Τα Ιουλιανά μέσα από τις γελοιογραφίες του Κώστα Μητρόπουλου (60 χρόνια μετά)
Posted by sarant στο 15 Ιουλίου, 2025
Συμπληρώνονται σήμερα 60 χρόνια από τα Ιουλιανά, δηλαδή την ανατροπή της εκλεγμένης κυβέρνησης του Γεωργίου Παπανδρέου στις 15 Ιουλίου 1965, ύστερα από σύγκρουση του πρωθυπουργού με τον νεαρό βασιλιά Κωνσταντίνο.
Η θρυαλλίδα της σύγκρουσης ήταν η επιθυμία του πρωθυπουργού να αντικαταστήσει τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, τον Πέτρο Γαρουφαλιά, που εθεωρείτο ευρέως άνθρωπος του παλατιού και να αναλάβει εκείνος το υπουργείο. Ο βασιλιάς αρνήθηκε να υπογράψει το σχετικό βασιλικό διάταγμα, με το επιχείρημα ότι ο γιος του πρωθυπουργού, ο Ανδρέας Παπανδρέου, είχε ανάμιξη στην υπόθεση ΑΣΠΙΔΑ, μια μαλλον ασήμαντη κίνηση χαμηλόβαθμων αξιωματικών.
(Θυμίζω ότι στις εκλογές του Φεβρουαρίου 1964 η Ένωση Κέντρου είχε θριαμβεύσει με ποσοστό 52,7% και 171 έδρες).
Στο διάστημα 8-15 Ιουλίου 1965 ανταλλάχτηκαν πέντε επιστολές σε πολύ οξύ ύφος ανάμεσα στον Παπανδρέου και στον βασιλιά, ο οποίος βρισκόταν αρχικά στην Κέρκυρα για τη γέννηση της κόρης του, της Αλεξίας (γενν. 10/7/65). Επίσης έγινε μια συνάντηση στα τότε Ανάκτορα (τώρα Προεδρικό Μέγαρο) στις 7μμ της 15/7/65, η οποία κράτησε μόλις 10 λεπτά. Όταν ο βασιλιάς επέμεινε στην άρνηση να υπογράψει το διάταγμα, ο Γ. Παπανδρέου του ανακοίνωσε προφορικά την παραίτησή του, αρνούμενος να μείνει «πρωθυπουργός υπό απαγόρευση» (όπως έγραφε στη δεύτερη επιστολή του).
Το ενδιαφέρον, που δείχνει ότι το Παλάτι ήταν προετοιμασμένο για την εκτροπή, είναι ότι λίγη ώρα μετά την προφορική παραίτηση του πρωθυπουργού και πριν ακόμα υποβληθεί γραπτώς η παραίτηση της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου, ορκίστηκε νέος πρωθυπουργός ο Γεώργιος Αθανασιάδης-Νόβας, έως τότε Πρόεδρος της Βουλής. (Μάλιστα, το πρωί της 15ης Ιουλίου επρόκειτο να αναχωρήσει αντιπροσωπεία βουλευτών για το Δυτικό Βερολίνο, με επικεφαλής τον Γ. Αθανασιάδη-Νόβα, για συνομιλίες σύνδεσης με την ΕΟΚ -αλλά ο Νόβας δεν εμφανίστηκε στο αεροδρόμιο Ελληνικού).
Ο Νόβας ήταν ο πρωθυπουργός, αλλά ιθύνων νους της αποστασίας, όπως ονομάστηκε, ήταν ο Κωνσταντίνος Μητοστάκης, που ανέλαβε υπουργός Συντονισμού. Την νέα κυβέρνηση ακολούθησαν 21 βουλευτές της Ένωσης Κέντρου, που ονομάστηκαν «αποστάτες» και που οι περισσότεροι πήραν υπουργείο.
Αμέσως ξεκίνησαν διαδηλώσεις διαμαρτυρίας για την εκτροπή -με έναν νεκρό, τον Σωτήρη Πέτρουλα στις 21 Ιουλίου. Η κυβέρνηση Νόβα δεν μπόρεσε να πάρει ψήφο εμπιστοσύνης στη Βουλή, αφού καταψηφίστηκε από 145 βουλευτές της ΕΚ και 22 της ΕΔΑ, αλλά ακολούθησαν άλλα δύο κύματα αποστασίας, μέχρι να σχηματιστεί επιτέλους κυβέρνηση αποστατών ικανή να συγκεντρώσει πλειοψηφία στη Βουλή.
Τα Ιουλιανά κράτησαν συνολικά 70 μέρες. Μέρες μεγαλείου, μέρες οργής, μέρες πένθους αλλά και μέρες γέλιου, μια και το λαϊκό χιούμορ έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο.
Στο ιστολόγιο έχουμε επανειλημμένα δημοσιεύσει γελοιογραφίες από τις μέρες εκείνες. Πολλές από αυτές είναι του Μποστ:
Το κουρασμένο παλικάρι (Πριν από την εκτροπή, προφητικό)
Ένα τηλεφώνημα απογνώσεως πριν από 45 χρόνια (Πρώτο κύμα αποστασίας)
Το νέον μικρομάγαζον (Πρώτο κύμα αποστασίας)
Μια συμφωνία με την Αυλή πριν από 45 χρόνια (Για τον Ηλ. Τσιριμώκο και το δεύτερο κύμα αποστασίας)
Το άχρηστο απολυτήριο (Τρίτο κύμα αποστασίας)
Πριν από 50 χρόνια. Ο Μποστ και η κυβέρνηση Τσιριμώκου.
Πριν από 50 χρόνια. Ο Μποστ και η κυβέρνηση Στεφανόπουλου.
Το 2020 βάλαμε γελοιογραφίες του Φωκίωνα Δημητριάδη.
Επίσης, δυο άλλα άρθρα διερευνούν τις ποιητικές πτυχές των Ιουλιανών:
Γαργάλατα και εργοστάσιον εμφιαλώσεως: ποίηση και αποστασία 45 χρόνια μετά (Για τον Νόβα και το ποίημα “γαργάλατα” που δεν έγραψε). Η σχεδόν οριστική διαλεύκανση της υπόθεσης, σε άρθρο του 2012. Και ανακεφαλαίωση, σε άρθρο του 2015.
Σήμερα όμως θα επαναλάβω ένα άλλο παλιότερο άρθρο, με γελοιογραφίες του Κώστα Μητρόπουλου, για να τιμήσω τον αειθαλή μεγάλο γελοιογραφο, που τότε ήταν 4ο χρονών αλλά φέτος γιορτάζει τα 100 του χρόνια και συνεχίζει ακμαιότατος, αφού χτες δημοσίευσε στα Νέα γελοιογραφία για τον ΟΠΕΚΕΠΕ!
Μια από τις πιο διάσημες γελοιογραφίες του Μητρόπουλου:

Παρόλο που είναι διάσημη γελοιογραφία και θα τη δείτε σε διάφορα αφιερώματα, αγνοώ πού και πότε πρωτοδημοσιεύτηκε. Την πήρα από το (εξαντλημένο πια και δυσεύρετο) άλμπουμ «Ποτέ πια» που περιλαμβάνει γελοιογραφίες του Κ. Μητρ. από την εποχή της Ιουλιανής κρίσης.
Αριστερά, σκίτσο που δημοσιεύτηκε, όπως και όλα τα επόμενα, στο Βήμα στις 17 Ιουλίου 1965. Ο όρος «μικρομάγαζο» χρησιμοποιόταν πολύ στην πολιτική γλώσσα της εποχής (περισσότερα εδώ). Δεξιά, σκίτσο της 18.7.65. Το όνομα του χορού μπόσα-νόβα είναι ένα από τα πολλά λογοπαίγνια με το όνομα του πρωθυπουργού Νόβα (ακούστηκαν τότε επίσης το Νοβο-καΐνη, Καζα-νόβας, όπως και το τζεϊμσμποντικό Δρ. Νο-βας). Ο πρώτος αποστάτης πρωθυπουργός, ο Γεώργιος Αθανασιάδης-Νόβας (1893-1987), που ήταν Πρόεδρος της Βουλής πριν αποστατήσει, έμοιαζε ιδανικός για στόχος της σάτιρας: εκτός από το ότι είχε αστείο όνομα που προσφερόταν για ένα σωρό λογοπαίγνια, είχε και κάμποσες συνήθειες που προσφέρονταν για διακωμώδηση: ήταν ένας ηλικιωμένος αριστοκράτης της επαρχίας, υπερβολικά προσηλωμένος στους τύπους και στο τελετουργικό, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, φορούσε άσπρα κοστούμια και απαραιτήτως παπιγιόν, έγραφε ποιήματα. Όλα αυτά τα περιέλαβαν στο στόχαστρό τους ευθυμογράφοι, επιθεωρησιογράφοι και αυτοσχέδιοι λαϊκοί σατιριστές και τον έκαναν ρεζίλι τον φτωχό τον Νόβα. Και καλά του έκαναν.


Τα δύο πρώτα σκίτσα δημοσιεύτηκαν στις 21 Ιουλίου. Ο μεν λαός περιφρονεί αγέρωχα την απαγόρευση διαδηλώσεων του αποστάτη υπουργού Δημόσιας Τάξης Ιωάννη Τούμπα, αλλά και ο Κ. Μητσοτάκης, αριστερά, αδιαφορεί μακάρια για την εναντίον του κατακραυγή. Εκατοντάδες χιλιάδες φώναζαν «Μητσοτάκη κάθαρμα», αλλά το αυτί του δεν ίδρωσε ούτε στάλα. Στο τρίτο σκίτσο (22 Ιουλίου), ο στιλιζαρισμένος λαός έχει ρίξει τους αποστάτες στον κάδο των σκουπιδιών (που έχει την ένδειξη ΔΑ – Δήμος Αθηναίων): Μητσοτάκης, Κωστόπουλος (Υπ.Εσωτ.), Νόβας, Τούμπας.
Μετά τη δολοφονία του Σωτήρη Πέτρουλα, στις 23 Ιουλίου 1965. Η κυβέρνηση των αποστατών έβαψε τα χέρια της στο αίμα.
Επάνω, σκίτσο που δημοσιεύτηκε στις 25 Ιουλίου. Νόβας, Μητσοτάκης και ΕΡΕ τρέμουν μπροστά στο μαύρισμα που τους περιμένει στις εκλογές (που ποτέ δεν έγιναν). Κάτω, ένα σκιτσογραφικό δίδυμο από τις 26 Ιουλίου 1965. Είχαν δημοσιευτεί αποσπάσματα από τις επιστολές του Κωνσταντίνου προς τον Γ. Παπανδρέου’ και η κοινοβουλευτική ομάδα της ΕΚ ετοιμάζεται να σουτάρει τον Μητσοτάκη.
Επάνω, σκίτσο από τις 29 Ιουλίου 1965 -ωραίο εύρημα αυτό με τα διασταυρούμενα μικρόφωνα, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε ποικίλες καταστάσεις. Κάτω, δυο σκίτσα από τις 31 Ιουλίου. Η κυβέρνηση Νόβα ψυχορραγεί και ο Μητσοτάκης τηλεφωνεί τα νέα στην Κέρκυρα (όπου παραθέριζε ο βασιλιάς). Και μετά την καταψήφιση της κυβέρνησης Νόβα από τη Βουλή, ο λαός φωνάζει τον Κων. Χοϊδά, διευθυντή του πολιτικού γραφείου του Κωνσταντίνου, να παραλάβει «τυλιγμένους σε μια κόλλα χαρτί», τους δυο κορυφαίους εκπροσώπους του πρώτου κύματος αποστασίας. Να σημειωθεί ότι, πιστός στη γραμμή του ΔΟΛ, ο Μητρόπουλος λογαριάζει μόνο τις αρνητικές ψήφους των βουλευτών της ΕΚ (143) χωρίς να συνυπολογίζει τις ψήφους των βουλευτών της Αριστεράς!
Φυσικά, τα Ιουλιανά δεν τελείωσαν στις 31 Ιουλίου αλλά τον Σεπτέμβριο. Ακολούθησε ένα δεύτερο κύμα αποστασίας, με τον Ηλ. Τσιριμώκο επικεφαλής, κι ένα τρίτο, και πετυχημένο, με τον Στέφ. Στεφανόπουλο. Γι’ αυτό και συνήθως μιλάμε για «70 μέρες», από τις 15 Ιουλίου έως τις 25 Σεπτεμβρίου 1965 -τότε περίπου πήρε ψήφο εμπιστοσύνης η κυβέρνηση Στεφανόπουλου και καταλάγιασαν οι λαϊκές αντιδράσεις.
Από τους εικονιζόμενους στα σκίτσα του Μητρόπουλου, δεν ζει πια κανείς, εκτός από τον δημιουργό τους, που όπως είπαμε εξακολουθεί ακμαίος την καθημερινή γελοιογραφία. Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος, έκπτωτος από το 1974, πέθανε το 2023. Ο Κ. Μητσοτάκης, που τον λογαριάζαμε για απέθαντο, μάς άφησε χρόνους το 2017. Ήταν επίσης και ο μόνος από τους αποστάτες που μπόρεσε να έχει αξιόλογη πολιτική καριέρα παρά το στίγμα της αποστασίας -αφού πρώτα πέρασε την έρημο του 1974-77. Ο Νόβας δεν ασχολήθηκε μεταδικτατορικά με την πολιτική, ο Τσιριμώκος πέθανε το 1968 (και ειναι απορίας άξιο γιατί πείστηκε να λερώσει το όνομά του), ενώ ο Στέφανος Στεφανόπουλος κατάντησε στα γεράματα επικεφαλής της ακροδεξιάς Εθνικής Παράταξης. Στην ακροδεξιά είχε βρεθεί, ήδη από το 1974, και ο Πέτρος Γαρουφαλιάς, ο καταλύτης της ιουλιανής κρίσης, αρχηγός της χουντοβασιλικής ΕΔΕ που πήρε 1 και κάτι στις εκλογές του Νοεμβρίου 1974 και στόχος του λαϊκού χιούμορ -ο κόσμος κατέκλυζε τις συγκεντρώσεις του με χλευαστικά συνθήματα («Φόλα στο σκύλο της ΕΣΑ», «Πέτρο μαλάκα, ήρθαμε για πλάκα» κτλ.). Άξιο τέλος.














dimosioshoros said
Θυμάμαι που στο τοπικό περιβάλλον της ευρείας κοινοβουλευτικής περιφέρειας Άρτας-Πρέβεζας-Λευκάδας, λέγαμε πως πρωθυπουργός θα είναι κάποιος από το «τρίγωνο της αμαρτίας» (Άρτα-Πρέβεζα-Λευκάδα), δηλαδή Πέτρος Γαρουφαλιάς, Ιωάννης Τούμπας, Θρασύβουλος Τσακαλώτος.
Παναγιώτης Κ. said
Πάρα πολύ ωραία η εισαγωγή σου Νικοκύρη!
Ό,τι πρέπει για να μαθαίνουν οι νέοι και να θυμούνται οι…γέροι.
Jorge said
Να συνέλθω λίγο από το Μητοστάκης, και θα επανέλθω 🙂
atheofobos said
Είχαν δημοσιευτεί αποσπάσματα από τις επιστολές του Κωνσταντίνου προς τον Γ. Παπανδρέου’ …
Οι επιστολές του Κωνσταντίνου και του Παπανδρέου ήταν γνωστές ολόκληρες, χάρις στον Αναστάσιο Πεπονή τότε Διευθυντή του ΕΙΡ, ο οποίος το βράδυ της αποστασίας κλειδώθηκε ο ίδιος στην αίθουσα μεταδόσεων του ραδιοφώνου και τις διάβασε όλες με την σειρά που ανταλλάχτηκαν .
Παναγιώτης Κ. said
Αποστασία!
Πάντοτε είχα την απορία πως γίνεται ένας κοτζάμ γέρος άρα έμπειρος πρωθυπουργός (Γεώργιος Παπανδρέου) να δίνει…εξετάσεις ευθιξίας σε ένα 25-χρονο μειράκιο.
Γενικώς δεν συμφωνώ με το επιχείρημα που συχνά ακούω σε πολιτικές συζητήσεις να λένε: Το χ πολιτικό πρόσωπο αφού διαφώνησε όφειλε να παραιτηθεί κ.λπ (Δεν αναφέρομαι μόνο στον Γ.Παπανδρέου ).
Πιστεύω ότι όταν κάποιος κατέχει ένα δημόσιο αξίωμα πρέπει να αγωνίζεται για να υποστηρίξει τις απόψεις του η δε παραίτηση να αποτελεί την έσχατη επιλογή γι΄αυτόν.
Για να μη πω ότι μια παραίτηση καλό είναι να οδηγεί και στην πολιτική αποστρατεία του.
Κάνοντας προβολή στο σήμερα δεν συμφωνώ π.χ με την επιστροφή Τσίπρα.
Costas X said
Καλημέρα από Κέρκυρα, πολύ κοντά στο Μον Ρεπό, όπου βρισκόταν ο τέως το ’65 για τη γέννηση της Αλεξίας, δύο μήνες μετά τη δική μου γέννηση !
Παναγιώτης Κ. said
Από την άλλη βέβαια κατανοώ ότι μια παραίτηση μπορεί να είναι μια πράξη εκτόνωσης σε μια κρίσιμη πολιτική κατάσταση προς όφελος της κοινωνίας.
Παναγιώτης Κ. said
6. Σεμνύνομαι 🙂 να λέω ότι πριν περίπου είκοσι χρόνια περιδιάβηκα τον…παράδεισο που ορίζει το Μον Ρεπό. Ίσως να κολύμπησα κιόλας. Δεν θυμάμαι.
Μπήκαμε μέσα με την γυναίκα μου χωρίς να συναντήσουμε κάποια ψυχή.
Ποιό είναι τώρα το ιδιοκτησιακό καθεστώς του…παραδείσου;
Είναι επισκέψιμος ο χώρος;
Jorge said
Μόν Ρεπώ, δεν άλλαξε δα τόσο.
https://www.parapolitika.gr/ellada/article/1559458/salos-stin-kerkura-minuseis-gia-pole-dancing-sto-palati-tou-mon-repo/
atheofobos said
Το τραγικό με τον Τσιριμώκο είναι ότι μια εβδομάδα πριν να ορκιστεί Πρωθυπουργός των αποστατών, τον είχε στείλει ο Παπανδρέου στην Θεσσαλονίκη για να μιλήσει και είχε πει ότι «δεν υπάρχουν κετεψυγμένοι πρωθυπουργοί!», όπως τα τότε πολύ γνωστά κατεψυγμένα ψάρια που έφερνε το πλοίο Ευρυδίκη!
Αντιγράφω από την ΑΥΓΗ της 22-6-2012
Θεσσαλονίκη: τέλη Ιουλίου 1965, στον θερινό κινηματογράφο “Ηλύσια”.
Είμαστε εκατοντάδες, ίσως χιλιάδες, μέσα κι έξω από το σινεμά, που βρισκόταν στο κάτω μέρος της πλατείας Αριστοτέλους, κατεβαίνοντας δεξιά. Έχει προηγηθεί η καθαίρεση του Γεώργιου Παπανδρέου (με πρόσφατο το 53% του λαού υπέρ του) από τον Γλίξμπουργκ τον νεότερο και η προσπάθεια να συγκροτηθεί ανακτορική κυβέρνηση από την ΕΡΕ, τον Μαρκεζίνη και αποστάτες της Ένωσης Κέντρου.
Κεντρικός ομιλητής ο Ηλίας Τσιριμώκος, ο διάδοχος του πρόωρα χαμένου σοσιαλιστή Αλέξανδρου Σβώλου. Είμαστε εκεί όλοι μαζί: λαμπράκηδες, εδηνίτες (νεολαίοι της Ένωσης Κέντρου) και αριστεριστές. Και σηκώνουμε τον κόσμο στο ποδάρι όταν ο σκληροτράχηλος υπουργός του Βουνού, το κορυφαίο στέλεχος του ΕΑΜ, ο συνεργαζόμενος με την ΕΔΑ το ’58 και υπουργός αλλά και πρόεδρος Βουλής ως εκλεκτός της Ενωσης Κέντρου, διαβεβαιώνει:
«(…) δεν υπάρχουν στις αποθήκες των Ανακτόρων άλλοι κατεψυγμένοι πρωθυπουργοί, δεν υπάρχουν πρωθυπουργοί ‘Ευρυδίκης’*».
Σε λίγες μέρες, όταν κι ο Τσιριμώκος ανέλαβε να συγκροτήσει ανακτορική κυβέρνηση και πίεζε τους όσους σοσιαλιστές είχαν απομείνει στην Ένωση Κέντρου να συμπράξουν με την ακροδεξιά ΕΡΕ και τους μαρκεζινικούς, το τραγούδι που κυριαρχούσε στις διαδηλώσεις ήταν – στο μοτίβο του «γιούπι για για»:
άλλοτε είσαι στα βουνά,
άλλοτε στη Δεξιά,
Τσιριμώκο, Τσιριμώκο,
Jorge said
10.
Σα να μου φαίνεται πως λείπει ο τελευταίος στίχος…
atheofobos said
Στα σχόλια του ποστ μου Ο ΓΑΡΓΑΛΑΤΑΣ έχω μεταφέρει το κείμενο του Λευτέρη Παπαδόπουλου που δημοσιεύτηκε στα ΝΕΑ στις 6-1-2012 και το οποίο δεν υπάρχει πια στον ιστότοπο των ΝΕΩΝ, στο οποίο μιλάει για το πως γράφτηκε το Γαργάλατα..
Ποιήματα έγραφαν οι πολιτικοί και τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1960, πριν από τη δικτατορία. Ανάμεσά τους, τότε συζητιόταν το εθνικολυρικό ύφος του Γεωργίου Αθανασιάδου – Νόβα, που δημοσίευε με το ψευδώνυμο Γεώργιος Αθάνας. Η μαρτυρία του Λευτέρη Παπαδόπουλου εξηγεί πώς ένα δημοσιογραφικό αστείο με θέμα του τον ποιητικό οίστρο του Νόβα, τον «φόρτωσε» με ένα ψευδώνυμο που τον συνόδευε έκτοτε συνεχώς: «Γαργάλατα». Το βασιλικό πραξικόπημα του 1965 είχε αναστατώσει ολόκληρη την Ελλάδα και βέβαια την Αθήνα, όπου οι εξεγέρσεις και τα συλλαλητήρια βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη. Το σύνθημα «Δεν σε θέλει ο λαός, πάρ’ τη μάνα σου κι εμπρός» κυριαρχούσε παντού και ο Κωνσταντίνος μαζί με τους αυλικούς του δεν ήξεραν πού να κρυφτούν. Το γραφείο μου ήταν στον δεύτερο όροφο των «ΝΕΩΝ», δίπλα από το γραφείο του διευθυντή Κώστα Νίτσου και απέναντι ακριβώς από τη Λέσχη των Φιλελευθέρων. Στο βάθος αριστερά δούλευε ο Φώκος Δημητριάδης, που εκείνο τον καιρό είχε τιμηθεί με παγκόσμιο βραβείο για μια γελοιογραφία του. Απέναντί του ήταν το τραπέζι του «επιλοχία» Φάνη Κλεάνθη, που μάζευε σαν το μυρμήγκι όλη την ύλη των «Καλλιτεχνικών» – τότε, «ΤΑ ΝΕΑ» χάλαγαν κόσμο με τη δεύτερη σελίδα τους (θεατρικά, κινηματογραφικά, εικαστικά, λογοτεχνικά κ.λπ.) – και δίπλα του έγραφε το καθημερινό πρωτοσέλιδο χρονογράφημά του ο Δημήτρης Ψαθάς. Ψαθάς και Δημητριάδης δούλευαν μόνο πρωί και έφευγαν για τα σπίτια τους κατά τις δύο το μεσημέρι. Στην απογευματινή και βραδινή βάρδια ήταν ο Κλεάνθης – πάντοτε – , ο Γιώργος Πηλιχός, ο Κώστας Σταματίου και εγώ, ο Βενιαμίν της παρέας. Ο Σταματίου ήταν μεγάλος δημοσιογράφος και ο Πηλιχός μοναδικός ρεπόρτερ. Στον Σταματίου, σπουδαίο γραφιά, η εφημερίδα είχε αναθέσει την κινηματογραφική κριτική και μια στήλη, «Αδιακρισίες», όπου γίνονταν χιουμοριστικά σχόλια από την πολιτική επικαιρότητα (ανάλογη στήλη είχα και εγώ στην τελευταία σελίδα, με τον τίτλο: «Απροσδόκητα του 24ώρου»). Οι «Αδιακρισίες», που αργότερα έγιναν «Ωτοβλεψίες», διαβάζονταν σχεδόν από όλους τους αναγνώστες της εφημερίδας, που τότε πωλούσε 250.000 φύλλα την ημέρα, μόνο σε Αθήνα – Πειραιά. Ο Σταματίου είχε ένα γραφειάκι δίπλα από το δικό μου, που το χρησιμοποιούσε και η γυναίκα του, Μαρία Παπαδοπούλου. Ο Κώστας ερχόταν στο γραφείο κατά τις επτά το απόγευμα, παράγγελνε διπλό ούζο, άναβε ένα πούρο Αβάνας και έγραφε ασταμάτητα, με ένα μπλε και ένα κόκκινο μπικ. Ένα τέτοιο βράδυ, μου ζήτησε υπομειδιώντας να δω ένα χιουμοριστικό δίστιχο που είχε γράψει γιατί ήμουν, υποτίθεται, ο ειδικός στους στίχους. Το διάβασα και ξεράθηκα στα γέλια! Ήταν το ιστορικό δίστιχο: «Κι ήταν τα στήθια σου λευκά γεμάτα γάλατα και μου ‘λεγες γαργάλατα!». Με το που δημοσιεύθηκε αυτό το δίστιχο που ο Σταματίου το απέδωσε στον – και ποιητή – Αθανασιάδη – Νόβα ολόκληρη η Ελλάδα άρχισε να καγχάζει, ενώ ο Νόβας δεν ήξερε πού να κρυφτεί! Το σύνθημα «Γαργάλατα» κυριαρχούσε παντού, ενώ γράφονταν αβέρτα επιθεωρήσεις με αυτό τον τίτλο! Ο Σταματίου έλεγε σε όλους πως το «Γαργάλατα» ήταν όντως «έργο» του Νόβα, αλλά επρόκειτο για ψεύδος. Η επιτυχία τού «Γαργάλατα» έσπρωξε τον Σταματίου να γράψει και μερικά άλλα δίστιχα, τα οποία όμως δεν είχαν την ίδια επιτυχία. Ένα από αυτά το θυμάμαι: ο Νόβας είχε επισκεφθεί ένα εργοστάσιο εμφιαλώσεως. Άρπαξε την ευκαιρία ο Σταματίου και έγραψε: «Από την εποχή της Αλώσεως / δεν έχει ξαναγίνει τόσο σπουδαίο εργοστάσιο εμφιαλώσεως».
atheofobos said
11
Όχι. Στο κείμενο που αντέγραψα δεν υπάρχει άλλος στίχος.
https://www.avgi.gr/arheio/29187_i-istoria-epanalambanetai-aenaos?amp
sarant said
Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!
2 Ώστε Λευκάδα ο Τούμπας;
4 Αυτό δεν το ήξερα!
10-11-13 Δεν λείπει στίχος, λείπει τρισύλλαβη οξύτονη λέξη, π.χ. «κλεφταρά» (κατά 99% κάτι άλλο σε -αρά, αλλά μας διαβάζει η μαμά μου)
dimosioshoros said
https://aromalefkadas.gr/%ce%bf-%ce%bb%ce%b5%cf%85%ce%ba%ce%b1%ce%b4%ce%af%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bd%ce%b1%cf%8d%cf%81%cf%87%ce%bf%cf%82-%ce%b9%cf%89%ce%ac%ce%bd%ce%bd%ce%b7%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%8d%ce%bc%cf%80%ce%b1%cf%82/
Μαρία said
Το πιο γνωστό του Αθάνα χάρη στη μελοποίηση.
Jorge said
15.
Τρομερό!
Δεν το γνώριζα.
Ευχαριστώ.
sarant said
16 Εξίσου γνωστό, ίσως και γνωστότερο, είναι αυτό:
https://www.youtube.com/watch?v=-PCeWDc3oZc&t=1s
bluemusic93eafc702a said
Καλημέρα! Θυμάμαι τον πατέρα μου, φανατικό οπαδό του Παπανδρέου, που έλεγε » Δεν έπρεπε να παραιτηθεί, έστω και προφορικά, ας τον έδιωχνε ο βασιλιάς». Παρόμοια έλεγε και για τις παραιτήσεις των υπουργών του ΕΑΜ 20 χρόνια νωρίτερα… Και τις δύο παραιτήσεις ακολούθησαν τραγωδίες.
bluemusic93eafc702a said
Καλημέρα! Θυμάμαι τον πατέρα μου, φανατικό οπαδό του Παπανδρέου, που έλεγε » Δεν έπρεπε να παραιτηθεί, έστω και προφορικά, ας τον έδιωχνε ο βασιλιάς». Παρόμοια έλεγε και για τις παραιτήσεις των υπουργών του ΕΑΜ 20 χρόνια νωρίτερα… Και τις δύο παραιτήσεις ακολούθησαν τραγωδίες.
Costas X said
@ 9. Είναι λάθος και ο τίτλος, και η φωτογραφία του άρθρου. Ο «χορός επί στύλου» δεν έγινε στο Μον Ρεπό, έγινε στο «Παλάτι», στα Παλιά Ανάκτορα, πρώην κατοικία του Άγγλου αρμοστή, και νυν Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, και συγκεκριμένα κάτω από την δεξιά αψίδα, των Αρχαγγέλων.
Μαρία said
18 Βέβαια https://sarantakos.wordpress.com/2011/05/15/lalountaidonia/
Λάμπας said
Και οργανωτής του τάγματος ασφαλείας της Ναυπακτίας, σύμφωνα με τις εαμικές πηγές, ο Νόβας.
Πουλ-πουλ said
9.
Λάμπας said
Τρία χρόνια με αναστολή στο Φιλιππίδη. Έχει μια ιστορία ο άνθρωπος, δε θα τον σταυρώσουμε κιόλας επειδή ήταν λίγο παθιάρης. Δεν είναι δα και γεωργιανή παραδουλεύτρα που δεν έσβησε καλά το τσιγάρο της (μόλις είδα, Νίκο, ότι μετέφερες σχεδόν αυτούσιο το σχόλιο μου στο Χ).
ΜΙΚ_ΙΟΣ said
Η διάσημη γελοιογραφία του Μητρόπουλου πρέπει να δημοσιεύτηκε μαζί με την (επίσης προφητική) παρακάτω στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ της 19-6-1965.
Έτσι τουλάχιστον τις παρουσιάζει, στην ίδια σελίδα 16, η ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΤΕΧΝΗΣ, Έκτακτη Έκδοση, Ιούλης 1965.
LandS said
5 & 7
Παραίτηση Κυβέρνησης να την εξετάζουμε πάντα σε σχέση με τα γεγονότα τα οποία την οδήγησαν.
Δεν πρόκειται για προσωπικές επιλογές κινούμενες από αισθήματα ευθιξίας. Αν προσέξουμε τα γεγονότα του Ιουλίου 1965 αλλά και αυτά που συνέβησαν 25 μήνες νωρίτερα (11/6/1963) θα δούμε ότι και στις δύο περιπτώσεις είχαμε απόπειρα του Παλατιού, όχι μόνο να παρέμβει αλλά ουσιαστικά να ελέγξει τα πολιτικά πράγματα της χώρας. Σωστά και στις δύο περιπτώσεις παραιτήθηκαν και οι δύο τότε Πρωθυπουργοί. Μάλιστα το 1963 ο Παύλος με διάγγελμά του που αντισυνταγματικά δεν είχε θέσει υπόψη της Κυβέρνησης, ανακοίνωσε την παραίτηση πριν ο Καραμανλής τη θέσει στο Υπουργικό Συμβούλιο. Περίπου σαν τον Κωνσταντίνο με τον Παπανδρέου το 1965 όπως περιγράφει το άρθρο.
Το 63 αφορμή ήταν το «ταξίδι στο Λονδίνο», ενώ οι τριβές με το Παλάτι για το ποιος αποφασίζει για ποιο πράμα είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα και περιλάμβαναν από το πρόσωπο του Αρχιεπισκόμου μέχρι και διοργάνωση πολιτικής δολοφονίας (του Λαμπράκη) από το παλατιανό παρακράτος..
Το 65 το ζήτημα ήταν πιο άμεσο αλλά κατά βάση το ίδιο. Ο έλεγχος των ΕΔ μέσω του Υπουργού Άμυνας. Ποιοι θα τοποθετούντο στα Γενικά Επιτελεία, Διοικητές στις Μεγάλες Μονάδες κοκ.
Μωρέ! Κατάφερα να γράψω για εκείνη την εποχή χωρίς να γράψω ένα όνομα: Φρειδερίκη.
leonicos said
Ωραία εποχή. Και τωρα η χούντα στην κυβέρνηση είναι. Δεν χρειάζεται αποστασία. Αντί να αποστατήσουν εκείνοι προς…. αποστάτησε η κυβέρνηση προς αυτούς. Και ακολούθησαν πιο ωραία πράγματα. Μια κυβέρνηση που την έριξε ένας υπουργός της. Και αυτό ο ίδιο υποκείμενο ξαναηταν υπουργός, δεν ξέρω αν είναι και παλι. Και το ίδιο υποκείμενο, απέκλεισε από τον συνδυασμό τον μόνο τίμιο άνθρωπο αυτής της παράταξης, (παραδόξως υπάρχει κι αυτό) επειδή θα έπαιρνε πιο πολλούς ψήφους από τον ίδιο, και θα φαινόταν ο γυμνος του πισινός ακόμα και μεταξύ τους
Spiridione said
Για τη διάσημη γελοιογραφία του Μητρόπουλου, το περίεργο είναι που ο ίδιος θυμάται να την έχει δημοσιεύσει λίγο πριν τη Χούντα. Εδώ σε μία συνέντευξη που είχε δώσει το 2017 στην Αλίκη Μανδηλαρά στο πλαίσιο διδακτορικής εργασίας «Λαογραφία της πολιτικής γελοιογραφίας σε αθηναϊκές εφημερίδες (1974-2004)» σελ. 303.
Α. Μ.: Ωραία. Και κάτι δεύτερο: Ποια είναι η θέση της πολιτικής γελοιογραφίας σήμερα; Θεωρείτε ότι μπορεί να επηρεάσει καταλυτικά την πολιτική τοποθέτηση των αναγνωστών σας;
Κ. Μ.: Με τίποτα. Αυτά είναι, ε, επινοήσεις αναλυτών ή ανθρώπων που ελπίζουνε σε τέτοιες εύκολες λύσεις. Δεν επηρεάζει με τίποτα η γελοιογραφία. Ε, διακωμωδεί έως ένα ποσοστό, αλλά δεν επηρεάζει. […]
Βέβαια, εμ, αν ψάξει κανένας, υπάρχουν περιπτώσεις που… υπήρξαν γελοιογραφίες που ήταν σημαδιακές, δηλαδή βοήθησαν πάρα πολύ στο να κατανοηθεί ή να… ένα γεγονός, αλλά δεν το προκάλεσαν ούτε το αλλάξανε, καταλαβαίνετε τι θέλω να πω, έτσι; Ναι. Να σας πω ένα απλό παράδειγμα, παρ’ όλο που αναφέρεται σε μένανε και που, ε, κάνω κάτι που το σιχαίνομαι συνήθως, ν’ αναφέρομαι σε κάτι δικό μου. Ε, είχα κάνει τον Παπανδρέου, τον Γιώργο τον Παπανδρέου, να βγαίνει σ’ ένα πάλκο – πράγμα που, ε, ψόφαγε να το κάνει – και να διαμηνύει στον κόσμο που ήτανε κάτω: «Η Δημοκρατία ενίκησε». Ε, όπως άνοιγε την πόρτα για να μπει όμως στο πάλκο, πίσω από την πόρτα ήταν ένας ταγματάρχης μ’ ένα σκοινί στα χέρια. Ε, αυτό δημοσιεύτηκε περίπου μερικές, εμ, ίσως ήτανε μήνας, δίμηνο ή και βδομάδες πριν από την 21η Απριλίου. Εμ, δεν μπορώ να πω ότι το προκάλεσε, δηλαδή εξαιτίας αυτού του σκίτσου έγινε, ε, ούτε ότι βοήθησε τον Παπαντρέου να σωθεί, ε, όπως το πήγαινε το πράμα. Όμως, εμ, βοήθησε να αναμείνει ένα γεγονός, σαν να…, να… προσδιορίσει ένα πράγμα σαν αναμενόμενο, καταλάβατε; Λειτούργησε έτσι. Μόνο απ’ αυτή τη πλευρά βρίσκω να έχει σημασία η γελοιογραφία.
phrasaortes said
Ο Νόβας είχε συντηρητικό παρελθόν, από τους βασιλόφρονες ξεκίνησε, όπως ήταν αναμενόμενο για την κοινωνική του τάξη (παλιά αριστοκρατία της Ρούμελης). Όσο για τον Τσιριμώκο, η εικόνα του είχε λερωθεί ήδη από την Βάρκιζα, τουλάχιστον σύμφωνα με το ΚΚΕ.
Πέπε said
Δεν το λες με την καρδιά σου Νικοκύρη! Στην αμέσως προηγούμενη φράση «τον φτωχό τον Νόβα», στο δε κείμενο του λινκ @22 δύο φορές «καλός ελάσσων ποιητής».
Υπάρχουν δύο αναγνώσεις των δεδομένων: (α) καλός ελάσσων ποιητής, αλλά αποστάτης, (β) αποστάτης, αλλά καλός ελάσσων ποιητής. Προφανώς η γνώμη σου κλίνει υπέρ της δεύτερης. (Δεν είναι κάτι που κρίνω, απλώς το διαπιστώνω.)
Όσο για το «Λαλούν τ’ αηδόνια»: Δεν το ήξερα, και πράγματι δεν αναφέρεται στις πιο πρόχειρες πηγές που βρίσκει κανείς στο ίντερνετ. Αλλά είναι λαϊκή επτανησιακή καντάδα!Λαϊκή εννοώ κατά τη χρήση, ανεξαρτήτως προέλευσης. Συμβαίνει αυτό στα Επτάνησα: λαϊκή καντάδα είναι και η Ξανθούλα, Σολωμού-Μάντζαρου, και πολλά παρόμοια.
Η σειρά αυτή με διασκευές από λαϊκές καντάδες της Καγιαλόγλου με τον Γρηγορέα (ούτε εκεί, στον δίσκο, αναφέρεται ο Αθάνας) είναι πράγματι εξαιρετική. Αλλά είναι διασκευές. Αυτά τα τραγούδια για να δείξουν θέλουν μαντολινάτα και διασταυρούμενα τείχη από στιβαρές αντρικές φωνές να γεμίζουν όλο τον ακουστικό χώρο, π.χ.:
Δύτης των νιπτήρων said
29 Είπαμε προφορική ιστορία αλλά δεν ξέρω, έπρεπε η ευλογημένη να μεταγράψει όλα τα εμ, ε, εε του Μητρόπουλου;
Spiridione said
26. Ναι, μπράβο
https://digitallibrary.parliament.gr/newspapers/items/e34b23cb-18af-42df-81da-ba1d3350cbf1?search=%CE%9C%CE%B7%CF%84%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%85
Πέπε said
32 Καλά λες. Μοιάζει ειρωνική, υπονομευτική η καταγραφή όταν είναι τόσο πιστή. Έτσι κι αλλιώς, στην ουσία δεν είναι πιστότερη απ’ ό,τι αν τα απήλειφε, αφού αναπόφευκτα έχει απαλείψει τον τόνο με τον οποίον λέγονται, ο οποίος είναι όλη η ουσία των επιφωνημάτων.
leonicos said
Τσιριμώκο, η εικόνα του είχε λερωθεί ήδη από την Βάρκιζα, τουλάχιστον σύμφωνα με το ΚΚΕ.
Δεν ξέρω ακριβώς αλλά ο Τσ. θεωρούνταν αμφιλεγόμενο πρόσωπο
Alexis said
#29: Για τη διάσημη γελοιογραφία του Μητρόπουλου, το περίεργο είναι που ο ίδιος θυμάται να την έχει δημοσιεύσει λίγο πριν τη Χούντα.
Δεν το βρίσκω περίεργο. Μου φαίνεται ότι ταιριάζει πιο πολύ να δημοσιεύτηκε λίγο πριν την 21η Απριλίου. Ο Παπανδρέου, ενόψει των επερχόμενων εκλογών, πανηγυρίζει για την διαφαινόμενη νίκη του, ενώ η χούντα καραδοκεί, όπως ήταν πλέον κοινό μυστικό και φόβος πολλών…
Alexis said
#34: Εκτός αυτού δυσκολεύει και την ανάγνωση και κατανόηση του κειμένου.
Δύτης των νιπτήρων said
36 Το άλμπουμ στο οποίο περιέχεται η γελοιογραφία βγήκε το ’65, υποθέτω το φθινόπωρο (στη βράση κολλάει το σίδερο). https://eratobooks.gr/product/%CF%80%CE%BF%CF%84%CE%AD-%CF%80%CE%B9%CE%B1-86-%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B5%CF%82-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%B2%CE%AE%CE%BC%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%84%CE%B1%CF%87%CF%85%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BA%CF%8E%CF%83%CF%84%CE%B1-%CE%BC%CE%B7%CF%84%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%85-%CF%80%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%B7-%CE%AD%CE%BA%CE%B4%CE%BF%CF%83%CE%B7/?srsltid=AfmBOoodKUHcElme6_VurEdMVppRyKBjxGwwa3vCX2r-_-KpaRojlIjQ
Alexis said
#36, συνέχεια: Πιο περίεργο βρίσκω ότι μιλάει για «ταγματάρχη με ένα σκοινί στα χέρια». Εμένα πιο πολύ για παρακρατικό μπράβο μου μοιάζει ο τύπος που αντιπροσωπεύει τη «Χούντα» παρά για ταγματάρχη…
Spiridione said
32. Ε, ναι, θα μπορούσε να το αποφύγει.
36. Φαίνεται ότι και προ των Ιουλιανών συζητιόταν πολύ η χούντα – λόγω ΑΣΠΙΔΑ προφανώς – αλλά θα το είχε ξεχάσει ο Μητρόπουλος.
Εδώ και άλλη σειρά γελιογραφιών της 5-6-1965, «δουλειές με χούντες» – αν και χωρίς τον μουστακαλή «ταγματάρχη», και με υπονοούμενο για αμερικανική εμπλοκή.
https://digitallibrary.parliament.gr/newspapers/items/37c4aa1f-c140-4986-a23e-6e4cd7f7b313?search=%CF%87%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%B1
Spiridione said
38. Δες το λινκ 33 σελ. 6, έχει σειρά γελοιογραφιών με τον ταγματάρχη – παρακρατικό με το σκοινί στο χέρι (αν μπορούσε κάποιος να την ποστάρει τη σελίδα ολόκληρη, έχει ενδιαφέρον).
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
Όπως έχω πει σε μνημειώδες λήμμα Μου στο σλανγκρ (=βαριέμαι να λινκάρω), ο παπατζής το ’44 έβαλε τα σκατά στο ψυγείο και μετά κολάτσισε το ’61, το ’65 και το ’67. Το κακό είναι που έφερε κι εμάς στο τραπέζι με το ζόρι.
Πέπε said
37 κ.σχετ.:
Ακριβώς.
Όταν διαβάζεις ένα κείμενο που διακόπτεται από εεε και εμ, φαίνεται ασυνάρτητο. Όταν ακούσεις τα ίδια λόγια σε πρωτότυπη και αυθόρμητη προφορική εκφορά, το πιθανότερο είναι να μην παρατηρήσεις καν τα εμ: η παρουσία τους είναι σχεδόν τόσο αυτονόητη όσο και το ότι ο ομιλητής διακόπτει για να πάρει ανάσες.
Το ίδιο και με άλλα στοιχεία του προφορικού λόγου: σταματώ μια στιγμή να σκεφτώ την εόμενη λέξη μου, και στο μεταξύ επαναλαμβάνω την προηγούμενη. Είναι τελείως διαφορετικό από το να την επαναλάβω σκοπίμως για έμφαση. Αλλά αυτή η διαφορά δε θα φανεί στη γραπτή αποτύπωση. Καθώς ε η σκόπιμη επανάληψη χάριν εμφάσεως στέκει εξίσου και σε κανονικό γραπτό λόγο, πιθανόν ο αναγνώστης έτσι να την εκλάβει. Οπότε τελικά τα λόγια του ομιλητή διαστρεβλώνονται.
_______________
Στο Πανεπιστήμιο είχαμε κάποτε μια εργασία Γλωσσολογίας πάνω στον προφορικό λόγο. Έπρεπε να ηχογραφήσουμε, ει δυνατόν κρυφά, μια χαλαρή κουβέντα μεταξύ παρέας, και αφού την απομαγνητοφωνήσουμε εντελώς πιστά να κάνουμε διαφορες παρατηρήσεις και αναλύσεις. Ένας από την παρέα που ηχογράφησα ήταν συμφοιτητής, είχε κι αυτός την ίδια εργασία, και ήταν άτομο που ανέκαθεν εθαύμαζα την ικανότητά του στον λόγο.
Όταν είδε τα λόγια του γραμμένα αυτολεξεί, σχολίασε «μαλάκα, ο λόγος μου είναι άναρθρος!!»
sarant said
25 Ναι, το έκλεψα. Κι αυτό θα το κλέψω.
26-29 Περίεργο αυτό του ΚΜητρ, τι να πω
32 Αυτό σκέφτηκα κι εγώ
31 Πολύ ωραιότερη εκτέλεση. Για τον Αθάνα, ίσως επειδή έχει αδικηθεί ως ποιητής.
33 Μπράβο, το βρήκες!
ΓΤ said
Πέθανε ο Γεράσιμος Μιχελής.
ΓΤ said
Φεστιβάλ Αθηνών: παράσταση με λάιβ κολποσκόπηση
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
ΕΡΤ Αρχείο
Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στην αρχή των γεγονότων, που έμειναν στην ιστορία ως Ιουλιανά. Γίνεται αναφορά στην «Αποστασία», την αποχώρηση του Σάββα Παπαπολίτη και ομάδας βουλευτών προσκείμενων σε αυτόν από την Ένωση Κέντρου και την επάνοδό τους, καθώς και στη ρήξη μεταξύ Γεωργίου Παπανδρέου και βασιλιά Κωνσταντίνου. Παρακολουθούμε πλάνα των Επικαίρων από τα εγκαίνια της Λέσχης της Ελληνικής Δημοκρατικής Νεολαίας, καθώς και από το διορισμό των νέων υπουργών της κυβέρνησης Παπανδρέου, Ανδρέα Παπανδρέου και Γεωργίου Μυλωνά. Η Ρένα Θεολογίδου αναφέρεται, επίσης, στην υπόθεση «Ασπίδα», στην παραίτηση του Γεωργίου Παπανδρέου και στον σχηματισμό της κυβέρνησης Γεωργίου Αθανασιάδη-Νόβα.
https://www.ert.gr/ert-arxeio/ioyliana-1965-60-chronia/
…
11, Τσιριμώκο … μασκαρά, εννοείς
DaPonte said
Η οικογένεια Τσιριμώκου είχε δύο άλλα μέλη τα οποία ήταν δημοφιλή (σε αντίθεση με τον αποστάτη Ηλία:
Αλφα_Χι said
Ο Κ. Μητρόπουλος έχει και γελοιογραφία με τον Νόβα να έχει πλησιάσει μια νεαρή γυναίκα και με τα χέρια τεντωμένα προς τα μπρος, σχεδόν σε επαφή, να της λέει: «-Γάλατα, γαργάλα τα» (ή στα ΝΕΑ ή στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ).
____________________
Ο Ιω. Τούμπας έχει συνδέσει το όνομά του με τη διάσωση και μεταφορά τού τορπιλισμένου A/T «Αδρίας» στην Αλεξάνδρεια. Με μεγάλη προθυμία δέχτηκε να είναι επικεφαλής στην καταστολή τής εξέγερσης του ελληνικού στόλου στο λιμάνι της Αλεξάνδρειας, που είχε αίτημα την αναγνώριση της ΠΕΕΑ. Έτσι, με αρκετούς νεκρούς και τραυματίες, πραγματοποιήθηκε η ανακατάληψη του ελληνικού στόλου (Απρ. 1944). Ταιριαστός ο ρόλος του υπουργού Δημόσιας Τάξης, στη συνέχεια…
Στην εικόνα απόκομμα από την εφημερίδα «Ελευθερία» (19-2-1956), για στήριξη της υποψηφιότητάς του στις εκλογές.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
48 κι έναν ακόμη εγγύτερο/προσφιλέστερο, τον Άγγελό μας, εδώ 🙂
49
Νόβας: -Στεφανόπουλε…αμάν. Μη στέκεσε έτσι ντροπαλός..γαργάλατα, γαργάλατα…
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Αλφα_Χι said
48. DaPonte
…και τον Στεφ. Τσιριμώκο, διοικητή της Υπηρεσίας Υποβρυχίων (ΑΔΥ) στη Μέση Ανατολή.
aerosol said
#46
Παράξενο: Στο τουίτερ ο λογαριασμός του Εκκλησία Online μιλάει για «Αίσχος» και λινκάρει στο άρθρο της ιστοσελίδας τους. Το άρθρο, όμως, δεν μιλάει για καθόλου για αίσχος και δεν κρίνει αρνητικά το θεατρικό εύρημα:
«…δικαιούται επαίνους η διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών που συμπεριλαμβάνει στο πρόγραμμά του καλλιτεχνικές προτάσεις πρωτοποριακές, τολμηρές, αμφιλεγόμενες.»
«… στο τέλος της παράστασης οι θεατές χειροκροτούσαν όρθιοι την Καρολίνα Μπιάνκι και τους υπόλοιπους συντελεστές. Συνεπώς, εις τους έχοντας ενδοιασμούς, δεύτερες σκέψεις ή εις τους πάσχοντας από το σύνδρομο του «θεματοφύλακα της τέχνης», μάλλον δεν πέφτει λόγος.»
«…Η όλη σύλληψη -και εκτέλεση- είναι εντελώς αβάν γκαρντ, χωρίς φαινομενικό ειρμό, αλλά με μια συνειρμική και υπόγεια δομή. Άρα, σε καμία περίπτωση δεν εμπίπτει στη συμβατική «σχολή» θεάτρου, και άρα είναι άτοπο να κρίνεται ως τέτοια.»
Η μόνη αρνητική κριτική του άρθρου είναι πως το 3ωρο έργο ήταν πολύ σκληρό, μια «δοκιμασία για τον θεατή».
Η Εκκλησία Online, λοιπόν, διαφωνεί με τον εαυτό της. χωρίς καν να το αντιλαμβάνεται.
sarant said
50α Ακριβώς!
Στην οικογένεια ανήκουν επίσης οι παλαιότεροι Γιάννος Τσιριμώκος, ο υπουργός της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1917, και Μάρκος Τσιριμώκος (με ψευδ. Στέφανος Ραμάς) ποιητής.
50-51 Σε ποιο έντυπο;
michaeltz said
49. Αλφα_Χι
β. Αφορά το κίνημα των αριστερών στο, ελληνικό στόλο στην Αλεξάνδρεια.
Πολύ αμφιλεγόμενη κίνηση, και πρέπει κάποιος να διαβάσει και τις δύο αντιτιθέμενες απόψεις για να αποκτήσει γνώμη. Όλοι οι αντιδεξιοί Έλληνες επικροτούν το Κίνημα, αλλά ήταν πρόχειρα και άσχημα οργανωμένο και οι συνέπειες ήταν καταστροφικές. Ήταν ιστορικά απαραίτητη η επιτυχία του, αλλιώς δεν έπρεπε αυτό να επιχειρηθεί. Η νίκη στον Β.Π.Π. δεν ήταν επίτευγμα μόνο της Ελλάδας και οι Άγγλοι άλλαξαν τις απόψεις τους, από το «Από δω και μπρος δεν θα λέμε πως οι Έλληνες πολέμησαν σαν ήρωες αλλά πως οι ήρωες πολεμούν σαν ‘Ελληνες» του Τσόρτσιλ στο «Άγγλιοι στρατιώτες, συμπεριφερθείτε όσο είστε στην Αθήνα σαν σε κατεχόμενο τόπο» του ίδιου! Και ήταν ο σχεδόν αποκλειστικός λόγος που οι Σύμμαχοί μας στην μοιρασιά που ακολούθησε τον πόλεμο, σε Δωδεκάνησα, Αλβανία, Βουλγαρία δεν έδοσαν σχεδόν τίποτε στην Ελλάδα! Ίσως να επηρρέασε και τη στάση τους στην Κύπρο.
Για τον Τούντα θα κάνω άλλο σχόλιο…
LandS said
Και ο Ιωάννης, αδελφός του Ηλία, Τσιριμώκος. Ο γνωστός από τα αστυνομικά μυθιστορήματα ως Γιάννης Μαρής.
Μαρία said
56 Δεν ήταν αδερφός του. Την ακριβή συγγένεια (ξάδερφος;) μας την ανέφερε κάποτε ο Άγγελος.
Αλφα_Χι said
55. michaeltz
Η απάντηση σε αυτό που λες μπορεί να δοθεί μόνο με βιβλίο, όχι με σύντομο σχόλιο. Μόνο ένα θα πω, ότι οι «σύμμαχοί» μας δεν ήταν τόσο σύμμαχοι όσο νόμιζε η Αριστερά και οι ενέργειές τους (των Βρετανών) ήταν όλες μεθοδικά και προνοητικά σχεδιασμένες, με την άνεση εκείνου που έχει και τα επιτελεία και τα χρήματα και τον πρώτο λόγο στη λήψη των αποφάσεων.
atheofobos said
Τον Ιούλιο 1966 ο μέχρι τότε διευθυντής της Απογευματινής και από τους ιδρυτές της ΕΚΟΦ, Σάββας Κωνσταντόπουλος, εξέδωσε την εφημερίδα «Ελεύθερος Κόσμος» με στόχους όπως έγραφε: «να μην φθάσωμεν στην δικτατορίαν», «να επιστρέψει ο κ. Κ. Καραμανλής και «να μη στηθούν αι κάλπαι πριν συναφθεί μια χαλύβδινη συμφωνία μεταξύ της Ε.Ρ.Ε. και της Ένωσης Κέντρου, ώστε να κατοχυρωθεί η δημοκρατική διαδικασία»
Το Μάρτιο του 1966 είχε ήδη πραγματοποιήσει τέσσερις ομιλίες στο ξενοδοχείο «Χίλτον» της Αθήνας με γενικό τίτλο «Ο Φόβος της Δικτατορίας», λέγοντας μεταξύ άλλων πως «η αναγκαιότης κάμει χρήσιμη μια δικτατορία» κι ότι «…δεν μπορούμε να πούμε ότι κάθε δικτατορία είναι κακή. Υπάρχουν και δικτατορίες ωφέλιμες…».
Ο «θεωρητικός της δικτατορίας» όπως έλεγαν τον Κωνσταντόπουλο τότε, είχε αρκετή απήχηση στον κόσμο της δεξιάς και με την αρθρογραφία του και με τις ομιλίες του γινόντουσαν συχνά συζητήσεις για τον κίνδυνο δικτατορίας και αυτήν ακριβώς την περιρρέουσα ατμόσφαιρα απεικόνισε ο Μητρόπουλος με τις γελοιογραφίες του.
Δύτης των νιπτήρων said
57 Αδελφός του παππού του Μαρή, είχε πει ο Γς παραπέμποντας σε ανενεργό σήμερα σάιτ: https://sarantakos.wordpress.com/2012/08/15/tsirimokos-2/#comment-129452
Alexis said
#55: …από το «Από δω και μπρος δεν θα λέμε πως οι Έλληνες πολέμησαν σαν ήρωες αλλά πως οι ήρωες πολεμούν σαν ‘Ελληνες» του Τσόρτσιλ…
Δεν είναι του Τσόρτσιλ αυτό. Υπάρχει και άρθρο στο ιστολόγιο για το θέμα.
Costas Papathanasiou said
Καλησπέρα! Σχετική αναφορά για Αθανασιάδη-Νόβα ως τοῖς κείνων (κυνών; κοινών;) ῥήμασι σκεπτόμενον από το 1944:
Σύμφωνα με τον Αθανασιάδη-Νόβα, έχει διαφοροποιηθεί πλήρως η σύνθεση των Ταγμάτων Ασφαλείας στην Πελοπόννησο, στην Αιτωλοακαρνανία, στη Φθιώτιδα και στη Φωκίδα. Στις περιοχές αυτές ο εθνικά σκεπτόμενος πληθυσμός προσέρχεται εθελοντικά να εξοπλισθεί εναντίον του Ε.Α.Μ., που καταστρέφει περιουσίες και εκτελεί εκατοντάδες αμάχους. Ο Αθανασιάδης-Νόβας αναφέρει, ότι είναι χαρακτηριστικά τα όσα συνέβησαν στη Ναύπακτο, όπου το Ε.Α.Μ. δεν επετέθη εναντίον των Γερμανών, αλλά λεηλάτησε και έκαψε κατοικίες και καταστήματα πολιτών, μεταξύ των οποίων και τη δική του κατοικία.
Έτος γεγονότος: 1944-08-14
Αποστολέας: Ταγματάρχης E. G. Boxshall (S.O.E.) / Παραλήπτης: D. S. Laskey (F.O.)
Αναγνωριστικό γεγονότος: Αριθ. EGB/GR/7716, 18 Αυγ. 1944/ Βιβλιογραφική παραπομπή: F.O.371/43691/R13434 ( https://repo-new.academyofathens.gr/archive/item/162692 , https://en.wikipedia.org/wiki/Edwin_Boxshall , https://en.wikipedia.org/wiki/Denis_Laskey , https://www.fractalart.gr/mystikes-apostoles/ )
Μαρία said
60 Και δεν είχαν ούτε 10 χρόνια διαφορά; Ηλίας 1907 Μαρής 1916.
Δύτης των νιπτήρων said
Kι εμένα μου έκανε εντύπωση. Στο πρώτο σχόλιο γράφει αδερφός του παππού σας (δηλ. του πατέρα του Μαρή), μετά διορθώνει.
Σίγουρα θα περάσει ο Άγγελος να μας πει (αν θέλει).
Μαρία said
64 Κι ο Άγγελος γράφει για μακρινή συγγένεια.
michaeltz said
58. Αλφα_Χι
Συμφωνούμε! Και αυτός είναι ο κύριος λόγος που δεν θα έπρεπε να επιχειρηθεί το Κίνημα κάτω από τη μύτη των Άγγλων και χωρίς λεπτομερέστατο σχεδιασμό! Η Αλεξάνδρεια δεν ήταν το… Βίτσι! Μια μεγάλη ομάδα χιλιάδων Ελλήνων μαχητών πέρασαν τους μήνες μετά την επικράτηση των Συμμάχων στο στρατόπεδο του Άμπου Ντάμπι, μέρες νίκης μέσα στα κάγκελα. Παράλληλα, άλλα κεφαλαιώδη λάθη (Ο ΕΛΑΣ παραταγμένος στις δυο «όχθες» της Συγγρού να επιτρέπει στα αγγλικά στρατεύματα να κάνουν απόβαση στην Αττική) όρισαν την εξέλιξη των πραγμάτων…
Δύτης των νιπτήρων said
Ήταν πάντως εκτελεστής της διαθήκης του ο Μαρής!
sarant said
Ο Ηλίας Τσιριμώκος, γιος του Γιάννου, ήταν δεύτερος ξάδελφος του Γιάννη Μαρή/Τσιριμώκου.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
60, Ο προπάππος του Τσ. αδέλφια με παππού Μαρή ή το ανάποδο, κάπως έτσι, το διόρθωσε ο Γς (τσιγκλώντας το «μακρινοί συγγενείς», αλλά ο Άγγελος δεν ανταπάντησε σ΄αυτό.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
68 Αρχηγού παρόντος, τί τσαμπουνάω γω, με πρόκαμε. 🙂
Αλφα_Χι said
66. michaeltz
«στο στρατόπεδο του Άμπου Ντάμπι, μέρες νίκης μέσα στα κάγκελα«
Μάλλον εννοείς Ελ Ντάμπα. Αυτό ήταν εξορία και μια αυθαίρετη πράξη, με συμπεριφορά αποικιοκρατών.
Γενικά δεν συμφωνούμε στο θέμα, γιατί η προσέγγισή σου οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οποιαδήποτε εξέγερση θα έπρεπε να γίνει μόνο με την έγκριση των Βρετανών. Ενώ εγώ έθιξα το τι είδους «σύμμαχοι» ήταν. Αλλά ο καθένας έχει τις απόψεις του, αρκεί να προβληματιζόμαστε και να μαθαίνουμε.
Μαρία said
68 Άρα δεύτερα ξαδέρφια.
Μαρία said
72 Άρα οι παππούδες τους αδέρφια ήθελα να γράψω η ηλίθια.
michaeltz said
61. Alexis
Έχεις δίκιο… το είχα ξεχάσει, συγγνώμη! Είχα σχολιάσει και γω! Το συμπέρασμα όμως παραμένει, οι Άγγλοι είχαν κάπως πείσει τους Ελασίτες ότι τους υπολόγιζαν σαν συνεργάτες στην ανασυγκρότηση της χώρας!
ΓΤ said
Πεντέλη: έγκρισης δαπάνης για αγορά πυροσβεστικού οχήματος
ΥΠΕΣ δηλώνει αναρμόδιο, διαβιβάζει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Η ΑΔ, πατώντας σε δυσερμήνευτη ΚΥΑ για να εγκρίνει τη δαπάνη, αναρωτιέται εάν η Πεντέλη είναι βουνό…
Greece 2.0
ΓΤ said
75
έγκριση
Λάμπας said
49.β. Νομίζω, όμως, πως αρχικά είχε συνταχθεί με τους αντιφασίστες της ΑΣΟ. Κάποιοι «δημοκρατικοί» αξιωματικοί (περί τον Κλικλή) υπέθαλψαν το αντιφασιστικό κίνημα στο στρατό και το στόλο, για να παζαρέψουν θέσεις στην εξόριστη κυβέρνηση και το στρατό. Νομίζω πως σ΄ αυτά μπλέκεται κάπου και ο Γαρουφαλιάς.
Μάρκος Τσιριμώκος:
michaeltz said
71. Αλφα_Χι
Τα έκανα σαλάτα! 🙂 Η άννοια διεκδικεί τα δικαιώματά της!
Όμως, όχι, δεν εννόησα καθόλου αυτό που γράφεις. Υποστήριξα πως η όποια αντίσταση στην Αγγλική και, αργότερα, στην Αμερικανική πολιτική έπρεπε να είναι μετά από πολύ καλύτερη γνώση των αντίπαλων μεθοδεύσεων, πληροφορίες σωστότερες και αναλύσεις πιο προσγειωμένες στην πραγματικότητα! Όχι βασισμένες στο ότι κάποιες παρατάξεις, ακόμα και κράτη, θα άλλαζαν την (συμφωνημένη) πολιτική τους από… συμπάθεια προς τον αγώνα μας. Τα συμφέροντά τους υπηρετούσαν, εμείς έπρεπε κάπως να πείσουμε πως τα συμφέροντά μας συμπίπτουν με τα δικά τους.
Η αντίθεση, βασικά, ήταν ανάμεσα σε μιαν αριστερά που κινιόταν κύρια στη βάση συναισθημάτων και μια δεξιά που δεν σήκωνε ούτε το χεράκι της αν δεν είχαν συμφωνήσει οι Αγγλοαμερικανοί αναλυτές που ήταν τελείως ξένοι στο συναίσθημα και δρούσαν όπως τώρα στη Γάζα, με μακροπρόθεσμες απάνθρωπες αναλύσεις.
Αλφα_Χι said
77. Λάμπας
«Νομίζω πως σ΄ αυτά μπλέκεται κάπου και ο Γαρουφαλιάς». Συμμετείχε σε επιτροπή δημοκρατικών αξιωματικών που ζητούσαν αναγνώριση της ΠΕΕΑ, αλλά αποχώρησε αμέσως, από την αρχή της συγκρότησής της.
Αλφα_Χι said
78.
«εμείς έπρεπε κάπως να πείσουμε πως τα συμφέροντά μας συμπίπτουν με τα δικά τους».
Αυτοί ήξεραν πολύ καλύτερα ποια ήταν τα συμφέροντά τους! 🙂 Σχεδίαζαν να μη μας δώσουν ούτε τα νησιά του Αιγαίου, πολύ πριν να γίνουν τα γεγονότα. Είχαν οργανώσει παντού υπηρεσίες πληροφοριών και πρακτόρων. Αυτοί αναλάμβαναν να προσεγγίσουν και καλοπροαίρετους δημοκρατικούς ανθρώπους που πίστευαν στις καλές τους προθέσεις.
sarant said
79 Ο Γαρουφαλιάς ήταν από μεγάλη οικογένεια της Άρτας, γιος και εγγονός βουλευτών. Το 1957 χρηματοδότησε την έκδοση των τριών τόμων με τα Άπαντα του Κοτζιούλα.
Αλφα_Χι said
81.
Θυμάμαι το σπίτι του λίγο μετά την είσοδο της πόλης, διώροφο πετρόκτιστο. Πρέπει να έχει κατεδαφιστεί.
Costas Papathanasiou said
Νόβα άσματα ποικίλα:
Γιωταχί, καβγάς, τουρίστες/ μπόσα νόβα μες τις πίστες
υποσχέσεις στη βιτρίνα/ στη νυχτερινή Αθήνα
https://www.youtube.com/watch?v=9ELSozAnne0 “Η νυχτερινή Αθήνα” – Ρένα Βλαχοπούλου (Στίχοι: Πυθαγόρας/ Μουσική: Γιώργος Κατσαρός)
Κλαίνε οι μάγκες οι παλιοί/ απ’ της καρδιάς τα βάθη,
τους μάγκες τους σημερινούς/ στα αμέτρητα τους λάθη.
Μπόσα-νόβα, μάντισον, / τουίστ και χάλι-γκάλι,
τώρα κι ο μάγκας το ‘ριξε/ κι είναι ντροπή μεγάλη.
Πού ‘σαι καημένε Σακαβιά/ και Κάβουρα ντερβίση,
να δεις πώς άλλαξε η μαγκιά/ τώρα σ’ αυτή τη ζήση.
Μπόσα-νόβα, μάντισον,…
https://www.youtube.com/watch?v=4DOtL4IIyzA “Μπόσα-νόβα, Μάντισον”-Ρίτα Σακελλαρίου ( Στίχοι/Μουσική: Πάνος Λειβαδάρος )
Ένα τρελό μυαλό πώς το ορίζουν/ που βάζει την καρδιά σε διαμάχη
κάτι εκρήξεις πως με συγκλονίζουν/ μια σούπερ νόβα έχω μέσα στο στομάχι !
Εκατό κουτάκια μπύρα ήπια κι έχω γίνει λιώμα/ όμως μέσα απ’ το μυαλό μου δεν σε έβγαλα ακόμα
εκατό κουτάκια μπύρα ήπια για να σε ξεχάσω/ μα η καρδιά μου σε γυρεύει και φοβάται μη σε χάσω…
https://www.youtube.com/watch?v=Z7hEgXqB05Y “100 Κουτάκια Μπύρα”- Σπύρος Χαλκιάς (Στίχοι/ Μουσική : Τάκης Κολόμβος)
Γνωριστήκαμε που λες, σ’ ένα πάρτυ με τον Τέλη/ παντρευτήκαμε και βουρ, στο δυάρι στην Κυψέλη
κι αποκτήσαμε παιδιά, και σκυλί και μεζονέτα/ γκαρνταρόμπα σικ και τζιπ, και μια βίλα στην Κινέτα
Και μετά ήρθε η κρίση/ κι είπε πως θα μας νικήσει
Μα της έστειλα μαντάτο/ δε νικιέται η αγάπη… άστο….
Είχαμε καλούς μισθούς, δώρα και υπερωρίες/ και πηγαίναμε εκδρομές, στα βουνά, στις παραλίες.
Ταξιδεύαμε πολύ, στο Λονδίνο, στο Παρίσι/ σε προβλήματα κοινά, πάντα βρίσκαμε τη λύση.
Μα φοβήθηκες την κρίση,/ κι είπες πως θα μας νικήσει
μη σε παίρνει από κάτω,/ δε νικιέται η αγάπη… άστο…
Μαζί σου, πίσω στο σπίτι στην Κυψέλη/ κι έχω το βάζο με το μέλι.
Μαζί σου, στου κυρ Νικόλα την ταβέρνα/ βάλε κρασί και ξανακέρνα.
Αγκαλιά μέσα στην κρίση,/ ποιός μπορεί να μας νικήσει
Μη σε παίρνει από κάτω,/ δε νικιέται η αγάπη… άστο…
https://www.youtube.com/watch?v=oLjgDZBHyPM “Η μπόσα Νόβα της κρίσης” Πένυ Ξενάκη (Στίχοι: Μαρία Παπαδάκη/ Μουσική: Αρετή Κοκκίνου)
[…] Άχαρη μέρα, που η Δεσποινίς Νόβα
Θα φτύσει αλήθειες τόσες/ όσες χρειάζονται για να της κάψουν τα φτερά
Κι όλοι εκείνοι, που φέρουν ευθύνη
Στης κυρίας τη μνήμη θα στέλνουν λουλούδια/ ή έστω μη αλκοολούχα αποσμητικά.
https://www.youtube.com/watch?v=KP5f9ouJOX8 “Δεσποινίς Νόβα” Άγριες Φράουλες
Ανοίγω τα μάτια σ’ ένα ψηφιακό τοπίο/ Υπάρχει ένας ήλιος μέσα μα νιώθω κρύο
Να ένα λάθος στο σύστημα της λογικής/ Ο κυβερνοχώρος είναι το τέλος της πολιτικής[…]
Ο γαλαξιακός χώρος υπάρχει για να μάθεις/ πως οι Στέρεο Νόβα παίζουν τη γλώσσα της αγάπης
https://www.youtube.com/watch?v=YvyZRbjoRVU “Τelecom 99”/ 1994 – Στέρεο Νόβα
“Ιούδας”- Φανή Αθανασιάδου
Το φιλί του Ιούδα/ ένας σταυρωτός ασπασμός στο πρόσωπο/ συνοδευόμενος/ από αδελφικό –υποτίθεται– εναγκαλισμό/ ενώ στο πίσω μέρος του μυαλού του/ σκεφτόταν την αξία που έκλεισε τη συμφωνία/ και τι κέρδος θα είχε∙/ τότε κατάλαβε πως έγνεφε καταφατικά/ στην ερώτηση του συνομιλητή του: /
«Τα παιδιά; Η οικογένεια; Όλοι καλά;» /
Πριν προχωρήσει στην τελευταία του κίνηση/ που θα χαρακτηριζόταν πισώπλατη/ σαν αστραπή πέρασε από μπροστά του/ η εικόνα από την καινούρια διαφήμιση/ που είδε στην τηλεόραση:/
«Μεταφορά κεφαλαίων/ στη νέα τράπεζα Νόβα/ με χαμηλότερο επιτόκιο».
(Από τη συλλογή “Δελτίο καιρού”, Θεσσαλονίκη 2010)
sarant said
83 Συγγνώμη, είχε κρατηθεί. Νοβοπάν και νοβοκαΐνη επίσης 🙂
ΓΤ said
Αντιπρόεδρος ΟΠΕΚΕΠΕ προς Γρύλλο Παπαδάκη για ελεγκτή ΟΠΕΚΕΠΕ: «Αυτός ο ελεγκτής θέλει κάνα δυο μπουνίδια»…
Costas Papathanasiou said
Πολλά και διάφορα και τα σκοτεινά (ή και φωτεινά) παραδείγματα αποστατών: https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/georgakas/search.html?lq=%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%AC%CF%84%CE%B7%CF%82 .
“Τα Κανονικά και Πατερικά κείμενα μας οδήγησαν σε μια ευρύτερη κατηγοριοποίηση αναδεικνύοντας και άλλες μορφές ή εκδοχές του όρου «αποστασία» όπως: α. άμεση αποστασία, β. οιονεί αποστασία, γ. σύγχρονη αποστασία. Παραθέτονται και σχολιάζονται οι νόμοι του Βυζαντινού ποινικού δικαίου σχετικά με το έγκλημα της αποστασίας από την εποχή του Μεγάλου Κωνσταντίνου μέχρι τη νομοθεσία των Μακεδόνων. Στο βυζαντινό ποινικό δίκαιο η «μαγεία», η «φαρμακεία», η «μαγγανεία», η «γοητεία», η «οιωνοσκοπία» και η «μαθηματική επιστήμη», δηλαδή η «αστρολογία», ισοδυναμούν με πράξη αποστασίας. Διαπιστώθηκε ακόμα ότι στο πλαίσιο της «συνεργασίας» Εκκλησίας και Πολιτείας την περίοδο της Βυζαντινής περιόδου ο κρατικός μηχανισμός λειτούργησε συχνά με κριτήρια σε βάρος των αποστατών, τα οποία διακύβευαν την προτεραιότητα του προσώπου και στην ουσία καταργούσαν τη θρησκευτική ελευθερία”(Γεώργιος Ι.Βλαχάκης ‘Το Κανονικό Αδίκημα της Αποστασίας’, 2013/ Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεολογική Σχολή, Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας https://ikee.lib.auth.gr/record/133952/files/GRI-2014-11982.pdf ).
Όπου προεξάρχει ο μέγας “όφις ο αποστάτης διάβολος”, εμπλεκόμενος παροιμιωδώς και με ΟΠΕΚΕΠΕ και άλλα αποστήματα, εξ ορισμού, καθ’ έξιν και χωρίς να ξαποσταίνει ποτέ:
«Απ’ του διαβόλου το μαντρί, μήτε ρίφι μήτε αρνί»/ Από το διάολο έρχεται τ’ αρνί, στο διάολο γυρίζει το τομάρι (ή ‘Έρ’ται απ’ το διάολο το ψιμάρι, γυρνάει στο διάολο το τομάρι’).
-Σχετικά άσματα :
Σ’ όλα τ’ άλλα δημοκράτης/ ήπιος και ανεκτικός- μα στον έρωτα αντάρτης / και σκληροπυρηνικός
ο πλουραλισμός δουλεύει/ μόνο στη δημοκρατία- ο έρωτας ο προλετάριος/ δε σηκώνει αποστασία
Στην αγάπη είμαι κνίτης/ και να μου τη διαδηλώνεις
να `χεις τη γροθιά σφιγμένη/ όταν πρόκειται για μας
κάθε χάδι σαν τσιτάτο/ θέλω να τ’ αφομοιώνεις
και Σταλινικιά να είσαι/ σε ζητήματα καρδιάς
https://www.youtube.com/watch?v=O_PrY8qzGVY “Στην αγάπη είμαι Κνίτης”/1996-Λαυρέντης Μαχαιρίτσας (Στίχοι: Ισαάκ Σούσης/ Μουσική: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας )
[…] Απόβροχο κι η νύχτα μαραζώνει/ το σούρουπο μυρίζει αποστασία
με σκέπασε η πάχνη σα σεντόνι/ τρίτα γενέθλια κι είμαι ακόμα εδώ.
Ακούραστος ο χρόνος ταξιδεύει/ το όνειρο σφαχτάρι στα σφαγεία
το τραίνο στο σταθμό κοιτάω που φεύγει/ οι λύπες φορτωμένες στο συρμό.
Τα θαύματα αργήσανε να ‘ρθούνε/ οι άγιοι κοιμήθηκαν βαριά
κοντεύει κι η δική μας η σειρά/ αυτοί που μας κεράσαν θα μας πιούνε.
Αυτοί που μας κέρασαν θα μας πιούνε/ τα θαύματα αργήσανε να ‘ρθούνε
https://www.youtube.com/watch?v=6hCJvW73d4I “Η δική μας σειρά”-Σταύρος Σιόλας (Στίχοι: Ηλίας Μάστορης/ Μουσική: Σταύρος Σιόλας)
“Αντίπαλοι κόσμοι”-Ελένη Χωρεάνθη
Από παλιά/ από τον καιρό που ήμουνα παιδί/ την κουβαλάω τη νύχτα στο μυαλό μου/ Από τότε/ μου έγνεφε ένα φως μακριά/ μες στο σκοτάδι/ κι όσο σιμώνει η μεγάλη νύχτα του Θεού/ η επιμονή του στη ζωή μου δυναμώνει/ διαμελίζεται στις ώρες μου/ με διαπερνά/ με κατοικεί/ με διακατέχει/ και με συνδέει με τα πράγματα/ και με συνέχει/ Η πάλη του φωτός/ και του μεγάλου ζόφου/ παίρνει τεράστιες διαστάσεις στο μυαλό μου/ κατεβαίνει ώς την ψυχή/ με τη ροή του αίματος κυλάει στις φλέβες μου/ σ’ όλο το μάκρος του κενού/ στην επιφάνεια του νου/ καλύπτει την απόσταση που με ενώνει/ ή με χωρίζει από το Σύμπαν/ Είναι ένα βάσανο/ που κουλουριάζεται στη σκέψη μου/ και δυναμώνει μέσα μου η ανάγκη προσευχής/ και προσφυγή σε συνδιαλλαγή/ με την αποστασία/ Δεν ξέρω/ τι είναι αυτό που κυριαρχεί/ πάνω στα πράγματα της καθημερινότητάς μου/ και διασπά το συμπαγές της θέλησης/ τη συνοχή της ύλης θραύει/ με διαπερνά/ και με συνθλίβει/ ανάμεσα στις συμπληγάδες/ της παντοδυναμίας της φθοράς/ και την επιταγή της αφθαρσίας της ύλης/ [Παλαιό Φάληρο, 9 Ιουνίου 2019] ( «Η ηλικία της λήθης»/ Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος, 2021)
Χαρούλα said
«Μητσοτάκη κάθαρμα», «Δημοψήφισμα», «η Aυλή να μαντρωθεί», «Παπανδρέου», «Κάτω οι Γαρουφαλιάδες», «Μην παραιτείσαι», «Κάτω οι προδότες», «Δεν περνάει ο φασισμός», «Δημοκρατία», «1-1-4», «Αλεξία πάρε θέση», «Νόβας- Δόβας- Μεταξάς», «Κάτω τα ανδρείκελα», «Προδότη Μητσοτάκη», «Βασιλιά το θύμα σου», «Ο στρατός με τον λαό», «Δεν θα περάσει ο φασισμός», «Ο Σωτήρης ζει», «Αθάνατος», «Στη στεριά δε ζει το ψάρι ούτε ο Νόβας στην Βουλή, ο λαός θα τόνε διώξει όπως τον Καραμανλή».
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
49 >>Ο Ιω. Τούμπας έχει συνδέσει το όνομά του με τη διάσωση και μεταφορά τού τορπιλισμένου A/T «Αδρίας» στην Αλεξάνδρεια.
Στο 22:29 για τον τορπιλισμένο Αδρία και στη συνέχεια τα τεκταινόμενα με τους φασίστες αξιωματικούς, το αίτημα για 2ο μέτωπο, τις φυλακίσεις στις φρικαλέες φυλακές των Εγγλέζων, τη δολοφονία του Πυγμαλίωνα Παπαστεργίου, το 8ο αντιφασιστικό τάγμα κλπ
Στο 44:59 τα γεγονότα του φθινοπώρου του ΄43 εκεί. Το Μάρτη του ’44 δημιουργείται η ΠΕΕΑ
Στο 46:28 το αίτημα για κυβέρνηση εθνικής ενότητας
Από το 53:42 η συμμετοχή του Τούμπα , η σφαγή …
https://www.youtube.com/watch?v=mC4wEQAVCeY&t=2s&ab_channel=artisthesalvation
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
88
Ο αντιφασιστικός αγώνας στη Μέση Ανατολή 1941-1944
Ντοκιμαντέρ του Λεωνίδα Βαρδαρού
ΓΤ said
Φριουλιανά: όσα συμβαίνουν στο γήπεδο της Ουντινέζε
sarant said
Ευχαριστώ για τα νεότερα!
freierdenker said
0, ο Τσιριμώκος πέθανε το 1968 (και είναι απορίας άξιο γιατί πείστηκε να λερώσει το όνομά του)
Αυτό το απορίας άξιο είναι φαντάζομαι σχήμα λόγου, αλλά αν ενδιαφέρεται κανείς και έχει χρόνο μπορεί να διαβάσει καταρχήν τι έλεγε ο ίδιος ο Τσιριμώκος για τις ενέργειες του. Μετά υπάρχει και ένα φιλικό βιογραφικό βιβλίο από τον Γιώργο Λεονταρίτη, protégé από ότι διαβάζω του Γιάννη Μαρή.
Χωρίς να το έχω ψάξει και να έχω διαβάσει τίποτα σχετικό, καταρχήν, νομίζω ότι σίγουρα ο Τσιριμώκος δεν αντιλήφθηκε το λαϊκό αίσθημα. Συμβαίνει συχνά στους πολιτικούς.
Ένα δεύτερο είναι ότι υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν ότι η Δημοκρατία επιβιώνει μόνο με συμβιβασμούς. Άλλο αν έχει ειπωθεί τόσες πολλές φορές από τα αριστερά ότι η Δημοκρατία επιβιώνει μόνο αν συνεχώς παλεύουμε για αυτήν, που στους αριστερούς χώρους αυτή η θέση έχει πλέον ισχύ αυταπόδεικτης αλήθειας.
Ο Τσιριμώκος εκείνη την εποχή τουλάχιστον πρέπει να ανήκε στην κατηγορία αυτών που πίστευαν ότι μόνο με συμβιβασμούς θα σωθεί η Δημοκρατία (κάτι τέτοιο τουλάχιστον κατάλαβα από μια σύντομη περίληψη του βιβλίου του Λεονταρίτη που βρήκα στο διαδίκτυο).
ΓΤ said
Τα γενέθλια του Κώστα είναι στις 7 Μαΐου, ενώ του Γιάννη στις 13 Οκτωβρίου. Κατά συνέπεια, τα γενέθλια του Γιώργου είναι στις Χ Φεβρουαρίου.
Κοπανηθείτε λοιπόν για το Χ 😜
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
67, παρόλο που η Τζούλια Τσ. , βουλεύτρια ΝΔ, ήταν κόρη του
ΓΤ said
94 Φου
Εδώ ο θεόφτωχος Μίκης συνετάχθη με τη ΝΔ, δεν θα πήγαινε η Τζούλια; Αλήθεια, είχε πάει κι αυτή στο Κολλέγιο, τον γωλεό κομμουνιστών;
Jorge said
95. ΓΤ
Δεν τον ήξερα τον γωλεό.
Όλες οι πατημασιές είναι προς τα μέσα;
ΛΑΜΠΡΟΣ said
Ακούω την αγάπη και με το τρελαμένο Παπάκι μου🦆 πάμε Ακροκόρινθο και μετά στον Άσσο.😊
Να ακούτε την αγάπη και μην ακούτε τις σκέψεις σας. Σήμερα είμαστε αύριο δεν είμαστε.😊
Καλημέρα 💥
michaeltz said
62. Costas Papathanasiou
Αγαπητέ μου Κώστα
Κάθε ανάρτησή σου (το κάθε τονισμένο) έχει πολύτιμες πληροφορίες, ιστορικές αλλά και… αισθητικές, Με μικρή μόνο υπερβολή, χρειάζομαι μισή μέρα, κάθε μέρα, για να ανοίξω και να διαβάσω τα αρχεία! Και δεν τολμώ να φανταστώ τις απαιτήσεις στον δικό σου χρόνο! Πού θα πάει αυτό, αγόρι μου;
Πέρα από τα αστεία, η δουλειά σου δικαιώνει αυτό που έχω μερικές φορές αναφέρει, πως το σαραντάκειο ιστολόγιο αποκτά (κατακτά) σπουδαία θέση στα αρχεία των μελετητών του μέλλοντος, και μάλιστα σε οποιονδήποτε τομέα μού έρχεται στο νου, όχι τόσο σαν πρωτογενείς πηγές, αλλά σαν συμβολή στη δημιουργία ενός πλέγματος ανεύρεσης, διασύνδεσης και οργάνωσης θεμάτων μιας πολύ μεγάλης γκάμας θεμάτων (ακόμα και ατομικής και συλλογικής ψυχολογίας των σχολιαστών) που ενδιαφέρουν τον σημερινό και, ελπίζω, και τον μελλοντικό αναλυτή.
Να είσαι καλά στην υγεία σου και με κέφι να μας βάζεις να ψάχνουμε και μεις! Και νά ΄ναι καλά κι ο Νίκος, ατμομηχανή της όλης προσπάθειας… Και οι συσχολιαστές, βεβαίως-βεβαίως!
Costas Papathanasiou said
Καλημέρα!
98: Όπως τα λες Μιχάλη. Το καλό κλίμα κι η καλή παρέα είναι που κάνει και το καλό συναπάντημα/ μοίρασμα όλων ( τίποτα περισσότερο εκ μέρους μου ).
Να διευκρινιστεί παρεμπιπτόντως ότι οι μεν επιστολές του Κωνσταντίνου προς τον Παπανδρέου (σχ.4) εκφωνήθηκαν με εντολή Βασιλέως( την οποία μετέφερε η ‘δεσποινίς/κυρία Ξενίτου’), το δε (μεταμεσονύκτιο) Νυχτερινό Ραδιοφωνικό Μήνυμα Παπανδρέου («Κήρυξη του Ανένδοτου»*) εκφωνήθηκε από τον εκλεκτό ‘λαογράφο’ Τάκη Νατσούλη που «…του έκανε μία έξοχη ανάγνωση. Έξοχη ανάγνωση!». ( :Το 1948 τοποθετήθηκε υπεύθυνος του θεατρικού τμήματος του Ραδιοφωνικού Σταθμού των Ενόπλων Δυνάμεων και μετά από λίγο άρχισε η σταδιοδρομία του ως εκφωνητή ειδήσεων στους ραδιοθαλάμους του Ζαππείου του Ε.Ι.Ρ. (Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας) Με την έλευση της τηλεόρασης διετέλεσε διοικητικός διευθυντής της ΕΡΤ όπου και ολοκλήρωσε την επαγγελματική του καριέρα. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82_%CE%9D%CE%B1%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%B7%CF%82 ).
Τούτα όπως τα εξιστορεί στη Ρένα Θεολογίδου ο Αναστάσιος Πεπονής, γενικός διευθυντής του ΕΙΡ (Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας) την περίοδο εκείνη ( στα 17:25-19:08 του https://www.ert.gr/ert-arxeio/ioyliana-1965-60-chronia/ , έναρξη εξιστόρησης από τα 7:42 ).
* Νυχτερινό ραδιοφωνικό μήνυμα Παπανδρέου: «Συνετελέσθη σήμερον παραβίασις του πολιτεύματος. H κυβέρνησις του λαού εξηναγκάσθη εις παραίτησιν και εκλήθη να κυβερνήση μία ομάς προδοτών της Eνώσεως Kέντρου… Kαταγγέλλω προς τον δημοκρατικόν κόσμον της χώρας την ομάδα των προδοτών και τον καλώ εις πάνδημον ειρηνικήν εκδήλωσιν εναντίον της προδοσίας… Aρχίζει από σήμερον νέος ανένδοτος αγών υπέρ της δημοκρατίας».
Nestanaiοs said
62.
Δυστυχώς πάντοτε έτσι θα είμαστε «τοῖς κείνων ῥήμασι σκεπτόμενοι» ειδεμή θα εισβάλουν οι «Πέρσες» και αλλοίμονό μας. Πρέπει να πείσουμε τους λαούς ότι η Δημοκρατία δεν είναι έτσι όπως μας την παρουσιάζουν. Αυτό φυσικά δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη.
Χαρούλα said
Η πρώτη Κυβέρνηση «Αποστατών», του Ιωάννη Αθανασιάδη – Νόβα
Και για να μην ξεχνάμε
Οι συνολικά 39 βουλευτές που αποστάτησαν από την Ένωση Κέντρου ήταν οι:
Χαράλαμπος Ψαρρός
Χρήστος Αβραμίδης
Γεώργιος Αθανασιάδης-Νόβας
Στυλιανός Αλαμανής
Χρήστος Αποστολάκος
Χρήστος Βασματζίδης
Αλέξανδρος Βερνίκος
Μιχαήλ-Μίμης Γαληνός
Πέτρος Γαρουφαλιάς
Δημήτριος Γεωργίου
Ιωάννης Γιαμάς
Αθανάσιος Γιαννόπουλος
Ιωάννης Γκλαβάνης
Ευάγγελος Δενδρινός
Κωνσταντίνος Δημόπουλος
Ιάκωβος Διαμαντόπουλος
Αναστάσιος Δρούλιας
Φωκίων Ζαΐμης
Γεώργιος Ηγουμενάκης
Εμμανουήλ Κοθρής
Δημήτριος Κωστής
Σταύρος Κωστόπουλος
Αχιλλέας Λιακόπουλος
Εμμανουήλ Λουλακάκης
Ανέστης Λώρας
Σταμάτιος Μανούσης
Θεόδωρος Μανωλόπουλος
Κωνσταντίνος Μαρής
Ισίδωρος Μαυριδόγλου
Γεώργιος Μελάς
Κωνσταντίνος Μητσοτάκης
Γεώργιος Μπακατσέλος
Απόστολος Παγκούτσος
Δημήτριος Παπαδημητρίου
Δημήτριος Παπασπύρου
Κλέων Πιαλόγλου
Φώτιος Πιτούλης
Θεοχάρης Ρέντης
Αθανάσιος Ρουσόπουλος
Ευάγγελος Σαββόπουλος
Αγησίλαος Σπηλιάκος
Κωνσταντίνος Στεφανάκης
Γεώργιος Στεφανόπουλος
Στέφανος Στεφανόπουλος
Ιωάννης Τούμπας
Ηλίας Τσιριμώκος
Ιωάννης Τσιριμώκος
Ιωάννης Τσουδερός
sarant said
97 Καλημέρα Λάμπρο!
101 Διανυκτέρευσε στο κρατητήριο το σχόλιο, λόγω λίκνων. Συγγνώμη!
michaeltz said
92. Freierdenker
Σε επιβεβαίωση του σκεπτικού σου να προσθέσω τη γνώμη του Αριστοτέλη, για την αθηναϊκή αλλά και γενικότερα, Δημοκρατία:
Έγραψε, λοιπόν, ότι ενώ έχει παραχθεί στην Αθήνα τεράστιος πλούτος εργογραφίας επί παντός του επιστητού, για την ίδια τη Δημοκρατία δεν έχει γραφτεί ούτε αράδα! Αυτό γιατί η Δημοκρατία απαιτεί συνεχή φροντίδα, και ενασχόληση, για να διασώζεται από τις συνεχείς επιθέσεις των οικονομικά πανίσχυρων αντιπάλων της!
Στην πραγματικότητα, αυτό δεν είναι δική μου διαπίστωση αλλά του χαμένου πέρισυ φίλου μου Αλέξανδρου Κόντου, που είχε βάλει σκοπό του να αποκαλύψει τη μεγάλη απάτη των μεταμεσαιωνικών χρόνων: Να αποκαλούν Δημοκρατία ένα πολίτευμα που, αφού βασίζεται στην Εκλογή των Αρχόντων, ο Αριστοτέλης είχε υποστηρίξει ότι είναι όχι δημοκρατικό αλλά ολιγαρχικό.
«Λέγω δ’ οίον δοκεί Δημοκρατικόν μεν είναι το κληρωτάς είναι τας αρχάς, το δ’ αιρετάς ολιγαρχικόν.»
Δηλαδή: “Θεωρείται πως ίδιον της μεν Δημοκρατίας είναι η κλήρωση των αρχόντων, της δε ολιγαρχίας η εκλογή τους”
Για αυτά που αναφέρονται πιο πάνω έχω πολλά στοιχεία, από τη σχέση μου με τον φίλο μου, για όποιον ενδιαφέρεται.
Χαρούλα said
#101 Το παράξενο;;; Χθες είχε εμφανιστεί ως #86!!!☺️.
Οι αποστάτες φαίνεται κινήθηκαν και το έβαλαν κρατητήριο, …όσο εγώ κοιμόμουν!😂
sarant said
104 Μήπως ως 86 εμφανίστηκε μόνο σε σένα;
Χαρούλα said
Τι να πώ; Όλα περιμένω να μου τα κάνει η πόρσε, πχιά!
Εμείς να είμαστε καλά να επικοινωνούμε, κι ας κάνει τα κόλπα της.
ΓΤ said
103 Τζιώτμαν
πέρυσι
Pedis said
# 42 – Όπως έχω πει σε μνημειώδες λήμμα Μου στο σλανγκρ (=βαριέμαι να λινκάρω), ο παπατζής το ’44 έβαλε τα σκατά στο ψυγείο και μετά κολάτσισε το ’61, το ’65 και το ’67. Το κακό είναι που έφερε κι εμάς στο τραπέζι με το ζόρι.
Εξού και σκατόγερος της Δ…, της ποιας? 🤔 Τέλος πάντων, πες-πες, έμεινε…
Πέπε said
Χαρούλα, όταν ένα σχόλιό σου περιμένει έγκριση, εσύ το βλέπεις στη θέση που θα έπαιρνε αν είχε δημοσιευτεί άμεσα (π.χ. 86, αφού το έγραψες μετά το 85). Σ’ ένα σημείο που μπορεί και να μην το προσέξεις, πάνω πάνω ή κάτω κάτω, δε θυμάμαι, λέει «το σχόλιό σας περιμένει έγκριση». Σ’ εμάς τους υπόλοιπους δεν εμφανίζεται. Μέχρι να λάβει έγκριση, το επόμενό του το βλέπεις ως 87, ενώ εμείς ως 86, και τα επόμενα αναλόγως. Όταν τελικά εγκριθεί, για σένα φεύγει από την αρχική προσωρινή του θέση, και όλα τα επόμενα μετακινούνται ένα νούμερο πίσω, και το ίδιο εμφανίζεται οριστικά και για όλους στη σειρά που θα εμφανιζόταν αν το είχες γράψει τη στιγμή της έγκρισης, π.χ. 101.
Αν στο μεταξύ έχεις απαντήσει σε κάποιο σχόλιο αλλουνού, μπορεί να έχεις λάθος αρίθμηση. Αν οι άλλοι κάνουν το ίδιο, η αρίθμηση φαίνεται λάθος σ’ εσένα, μέχρι την έγκριση του εκκρεμούς σχολίου σου, που θα αποκαταστήσει τη σωστή αρίθμηση.
Αν δεν τα αντιληφθείς όλα αυτά, μπορεί να μείνεις με απορίες όπως «γιατί όλοι με αγνοούν;» και «γιατί όλοι απαντάνε σε σχόλια με άσχετο αριθμό;»
Alexis said
#85: Υπάλληλος του ΟΠΕΚΕΠΕ σκάει σε ορεινό χωριό της Κρήτης για έλεγχο. Βρίσκεται στο καφενείο για να συζητήσει με τους ντόπιους.
-Κεράστε μωρέ το κοπέλι! λέει ο «πρόεδρος».
Μετά σκύβει και του λέει συνωμοτικά:
-Άκου παλικάρι, εδώ που ήρθες θα φας, θα πιείς, θα περάσεις καλά και θα γράψεις αυτά που θα σου πούμε.
Γύρω από το τραπέζι γυροφέρνουν «μαυροπουκαμισάδες» με βλοσυρό βλέμμα, παίζοντας τα βαριά τους κομπολόγια.
Ο υπάλληλος επιστρέφει στην έδρα του και εξιστορεί στον προϊστάμενό του το περιστατικό.
Προϊστάμενος: Καλά σου είπαν! Κάνε αυτό που σου λένε!
Χαρούλα said
#109 Πέπε 🙏🌹
spyridos said
42, 108
Η καλύτερη σύντομη περιγραφή που έχω διαβάσει για τον παπατζή.
110
Όπως το άκουσα πριν χρόνια από τον κύριο Πέτρο Παναγόπουλο, δεν ζει πια, διαιτητή πρώτης εθνικής τη δεκαετία του 70.
Στο Ηράκλειο για παιχνίδι του ΟΦΗ που έχει μεγάλη ανάγκη τους βαθμούς.
Τον συνοδεύει μόλις φτάνει στο γήπεδο ο αστυνομικός διευθυντής Ηρακλείου ενώ παράλληλα δέχεται απειλές και χτυπήματα, τα οποία μάλλον δεν τα προσέχει ο αστυνομικός.
Του εξηγεί λοιπόν.
«Μην ανησυχείτε πήραμε όλα τα απαραίτητα μέτρα. Αν κάνετε κι εσείς ότι πρέπει θα γυρίσετε στην οικογένειά σας υγιής.»
Ανυπέρβλητο κρητικό ΔΝΑ.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
95 ΓΤ,
>>Εδώ ο θεόφτωχος Μίκης συνετάχθη με τη ΝΔ, δεν θα πήγαινε η Τζούλια; Αλήθεια, είχε πάει κι αυτή στο Κολλέγιο, τον γωλεό κομμουνιστών;
Εδώ σαν να … λαμπρίζεις λίγο, χαχα!
Μα πού τα μπουρλόδεσες έτσι συνεμετάξυ τους!
Στον …κουβά* όλοι τους.
σσ.
* γουβά τονε λέμε μεις οι κρητικοχωριάτες, παλιάς κοπής.
Το γ του γωλεού σου 😉
Γιάννης Μαλλιαρός said
109 Όλα σωστά με την προϋπόθεση πως ο Νικοκύρης θα του αλλάξει χρονοσφραγίδα (πάγια τακτική του τα τελευταία κάμποσα χρόνια -από τότε πούμαθε το κόλπο. Αν κάποια φορά δεν το κάνει τότε γίνονται μαλλιά κουβάρια τα νούμερα (συνήθως όμως είναι αν έχουν ακολουθήσει μόνο δυο τρία σχόλια που τ’ αφήνει).
sarant said
114 Έτσι!
Μαρία said
Στο 4:05 είχε ένα ποίκιλο ρεπερτόριο δράσης … (παρακάτω δεν άκουσα ακόμα)
Έχετε καμιά εξήγηση για τον παρατονισμό;
Αγγελος said
Για όποιον ενδιαφέρεται για το Τσιριμωκαίικο, επιβεβαιώνω ότι ο Νικοκύρης έχει (ως συνήθως) δίκιο. Ο Ηλίας Τσιριμώκος, του ΕΑΜ και της Αποστασίας, ήταν γιος του Γιάννου Τσιριμώκου, υπουργού του Βενιζέλου και για ένα μικρό διάστημα προέδρου της Βουλής. Ο Ηλίας Τσιριμώκος είχε αδελφό τον Στέφανο, αξιωματικό του Ναυτικού, απότακτο του 1935 που επανήλθε στην ενεργό υπηρεσία με τον Πόλεμο, βρέθηκε στη Μέση Ανατολή, μάλλον έμπλεξε (ή κατηγορήθηκε ότι έμπλεξε — δεν ξέρω λεπτομέρειες) με το Κίνημα και αποτάχθηκε και πάλι — αλλά είχε εν τω μεταξύ γνωρίσει την Αιγυπτιώτισσα γυναίκα του και έμεινε στην ΑφριΚή για κάμποσα χρόνια. Ο γιος του Στέφανου Γιάννος, που ζει, διετέλεσε … συνάδελφος του Νικοκύρη στο Λουξεμβούργο. Υπήρχε και τρίτος αδερφός, Θαλής ονόματι, παππούς του ποδοσφαιριστή. — Ο πατέρας μου, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Γιάννης Μαρής, ήταν δεύτερος ξάδερφος του Ηλία και στενός συνεργάτης του και έζησε τα Ιουλιανά από κοντά, χωρίς να εγκρίνει αναγκαστικά την Αποστασία. — Η μοναχοκόρη του Ηλία Τζούλια πράγματι πολιτεύθηκε με τη ΝΔ ΤΟ 1974· στις ίδιες εκλογές κατέβηκε και ο (νομίζω) πρωτοξάδερφός του Κώστας, με την ΕΔΗΚ, καθώς και ο (μάλλον ανυπόληπτος, Θεός σχωρέσ’ τον) ανιψιός του Γιάννος, με τον Γαρουφαλιά (ζήσαμε και το είδαμε κι αυτό, αλλά πέθανε λίγες μέρες πριν από τις εκλογές).
Ο ποιητής Μάρκος Τσιριμώκος ήταν επίσης της οικογένειας, χωρίς να ξέρω την ακριβή του συγγένεια.
sarant said
117 Καλημέρα Άγγελε, καλώστον! Ο Μάρκος Τσιριμώκος ήταν αδελφός του Γιάννου. Ο ανιψιός Γιάννος Θ., γιος του Θαλή, που πέθανε λίγες μέρες πριν από τις εκλογές του 1974, ήταν βουλευτής το 1964 και επίσης αποστάτης, ακολούθησε σε όλα τον Ηλία (έκαναν και μια μικρή κόντρα-αποστασία το 1966, όταν στράφηκαν και οι δυο εναντίον της κυβέρνησης Στεφανόπουλου για το Κυπριακό, αλλά η δεξαμενή των «μη αποστατών» της Ενωσης Κέντρου πρόσφερε δύο αναπληρωτές τους).