Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τα Ιουλιανά μέσα από τις γελοιογραφίες του Κώστα Μητρόπουλου (52 χρόνια μετά)

Posted by sarant στο 14 Ιουλίου, 2017


Κάθε χρόνο στις 15 Ιουλίου ή εκεί κοντά βάζω κάποιο άρθρο σχετικά με τα Ιουλιανά του 1965. Φέτος έλεγα να… αποστατήσω από αυτή την παράδοση του ιστολογίου, διότι με τον καύσωνα δεν είχα μυαλό να ετοιμάσω κάτι, αλλά μετά σκέφτηκα πως θα μπορούσε να θεωρηθεί χειρονομία ευμενής προς τον Κούλη, οπότε είπα να επαναλάβω ένα άρθρο που είχα δημοσιεύσει πριν από τέσσερα χρόνια, με κάποια επικαιροποίηση της σχετικής διαδικτυογραφίας.

Συμπληρώνονται αύριο 52 χρόνια από την εκτροπή της 15ης Ιουλίου 1965, όταν ο  εκλεγμένος πρωθυπουργός εξαναγκάστηκε σε παραίτηση και ανατέθηκε ο σχηματισμός κυβέρνησης σε ομάδα αποστατών βουλευτών με ιθύνοντα νου τον Κ. Μητσοτάκη και πρωθυπουργό τον Γεώργιο Αθανασιάδη-Νόβα.  Ακολούθησαν 70 ταραγμένες μέρες και τρία συνολικώς κύματα αποστασίας, μέχρι να σχηματιστεί επιτέλους κυβέρνηση αποστατών ικανή να συγκεντρώσει πλειοψηφία στη Βουλή. Μέρες μεγαλείου, μέρες οργής, μέρες πένθους αλλά και μέρες γέλιου, μια και το λαϊκό χιούμορ έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο.

Σε παλιότερα άρθρα του ιστολογίου έχω παρουσιάσει γελοιογραφίες της εποχής των Ιουλιανών.  Το 2009 είχα ανεβάσει “Τα ιουλιανά του 1965 δοσμένα από το πενάκι των γελοιογράφων“. Περιείχαν δύο συνδέσμους προς τον παλιό μου ιστότοπο, ένας με σκίτσα του Κώστα Μητρόπουλου (που αργότερα εκδόθηκαν και σε βιβλίο με τίτλο “Ποτέ πια”) και ένας άλλος με σκίτσα του Φωκίωνα Δημητριάδη από τη Μακεδονία.

Ωστόσο, τα περισσότερα άλλα άρθρα του ιστολογίου επικεντρώνονταν σε σκίτσα του Μποστ. Πρόκειται για τα εξής:

Το κουρασμένο παλικάρι (Πριν από την εκτροπή, προφητικό)

Ένα τηλεφώνημα απογνώσεως πριν από 45 χρόνια (Πρώτο κύμα αποστασίας)

Το νέον μικρομάγαζον (Πρώτο κύμα αποστασίας)

Μια συμφωνία με την Αυλή πριν από 45 χρόνια (Για τον Ηλ. Τσιριμώκο και το δεύτερο κύμα αποστασίας)

Το άχρηστο απολυτήριο (Τρίτο κύμα αποστασίας)

Πριν από 50 χρόνια. Ο Μποστ και η κυβέρνηση Τσιριμώκου.

Πριν από 50 χρόνια. Ο Μποστ και η κυβέρνηση Στεφανόπουλου.

Επίσης, δυο άλλα άρθρα διερευνούν τις ποιητικές πτυχές των Ιουλιανών:

Γαργάλατα και εργοστάσιον εμφιαλώσεως: ποίηση και αποστασία 45 χρόνια μετά (Για τον Νόβα και το ποίημα “γαργάλατα” που δεν έγραψε). Η σχεδόν οριστική διαλεύκανση της υπόθεσης, σε άρθρο του 2012. Και ανακεφαλαίωση, σε άρθρο του 2015.

Στο σημερινό άρθρο θα παρουσιάσω μόνο γελοιογραφίες του Κώστα Μητρόπουλου, που σχολιάζουν τις ταραγμένες μέρες του Ιουλίου του 1965. Μια από τις πιο διάσημες:

Παρόλο που είναι διάσημη γελοιογραφία και θα τη δείτε σε διάφορα αφιερώματα, αγνοώ πού και πότε πρωτοδημοσιεύτηκε. Την πήρα από το (εξαντλημένο πια και δυσεύρετο) άλμπουμ «Ποτέ πια» που περιλαμβάνει γελοιογραφίες του Κ. Μητρ. από την εποχή της Ιουλιανής κρίσης.

 

ΚΜ 650717 Μικρομάγαζον

ΚΜ 650720 Μπόσα Νόβα

Αριστερά, σκίτσο που δημοσιεύτηκε, όπως και όλα τα επόμενα, στο Βήμα στις 17 Ιουλίου 1965. Ο όρος «μικρομάγαζο» χρησιμοποιόταν πολύ στην πολιτική γλώσσα της εποχής (περισσότερα εδώ). Δεξιά, σκίτσο της 18.7.65. Το όνομα του χορού μπόσα-νόβα είναι ένα από τα πολλά λογοπαίγνια με το όνομα του πρωθυπουργού Νόβα (ακούστηκαν τότε επίσης το Νοβο-καΐνη, Καζα-νόβας, όπως και το τζεϊμσμποντικό Δρ. Νο-βας). Ο πρώτος αποστάτης πρωθυπουργός, ο Γεώργιος  Αθανασιάδης-Νόβας (1893-1987), που ήταν Πρόεδρος της Βουλής πριν αποστατήσει, έμοιαζε ιδανικός για στόχος της σάτιρας: εκτός από το ότι είχε αστείο όνομα που προσφερόταν για ένα σωρό λογοπαίγνια, είχε και κάμποσες συνήθειες που προσφέρονταν για διακωμώδηση: ήταν ένας ηλικιωμένος αριστοκράτης της επαρχίας, υπερβολικά προσηλωμένος στους τύπους και στο τελετουργικό, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, φορούσε άσπρα κοστούμια και απαραιτήτως παπιγιόν, έγραφε ποιήματα. Όλα αυτά τα περιέλαβαν στο στόχαστρό τους ευθυμογράφοι, επιθεωρησιογράφοι και αυτοσχέδιοι λαϊκοί σατιριστές και τον έκαναν ρεζίλι τον φτωχό τον Νόβα. Και καλά του έκαναν.

ΚΜ 650721 ΣυνιέναιΚΜ 650722 Ανδρών επιφανών

Τα δύο πρώτα σκίτσα δημοσιεύτηκαν στις 21 Ιουλίου. Ο μεν λαός περιφρονεί αγέρωχα την απαγόρευση διαδηλώσεων του αποστάτη υπουργού Δημόσιας Τάξης Ιωάννη Τούμπα, αλλά και ο Κ. Μητσοτάκης, αριστερά, αδιαφορεί μακάρια για την εναντίον του κατακραυγή. Εκατοντάδες χιλιάδες φώναζαν «Μητσοτάκη κάθαρμα», αλλά το αυτί του δεν ίδρωσε ούτε στάλα. Στο τρίτο σκίτσο (22 Ιουλίου), ο στιλιζαρισμένος λαός έχει ρίξει τους αποστάτες στον κάδο των σκουπιδιών (που έχει την ένδειξη ΔΑ – Δήμος Αθηναίων): Μητσοτάκης, Κωστόπουλος (Υπ.Εσωτ.), Νόβας, Τούμπας.

 

ΚΜ 650723 Πέτρουλας

Μετά τη δολοφονία του Σωτήρη Πέτρουλα, στις 23 Ιουλίου 1965. Η κυβέρνηση των αποστατών έβαψε τα χέρια της στο αίμα.

ΚΜ 650725 ΜπανάκιΚΜ 650728 Σουτ

Επάνω, σκίτσο που δημοσιεύτηκε στις 25 Ιουλίου. Νόβας, Μητσοτάκης και ΕΡΕ τρέμουν μπροστά στο μαύρισμα που τους περιμένει στις εκλογές (που ποτέ δεν έγιναν). Κάτω, ένα σκιτσογραφικό δίδυμο από τις 26 Ιουλίου 1965. Είχαν δημοσιευτεί αποσπάσματα από τις επιστολές του Κωνσταντίνου προς τον Γ. Παπανδρέου’ και η κοινοβουλευτική ομάδα της ΕΚ ετοιμάζεται να σουτάρει τον Μητσοτάκη.

ΚΜ 650729 ΕΙΡΚΜ 650731 Καταψήφιση

Επάνω, σκίτσο από τις 29 Ιουλίου 1965 -ωραίο εύρημα αυτό με τα διασταυρούμενα μικρόφωνα, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε ποικίλες καταστάσεις. Κάτω, δυο σκίτσα από τις 31 Ιουλίου. Η κυβέρνηση Νόβα ψυχορραγεί και ο Μητσοτάκης τηλεφωνεί τα νέα στην Κέρκυρα (όπου παραθέριζε ο βασιλιάς). Και μετά την καταψήφιση της κυβέρνησης Νόβα από τη Βουλή, ο λαός φωνάζει τον Κων. Χοϊδά, διευθυντή του πολιτικού γραφείου του Κωνσταντίνου, να παραλάβει «τυλιγμένους σε μια κόλλα χαρτί», τους δυο κορυφαίους εκπροσώπους του πρώτου κύματος αποστασίας. Να σημειωθεί ότι, πιστός στη γραμμή του ΔΟΛ, ο Μητρόπουλος λογαριάζει μόνο τις αρνητικές ψήφους των βουλευτών της ΕΚ (143) χωρίς να συνυπολογίζει τις ψήφους των βουλευτών της Αριστεράς!

Φυσικά, τα Ιουλιανά δεν τελείωσαν στις 31 Ιουλίου αλλά τον Σεπτέμβριο. Ακολούθησε ένα δεύτερο κύμα αποστασίας, με τον Ηλ. Τσιριμώκο επικεφαλής, κι ένα τρίτο, και πετυχημένο, με τον Στέφ. Στεφανόπουλο. Γι’ αυτό και συνήθως μιλάμε για «70 μέρες», από τις 15 Ιουλίου έως τις 25 Σεπτεμβρίου 1965 -τότε περίπου πήρε ψήφο εμπιστοσύνης η κυβέρνηση Στεφανόπουλου και καταλάγιασαν οι λαϊκές αντιδράσεις.

Από τους εικονιζόμενους στα σκίτσα του Μητρόπουλου, δεν ζει πια κανείς, εκτός από τον δημιουργό τους, που εξακολουθεί ακμαίος την καθημερινή γελοιογραφία. Ο Κ. Μητσοτάκης, που τον λογαριάζαμε για απέθαντο, μάς άφησε χρόνους πριν από λίγους μήνες. Ήταν επίσης και ο μόνος από τους αποστάτες που μπόρεσε να έχει αξιόλογη πολιτική καριέρα παρά το στίγμα της αποστασίας -αφού πρώτα πέρασε την έρημο του 1974-77. Ο Νόβας δεν ασχολήθηκε μεταδικτατορικά με την πολιτική, ο Τσιριμώκος πέθανε το 1968 (και ειναι απορίας άξιο γιατί πείστηκε να λερώσει το όνομά του), ενώ ο Στέφανος Στεφανόπουλος κατάντησε στα γεράματα επικεφαλής της ακροδεξιάς Εθνικής Παράταξης. Στην ακροδεξιά είχε βρεθεί, ήδη από το 1974, και ο Πέτρος Γαρουφαλιάς, ο καταλύτης της ιουλιανής κρίσης, αρχηγός της χουντοβασιλικής ΕΔΕ που πήρε 1 και κάτι στις εκλογές του Νοεμβρίου 1974 και στόχος του λαϊκού χιούμορ -ο κόσμος κατέκλυζε τις συγκεντρώσεις του με χλευαστικά συνθήματα («Φόλα στο σκύλο της ΕΣΑ», «Πέτρο μαλάκα, ήρθαμε για πλάκα» κτλ.). Άξιο τέλος.

 

 

62 Σχόλια to “Τα Ιουλιανά μέσα από τις γελοιογραφίες του Κώστα Μητρόπουλου (52 χρόνια μετά)”

  1. Οι αστοί δεν σεβάστηκαν τη βαριά κληρονομιά τους
    http://bit.ly/2uloJ8S

  2. cronopiusa said

  3. cronopiusa said

    Στέργιος Κατσαρός: Ετσι έζησα τα «Ιουλιανά» το ’65

  4. atheofobos said

    Είχαν δημοσιευτεί αποσπάσματα από τις επιστολές του Κωνσταντίνου προς τον Γ. Παπανδρέου’

    Οι επιστολές πριν να δημοσιευτούν είχαν ακουστεί ολόκληρες από το ραδιόφωνο, γιατί αμέσως μετά την αποστασία ο τότε διευθυντής της ραδιοφωνίας ο αείμνηστος Σάκης Πεπονής ο μετέπειτα εμπνευστής του ΑΣΕΠ, πήγε στον θάλαμο των εκφωνητών κλείδωσε την πόρτα και έβαλε τον εκφωνητή να τις διαβάσει την μία μετά την άλλη.
    Αμέσως μετά βέβαια οι αποστάτες τον έδιωξαν.

    τηλεφωνεί τα νέα στην Κέρκυρα (όπου παραθέριζε ο βασιλιάς)..

    Για την ακρίβεια στην Κέρκυρα στις 10 Ιουλίου γεννήθηκε η Αλεξία μετά από παράταση της κύησης της Άννας Μαρίας. Είχε πάει εκεί ο φίλος της βασιλικής οικογένειας Κουτήφαρης για να την ξεγεννήσει, αλλά με την παράταση που έκανε, αναγκάστηκαν να φωνάξουν και τον τότε καθηγητή Ν. Λούρο, προς μεγάλη του ηθική ικανοποίηση, γιατί ο Κουτήφαρης ήταν υφηγητής του και βέβαια νεώτερος του και θεωρούσε προσβλητικό γι΄αυτόν ότι δεν τον είχαν φωνάξει από την αρχή. .
    Ο Λούρος και ο επίσης καθηγητής πατέρας του ήσαν οι μαιευτήρες των ανακτόρων.
    Ο Κουτήφαρης μετά το αποτυχημένο κίνημα του Κωνσταντίνου έφυγε μαζί του στο εξωτερικό.
    Στις διαδηλώσεις για την αποστασία ένα από τα ευφάνταστα συνθήματα ήταν το «Πάρε θέση Αλεξία»!

  5. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    4 Ναι, ο Πεπονής είχε αυτή την πολύ καλή ιδέα!

  6. Παναγιώτης Κ. said

    Νικοκύρη, σωστά πράττεις και τα θυμίζεις διότι υπάρχουν ή είναι δυνατόν να υπάρξουν σύγχρονες ερμηνείες που θα βγάλουν και από πάνω τους αποστάτες!
    Οι βαλίτσες με λεφτά για την εξαγορά βουλευτών αποτελούν ιστορικό δεδομένο.Φυσικά όλα αυτά και πολλά άλλα δεν γίνονταν για το καλό της…πατρίδας.Μεγάλα οικονομικά συμφέροντα παίζονταν και πάντα παίζονται και τα συμφέροντα αυτά θέλουν να έχουν κυβερνήσεις υποχείρια.
    Ο αρχιτέκτονας της αποστασίας (να μη ξεχνάμε το παλάτι) ουδέποτε εγκατέλειψε την άποψη ότι με χρηματισμό επιτυγχάνονται σχεδόν τα πάντα. Ακόμη και για τον Γκλιγκόρωφ είχε προτείνει χρηματισμό για να επιτευχθεί η διευθέτηση του ζητήματος με την FYROM.
    Αφού δεν εγκατέλειψε αυτή την τακτική σημαίνει ότι ήταν δοκιμασμένη και αποτελεσματική…
    Ανάφερα παραπάνω το παλάτι και εξακολουθεί να είναι απορία μου πως ένας πρωθυπουργός-ο Γεώργιος Παπανδρέου-ούτε λίγο ούτε πολύ…έδινε εξετάσεις σε έναν 25-χρονο!
    Υπάρχει ιστορικό προηγούμενο για εντελώς αντίθετη συμπεριφορά. Αναφέρομαι στον Ελευθέριο Βενιζέλο που διέταξε τον αρχιστράτηγο και βασιλιά Κων/νο να πειθαρχήσει στις κυβερνητικές αποφάσεις και να μην κινηθεί κατά τον δικό του τρόπο.

  7. Κουνελόγατος said

    Μπράβο Νίκο, καλά κάνεις, να θυμίζεις σε όλους ό,τι μας έφερε εδώ.

    Το σκίτσο για τον Μεταξά είναι μάλλον άστοχο.

    Καλημέρα σε όλους.

  8. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,
    Θα εορτασθεί δεόντως .. 🙂

  9. giorgos said

  10. cronopiusa said

  11. Λεύκιππος said

    Ασχετο αλλά επίκαιρο. Παρ’ όλες τι υπερβολές του για τα αισθήματα λατρείας για την Ελλάδα, ο Γιούνκερ, μου έδωσε την εντύπωση ότι αγαπάει την Ελλάδα περισσότερο απ’ αυτούς που διαμαρτύρονταν εναντίον του στον Λευκό Πύργο, με τους οποίους αναμείχτηκα (τυχαία) για λίγο.

  12. Ποντικαρέος said

    @6 «ο Γεώργιος Παπανδρέου-ούτε λίγο ούτε πολύ…έδινε εξετάσεις σε έναν 25-χρονο»
    Αν έχω καταλάβει καλά αυτά που έχω διαβάσει ο Γ.Π. το 44 ήταν υπέρ της επιστροφής του βασιλιά. Οπότε δεν μου φαίνεται περίεργο που 21 χρόνια μετά ο βασιλιάς του επέβαλε την άποψη του (γνωρίζω προφανώς ότι ήταν άλλος βασιλιάς αλλά από ότι έχω καταλάβει η πολιτική των βασιλιάδων δεν αλλάζει σημαντικά με την αλλαγή του προσώπου).

  13. Giovanni delle Bande Nere said

    Λίγο άσχετο με το θέμα αλλά να καταχωρηθεί στα ληξιαρχεία των ανύπαρκτων ο κος Magen David Adom που όπως λέει το άρθρο από το «Πρώτο Θέμα» είναι «ανώτερος υγειονομικός αξιωματούχος» στο Ισραήλ. Όλη η φράση στο άρθρο: «Από την επίθεση τραυματίστηκαν τρεις Ισραηλινοί αστυνομικοί, εκ των οποίων οι δύο είναι σε σοβαρή κατάσταση, ανέφερε ο ανώτερος υγειονομικός αξιωματούχος, Magen David Adom, στο Reuters, χωρίς να δώσει πληροφορίες για την ταυτότητα των δραστών.»

    http://www.protothema.gr/world/article/697099/video-sok-palaistinioi-peftoun-nekroi-apo-pura-israilinon-stratioton/

    Magen David Adom δεν είναι παρά η εθνική ιατρική υπηρεσία του Ισραήλ και θα πει Ερυθρός Αστέρας (ή Ασπίδα) του Δαβίδ (αντίστοιχο του Ερυθρού Σταυρού).

  14. Γιάννης Ιατρού said

    13: +++++ καλό!

  15. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν ξέρω τι λέτε εσείς για αποστασίες και πράσινα άλογα, αλλά εγώ δεν μπορώ να πάρω θέση (Αλεξία, πάρε θέση! ), πριν αποφανθεί τελεσίδικα για το θέμα το τρομερό δίδυμο Καλύβας-Μαραντζίδης.

  16. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ας μην ξεχνάμε και κάποια Ιουλιανά που προηγήθηκαν και απεικονίζουν το αντιδημοκρατικό κλίμα της εποχής:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.sansimera.gr/articles/642&ved=0ahUKEwi6vJncwYjVAhUE0xQKHQkUA0MQFggzMAc&usg=AFQjCNGZ8QG7_Bxjhe_M2DMkjEkqRrN91g

  17. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @ 6,12. Ὅπως ἔχω ξαναγράψει, Ἱστορία μὲ ἃν δὲν γίνεται. Γι᾿ αὐτὸ θὰ προσπαθήσω νὰ σκιαγραφήσω τὶς διαφορὲς ποὺ ὑπῆρχαν ἀνάμεσα στὴν ἀντιπαράθεση Βενιζέλου – Διαδόχου Κωνσταντίνου, τὸ 1912 καὶ Παπανδρέου – Βασιλιᾶ Κωνσταντίνου Β΄ τὸ 1965. Στὴν πρώτη περίπτωση ὁ Πρωθυπουργὸς διέταξε τὸν, ἱεραρχικὰ κατώτερό του, ἀρχιστράτηγο νὰ προχωρήσει στὴν κατάληψη τῆς Θεσσαλονίκης. Ὁ Διάδοχος δὲν εἶχε κάποιον θεσμικὸ ρόλο ἤ ἐξουσία. Βέβαια αὐτὸ ἦταν ἡ ἀρχὴ τῆς ἀντιπαράθεσης τῶν δύο ἀνδρῶν, ποὺ ὁδήγησε ἀργότερα, ὅταν ὁ Διάδοχος ἔγινε Βασιλιὰς (μὲ θεσμικὸ ρόλο καὶ ἐξουσία) στὸν Ἐθνικὸ Διχασμὸ μὲ τὰ γνωστὰ καταστρεππτικὰ ἀποτελέσμστα.
    Ἡ περίπτωση Παπανδρέου – Κωνταντίνου Β΄ ἦταν διαφορετική. Ὁ βασιλιὰς λειτούργησε πραξηκοπηματικὰ, «καθ᾿ ὑπέρβασιν» τῶν ἐξουσιῶν του, ἀλλὰ τὸν «διευκόλυνε» καὶ ὁ Παπανδρέου μὲ τὴν παραίτησή του.
    Βέβαια, συγκρίνοντας τὰ δυὸ περιστατικά, εἶναι σαφεῖς οἱ διαφορὲς στὸ «ἐκτόπισμα» τῶν δύο πολιτικῶν.

  18. ΣΠ said

    Χρονιές, με αίμα και φωτιές
    και Χούντας κι Ιουλιανές,
    και της μεταπολίτευσης φωνές,
    αυτού του συρφετού,
    του δημοκρατικού
    του νέου εγωισμού, εμείς.

  19. Γιάννης Κουβάτσος said

    Υπάρχουν και άνθρωποι του επαγγελματικού αθλητισμού που δεν έχουν στο νου τους μόνο τα συμβόλαια και πώς θα στείλουν την μπάλα στο πλεκτό. Μπράβο τους.
    http://www.gazzetta.gr/football/article/1110088/allileggyi-stin-irianna-apo-dekades-prosopikotites-toy-athlitismoy

  20. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Φοβάμαι πολύ. Αλλά όχι τα πνεύματα. Τα φαντάσματα, τους βρικόλακες και τα στοιχειά. Μα φοβάμαι τους μαύρους ανθρώπους που είναι κακοί και δουλεύουν μακριά από το φως»
    Στίχοι που έγραψε ο Σωτήρης Πέτρουλας σε ηλικία 18 χρονών. Προφητικοί.

  21. dryhammer said

    2017 πΧ
    http://www.documentonews.gr/article/sto-agrinio-proskynhsan-ena-kastano-poy-eixe-brasei-o-paisios-prin-27-xronia-photos

  22. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @17. πραξηκοπηματικὰ, =>πραξικοπηματικά,

  23. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @21

  24. cronopiusa said

  25. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    >>ευθυμογράφοι, επιθεωρησιογράφοι και αυτοσχέδιοι λαϊκοί σατιριστές και τον έκαναν ρεζίλι τον φτωχό τον Νόβα
    Νοβάρτις 🙂

  26. Πέπε said

    @21:

    Εξωφρενική είδηση (ή και όχι…), αν ισχύει και δεν οφείλεται σε παραφούσκωμα.

    Καταλαβαίνω να φύλαξε ο άλλος το κάστανο του Παϊσίου, και να το επέδειξε, ακόμη και με κάπως τελετουργικό τρόπο, στους συμπιστούς του. Αν στη θέση του Παϊσίου και του φοιτητή – μετέπειτα παπά βάλουμε έναν οποιονδήποτε αγαπημένο μακαρίτη και έναν ζωντανό που τον αγαπούσε, η φάση είναι ανθρώπινη και κατανοητή. Κάθε μηδαμινό αντικείμενο μπορεί να γίνει «ιερό» κειμήλιο. Πολύ λογικό δεν είναι, αλλά συνηθίζεται τόσο ώστε δεν το βρίσκω γελοίο.

    Οπότε, αν συνέβη αυτό μέχρι εκεί, όλα καλά.

    Αν το προσκύνησαν κιόλας, το πράγμα αρχίζει να ξεφεύγει λίγο.

    Αλλά αν ήμουν ανταποκριτής και έψαχνα κάποιους να γελοιοποιήσω για τα κλικ, εύκολα θα πέρναγα από το «είδαν/έδειξαν το κάστανο» στο να το προσκύνησαν κιόλας.

    (Σε μουσεία αφιερωμένα σε συγκεκριμένα πρόσωπα, ζωγράφους, συγγραφείς κλπ., βλέπουμε συχνά στις προθήκες την πίπα ή την πένα ή ακόμη και την τσατσάρα του δημιουργού.)

  27. Μαρία said

    26
    Οτι το προσκύνησαν, όπως προσκυνάνε και τα λείψανα, αναφέρεται ρητά και στην πρώτη και στη δεύτερη ανακοίνωση του ναού.
    http://www.agrinionews.gr/ti-anaferi-o-n-agiou-dimitriou-agriniou-gia-kastano-pou-tethike-se-proskynisi/

  28. Γιάννης Κουβάτσος said

    Σας έχω χειρότερα, παιδιά. Η επιτροπή πολιτισμού τα κάνει αυτά, Παπαδιαμάντη μας.
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.thetoc.gr/people-style/article/afises-gia-tin-upodoxi-tou-ntanou-sti-skiatho&ved=0ahUKEwic_7Dq7YjVAhVHwBQKHa9jB1sQFggqMAM&usg=AFQjCNHKJ5zEA4lXY6EQR0KpZUTARPTvUQ

  29. Μαρία said

    28
    Την είδα χτες την αφίσα αλλά τη φύλαγα για τα αυριανά μεζεδάκια.

  30. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Πάλι καλά που δεν είχε βράσει γίδα.

  31. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεοτερα κιάλλο κακό να μη μας βρει….!

    13 Έξοχος ο Νομανσλανδιανός υπουργός υγείας 🙂

  32. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    21. Ακόμη δεν οργάνωσαν προσκύνημα οι ολοιμαζιμπορούμε

    21/30.>>Πάλι καλά που δεν είχε βράσει γίδα.
    Μα τί μου θύμισες!Αυθεντική κουβέντα με γέροντα στην Αρκαδία. Μου μεταφέρει αυτό που δικός του συγγενής έλεγε για παλιά οικογένεια από την περιοχή (έβγαλε και βουλευτή μια εποχή) και που είχε πάρει γυναίκα απ΄αυτό το σόι:
    «Αυτοί κάψανε τις εικόνες για να βράσουν τον πατσά»

  33. Γιάννης Ιατρού said

    31: Μας διαβάζουν , το αλλάξανε !!!!
    Από την επίθεση τραυματίστηκαν τρεις Ισραηλινοί αστυνομικοί, εκ των οποίων οι δύο είναι σε σοβαρή κατάσταση, ανέφερε η υπηρεσία έκτακτων περιστατικών του Ισραήλ, Magen David Adom, στο Reuters, χωρίς να δώσει πληροφορίες για την ταυτότητα των δραστών.

  34. dryhammer said

    32 Για να βράσει ο πατσάς θέλει όλο το τέμπλο

  35. Γιάννης Ιατρού said

    32: ΕΦΗ
    Τι μόνο προσκύνημα; Θρησκευτικό τουρισμό 4Χ4 θα έχουμε σε λίγο…#oloimaziboroume (με δική σας ευθύνη ο λίκνος στο τουιτα! 🙂 🙂 )

  36. Πέπε said

    @27:
    Πράγματι, το λέει εντελώς απερίφραστα. Άκυρες λοιπόν οι επιφυλάξεις μου.

    Η προσκύνηση λειψάνων, εικόνων και αντικειμένων δεν είναι ειδωλολατρία, διαβάζω, είναι απόδοση τιμής στους Αγίους στους οποίους ανήκαν. Τους οποίους δε λατρεύουμε σαν θεούς, απλώς ζητάμε την ευλογία και την προστασία τους.

    Δεν καταλαβαίνω ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στο να προσκυνάς ένα αντικείμενο σαν ειδωλολάτρης και στο να το προσκυνάς όχι σαν ειδωλολάτρης. Ούτε γιατί ακριβώς η Ορθόδοξη Εκκλησία δε δέχεται τα αγάλματα.

  37. sarant said

    33 Α, δεν παίζω -την άλλη φορα, όταν τους διορθώσουμε, να τους *διορθώσουμε λάθος* για να δούμε αν θα τσιμπήσουν, πχ ότι ο Magen David Adom δεν είναι ανώτατος αξιωματούχος αλλά νοσοκομείο.

  38. Γιάννης Ιατρού said

    37: Τι λέγαμε χθες για πνευματικά δικαιώματα;;; 🙂 🙂

  39. leonicos said

    ΓΥΡΙΣΑ

    Γς… θα δω τι έκανες αυτές τις μέρες και θα τα πούμε το βράδυ!

  40. atheofobos said

    Κάστανο, παντούφλες, γυαλιά να δούμε και τι άλλο θα προσκυνήσουν.
    Ελπίζω να μην φτάσουμε σε κάτι αντίστοιχο με ΤΟ ΕΣΩΒΡΑΚΟΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΥΦΩΝΟΣ
    http://atheofobos2.blogspot.gr/2016/07/blog-post_20.html

  41. Σας χαιρετώ, μετά από πολύ καιρό (ένεκα …ανωτέρας βίας).

    Άραγε, τί απόγιναν όλοι όσοι συμμετείχαν στις πολιτικές εκδηλώσει των Ιουλιανών; Αναφέρομαι στους «απλούς» ανθρώπους και όχι στους πρωταγωνιστές που όλοι τους σχεδόν μας έχουν αφήσει χρόνους (εκτός από τον … «Κωνσταντίνο Βασιλέα»). Να βρίσκονται στον ΣΥΡΙΖΑ, στη ΝΔ, στον Λεβέντη, στο ΠΑΣΟΚ, στο Ποτάμι;
    Εγώ πάντως «συνέλαβα» έναν «αγωνιστή» της Κεντροαριστεράς (έτσι προσδιορίζονταν τότε οι οπαδοί του Ανδρέα), εν …σωτηρίω έτει 1968 να γράφει ποιήματα-ύμνους για την «επανάσταση», προορισμένους να δημοσιευτούν σε επαγγελματικό περιοδικό. Δεν ξέρω πού βρίσκεται σήμερα. Γνωρίζω όμως ότι …διέπρεψε επί ΠΑΣΟΚ, και στοιχηματίζω ότι μεταπήδησε στον ΣΥΡΙΖΑ (τουλάχιστον για όλο το 2015). Να κατατάξουμε λοιπόν και αυτόν στους αποστάτες; Τί λέτε;

  42. ΚΩΣΤΑΣ said

    Και οι αγανακτισμένοι τί απόγιναν, ξεαγανάκτησαν? Κι αυτοί αποστάτες των ιδεών τους ή ανανηψαν?

  43. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ο Στεφανοπουλος ή και Βούδας αποκαλούμενος μαζί με τον Κανελλοπουλο ήταν υποψήφιοι πρωθυπουργοί μετά τον θάνατο του Παπαγου, αλλά τους έφαγε στη στροφή ο Καραμανλης. Συγνώμη για τα λάθη, γράφω στο ταμπλετ.

  44. Ιερόδουλος said

    26 Πέπε
    γελάει το σύμπαν όλο, με το προσκύνημα του κάστανου του γ. Παίσιου. Βέβαια, στις ανεγκέφαλες τάξεις των νοσηρώς θρησκευομένων, «δεν τρέχει κάστανο»! Από τη διαδικτυακή χλεύη, ουδείς αφυπνίζεται ή προβληματίζεται!

  45. Jane said

    #ThisIsACoup
    Το πιο δημοφιλές hashtag στο Twitter παγκοσμίως και πρώτο στη Γερμανία και στην Ελλάδα στις 13 Ιουλίου 2015.
    Για να μην ξεχνάμε.

  46. Παναγιώτης Κ. said

    Η θρησκοληψία καλά κρατεί στον τόπο μας!
    Υπάρχουν πολλές μα πάρα πολλές εκκλησίες και συνεχίζεται η ανέγερση καινούργιων.
    Βρέθηκα πριν δύο χρόνια στην Τουρκία. Στη θέα των πολλών τζαμιών έσπευσα να τους χαρακτηρίσω ως θρησκόληπτους και κατά κάποιο τρόπο να τους λυπηθώ!
    Γρήγορα όμως… συνήλθα αφού και εμείς δεν πάμε πίσω!

  47. Πέπε said

    @46:
    Η ύπαρξη πολλών εκκλησιών δε σημαίνει αυτόχρημα θρησκοληψία. Μπορεί να σημαίνει απλώς θρησκευόμενο πληθυσμό (πράγμα που έχει άπειρες διαβαθμίσεις και αποχρώσεις). Αλλά μπορεί να σημαίνει και άλλα, π.χ. τις προάλλες πήγα σ’ ένα γάμο, σε «γαμομάγαζο» (=συγκρότημα πολλών αιθουσών διασκέδασης που μπορεί να εξυπηρετεί πολλούς γάμους ταυτόχρονα) που, εκτός από κουζίνα, τραπεζαρία και μουσική, διαθέτει και δικιά του εκκλησία! Και υπάρχει νομίζω κι ένα κόλπο που χτίζεις μια εκκλησία και νομιμοποιείς ένα οικόπεδο ή κάπως έτσι, όχι;

    Αλλά ας αφήσουμε αυτές τις εκτροπές. Ο κόσμος χτίζουν εκκλησιές, πολύ ωραία. Πάνε και ανάβουν ένα κεράκι. Δε βλέπω τίποτε κακό.

    Με την προσκύνηση καστάνων αλλάζει το πράγμα.

  48. atheofobos said

    Γιατί χτίζει ο κόσμος πολλές εκκλησίες;
    Μια ευρέως διαδεδομένη τακτική, όσοι έχουν πάει στην Τήνο θα την έχουν δει πολλές φορές, είναι να πάρεις άδεια από τη ναοδομία για ανέγερση εκκλησίας. Άδεια μετά για ανέγερση πανηγυρόσπιτου και άδεια δεξαμενής συλλογής ομβρίων υδάτων που γίνεται πισίνα!
    Αντιγράφω από εδώ:

    Τὰ Δάση καψάλισον…


    Αφού κάψεις και περιφράξεις το «οικόπεδό σου», πας στον τοπικό μητροπολίτη της περιοχής και ζητάς άδεια απ΄ το τμήμα ναοδομίας για την ανέγερση «ναΐσκου», πχ εις μνήμην του τάδε αγίου (προτιμάς να εορτάζει εποχή που δεν χρησιμοποιείς την βίλλα, το γιατί θα το καταλάβετε παρακάτω).
    Είναι γνωστό πως οι ανιδιοτελείς κληρικοί της εκκλησίας έναντι ενός λογικού ποσού «πίστεως», σου εκδίδουν άμεσα και χωρίς πολλές περίπλοκες διαδικασίες μια άδεια για ναό.
    Ποτέ η εκκλησία δεν λέει εξ άλλου όχι σε ανέγερση ναών της, όπως δεν λέει ποτέ όχι σε καταθέσεις … «πίστεως» και «δωρεές».
    Εξ άλλου είναι εκκλησία της αγάπης και άμα τα σκάς μερακλίδικα και χωρίς να ζητάς αποδείξεις, σε αγαπούν περισσότερο απο τα άλλα αμαρτωλά πλάσματα του θεού.
    Αμέσως ρευματοδοτείται και υδροδοτείται υποχρεωτικά ο προκάτ κιτς ναΐσκος, ακόμη και αν είναι σε καμένο δάσος, αιγιαλό, αρχαιολογικό χώρο κλπ. ΟΥΔΕΜΙΑ δημόσια αρχή δεν μπορεί να αρνηθεί τις παροχές και επίσης ουδεμία δημόσια αρχή, όπως τα δασαρχεία και η πολεοδομία, μπορούν να κηρύξουν ως αυθαίρετο ή παράνομο ή κατεδαφιστέο τον … «ναό του κυρίου».
    Είπαμε η ορθόδοξη εκκλησία είναι κράτος εν κράτει και το παπαδαριό ένας απ τους μεγαλύτερους πόλους διαπλοκής και ξεπλύματος μαύρου, ματωμένου και βιασμένου χρήματος καθώς και ιδιοκτήτης εκατοντάδων υπερακτίων «θεϊκών» εταιρειών.
    Μετά κτίζεις το αυθαίρετο για «φιλοξενία των πιστών» (η βίλλα) το οποίο, ναι καλά το καταλάβατε παίρνει ρεύμα και νερό απο το εκκλησάκι του «αγίου αυθερεσίου» – μεγάλη η χάρη του !
    Η μόνη υποχρέωση είναι να λειτουργεί μια φορά τον χρόνο κατά την εορτή του προστάτη του ο ναΐσκος, πράγμα που καλά το καταλάβατε, δεν συμβαίνει ποτέ, έναντι πάλι μια μικρής δωρεάς «πίστεως» στον ντόπιο παπά που έχει χρεωμένο το «ξωκκλήσι» στην ενορία του.
    Επίσης θεωρητικά πρέπει να είναι ελεύθερα επισκέψιμο και προσβάσιμο και για αυτό έχει συνήθως διπλό φράκτη, με ξεχωριστή εξώπορτα, για το τυπικό, όχι πως κάποιος θα ήθελε ποτέ να ανάψει ένα κεράκι στο ξωκκλήσι του τοπικού μεγαλογιατροδικηγορομαφιοζοπολιτικοαπατεονομεγαλοδιαπλεκομένου.
    Μια ελληνική σημαία και μια με τον δικέφαλο απαραίτητα αξεσουάρ.
    Γιατί Ορθοδοξία σημαίνει προπαντός … φως, νερό, τηλέφωνο και καταθέσεις …

  49. Αιμ said

    Να αγιάσει ο… στόμας σου Αθεόφοβε ! Ασε που και τα παλιά, στο πουθενά, τα ‘χουν κάνει σαν μπουνκερ που λέει κι ο Σκύλος

  50. Πέπε said

    @48:
    Μπράβο, αυτό είχα στον νου μου αλλά πολύ πιο αόριστα.

    Προσθετέον ότι «ανέγερση» μπορεί να σημαίνει ότι απλώς σου φέρνουν ένα έτοιμο εκκλησάκι και το ακουμπάνε εκεί. Ίσως το στερεώνουν και κάπως.

    Είναι όμως άσχετη υπόθεση από τα «παλιά στο πουθενά» που λέει ο Αιμ στο #49, τα οποία, σε γενικές γραμμές, δίνουν μια ήμερη και ωραία εικόνα και ενίοτε έχουν ωραία, ταπεινά πανηγυράκια (έχω βρεθεί σε τέτοια, μερικές φορές, και είναι σαν να ζεις τον Παπαδιαμάντη).

    Τώρα, να πω την αμαρτία μου κι ο θεός ας με συχωρέσει: είναι και μερικά από τα «παλιά στο πουθενά» που μ’ ενοχλούν. Κάτι Προφήτη-Ηλίες σε απρόσιτες περίοπτες κορυφές, κάτι άλλα σε απόκρημνα μπαλκόνια βράχων, τα βρίσκω λίγο ποζεριές. Δε χρειάζεται να πας να καρφώσεις τη σημαία σου στο πιο δύσκολο σημείο να σε βλέπουν όλοι από τα πέρατα, δεν είναι ταπεινό αυτό.

    Αλλά όπως και να ‘χει, δεν ταυτίζω το πλήθος εκκλησιών και εκκλησιδίων με τη θρησκοληψία.

  51. Αιμ said

    Έχεις δίκιο είναι ψιλοασχετο αυτό για τα παλιά. Κατα τα άλλα όμως είναι δύσκολο κανείς να διαλέξει, αν έπρεπε, μεταξύ υποκρισίας και θρησκοληψιας.

  52. Μαρία said

    50
    Η ναοδομία καταργήθηκε το 2012.

  53. Avonidas said

    αλλά μετά σκέφτηκα πως θα μπορούσε να θεωρηθεί χειρονομία ευμενής προς τον Κούλη

    Πάρτε και μία του Ιωάννου για τα Κουλιανά

  54. sarant said

    Ο Ιωάννου δεν είναι Χαντζόπουλος

  55. Avonidas said

    #54. Είπα εγώ ότι είναι;!
    Έχω γράψει πολλές φορές το πόσο τον εκτιμώ. Ανέβασα τη γελοιογραφία επειδή μου αρέσει, όχι για να τον ψέξω.

  56. sarant said

    55 Δεν είπα ότι ήθελες να τον ψέξεις -κι εγώ τον εκτιμώ πολύ. Τον αντιδιαστέλλω απλώς με τον Χαντζ.

  57. Κουτρούφι said

    #50. Κάλαντα του 1900 για τη συντήρηση του Προφήτη Ηλία (Αη Νηγιάς) που όντως είναι στην ψηλότερη (δεν θα έλεγα πιο απρόσιτη) κορυφή της Σίφνου

    Όταν το βλέμμα μας στραφεί, προς του βουνού την κορυφή,
    όπου εγγίζει με τα νέφη, βλέπομε ότι την στέφει

    κόσμημα ανεκτίμητον, έκλαμπρον και αμίμητον
    ίσταται εκεί ωραίον, ωσάν στέμμα βασιλέων

    Το κόσμημα, η καλλονή, ειν του Προφήτου η Μονή
    η κτισθείσα προ αιώνων, υπό ευσεβών προγόνων

    Υπήρχε ποτε εποχή, που εκατώκουν Μοναχοί,
    στο ψηλό εκείνο μέρος και χειμώνα τε και θέρος

    Διάγοντες εν τη Μονή, ως αληθείς χριστι-ανοί
    όπως αδελφοί και ούτω, η Μονή εκραταιούτο

    Πλην προ πολλών ενιαυτών, εγκατελείφθη υπ’ αυτών
    και εγκαταλελειμμένη σήμερον προ πάντων μένει.

    Και είν’ ερείπιον σχεδόν και καταρρέει βαθμηδόν,
    η σεπτή Μονή εκείνη που τον θαυμασμόν εκίνει!

    Τίνος καρδία δεν πονεί, να βλέπει ότι η Μονή,
    του Προφήτου καταρρέει, τίνος οφθαλμός δεν κλαίει;

    Φιλόχριστοι θεοσεβείς, ηρχίσαμεν επισκευής
    από του ναού εν πρώτοις, έκαστος δε πατριώτης

    δέον να συνεισφέρει τι και αν ερωτήσει διατί
    απαντώμεν παραχρήμα, αυτά γίνονται με χρήμα.

    Ό,τι κι αν δώσετε δεκτά, και δέκα και είκοσι λεπτά,
    και τον οβολόν της χήρας, πλην δεχόμεθα και λίρας

    Και ο Προφήτης δεν αργεί, σ’ εκείνον που αγαθοεργεί,
    από τ’ άφθαστά του ύψη, γρήγορα να ανταμείψει

    (από το βιβλίο του Ν. Σταφυλοπάτη «Τα λαϊκά τραγούδια και τα κάλαντα της Σίφνου (1829-1980)», Ελληνικά Γράμματα, 1997)

  58. cronopiusa said

  59. Γς said

    53:

    Μια τέτοια περίπτωση στη Ραφήνα [;]

    https://www.google.com/maps/@38.0080719,23.9811359,3a,53.4y,123.37h,77.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1sixHDlTNNHVvnAs_YVHgQjA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

  60. cronopiusa said

  61. 48 atheofobos said: «Γιατί χτίζει ο κόσμος πολλές εκκλησίες ……»

    Συμφωνώ απολύτως με τις απόψεις σου περί ναοδομίας. Κατά τα λοιπά, το σχόλιό σου είναι γεμάτο από άδικες γενικεύσεις, για να μην πω «προκάτ μίσος».
    Ίσως οι εμπειρίες που έχεις να δικαιολογούν την όλη θέση σου. Η γενίκευση όμως οδηγεί σε κοινωνικό (για να μην το πω ρατσιστικό) μίσος.
    Λοιπόν εγώ θα σου πώ τα εξής: Η Εκκλησία των Σερρών, όχι μόνο δεν επιδίδεται σε …ναοδομίες αλλά αναπτύσσει μια τεράστια κοινωνική προσφορά: Κοινωνικά, συσσίτια-παντοπωλεία-ιατρεία, ρουχισμό σε αναξιοπαθούντες συμπολίτες μας, επιδόματα σε άπορους φοιτητές, διάφορα βοηθήματα, πληρωμές λογαριασμών ΔΕΗ, πληρωμές τιμημάτων για αποφυλάκιση κρατουμένων κλπ, κλπ.
    Αν κάποιος αμφισβητεί τα ως ανωτέρω εκτιθέμενα, ευχαρίστως να τον …ξεναγήσω (μολονότι δεν έχω ιδιαίτερα στενές σχέσεις με το «παπαδαριό».

  62. Reblogged στις penelopap.

Σχολιάστε