγρια μάτια να προβάλλουν και να ‘ρχονται, να’ ρχονται σιμά μου…  Γύριζα να τα ιδώ για να τ’ αποφύγω και ξάφνου με σίμωσαν, σαν αστραπή, κι’ έμπαιναν μέσ’ στα δικά μου και γίνονταν ένα.  Κι αυτό διαρκώς επαναλαμβανόνταν.  Αχ, τι εφιάλτης!

Η γυναίκα, καθισμένη πλάι μου στην ίδια κασέλα, σφίγγουνταν και πάλι πάνω μου.

Κι’ εγώ σφιγγόμουνα σιμά της, με δέος και πόθο μαζί.

–  ‘Αλλοτε μ’ αυτόν το φίλο μου, είχαμε τρυπώσει σ’ ένα σπίτι, για να ζητήσουμε ψωμί, γιατί είχαμε περιπλανηθεί μακρυά απ’ τους δικούς μας. Όταν ξάφνου, βρεθήκαμε σ’ ένα δωμάτιο με μια λιμνίτσα στη μέση που πλένονταν τρεις γυναίκες, με πέντε κοριτσόπουλα… Μπήξανε ξεφωνητά σαν τρομαγμένα πουλιά…  Εμείς μόνο λίγο ψωμί θέλουμε!… τους φωνάξαμε…  Κι οι άνδρες τους, που ‘χαν κρυφτεί, μόλις μας είδανε, βγήκαν και μας έδωσαν λίγο ψωμί…

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Τραβάω και την τελευταία ρουφηξιά του τσιγάρου μου και το πετάω κάπου, δεν ξέρω πού.

Κλείνουν τα μάτια μου βαριά.

… Τι ήσαν αυτές οι φωνές, που ‘βγαιναν απ’ τον θερμό λουτρώνα;

Μα πως νόμισα πως οι γυναίκες ξεφώνισαν μόλις μ’ είδαν με το σύντροφό μου πλάι;  Να, που αυτές χαμογελούν έτσι ολόγδυτες που τις βλέπω.  Και τα νερά χαμογελούν άλλη μια φορά, που τις καθρεφτίζουν απ’ τη μέση κι απάνω, όσο είναι έξω.

Και βγαίνει μια από δαύτες μέσ’ από το νερό και πατάει ντροπαλά χάμω τις μωσαϊκές πλάκες με το λεπτό της ποδάρι.

Κι έρχεται για μένα, λικνιστή έτσι, που κάνει να τρέμουν τα γιομάτα μπούτια της και τα μελαψά της στήθη.

Έρχεται αυτή για μένα και στο δρόμο της αφίνει τ’ αχνάρια της βρεγμένης πατούσας της απάνω στα μωσαϊκά… που, αχ!  Θε μου, έχουν ένα τέτοιο πολυποίκιλο σχέδιο με κόκκινες γραμμές, που όσο το κοιτάω ζαλίζουμαι.

Νιώθω να μ’ αγκαλιάζει αυτή και να με φιλεί στα χείλη…

Μα τώρα δεν είμαι εγώ ο στρατιώτης, αλλά η γυναίκα που βγήκε μέσ’ απ το λουτρό…  Νοιώθω τα νερά να στεγνώνουν απάνω μου κι ανατριχιάζω και κρυώνω, σα να πεθαίνω…  Και πεθαίνω… κι είμαι γω τώρα ο στρατιώτης, που σέρνει ο Φέρμας στο χώμα χάμου, κάτω απ’ τον φλογερό ήλιο, για να μου βγάλει τα παπούτσια…  Κι εγώ είμαι αυτός, που κοιτάω με θυμωμένα μάτια…  Με τραβάει και με σέρνει ο Φέρμας απ’ τα πόδια…

Όταν βλέπω γύρω μου όλα να ‘ναι αχνόφωτα.

Και τα μάτια μου τα νιώθω τώρα, καθώς τ’ ανοιγοκλείνω και καίνε.

–  Βρε, τι έπαθες και κλοτσάς!…  ακούω σιμά μια γνωστή μου φωνή – το Φέρμα – να φωνάζει.

‘Εχει αρχίσει να γλυκοχαράζει πια.

Τι εφιάλτες, Θεέ μου, που μ’ ετυράννησαν όλη τη νύχτα!

Η Δώρα κοιμάται ακόμη μισόγυμνη και ξετραχηλωμένη, ακουμπώντας απάνω μου.

Κι ο Φέρμας, βρίσκεται πεσμένος απ’ το χαμηλό του κάθισμα, κάτω στα πόδια μας.

Τα μάτια μου καίνε.  ‘Ολο μου το σώμα είναι κομμένο και κρυώνω, γιατί έξω μουγκρίζει ένας τέτοιος βοριάς!

–  Καλημέρα!…

Σηκώνεται η Δώρα να μας ψήσει τον καφέ!

–  Ε, κοιμόσαστε ακόμα;…  άνοιξε το θυρόφυλλο και μπήκε ο γιατρός.

–  Κλείσε γρήγορα την πόρτα, γιατί φυσάει!

–  Δεν ξέρω τι σόι αρρώστεια να ‘ναι αυτή.  Απόψε, όλο το βράδυ, μου πονούσε το κεφάλι κι έβλεπα και κάτι όνειρα…

–  ‘Ετσι, ε;…  γελάει ο Φέρμας.

–  Πήρα τρία κουφέτα κινίνο και το κεφάλι μου πάει να φύγει…

–  Ελονοσία που ‘χει η Αθήνα!…

–  ‘Ετσι, ε;…

77 Σχόλια to “Ο Φέρμας (διήγημα του Νίκου Σαράβα)”

  1. Πολύ καλό.

  2. Έχουμε και τον ηθοποιό Γιάννη Φέρμη με πραγματικό όνομα Ιωάννης Καγκάς (1921 – 1999) που είχε γεννηθεί στη Σμύρνη.

  3. Τα κεφαλαία Ο ΦΕΡΜΑΣ με οδηγούν σε παρανάγνωση Ο Φερμάς, δηλαδή λαϊκότροπη εκδοχή του Fermat. Να δούμε τι θα ακούσουμε για το θεώρημά του.

  4. Νέο Kid said

    Καλό! Αλλά μεγάλο μωρ αδερφάκι μου!… αυτό για να το διαβάσω όλο θα γίνει το μυαλό μου κοτσίδα…

  5. Πλάκα είχε. Ευτυχώς προ Μεταξά. Τυχερός από μια άποψη ο συγγραφέας που δεν εμφανίστηκε ο Φέρμας να τον πιστολίσει όπως ο στρατηγός τον Δουγάνη. Βρήκα εδώ την σχετική αφήγηση με όλες τις λεπτομέρειες (δεν είχε τονίσει τα ανδραγαθήματα του στρατηγού στη Μικρασία ενώ τόνισε αλλονών!), και παραδίπλα έναν εμιγκρέ που εξακολουθούσε το 1930 να πιστεύει στην πτώσι των Σοβιέτ: http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=123&pageid=-1&id=60831&s=0&STEMTYPE=0&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=&CropPDF=0

  6. Καλημέρα

    Ενώ δεν κουράζει η γλώσσα, κουράζει η πολλά αδύνατη πλοκή, κι ο Φέρμας σαν κράχτης για το διήγημα μου φαίνεται, περισσότερο εστιάζει στο δώρο της Δώρας

  7. 5 Και σε άλλες ειδήσεις από το ίδιο πρωτοσέλιδο βλέπω: έναν φοιτητή του Πολυτεχνείου που πήγε να ληστέψει μια μοδίστα στη Μαυρομματαίων· δύο «αυτοκινητικά» ατυχήματα, το ένα με κάρρον (αριθμημένο)· πυρπόλησι κρεοπωλείου στην Ινδία· την αποστολή Μπυρντ (Byrd) στο Νότιο Πόλο, και τα μέλη της που γύρισαν και ζητούν ηλιόλουτρα, πλην ενός φουκαρά Τσέχου γεωλόγου που δεν είχε θεωρημένο διαβατήριο… Όσο για το άνω μέρος της σελίδας, κυριαρχούν οι κομμουνισταί. Πρωτομαγιά!

  8. Χαρούλα said

    Κι εγώ, ναι, ήξερα το Φέρμα, το μαυριδερό πρόσωπό του, που όταν γελούσε δεν ακουγόταν κανένας ήχος, αλλά μόνο το κεφάλι του πετούσε μπρος κι εζάρωνε λίγο το στόμα του. Γι’ αυτόν τον είχαν βγάλει και «Φέρμα».
    Επειδη δεν κατάλαβα, γκούγκλαρα. Και βρήκα
    φέρμα: η χαρακτηριστική στάση που παίρνει το κυνηγόσκυλο όταν εντοπίζει το θήραμα.

    Καλή και χαρούμενη Κυριακή!

  9. Καλημέρα,
    Ο Φέρμας ήταν απ’ τα μποντέλια του θεάτρου (και του σινεμά) (Να χρησιμοποιήσω μια λέξη απ’ το Ουργιόλεξο, που την είχα μάθει παλιά, ακριβώς μ’ αυτά τα συμφραζόμενα: τα μποντέλια του θεάτρου).

  10. Costas X said

    Καλημέρα !

    Το διάβασα ολόκληρο στα σκοτάδια, διακοπή ρεύματος πρωί-πρωί, ευτυχώς που άντεξε ο γιουπιές !
    Πολύ ωραίο διήγημα, μάλλον πρωτοποριακό για την εποχή του, μας έβαλε στην ατμόσφαιρα της μαστούρας και του ερωτισμού των, μη λούμπεν, καλλιτεχνών χασισοποτών.

    Υ.Γ. Επειδή οι σχολιαστές πρέπει να είμαστε εκ των πραγμάτων διορθωτές και επιμελητές, αλλά και πρέπει να αποδεικνύουμε που και που ότι διαβάζουμε όλο το κείμενο και δεν αερολογούμε, κ. Νοικοκύρη… βάλτε μια οξεία στον καημένο τον Φώτο Γιοφύλλη ! 🙂

  11. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    4 🙂

    5 Τυχερός, αλλά σε μερικούς μήνες πέθανε.

    5 Τα εγγόνια του εμιγκρέ θα λένε «Δίκιο είχε τελικά ο παππούς»

  12. sarant said

    10 Ακριβώς, το πρωτοποριακό είναι η αναφορά σε ουσίες

  13. Αγγελος said

    Αξιοπρόσεχτη η γλώσσα της αναγγελίας του θανάτου του συγγραφέα: η πρώτη φράση σε απλή καθαρεύουσα, η δεύτερη ουδέτερη (μόνο η τελευταία της λέξη την χαρακτηρίζει ως δημοτική), η τρίτη σε 100% δημοτική!

  14. Costas Papathanasiou said

    Καλημέρα! Όμορφη η επετειακή αναφορά
    “Γι’ αυτό τον είχαν βγάλει και «Φέρμα»”(βλ. και σχ.8)
    Χαρακτηριστικό είναι και το φερμάρισμα του Φέρμα στην “πιτσιρίκα” (νυν “μωρό/ πιπίνι/ (γκομε)νάκι” ) υπηρέτρια (:Άρτεμις Πιπινέλη, άρτι αποφοιτήσασα από τη Δραματική Σχολή Γρηγόρη Βαφιά, τότε ) της ταινίας “Ο εξυπνάκιας” (1966, Σκηνοθεσια: Κώστας Καραγιάννης/ Σενάριο: Νίκος Τσιφόρος, Πολύβιος Βασιλειάδης), μετά το 8:09 του https://www.youtube.com/watch?v=8jPtKrlpy70 (και μετά από τη λαϊκή κλητική της τιμιότης: “Θόδωρε» στα 7:34: “Λέω, Θόδωρε, μπορεί να ‘χει τίποτα χαρτιά μέσα ο άνθρωπος, έέτσιι; Και επειδή είναι δικός σας, γι’ αυτό, το δάγκωσα και το σαλτάρισα ραγδαίως” και την αβρότητα : “Ευχαριστώ. Εκ των προτέρων δηλαδή, και με συγχωρείτε για την αταξία”).
    ΥΓ: Ο Αθηνόδωρος Προύσαλης, είναι άλλη μια χαρακτηριστική φυσιογνωμία μάγκα

  15. ΣΠ said

    Καλημέρα.

    Βρίσκουμε –> Βρίσκουμαι

  16. Παναγιώτης Κ. said

    Φέρμα,φερμάρισμα, φερμάρει (το σκυλί).
    Με πήρε μια μέρα ένα φίλος κυνηγός για να περπατήσουμε στο δάσος. Παρέα και το σκυλί του-πουλόσκυλο καθώς αποκαλούν οι κυνηγοί τα σκυλιά που είναι κατάλληλα για κυνήγι πουλιών. Σέτερ η ράτσα του αν θυμάμαι καλά. Ένα…αγαθό 🙂 πλάσμα.
    Κάποια στιγμή κοντοστέκεται μπροστά από ένα θάμνο,χαμηλώνει και βλέπεις ένα…άλλο πλάσμα. Καμία σχέση με την…αγαθότητα. Σερνόταν αθόρυβα σαν αιλουροειδές για να βρει το θήραμα.
    -Φερμάρει, είπε ο φίλος μου.
    -Ώστε αυτό είναι το φερμάρισμα, συμπέρανα εγώ.

    Οι άνθρωποι…φερμάρουν; Δηλαδή υπάρχει κάτι που τους μεταμορφώνει;
    Για μένα…φερμάρουν όταν πρόκειται για κέρδος (γνώρισμα των εμπόρων) και για εξουσία.

  17. Παναγιώτης Κ. said

    6. Έτσι.

  18. atheofobos said

    Τα όσα γράφει σχετικά με την χρήση χασίς μας δείχνουν πόσο αποδεκτή ήταν τότε αυτή και εξηγεί την δημοφιλία των χασικλήδικων ρεμπέτικων τραγουδιών της εποχής.

    …. τα γιομάτα μπούτια της και τα μελαψά της στήθη.

    Είναι εμφανές ότι από τότε έχουν αλλάξει ουσιαστικά οι αντιλήψεις μας για το γυναικείο σώμα, αλλά για μελαψά στήθη δεν είχα ξαναδιαβάσει!
    Πολύ πριν να διασυρθεί ο Γαργάλατας με άσπρα στήθια που δεν τα είχε υμνήσει ο ταλαίπωρος, ο Βαλαωρίτης για άσπρα μίλαγε στο ποίημα του Το Ψυχοσάββατο
    κι εστόλιζε τα στήθια της
    τ’ άσπρα τα μυρωδάτα·

    Το ίδιο και Ρίτσος στον Τειρεσία
    Πάνου στο μαύρο νερό λάμπουν άσπρα τα στήθια τους·

    Ενώ ο Καρυωτάκης στο Μπροστά σε μια Μαγδαληνή λέει:
    ’ αφράτα της τα στήθια η πιθυμιά τα τράνταζε.

  19. Παναγιώτης Κ. said

    Το 1890 πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα το «Ιατροσυνέδριον»*, που εστίασε κατά της χρήσης χασίς και έτσι αναγκάστηκε η κυβέρνηση να εκδώσει την 22/5070 εγκύκλιο του υπουργού Εσωτερικών, την οποία ακολούθησε η 13509 διαταγή της Διοικητικής Αστυνομίας Αθηνών και Πειραιώς, με την οποία απαγορεύθηκε η χρήση.

    Η απαγόρευση αυτή, όμως, στην πραγματικότητα δεν εφαρμόστηκε, ούτε βέβαια κατάφερε να περιορίσει την καλλιέργεια και τη χρήση. Εικοσιπέντε χρόνια μετά (γύρω στα 1915) οι καλλιεργούμενες εκτάσεις στην Ελλάδα ανέρχονταν σε 26.000 στρέμματα και η ετήσια παραγωγή σε 3.750.000 οκάδες. Παράλληλα, διαδόθηκε και η καλλιέργεια της κλωστικής κάνναβης.

    Ο πόλεμος, η ραγδαία αύξηση της τιμής των δημητριακών, η απαγόρευση του χασίς στην Αίγυπτο (κύρια χώρα εξαγωγής του ελληνικού χασίς) και ο ναυτικός αποκλεισμός είχαν ως αποτέλεσμα την τετραετία 1915 – 1919 να σταματήσει η οργανωμένη καλλιέργεια.

    Παρά ταύτα, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και την εισροή των προσφύγων από τη Μικρά Ασία, η διάδοση της χρήσης χασίς την περίοδο 1922 – 1935 γνώρισε αλματώδη αύξηση.

  20. evamaten said

    Καλημέρα και καλή Κυριακή!
    Διάλογος με τον σκηνοθέτη Ντίνο Δημόπουλο :

    – Είσαι για μια τζούρα, αφεντικό;
    – Τι τζούρα, ρωτάω παραξενεμένος.
    – Μια ρουφηξιά για.
    – Δεν καπνίζω.
    – Δεν είναι καπνός. Χόρτο είναι.
    – Τα χόρτα με πειράζουν στο στομάχι.
    – Τα λάχανα σε πειράζουν. Κι ετούτο δεν είναι λάχανο. Είναι ανθός. Τράβα μία και θα αρχίσεις να πετάς. Και τα πλάνα θα σου ’ρχονται το ένα μετά το άλλο σαν σύννεφα που τα κυνηγάει ο νοτιάς.» 🙂🙂🙂
    Πηγή: https://www.sansimera.gr/anekdota/65

    © SanSimera.gr

  21. Γιάννης Κουβάτσος said

    5: Ο Γουδέλης ήταν αρχηγός Γ. Ε. Σ. κατά τη διάρκεια της μικρασιατικής εκστρατείας. Απαιτούσε να αναφερθούν όλα τα πολεμικά του κατορθώματα, αλλά σημάδεψε τα πόδια του Δογάνη και τον πέτυχε στην καρδιά, τον δε Σώχο δεν μπόρεσε να τον πετύχει από απόσταση λίγων μέτρων. Κι ύστερα αναρωτιόμαστε πώς μας πήραν φαλάγγι οι Τούρκοι στην Μικρασία. 🙂

  22. Γιάννης Κουβάτσος said

    Φέρμας – Μουστάκας και άγιο χασισάκι…
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.mixanitouxronou.gr/re-kiprie-den-katalaves-ti-ine-chasisi-ine-i-plaka-tou-ithopiou-nikou-ferma-ston-sotiri-moustaka/%3Famp%3D1&ved=2ahUKEwiO8OCxntmAAxVlVfEDHakEAJ0QFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw1a-iVsTQ9AGoavqa_aVsvj

  23. evamaten said

    5
    Βλέπω ότι χαρακτήριζαν τον τραυματισμό «θανάσιμο», ενώ το θύμα βρισκόταν ακόμη σε κρίσιμη κατάσταση. Άρα με τη λέξη εννοούσαν αυτόν που μπορεί να επιφέρει θάνατο, ενώ σήμερα έχει επικρατήσει η σημασία «αυτός που επιφέρει τον θάνατο» (όταν ακούω για θανάσιμο τραυματισμό, καταλαβαίνω ότι είναι νεκρός)

  24. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Σέ «δεύτερους .. ρόλους μάγκα» ἀλλά τέτοιος γνήσιος μάγκας δέν ὑπῆρξε πρωτύτερα στόν κινηματογράφο, οὔτε πρόκειται νά ξαναϋπάρξῃ. Κι ἀκόμη, ἀμφιβάλλω ἄν ὑπῆρξε ποτέ ἄλλος ἠθοποιός στήν Ἑλλάδα, πού ἦταν τόσο πολύ ὁ ἑαυτός του. Ὅποτε βλέπω «Φέρμας» στίς πραναγγελίες ταινιῶν στήνομαι μπροστά στήν ὀθόνη, ὅπως στήνονται ἄλλοι γιά τήν Καρέζη καί τήν Βουγιουκλάκη.
    Ὁ Θεός νά ἀναπαύῃ (ἐνεστώς ..διαρκείας 🙂 ) τήν ψυχή του!
    Καλημέρα σας!

  25. xar said

    @23
    Το πρόσεξα και εγώ αυτό.

    @5
    Πολύ ενδιαφέρουσα και η είδηση για τον φόνο / αυτοθυσία της αδελφής-μέντιουμ του νεκρού, προκειμένου αυτός να φύγει από την κόλαση, όπως υποτίθεται ότι ζήτησε ο ίδιος ο νεκτρός σε πνευματιστική σεάνς. Ήταν της μόδας τότε τα πνευματιστικά, αλλά δεν ήξερα ότι φτάναν και σε τέτοια άκρα.

  26. xar said

    @9
    Μποντέλια = σανίδια ;

  27. 26 Μπουντέλι, το = αντηρίδα, αντιστήριγμα (στο Ουργιόλεξο https://sarantakos.wordpress.com/2023/07/28/dryhammer-7/)

  28. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Μιά ἀπό τίς ὡραιότερες στιγμές του: Λόλα, Ξαρχᾶκος, χασάπικο καί ..ψυχή βαθιά!

  29. Και πριν 10 χρόνια στο Κομπάρσοι και πρωταγωνιστές στα σχόλια 7 & 8 αναφέρονται ο Φέρμας και το μπουντέλι

  30. Γιάννης Κουβάτσος said

    26: Είναι πάσσαλοι στήριξης. Μπουντέλι το έχω ακούσει και έτσι λένε μεταφορικά στο θέατρο τους ηθοποιούς που είναι η ψυχή, το στήριγμα του θιάσου, συνήθως κάποιους συνεπείς καρατερίστες.

  31. 30 Δικό μου λάθος το αρχικό «μποντέλι», «μπουντέλι» βλέπω πως είναι

  32. 25 Ωχ, το είδα αυτό το πνευματιστικό και ξέχασα να το γράψω!

  33. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  34. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Τό φερμάρω ἔχει καί ἄλλες ἐνδιαφέρουσες σημασίες, μία ἀπό τίς ὁποῖες [ἀποσπώ κάτι] τήν βρίσκεις εὔκολα στά διαδικτυακά (=ἀποσπώ κάτι στόν δρόμο ὑπό τήν ἀπειλή ὅπλου, γροθιᾶς κλπ) καί μία πού δέν τήν βρίσκεις [τήν θυμᾶμαι ἀπό τό λεξιλόγιο τῆς νύχτας «πές του νά φύγῃ, νά μήν τοῦ φερμάρω καμμία μπουνιά»] καί ἡ ὁποία πιθανότατα σχετίζεται διά τῆς γοθιᾶς μέ τήν προηγούμενη..

  35. Jago said

    Όταν γελούσε και έσκυβε το κεφάλι του, ζάρωνε το στόμα του. Ενδιαφέρον ότι έχουμε την κύρια σημασία του «τεντώνω» από το fermare. Τη λέξη την ήξερα από τα 90’ς με τη σημασία της κλοπής. Εδώ λίγο μπερδεμένα τα λέει αλλά έχει αρκετές σημασίες.

    https://www.vice.com/el/article/93wyvv/ferma-h-istoria-ths-le3hs-poy-mas-kanei-na-koitame-pisw-otan-perpatame-brady

  36. Costas X said

    26. – 27. «Ποντέλο» το αντιστήριγμα στα κορφιάτικα, από το βενετσιάνικο «pontelo», ιταλ. «puntello».

  37. BLOG_OTI_NANAI said

    Από περιέργεια λόγω ονόματος, είδα ότι ο Ντόλης Νίκβας πέθανε πολύ νέος, 32 ετών. Κάπου είδα χρονολογίες 1903-1937. Σε σημείωμα του περιοδ. «Λόγος» που ήταν συνεργάτης, αναφέρεται γέννηση 1904. Βλέπω νεκρολογία στη Νέα Εστία τον Μάιο του 1936. Στο προηγούμενο τεύχος αναφέρει ότι πέθανε 4 Απριλίου του 1936.
    Παρακάτω και ένα χιουμοριστικό από την εφημ. Παπαρούνα.

  38. BLOG_OTI_NANAI said

    Τον «Φέρμα» τον έχει αναδημοσιεύσει και το «Διαβάζω» το 1997:

  39. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλώς τον φίλτατο Μπλογκ. Έτσι, από περιέργεια, μήπως μπορούμε να βρούμε τι απέγινε με τον Γουδέλη; Δικάστηκε, καταδικάστηκε, ποια ήταν η συνέχεια της ιστορίας;

  40. Χαρούλα said

    Σ´αυτό μου φαίνεται καλύτερος συγγραφικά.

    Click to access 3-saravas.pdf

    Του Γιώργου Λεκάκη
    Ο σπουδαίος Αλεξανδρινός ποιητής μας, Κωνσταντίνος Καβάφης (1863-1933), σε μια από τις 17 αυτόγραφες επιστολές και σημειώματα με την υπογραφή του («Κ. Π. Καβάφης»), πρoς τον Νίκο Ζελίτα [«Στέφανο Πάργα»] και την σύζυγό του Ευτυχία Ζελίτα, εμάθαμε πως ζητούσε να σταλεί τεύχος με τα ποιήματά του στον Ν. Ι. Σαράβα, ο οποίος διέμενε στην οδό Κανάρη στον Πειραιά.
    Οι επιστολές εστάλησαν μεταξύ 1923 και 1928.

    Ο Κ. Π. Καβάφης κατείχε τα εξής έργα του Σαράβα: «Kι’ εζήτησε την αγάπη της» (Αθήναι, εκδ. X. Γανιάρη), «Μια πληγή δίχως αίμα» (μυθιστόρημα, Αθήνα, εκδ. Αριστείδη Ν. Μαυρίδη, 1930)[3] και «Κόχυλαρ κι’ άλλα διηγήματα» (Αθήνα, 1925).

  41. Costas Papathanasiou said

    Αξιοπρόσεκτη η εννοιολογική εξέλιξη του “φερμαρίσματος” (<ιταλ.fermare σταματάω, σταματώ < firmare υπογράφω < λατ. firmus ισχυρός, σκληρός/σταθερός, αξιόπιστος, από ΙΕ *dʰer-mo-s (“κράτημα”), απ ‘όπου και το πολύσημα σανσκριτικό ντάρμα/ धर्म (dharma), της ρίζας *dʰer- (“κρατώ”) απ’ όπου και τα αρχ.ελλ. θρῆνυς, θρόνος και ν.ελλ. Θρανίο, φερμουάρ ( https://en.wiktionary.org/wiki/firmus#Latin )
    Εκτός από τη σημασία “στήλωμα του σκύλου με πρόταξη ποδιού και μουσούδας προς το ανιχνευθέν θήραμα” έχουμε και τη σημασία “τέντωμα, σφίξιμο” στη ναυτική ορολογία ( “ΑΓΑΝΤΑ” : Το τράβηγμα – φερμάρισμα από ένα σταθερό σημείο ή άγκυρα για τον έλεγχο του σκάφους. Αντίθετο του ΑΜΟΛΑ- https://forum.nautilia.gr/showthread.php?4943-%CD%E1%F5%F4%E9%EB%E9%E1%EA%DE-%CF%F1%EF%EB%EF%E3%DF%E1 ).
    Και σημασία, «πήδημα, ‘πέσιμο’, πιάσιμο και ξέσκισμα (θηράματος)», όπως στο ακόλουθο εκτενές (και δυστυχώς επίκαιρο) απόσπασμα, περί οπαδικής βίας και χασισοποσίας:
    “[…]βγήκε ένας θεόρατος γύφτος. Ο Μιχάλης μας σύστησε και του είπε ότι από δω και πέρα θα ψωνίζω σ’ αυτόν, και να με προσέχει γιατί είμαι δικό του παιδί. Εγώ ψιλοστράβωσα, δεν είμαι κανένα τσουτσέκι να με κάνουν πάσα, και ρώτησα τον γύφτο πόσο το έδινε. Μου είπε μια τιμή που μου φάνηκε πολύ χαμηλή. «Αλβανικό έχεις;» τον ρωτάω. «Ναι» μου λέει, «αλλά είναι πρώτη ποιότητα». Εκεί ήταν που στράβωσα, θέλαν να με πιάσουνε μαλάκα. Όλη η Ευρώπη κάνει κρα για χόρτο ελληνικό, κι εγώ, δυο ώρες απ’ την Καλαμάτα, θα ψώνιζα Αλβανό. «Ευχαριστώ» του λέω, «δεν πίνω αλβανικό». «Δεν υπάρχει πρόβλημα» μου λέει ο γύφτος, «αν αλλάξεις γνώμη, εδώ θα ’μαι». Και φύγαμε. Σε όλη την επιστροφή με έβριζε ο Μιχάλης. Ότι ήμουν άσχετος και τον έκανα ρεζίλι. «Όλη η Αθήνα αλβανικό πίνει ρε ψαρά, ξέρεις εσύ γύφτο να πουλάει ελληνικό;» Τα ’χα πάρει κανονικά. «Ο δικός μου» του είπα «μόνο καλαματιανό έφερνε». Με κοίταξε σαν εξωγήινο. «Ναι, απ’ την Καλαμάτα της Αλβανίας».
    Αυτός ήταν ο Μιχάλης. Ο τύπος που τα κάνει όλα να μοιάζουν με ταινία.[…] Μιλάμε για τον άνθρωπο που έκαψε τον Πρωταθλητή μέσα στο Πασαλιμάνι, πετώντας στη θάλασσα οποιονδήποτε είχε αντίρρηση, που έσκασε τα λάστιχα στο λεωφορείο των παοκτζήδων και που κάπνισε έναν ολόκληρο μπάφο έξω από το αστυνομικό τμήμα της Φιλαδέλφειας μόνο και μόνο για να αποδείξει πως οι μπάτσοι είναι στόκοι. Λες και δεν το ξέραμε. Επίσης μιλάμε για το παλικάρι που έσπασε μόνο του το κλαμπ των γαύρων στην Καλλιθέα για να φέρει πίσω τη σημαία που είχαν πάρει τα μουνόπανα απ’ τον Γιωργάκη τον Μαύρο. Ο Γιωργάκης ο Μαύρος είναι ένα δεκαεξάχρονο μαλακισμένο που ’χει παρατήσει το σχολείο και ξημεροβραδιάζεται στον σύνδεσμο. Μια Κυριακή που παίζαμε στη Νέα Σμύρνη πήρε τη σημαία του κλαμπ για να τη φέρει στο γήπεδο μόνος του. Δεν ρώτησε κανέναν ή μάλλον ρώτησε μόνο τον Αποστόλη. Δηλαδή κανέναν. Το αποτέλεσμα αναμενόμενο. Στον δρόμο τον σταματάνε πέντε γαύροι και του παίρνουν άνετα σημαία, κασκόλ, κινητό και αθλητικά. Ξυπόλυτος έφτασε στο γήπεδο. Μιλάμε για το πιο εύκολο φερμάρισμα που έχει γίνει ποτέ. Την άλλη μέρα οι γαύροι είχαν βγάλει την ιστορία στο ίντερνετ, με φωτογραφίες, τραγουδάκια και ποιηματάκια. Κομπλέ. Καθόμασταν στο κλαμπ και κλαίγαμε τη μοίρα μας.[…]” ( ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΥΘΡΕΩΤΗΣ, «Σκόνη από κιμωλία», σσ. 9 – 46, συλλογή διηγημάτων “Μια χαρά” Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2014)

  42. BLOG_OTI_NANAI said

    39: Θα το κοιτάξω.

    Σε δημοσίευμα λέει τον Γουβέλη «γέροντα». Να την γλύτωσε λόγω ηλικίας;
    Και μεγάλη ειρωνία, στις νεκρολογίες (2η εικόνα) αν σκεφτεί κανείς από τι κινδύνους γλύτωσε, για να σκοτωθεί τελικά έτσι:

  43. aerosol said

    Μου άρεσε το διήγημα με την ομιχλώδη, ονειρική ροή του.

  44. BLOG_OTI_NANAI said

    Σκριπ 12 ΜΑΙ

  45. BLOG_OTI_NANAI said

    Ο Γουβέλης είχε προφυλακισθεί (Σκριπ 6 ΜΑΙ):

  46. Εγώ σας βρήκα φωτογραφία του στρατηγού Γουβέλη, αγαθός άνθρωπος φαίνεται
    https://www.searchculture.gr/aggregator/edm/venizelosdig/000132-47456
    Ενώ ο Δουγάνης αντίθετα μοιάζει άγριος αν τον δείτε στη βίκι.

  47. BLOG_OTI_NANAI said

    Τελικά τον αθώωσαν:

  48. BLOG_OTI_NANAI said

    46: Δεν θα είχε φωτογένεια ο καημένος ο Δογάνης:

  49. Γιάννης Κουβάτσος said

    47: Ήμουν σίγουρος ότι θα το εύρισκες. 🙂
    Τελικά αθωώθηκε. Ούτε τα προσχήματα δεν κράτησαν, δηλαδή.

  50. Γιάννης Κουβάτσος said

    49. Θα το έβρισκες, διορθώνω.
    Αδικαίωτος ο φόνος του φουκαρά του Δογάνη. Κι ο φονιάς ούτε κατ’ οίκον περιορισμό. Άντε και να σκότωνε άλλος λοχαγό και ήρωα πολέμου… Στο Γουδί και γεια σας.

  51. Costas Papathanasiou said

    Εκτός της σημασίας φερμάρω=αρπάζω, κλέβω π.χ. τη μπάλα ( https://www.slang.gr/lemma/918-fermaro ) και “…Είδες ένα αδύνατο τυπάκο με γυαλάκια/ Και νόμιζες απλά θα με φερμάρεις ρε μαλάκα…”, https://www.youtube.com/watch?v=N9_FTI8WQHU Το εικοσάλεπτο – Bloody Hawk)
    …Και της κλασικής:
    “…Ο σκύλος μου ουδέποτε υπήρξε κυνηγός/ και το μαντήλι μια φορά δεν έτρεξε να πάρει,/ ποτέ δεν τον απάντησε στο βίο του λαγός/ και στην κουζίνα πάντοτε ανηλεώς φερμάρει…( Δημήτρη Κόκκου. “Ο σκύλος μου”, Φεβρουάριος1887 σε εκδήλωση του «Παρνασσού», εφ.»Ακρόπολις»-08.03.1887 http://ola-ta-kala.blogspot.com/2014/01/blog-post_9948.html ) και
    “Σε πλοία στον κόσμο ολούθε/ Χτενίζουνε οι Άγγλοι τα μαλλιά τους για το δείπνο,/ Στέκουν σ’ εγρήγορση στη γέφυρα απάνω,/ Τραβάνε μ’ οδηγό τους ξένα αστέρια,/ Παίρνουνε επιβάτες,/ Γλιστρώντα’ ανηφορίζουνε ζεστά ποτάμια,/ Φερμάρουν λιμνοθάλασσες απ’ άκρη σ’ άκρη*,/ Πραμάτειες παζαρεύουν,/ Ψωνίζουνε, πουλάνε ή ληστεύουν,/ Φορτώνουν λάδι, φορτώνουν φρούτα,/ Φορτώνουνε σπυριά κακάο, φορτώνουνε χρυσάφι/ Σε πλοία στον κόσμο ολούθε/ Χτενίζουν τα μαλλιά τους για το δείπνο.”( ¨”Οι Άγγλοι”-Λάνγκστον Χιούζ, μτφ Νίκος Λάιος *Nose across lagoons/ “The English”by Langston Hughes : https://www.poetrynook.com/poem/english-0 )
    …Θα μπορούσαμε να προσθέσουμε και αυτήν του…”κατσικώνομαι”:
    […]Κάποια στιγμή αντιλήφθηκα από μακριά να έρχεται προς το μέρος μου μια χωρική καβάλλα στον γάιδαρό της, και με μια τσούρα(κατσίκα) δεμένη σ’ ένα σχοινί στο σαμάρι, και με ακόμα μία να ακολουθεί λυτή ξωπίσω τους. Και ενώ η γυναίκα με το γαϊδούρι και την δεμένη κατσίκα με προσπέρασαν περί τα 30 – 40 μέτρα, η ξαπόλυτη σταμάτησε κι ακίνητη με κοίταζε κατάμματα. Για μερικά λεπτά, που μου φάνηκαν αιώνες, παραμείναμε κι οι δυο ακίνητοι κοιτάζοντας ασκαρδαμυκτί ο ένας τον άλλον. Φοβήθηκα πως υπήρχε κίνδυνος να αποκαλυφθεί η θέση μας. Για καλή μας τύχη η γυναίκα την πήρε είδηση κι άρχισε να την φωνάζει. Η τσούρα όμως ήταν ανένδοτη. Παρέμεινε πεισματικά στο φερμάρισμά της. Η γυναίκα τότε κατέβηκε κι αφού της έριξε κάμποσες πέτρες με τις ανάλογες βρισιές, την ανάγκασε να με εγκαταλείψει. Τότε ανέπνευσα. Όταν το βράδυ διηγήθηκα το περιστατικό στον Μάρκο (Δράκο), αυτός γελώντας μού είπε: «Μέχρι τώρα κινδυνεύαμε από τους σκύλλους. Τώρα θα κινδυνεύουμε και από τις τσούρες»[…].(Τεύκρου Λοΐζου/“Προσωπικές Μαρτυρίες του Τεύκρου Λοΐζου κατά τη διάρκεια της ζωής του ως αντάρτης”, Τεύχος 36/ σ.63- ΕΚΔΟΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ Ε.Ο.Κ.Α. 1955-59, Ιανουάριος- Ιούνιος 2014 http://www.eoka.org.cy/wp-content/uploads/2015/04/TEVXOS-36.pdf )

  52. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα! Πολύ ωραίες συμπληρώσεις κάνατε

    37-38 Ωραία ευρήματα.

    44 Το επεισόδιον! Λες και διαπληκτίστηκαν απλώς…

    46 Δογάνης είπαμε, όχι Δουγ-

    47 Εν αμύνη!! Κάλλιο είν’ η μάνα του φονιά, πάντα.

    50 Οι στρατηγοί είναι αλλιώς.

  53. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @52δ. Ἕνας παλιός φίλος (πού ἔμπλεκε κάθε τόσο καί μᾶς ἔμπλεκε κάθε τόσο..) εἶχε τό δόγμα «καλλίτερα νά σέ πάρουν δύο [=ἀστυφύλακες], παρά τέσσερις» [=νεκροθάφτες] 🙂

  54. sarant said

    53 Ακριβώς!

  55. Costas Papathanasiou said

    Και από το φτωχικό δωμάτιο του ξεπαπουτσωμένου γάτου Φέρμα, μπορούμε να πάμε και στο αρχοντικό του ομόρριζου Δαφέρμου https://menshouse.gr/extras/64605/anaktoro-dafermou-akrivotero-spiti-tis-athinas-psachni-idioktiti και σε άλλους Δαφερμαίους ονομαστούς, όπως
    https://rethnea.gr/%CE%B7-%CF%83%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%81%CE%AE-%CF%84%CE%B9%CE%BC%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CE%B5%CE%BD%CF%8C%CF%82-%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CE%AD/ , επίσης, στους ομόηχους Φερμελήδες/ Φερμέληδες, επώνυμο που ανάγεται, εκ του “φέρμελη”, σαφώς στην αλβανική fermel’e, αλλά από εκεί, με κάθε αβεβαιότητα, στην οθωμανική fermene (γελέκο με στολίδια) ή στην αραβική فَرْمَلَة‎ / farmala:“σπάω, κόβω” ή -ξανά- στην ιταλική fermare ( https://en.wiktionary.org/wiki/%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%84%D8%A9 ).

  56. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ὑποθέτω πάντως ὅτι τό πιάσατε τό ὑπονοούμενο.
    Τό «Αχ, εκείνα τα μάτια της πόσο είναι μεγάλα!… Ένας σωστός λαβύρινθος…» τῆς Δώρας πού καταβροχθίζει ἐρωτικά τόν συγγραφέα, ΔΕΝ εἶναι τόσο μεγάλα ἐπειδή ἔτσι τήν γέννησε ἡ μάννα της.. 🙂

  57. Costas X said

    Κι εδώ μια «καρικατούρα» του στρατηγού Γουβέλη πριν το φονικό:

  58. Alexis said

    Ωραίο το διήγημα, ατμοσφαιρικό.
    Η ιστορία με τον στρατιώτη πάντως πρέπει να είναι μυθοπλασία, ο Φέρμας το ’22 ήταν 17 χρονών.

  59. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ευχάριστο για κυριακάτικο διήγημα με στιγμιότυπα ζωής των καλλιτεχνών του παλιού καλού καιρού. Ευχαριστούμε, Νικοκύρη.

    Και μια απορία, το φερμάρω μόνο στη Θεσσαλία έχει και σεξουαλική σημασία; 😜 

  60. Αγγελος said

    Άθωώθηκε; Ενώ είχε σκοτώσει άνθρωπο μπροστά σε μάρτυρες; Δεν είμαστε καλά!
    Λέει βέβαια ότι βρισκόταν σε νομιμη άμυνα. Μα αυτός πήγε να βρει το θύμα στο γραφείο της Εγκυκλοπαίδειας!

  61. ΣΠ said

    55
    Και στον Ιταλό Fermi.🙂

  62. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Καλῶς τόν Κώστα! Ὅταν μία ἀπό τίς κύριες σημασίες του εἶναι τό «τεντώνω» (ἀντίθ. λασκάρω), μόνο γιά τούς Θεσσαλούς θά ἀφήναμε τήν ἀποκύλισί της στήν σεξουαλική περιοχή; 🙂

  63. ΚΩΣΤΑΣ said

    62
    Μπα, Γιώργο, το κοντινότερο συνώνυμο του φερμάρω, θεσσαλιστί, δε είναι το τεντώνω αλλά το χώνω! 😂 

  64. Γιάννης Κουβάτσος said

    Φέρμα.
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.vice.com/el/article/93wyvv/ferma-h-istoria-ths-le3hs-poy-mas-kanei-na-koitame-pisw-otan-perpatame-brady&ved=2ahUKEwiQjPe_rNqAAxUmcPEDHRXzBf0QFnoECCQQAQ&usg=AOvVaw2p2qPkr_4H1ORSkS18zKFS

  65. Αγγελος said

    Αν είναι να μιλήσουμε και για Δαφέρμους, ας αναφέρουμε τους δύο διαπρεπείς μαθηματικούς, τον Κωνσταντίνο, καθηγητή του Brown, και τον άξιο διάδοχό του Μιχάλη, καθηγητή του Cambridge και του Princeton.

  66. Costas Papathanasiou said

    Περαιυέρω πληροφορίες:
    Ο Νίκος Σαράβας “Ξεκίνησε ασκούμενος στη διηγηματογραφία με τις συλλογές (Κόχυλαρ και άλλα Διηγήματα, 1925 και Κ’ έζησε την αγάπη της, 1925) για να περάσει αργότερα στο μυθιστόρημα (Το δάσος του θανάτου, 1929) και στη νουβέλα (Μια πληγή χωρίς αίμα, 1930). Έζησε μία ζωή μέσα στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά, αποτέλεσε βασικό μέλος της παρέας του Μπαγκείου (Λαπαθιώτης, Βέλμος, Παπανικολάου, Τσουκαλάς) και πέθανε νέος, όπως και οι περισσότεροι της γενιάς του, από καλπάζουσα φυματίωση. Στάθηκε στενός φίλος του Βουτυρά, του Πορφύρα και του Τερζάκη, ενώ αλληλογραφούσε με τον Καβάφη. Στα έργα του βασικοί ήρωες ήταν άνθρωποι ξεπεσμένοι και παρηκμασμένοι, που αντιμετώπιζαν οικονομικές, ηθικές και ψυχολογικές δυσκολίες, με ροπή στα πάθη και τις διαστροφές. Αν και, σύμφωνα με τον Αθανασιάδη, ο Σαράβας στην πεζογραφία και ο Καρυωτάκης στην ποίηση αποτέλεσαν τα δύο κυρίαρχα πρόσωπα της γενιάς του ’20, το όνομά του σήμερα δεν περιλαμβάνεται σε καμία από τις γνωστές Ιστορίες της νεοελληνικής λογοτεχνίας, ενώ τα έργα του δεν φαίνεται να άσκησαν καμία επίδραση στους μεταγενέστερους. Οι ήρωες της πρώτης συλλογής διηγημάτων του ήταν άνθρωποι με ιδιαίτερες ζωές, πάθη και ένοχες απολαύσεις, ευρισκόμενοι για διαφορετικούς λόγους ο καθένας σε μία περιθωριακή θέση. Σε ένα τέτοιο κάδρο ηρώων τοποθετείται και η ανώνυμη λεσβία πρωταγωνίστρια του διηγήματος «Σκοτάδια»(*)” ( Παναγιώτα Βογιατζή, 2019. “Αναπαραστάσεις της γυναικείας ομοφυλοφιλίας στην ελληνική λογοτεχνία των αρχών του 20ού αιώνα”, Μεταπτυχιακή Διατριβή Ειδίκευσης/σ.51 του https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/bitstream/123456789/29736/1/%CE%9C.%CE%95.%20%CE%92%CE%9F%CE%93%CE%99%CE%91%CE%A4%CE%96%CE%97%20%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%91%CE%93%CE%99%CE%A9%CE%A4%CE%91%202019.pdf )
    (*)Ν.Σαράβα «Σκοτάδια»: https://periodikotrypa.files.wordpress.com/2012/06/3-saravas.pdf )

  67. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ἐπειδή θά ἐκτεθοῦμε, δέν συνεχίζω τήν συζήτησι, οὔτε θά σοῦ ὑπενθυμίσω ὅτι τό ἕν προηγεῖται ὑποχρεωτικῶς καί τό ἄλλο ἕπεται. 🙂
    [Καί τί νομίζεις; ὅτι δέν θυμόμαστε τό λαρισαϊκό «νά στό χώσω» τοῦ Λαζόπουλου στούς Μήτσους; :)]

  68. sarant said

    60 Αν δεν ήταν στρατηγός, ακόμα μέσα θα ήταν, που λέει ο λόγος

    66 Μπράβο Κώστα. Μου κάνει εντύπωωση που ο Αθανασιάδης βάζει τόσο ψηλά τον Σαράβα. Ίσως ξαναβάλω κάτι δικό του εν καιρώ ή το λεσβιακό ή το πολεμικό που έχω βρει.

  69. Costas Papathanasiou said

    «…Η Δώρα κοιμάται ακόμη μισόγυμνη και ξετραχηλωμένη, ακουμπώντας απάνω μου,,,»
    Και δύο δείγματα εκτραχηλισμού, όπως λέμε σχέσεις αγάπης-μίσους:
    —“ΑΠΟΧΑΛΙΝΩΣΗ, ΞΕΦΑΝΤΩΜΑ”
    Τραλαλά τραλαλό όταν φύγει κάποιος που αγαπώ,/ φτάνω μέχρι τον εκτραχηλισμό./
    Εκχωρώ κάθε ασφάλεια στην τύχη και τον φύλακα άγγελο που έχω/ για να μην πληγωθώ πέφτοντας κατά λάθος στο πάτωμα εννοώ/ και το ρίχνω στα βαρβιτουρικά και το ποτό./
    Βέβαια, όπως καταλαβαίνετε, και αυτή τη συμπεριφορά/ σκέφτηκα από μωρό παιδί πως, άμα/ μεγαλώσω τόσο όσο μου χρειαστεί,/ να την ακολουθήσω/ για να αποποιηθώ τη στενοχώρια,/ και -τι άλλο;- την εγκατάλειψη!
    (Μαρία Κοπανίτσα, ΕΠΕΣΑ ΣΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ, 2022, https://deyteros.com/maria-kopanitsa/ )
    —“Κατάλογοι. 2”
    […]Πρέπει να χτυπηθεί στη ρίζα η ίδια η ζωή/ για να γεννηθεί μια νέα ζωή./ Η ζωή είναι προς ζωήν θανάτου./ Γιατί η ζωή/ κυνηγά σαν πάθος απαγορευμένο τη ζωή,/ με βίτσες, λογχοφόρους και συντάγματα ιππέων,/ συμμορίες εκτραχηλισμένων αλητών,/ φυλάκων και αξιωματούχων/ που κρατούν στα χέρια τους γερά τα ψίχουλα/ της εξουσίας που ανήκει σε άλλους,/ με πολύπλοκες παγίδες,/ εξοντωτικές διαπομπεύσεις, εξευτελισμούς και ορκισμένο μίσος,/ από χωριό σε χωριό,/ δεν την αφήνει να πιει από κανένα πηγάδι,/ μαντρώνει τα δέντρα, ξαμολά τα σκυλιά της/ δείχνοντάς την απ’ όλες τις μεριές με το δάχτυλο,/ σπέρνοντας μέσα της την τύψη/ και τον αξερίζωτο τρόμο του φαντάσματος με το άσβηστο αίμα επάνω του,/ εξαπολύει όλο τον ευπρεπή πληθυσμό/ που δεν ξέρει από ζωή/ και που την κυνηγά σα θάνατο./ Η ζωή είναι προς ζωήν του θανάτου,/ αυτή όμως η ζωή, αυτή που κυνηγά τη ζωή,/ αυτή που δεν αφήνει σε ησυχία τη ζωή και την απαγορεύει,/ αυτήν που δέχτηκε την απαγόρευση σαν μια αυτογνωσία./ Ένα σαρωτικό τρεχαλητό πίσω απ’ το κατατρεγμένο πάθος,/ από ξηρά και θάλασσα, σμήνη πολυκέφαλων αερικών να οργώνουν τα ύψη,/ εκστρατευτικές επιχειρήσεις απ’ όλες τις μονιές της γης,/σκάβοντας τις ερήμους, ισοπεδώνοντας τις κορυφές,/ λειαίνοντας τα δάση, ζεύοντας τους λαούς με τον εκτραχηλισμό,[…] (Δημήτρη Δημητριάδη-/ συλλογή: “Κατάλογοι 1-4”,1980)

  70. BLOG_OTI_NANAI said

    49, 68α: Εκείνη την εποχή ένας στρατηγός θα είχε ίσως τις γνωριμίες να γλυτώσει τη φυλακή.

  71. Γιάννης Κουβάτσος said

    70: Ήταν και η σκοπιμότητα. Πώς να κλείσουν στην φυλακή, παρέα με κοινούς ποινικούς, έναν πρώην αρχηγό ΓΕΣ, γόνο οικογένειας με στρατιωτικές παραδόσεις. Ο στρατός δεν θα το επέτρεπε· και ο στρατός μέχρι και το 1974 ήταν πάνω από τις κυβερνήσεις.

  72. sarant said

    71 Προφανώς δεν μπορούσαν να τον καταδικάσουν πχ σε λίγα χρόνια με αναστολή, οπότε «αναγκάστηκαν» να τον αθωώσουν.

  73. Georgios Bartzoudis said

    «ο παππούς [Σαραντάκος] , γεννημένος το 1903»
    # Μόλις 4 χρόνια αρχαιότερος από τον μάι φάδερ!
    Όσο για τον «μάγκα» Φέρμα, ήταν και είναι αξεπέραστος!

  74. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ίσως ενδιαφέρει κάποιους. Ο Νίκος Σαράβας έγραφε και στο περιοδικό Πυρσός που μετονομάστηκε λίγο αργότερα «ΟΙ ΝΕΟΙ». Από εκεί κι ένα άγνωστο ως τώρα ποίημα του Γιάννη Ρίτσου.

    https://www.kathimerini.gr/culture/562565473/ena-agnosto-poiima-toy-gianni-ritsoy/

  75. sarant said

    74 Μπράβο, κατά σύμπτωση μόλις το έβλεπα

  76. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    71, όμως και ο Δογάνης δεν ήταν τυχαίος. Πέρα από τα ανδραγαθήματα τα δικά του, είχαν καταχθεί εθελοντές από το ΄13 με τον πρώτο ξάδελφό του Στάθη Δογάνη που έπεσε ηρωικά το ΄17 πολεμώντας κατά των Βουλγάρων στο λόφο Σεμέν Ντε Φερ, νότια της Γευγελής (μάλλον στη μνήμη του ονόμασε Στάθη και τον γιο του).
    Ήταν βέβαια πολύ νεότερος, μόλις λοχαγός κι ο άλλος στρατηγός, αλλά ήταν και διανοούμενος κι ήταν και δημοκράτες οι Δογαναίοι.
    http://idomeni.gr/arthra/images/dogani/index.html

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%98%CE%AC%CE%BD%CE%BF%CF%82_%CE%94%CE%BF%CE%B3%CE%AC%CE%BD%CE%B7%CF%82#cite_note-:0-1

    https://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pager.php?filename=/var/www/anemi-portal/metadata/e/3/e/attached-metadata-01-0001601/276657_06.pdf&rec=/metadata/e/3/e/metadata-01-0001601.tkl&do=276657_06.pdf&width=609&height=879&pagestart=1&maxpage=898&lang=en&pageno=721&pagenotop=721&pagenobottom=1

  77. sarant said

    Mπράβο Έφη!

Σχολιάστε